Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Nå skal EPA sjekke dieselbiler fra et stort utvalg produsenter, også amerikanske. Og vi vil nok få tilsvarende kontrollmålinger her hjemme/i Europa. 40 ganger forsvarlig forurensingsnivå er hinsides. Hva de tenkte på må man bare undre seg over.

    Men da har man også fått en forklaring på hvorfor byluft har vært så mye verre enn projeksjonene tilsa, utfra antallet kjøretøy i byene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Det er relativt opplagat at dersom VW har ca samme utslippstall som andre tilsvarende dieselmotorer så har andre også tuklet med tallene sine. Den 2-liter TDI-motoren til Folkevogn står vel også i en hel del bilmodeller fra VW-konsernet og en del andre steder også?

    Tipper dette kommer til å bli ganske stygt.

    Edit: Da kom det at det i følge VW gjelder 11 millioner biler på verdensbasis...
    Edit2: På to dager er 25-26 milliarder Euro av markedsverdien til VW blåst bort, så får vi se hvor dette ender. Er selvsagt litt panikkstemning nå.

    Fun fact: En formiddag i 2008 var VW verdens mest verdifulle selskap målt i markedsverdi en times tid. Da oppdaget investorene at short-posisjoner i aksjen var større enn antallet aksjer som var reelt omsettbare og panikk brøt ut når folk skulle ut å dekke seg.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Om noen år vil vi lure på hva i alle dager det var vi tenkte på, da vi tillot eksos der vi skal leve og utfolde oss. Vi trodde at "dilution is the solution to polution", og at vi ikke hadde noen andre valg. Det har vi fått nå, med elbiler.
    Dette påfunnet til bilprodusentene vil fremskynde null-utslipp, og er siste spiker i kisten for forbrenningsmotorer der det er tett urbanisering.
     
    Sist redigert av en moderator:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    986
    Antall liker
    676
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    OT-så det held, men sidan dei siste innlegga tar det opp, så saksa eg litt frå ein tråd på TDI-Club - eit amerikansk VW TDI forum:

    Each VW vehicle identified by the table below has AECDs that were not described in the application for the COC that purportedly covers the vehicle. Specifically, VW manufactured and installed software in the electronic control module (ECM) of these vehicles that sensed when the vehicle was being tested for compliance with EPA emission standards. For ease of reference, the EPA is calling this the "switch." The "switch" senses whether the vehicle is being tested or not based on various inputs including the position of the steering wheel, vehicle speed, the duration of the engine's operation, and barometric pressure. These inputs precisely track the parameters of the federal test procedure used for emissions testing for EPA certification purposes. During EPA emission testing, the vehicles' ECM ran software which produced compliant emission results under an ECM calibration that VW referred to as the "dyno calibration" (referring to the equipment used in emissions testing, called a dynamometer). At all other times during normal vehicle operation, the "switch" was activated and the vehicle ECM software ran a separate "road calibration" which reduced the effectiveness of the emission control system (specifically the selective catalytic reduction or the lean NOx trap). As a result, emissions of NOx increased by a factor of 10 to 40 times above the EPA compliant levels, depending on type of drive cycle (e.g., city, highway).
    Virkninga - saksa frå same tråd:

    When you advance the timing or add excess air you get higher cylinder pressures, more heat, more efficiency, less soot and more NOx. Conversely, when you retard the timing or run richer mixtures you result in lower peak pressures, lower efficiency, more soot and less NOx.
    Tipper det er fleire som skjelv litt i buksene no. Forskjellen på oppgitt forbruk frå fabrikantane, og forbruk i praksis har jo vore ei (lita) medie-sak tidligare. Dette forklarer vel noko av det?

    Slutt OT.

    Mvh Arild
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^En del biler har egen pumpe som blåser friskluft inn i eksosen, slik at målingene skal bli bedre. Kanskje en greiere løsning enn å fuske med urea-konsentrasjonen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Om noen år vil vi lure på hva i alle dager det var vi tenkte på, da vi tillot eksos der vi skal leve og utfolde oss. Vi trodde at "dilution is the solution to polution", og at vi ikke hadde noen andre valg. Det har vi fått nå, med elbiler.
    Dette påfunnet til bilprodusentene vil fremskynde null-utslipp, og er siste spiker i kisten for forbrenningsmotorer der det er tett urbanisering.
    Billigste nybilen i India koster vel ca 40 000 norske kroner, altså mindre enn 1/10 av en Tesla eller 1/5 av en Leaf så det er rimelig naivt å tro at det globalt vil skje et skifte med det første. Samtidig med at de får råd til bil får de også råd til aircondition.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Må tilstå at luftkvaliteten der jeg er angår meg mer.

