Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe! Skrev at batteriet på P85D maks kunne levere maks ca 415 kW og at effekten på hjulene var ca 360 kw som tilsvarer ca 482,57 hk.
    Er vi nå enige at P85D leverer en effekt på hjulene på mindre eller lik ca 360 kw?
    Som sagt er mitt anslag enda litt lavere, men greit nok for meg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.375
    Antall liker
    1.970
    Torget vurderinger
    1
    Kom mye ny info fra Musk i går via Twitter: Model 3 lansering (for reservering) i mars 2016, produksjonsstart om ca 2 år, $35k.

    Ellers så er jo også ytterligere detaljer klare for Model X. Hadde egentlig bestemt meg for å kansellere reservasjonen min på denne pga saftig prisoppgang siden jeg bestilte, men ble jo litt spent nå og tror jeg beholder plassen inntil videre.

    I forhold til siste siders debatt tror jeg dere har rett som samenligner Tesla og Apple-kunder. Jeg har tenkt like lite på effektopplysningen til Tesla som jeg fokuserer på prosessorspesifikasjonene til iPhone. Dette er totalt uinteressant for de fleste. Allikevel er det helt meningsløst at Tesla skal blåse opp tallene og dersom de skal opplyse om spesifikasjoner bør man forvente at det er korrekt. De burde rett og slett droppe fokuset på slike teknikaliteter.

    Tillegg: Det er utrolig mye støy i denne tråden som burde vært ført i andre tråder. Ingen mener at Tesla er det ypperste som er å oppdrive.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Model X blir leveringsklar i Norge første kvartal 2016. Ting tar tid.
    Tesla burde slik jeg ser det også levere en tilsvarende modell uten måkevinger. Dette er jo tross en fin vinterbil hvor skiboks er ønskelig.

    Høsten 2017 for Model 3 betyr trolig først i begynnelsen av 2018 for Norge. Det er litt sent i forhold til konkurranse med tilsvarende el-biler. Da tipper jeg ikke bare Nissan har en eller to modeller med like bra rekkevidde, men at også VW og kanskje andre har lansert noe som konkurrerer. Dersom Tesla hadde lansert Model 3 på markedet i 2016, så hadde de fått konkurransefortrinnet en slik ny bedrift trenger.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.263
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    Når man ser hva Tesla har fått til med denne modellen tenk da om de satte seg fore å lage en stasjonsvogn med mindre effekt, kanskje tilsvarende 150 hester. Noe som kunne konkurrere i det store markedet for firmabiler. Det hadde vært en virkelig game changer !

    javel tesla for alle


    tesla har to batterier

    .......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Når man ser hva Tesla har fått til med denne modellen tenk da om de satte seg fore å lage en stasjonsvogn med mindre effekt, kanskje tilsvarende 150 hester. Noe som kunne konkurrere i det store markedet for firmabiler. Det hadde vært en virkelig game changer !

    javel tesla for alle


    tesla har to batterier

    .......
    For en elbil er ikke effekt det som er kostnadsdrivende. Ei heller er en "liten" elmotor særlig mer energieffektiv. Det som driver kostnaden opp først og fremst er rekkevidde, og da i form av stort batteri. På langtur bruker en Model S stort sett litt under 200Wh/km og motoren utvikler følgelig kun noen ganske få hestekrefter for å holde bilen i fart - noe som forsåvidt gjelder alle biler. Det som krever motoreffekt er å komme opp i fart hurtig, samt kjøre en tung bil i oppoverbakke. Dog får man kompensert en stort del av oppoverbakkeforbruket om man kjører ned igjen også.

    Las om en fyr på elbilforum som hadde pers ned fra Strynefjellet - 35 km kjøring med netto 0 energiforbruk.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.740
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    I 2018 er Testa ikke aktuell her lengre. Finansieringsproblemer, incentiver er borte og bilene trenger nye batterier som er for dyre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Med TLC kan man forvente svært lang batterilevetid.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Trur eg passerte ein tesla nesten tom for strøm igår.
    Bilfører hang inn i baksetet,eg passerte og tenkte ikkje meir over det.

    Så etter få kilometer,kjørte den forbi og "forsvant",så etter 5min så stod den igen,og fører hang inn i baksetet.
    Dette var i ingenmannsland,mellom samnanger og mundheim,så hvis han var tom for strøm,så måtte han nok ty til privatlading.

    Såg ut som fører var åleine i bilen.
    Ikkje godt å sei ka det var,for ein som kjører corolla:)
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Flere Teslaeiere som er enig med meg i for dårlig aks...
    Tja, 0-100 under 4 sek er da ikke så aller verst. Men du er kanskje godt vant...
    For 16 år siden ble jeg vant til:
    0 - 100 km/t på under 3 sek
    0 - 402 meter på 10 sek
    0 - 250 km/t raskere en F16 med afterburner.
    Kjørte 19500 km i Norge det året. Mest på veien på veien, litt på bane.

    Om jeg er godt vant eller ikke, spiller ingen rolle. 0-100 under 4 sek er veldig bra :)
    Det som ikke er bra er svindelen Tesla har gjort mot kundene sine med å oppgi noen hundre hk for mye alt for lave tider fra 0 - 100 km/t.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.337
    Antall liker
    7.537
    Torget vurderinger
    4
    Når man ser hva Tesla har fått til med denne modellen tenk da om de satte seg fore å lage en stasjonsvogn med mindre effekt, kanskje tilsvarende 150 hester. Noe som kunne konkurrere i det store markedet for firmabiler. Det hadde vært en virkelig game changer !

    javel tesla for alle


    tesla har to batterier

    .......
    I en 2 år gammel tråd på 192 sider og 3800 innlegg kommenterer man innlegg #5 :rolleyes:
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.514
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Flere Teslaeiere som er enig med meg i for dårlig aks...
    Tja, 0-100 under 4 sek er da ikke så aller verst. Men du er kanskje godt vant...
    For 16 år siden ble jeg vant til:
    0 - 100 km/t på under 3 sek
    0 - 402 meter på 10 sek
    0 - 250 km/t raskere en F16 med afterburner.

    Hvis dette var en bil med skilt / ute i ordinær trafikk, var det en meget rask vogn. Da er/var du godt vant. Var det derimot en banerigget sak (kanskje no' drag race greier...) - ikke særlig spesielt.

    Vi snakker om biler i ordinær trafikk - da er 4 sek noe av det raskere hvis du ikke eier en av "superbilene".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trur eg passerte ein tesla nesten tom for strøm igår.
    Bilfører hang inn i baksetet,eg passerte og tenkte ikkje meir over det.

    Så etter få kilometer,kjørte den forbi og "forsvant",så etter 5min så stod den igen,og fører hang inn i baksetet.
    Dette var i ingenmannsland,mellom samnanger og mundheim,så hvis han var tom for strøm,så måtte han nok ty til privatlading.

    Såg ut som fører var åleine i bilen.
    Ikkje godt å sei ka det var,for ein som kjører corolla:)
    Ingen grunn til å "henge" inn i baksetet om den holder på å gå tom for strøm, og heller ingen grunn til å kjøre forbi og forsvinne for så å stoppe igjen. Hvis batteriet begynner å bli lavt kjører man bare jevnt med redusert fart for å drøye rekkevidden. Det er mer sannsynlig at dette dreide seg om et barn eller en eller annen form for ustabil last i baksetet.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trur eg passerte ein tesla nesten tom for strøm igår.
    Bilfører hang inn i baksetet,eg passerte og tenkte ikkje meir over det.

    Så etter få kilometer,kjørte den forbi og "forsvant",så etter 5min så stod den igen,og fører hang inn i baksetet.
    Dette var i ingenmannsland,mellom samnanger og mundheim,så hvis han var tom for strøm,så måtte han nok ty til privatlading.

    Såg ut som fører var åleine i bilen.
    Ikkje godt å sei ka det var,for ein som kjører corolla:)
    Det er mer sannsynlig at dette dreide seg om et barn eller en eller annen form for ustabil last i baksetet.
    Ustabil last i baksetet, sikkert kona :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En organisasjonen som skal mele sin egen kake eller grunn til å gjøre det ? Husker når jeg installerte varmepumpe skulle det også monteres jordfeilbryter med mer men hvorfor var det ingen som brydde seg om å fortelle oss. Selv som ingeniør skjønner jeg ikke stort da dette ikke er mitt fag, men hva skal mannen i gata tro ? Hadde vel godt an å formulere seg litt mer folkelig selv om det er et fagtidsskrift.