    Volkswagen’s rigging of emissions tests for 11m cars means they may be responsible for nearly a million tonnes of air pollution every year, roughly the same as the UK’s combined emissions for all power stations, vehicles, industry and agriculture.

    Den store dieselfeilen:

    http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/22/the-rise-diesel-in-europe-impact-on-health-pollution
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kommer nok noen kjappe nye vurderinger når det gjelder hva slags biler som skal tillates der det bor mange. Det viser seg at bilfabrikantene, med hjelp fra sine land, har gjort en del for å unngå bedre testing av utslipp. Man har ønsket å beholde gamle og upresise prosedyrer, siden utslippene har vært høyere enn påstått, og de gamle metodene skapte nok usikkerhet til at det kunne skjules.

    Mao. har vi nå en forklaring på hvorfor utslippene i byene er mye større enn hva man antok utfra antallet kjøretøy i dem, om man tar ugangspunkt i oppgitte utslippstall. Nå som vi skjønner at utslippene er mye større, opp til 40 ganger større, slipper vi å lure på hvorfor det er så mye mer forurensing i byene enn hva som ble beregnet.

    UK, France and Germany lobbied for flawed car emissions tests, documents reveal | Environment | The Guardian
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er fortsatt et sidespor i tråden, men nå er dette også blitt en sak for Økokrim:
    Økokrim gransker Volkswagen i Norge - Aftenposten

    CO2 og NOx-utslipp er en del av avgiftsberegningen for en bil, så dette kan potensielt gjøres til en straffesak om dokumentfalsk og avgiftsunndragelse med strafferamme på inntil seks års fengsel for importøren.

    On topic: Min P85 ble vesentlig mer stillegående etter bytte av drive unit. Dessuten ble motorfestene byttet. Dette handler visstnok om en avveining mellom støy i normal bruk og levetid på lagrene. Det er sikkert fullt mulig å sette inn lagre som tåler dreiemomentet i lange tider, men den opplagte løsningen vil være å bruke så grove lagre at de vil låte som en trikk ved normal bruk. I stedet har Tesla tydeligvis forsøkt seg frem med litt ulike løsninger for å kombinere lav støy med tilstrekkelig levetid. Jeg er nok ikke overbevist om at problemet skyldes en enkel årsak og det finnes en tilsvarende enkel løsning på problemet, men forhåpentligvis er dette godt nok til å vare en stund.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Relevansen i dypdykkene i VWs problemer er vel mest at dette vil fremskynde overgang til elbiler og hybridløsninger i bykjøring. Det har lenge vært usikkerhet forbundet med avvikene mellom anslåtte og faktiske nivåer på forurensing. Nå som vi kan slå fast at dieselanslagene for utslipp har vært opp til 1/40 av de faktiske, vil det bli nødvendig med tiltak mot teknologien i tettsteder og byer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. De som drømmer om at forskjellen i bompenger mellom elbil og dieselbil etterhvert kommer til å forsvinne kan bare drømme videre. Det er mye mer sannsynlig at bompengene for dieselbil tredobles for å holde dem ute av bykjernen. Oslo-gryta har dårlig nok luftkvalitet allerede.

    Aftenposten: Norske dieselbiler har opptil 20 ganger høyere utslipp

    Hvis vi legger til grunn oppgitt NOx-utslipp på 136 mg/km for en VW 2.0 TDI og ganger det med 20, får vi 2720 mg/km. Den differansen tilsvarer 56848 kr i ikke betalt engangsavgift pr bil. Ganger vi det med antall solgte VW i Norge siste fem år får vi et tall på hvor store avgiftsunndragelser dette handler om. Jeg har sett et overslag på 160000 biler, bare i Norge. Hvis vi runder av til 50000 pr bil er det hele 8 milliarder kroner i mulig avgiftsunndragelse bare i Norge. Skal vi begynne å slenge dritt etter VW-eiere som avgiftssnytere? ;)

    Mitt råtips ut fra litt kjennskap til kompetansen i respektive utviklingsavdeling: BMW og Peugeot er muligens i stand til å oppfylle kravene på "riktig" vis, resten har antagelig vært avhengige av å optimalisere motorene for testsyklusen for å møte kravene. Det er nok flere enn VW som skjelver litt i buksebena nå.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er ganske utrolig at VW har tatt sjansen på å gjøre dette. Slike ting blir alltid avslørt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    8-9 milliarder i ekstra engangsavgift, i Norge, er nok noe både Møller og VW gjerne vil slippe ...

    Det er ufattelig at VW gjorde dette. Siden bilfabrikkene plukker fra hverandre konkurrentenes motorer, er det liten grunn til å tro at det er mange rene dieselmotorer der ute. Clean diesel er blitt en vits, og nå har vi personbiler som forurenser med mer NOx og partikler enn vogntog.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Ble stille fra de som mener at elbiler egentlig forurenser såååå mye...

    Dersom det viser seg at VW og andre massivt har unndratt seg norske avgifter blir det mye festlig juss av det. Massiv avgiftsunndragelse, noe staten ikke pleier å være spesielt begeistret for, samtidig som importør/forhandlere nok ikke har hatt den fjerneste anelse om hva fabrikken har funnet på for å omgås testsykluser etc.

    Den største morro kommer dog til å komme fra USA og EU. Fra USA fordi de kan dette med å gi astronomiske bøter og siden dette dreier seg om en eurpeisk bilprodusent som konkurrer med de amerikanske så er mye formildende poltiske omstendigheter ute av ligningen. Amerikanske myndingheter er for øvrig heller ikke overentusiastiske ift bilindustrien om dagen, har vært en del saker med ganske store bøter der.

    Så blir det morro i EU når det nesten garantert kommer til å vise seg at Tyskland/Frankrike har drivet en ivrig kamp for å få testene meningsløse og enkle å manipulere av hensyn til eget lands betydelige bilindustrier.

    Slik kan det gå når politikere blir besatt av CO2, for det er den egentlige forklaringen på dieselifiseringen av Europa. Dieselmotorer er mer drivstoffeffektive og energiinnholdet i diesel er ca 10% høyere enn for bensin.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.375
    Antall liker
    1.970
    Torget vurderinger
    1
    Når VW driver med denne svindelen uten at de har eksepsjonelt bedre utslippsdata enn konkurrentene, hvordan ligger det an hos resten av produsentene?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Siden utslippene fra dieselbiler jevnt over er målt å ligge betydelig høyere enn oppgitte utslipp, kan vi regne med at avgiftsunndragelsen for hele personbil diesel segmentet i Norge er stor, og langt større enn for kun de 160.000 bilene som har VWs EA189 motor.

    Men hva nytter det om det går penger i statskassen, dersom byluften faktisk er farlig å puste for et stort antall mennesker, pga denne svindelen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Mitt råtips ut fra litt kjennskap til kompetansen i respektive utviklingsavdeling: BMW og Peugeot er muligens i stand til å oppfylle kravene på "riktig" vis, resten har antagelig vært avhengige av å optimalisere motorene for testsyklusen for å møte kravene. Det er nok flere enn VW som skjelver litt i buksebena nå.
    Tja. Man skulle jo tro at folk bytter arbeidsgiver og de som ikke kan dette betaler relativt godt for folk som kan det. Men BMW har fordelen av at bilene i utgangspunktet koster mer enn VW så de kan i større grad dytte eventuelle ekstrakostnader ved å utvikle og produsere renere motorer over på sluttbruker.

    På den ene siden dreier det seg om et noe begrenset tidsrom, de nyere motorene til Folkevogn har visstnok ikke dette problemet. På en annen side var det en tidligere ingeniør hos Audi som sa at alle har manipulert testsyklusen siden 90-tallet.

    Vi får se hva som skjer, kan bli mye god underholdning fremover i alle fall.

    Vorsprung durch cheating.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^I tillegg ville det nok vært en turn-off for folk som kjøper. Det er gjort forbrukertester på dette. Man syns det er OK å sjekke kjølevæske og olje, i tillegg til å fylle drivstoff, men å skulle fylle i en urea-tank med jevne mellomrom, eller å bruke AdBlue, vekker motstand. Likevel er det på vei, og på nyere modeller er det i ferd med å bli standard.

    AdBlue for Cars and Passenger Vehicles | Yara UK

    Problemet for VW er de 11 millioner bilene de solgte uten denne løsningen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ble stille fra de som mener at elbiler egentlig forurenser såååå mye...

    Dersom det viser seg at VW og andre massivt har unndratt seg norske avgifter blir det mye festlig juss av det. Massiv avgiftsunndragelse, noe staten ikke pleier å være spesielt begeistret for, samtidig som importør/forhandlere nok ikke har hatt den fjerneste anelse om hva fabrikken har funnet på for å