    Elbilen kan sette jordfeilvernet ditt ut av spill - Bil - E24
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.915
    Antall liker
    5.574
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er nok ikke tull dette. Var på kurs om elbillading på tirsdag faktisk. Mange firmaer som slurver med dette.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Med fra bil jeg er vant til 80 - 120 km/t på 3 sek.
    Hvilken bil der det?
    Bilen var en BMW. Vi har diskutert det samme tidligere i tråden.
    Har fulgt litt dårlig med i tråden... :)
    Får lese hele da, god underholdning :)

    Noen i Teslaeiere blir forbanna når andre, som meg, spammer tråden med off-tropic. Jeg skjønner de godt. Dette er en Teslatråd og bør forbli slik. Jeg syns også det er irrelevant hvilke kjøretøy jeg har eid i forhold til hva man er vant med i forhold til aks. Jeg ønsker derfor å avslutte BMWtemaet i denne tråden, ta evntuelt resten på PM.


    265*35*19 dekk mister grepet i 80 km/t og spinner.

     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det finnes jo også en ignore-knapp, som kan brukes når noen har fått tastatourettes og må gjenta det samme hele tiden.

    Dersom man savner krangling, er denne gamle tråden et funn. Der "diskuteres" strøm/hydrogen/bensin/hamstere. Over 700 innlegg. Folk er rare.

    Nesten alle mener hydrogen er fremtiden - Dinside
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Da står det en 85D foran huset :)
    Erstatter en ellers så fin BMW 525D (nedtrimmet 3.0l 6er diesel) 2011 modell. Når det gjelder driverk er 85D lysår foran traktormotoren. Ikke noe å si på kjøreegenskaper heller. Endel lavere støynivå en tidligere 14 model jeg har kjørt litt tidligere, så helt på høyde eller bedre en 5 serie i motorvei hastighet. Minus motorstøy da :)
    Tesla sitt «after sales» har også vært fantastisk å forholde seg til mtp på spørsmål og noe små finishdetaljer som jeg ikke var helt fornøyd med ved utlevering. Fikset uten spørsmål veldig raskt og super service hele veien.

    Om Model S passer din kjøremønster kan jeg ikke annet en å si, løp og kjøp før noen finner på å innføre avgifter og MVA på disse bilene.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Dersom den hadde vært en halvmeter kortere og et par dører færre...
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    693
    Antall liker
    393
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Fin batteribil den Porsche-mission-e
    M1
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dersom den hadde vært en halvmeter kortere og et par dører færre...
    Eller en halvmeter lengre. Den der burde hett Boxer El. .. oppkalet etter en heller fin bikje som har frontcrashet i en låvedør litt for mange ganger.

    Det der ser mer ut som en Fisker krysset med en Panamera.

    Tilbake til tengebrettet!
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.560
    Antall liker
    3.514
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Dersom den hadde vært en halvmeter kortere og et par dører færre...
    Eller en halvmeter lengre. Den der burde hett Boxer El. .. oppkalet etter en heller fin bikje som har frontcrashet i en låvedør litt for mange ganger.

    Det der ser mer ut som en Fisker krysset med en Panamera.

    Tilbake til tengebrettet!
    Smak og behag. P.bilen er en vakker bil. For meg er den på en helt klar 1. plass i elbil klassen.

    Så får vi se når Aston M. kommer med sin...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Dersom den hadde vært en halvmeter kortere og et par dører færre...
    Eller en halvmeter lengre. Den der burde hett Boxer El. .. oppkalet etter en heller fin bikje som har frontcrashet i en låvedør litt for mange ganger.

    Det der ser mer ut som en Fisker krysset med en Panamera.

    Tilbake til tengebrettet!
    Smak og behag. P.bilen er en vakker bil. For meg er den på en helt klar 1. plass i elbil klassen.

    Så får vi se når Aston M. kommer med sin...
    Er enig med Sluket, gjør den kortere, spar vekt og det er en innertier :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Nytt lavmål fra Tesla i sagaen om manglende motoreffekt og kreativ måling av aksellereasjon

    Hi Ken,

    I work in Elon Musk’s executive office at Tesla. Elon received your email and wrote the following reply, which he asked me to share with you.

    There is a software update in V 7.0 (only for performance versions of the Model S) that allows the driver to command the battery to the optimal temperature and charge state for maximum power. Normally, the battery is optimizing for range and long life, so 0 to 100 kmh acceleration can be affected by 0.2 seconds or more if too cold, too hot or at the wrong charge state. Occasionally pressing max performance will not have a noticeable negative effect on battery life, but it should not stay there all the time. It is important to note that being at 100% state of charge does not deliver the best acceleration -- lowest impedance is at ~90% SoC.

    I do want to emphasize that there has not been any reduction in insane mode performance for customers from the benchmark vehicle used by Motor Trend to establish the 0 to 60 mph (96.6 kph) in 3.1 sec. This was achieved at the 1300 Amp level, with no upgrade to the fuse, contactor or battery spine. However, they used a base vehicle and medium weight driver. Larger occupant weight and adding options that increase weight will reduce the acceleration. Also, the Motor Trend standard excludes the first 28 cm of rollout. Including this rollout adds approximately 0.2 seconds to the acceleration.

    One final note is that, while gasoline cars get worse with altitude, electric cars actually get faster. All cars experience reduced air resistance, but gasoline cars become increasingly oxygen-deprived the higher they go. The Motor Trend test was done at approximately sea level, so the Model S will outperform a combustion car of the same nominal acceleration as altitude increases.

    All the best,

    Sam


    En meningsløs tullefunksjon som selvsagt ikke adresserer det egentlige problemet. I parantes bemerket er det herlig ironisk at de påpeker at elbiler relativt sett yter bedre enn fossibilier i stor høyde over havet. Dette svaret ble sendt til dansker som bor i et land hvis høyeste punkt er 171 meter over havet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det er et lavmål, men det er ihvertfall en avsporing. Problemet er ikke at ytelsene varierer litt med forholdene, men at "headline numbers" fra markedsføring og pressedekning ikke stemmer overens med faktiske ytelser. Det naturlige hadde vært å ta utgangspunkt i hva bilen som helhet kan yte under et gitt sett testbetingelser, dvs ca 420 hk for både P85 og P85D på en 0-100 akselerasjon eller et dyno run ved 20 grader C og 90 % SoC, i stedet for å oppgi nominell effekt på hver av motorene. Det blir litt som å snakke om en "100-watts høyttaler".

    Elon kommer ikke ut av det hjørnet han har malt seg inn i denne gangen ved å oppgi enda høyere motoreffekter for "ludicrous". Systemeffekten øker nok fra ca 420 hk til et sted i overkant av 600 hk (mine overslagsberegninger), men de to motorene er jo de samme som før oppgraderingen. Tabben ble gjort før lansering av P85D, da man skiftet fra å oppgi systemeffekt til motoreffekt for å få mer imponerende tall.

    Jeg har forresten P85 på årlig service i dag med litt over 50000 km på telleren. Det er en del oppdateringer/oppgraderinger som inngår. Blant annet byttes bremseskiver og klosser til "Nordic specification" for å få bedre bremseeffekt i kaldt vær. Det er fortsatt lang ventetid på å få bilen inn på service, men grundig arbeid når den først er inne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det frekkeste de gjorde synest jeg var å oppgi aksen til P85D med rollout mens den for 85D var oppgitt uten rollout. Senere har de også skrudd ned tidene til 85D uten P ganske kraftig. Om jeg ikke husker feil var den oppgitt til 5.4 sek 0-100 ved lansering, nå er den oppgitt til 4.4 sekunder. Man trenger ikke være særlig konspiratorisk anlagt for å tenke seg til at Tesla bevisst massivt har overdrevet forskjellen for å få flest mulig til å betale ekstra for P-modellen. Så sett i ettertid så yter P85D en hel del dårligere enn hva det blir fremstilt som, mens 85D yter betydelig bedre.

    Og nå kommer de diltende med et tilbud om å kunne oppgradere til noe som gjør bilen til nesten det den var avertert som i utgangspunktet.

    Jeg er strålende fornøyd med bilen, det er ikke det. Men om jeg visste dette i dag hadde jeg ikke betalt mellomlegget for å få P-versjonen, men hadde valgt 85D istedenfor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er strålende fornøyd med bilen, det er ikke det. Men om jeg visste dette i dag hadde jeg ikke betalt mellomlegget for å få P-versjonen, men hadde valgt 85D istedenfor.
    Jeg har også tenkt den tanken, men jeg tror nok jeg likevel ville endt opp med en P85D og et lavt kønummer på listen for Ludicrous-oppgradering. Det er mulig at jeg bytter ut den "gamle" P85 med en X 70D etterhvert. Da vil tilhengerkapasiteten være viktigere enn både rekkevidde og antall hk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Husker du hva prisdiffen var på 85D og P85D før den store prisoppgangen i desember sist år?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn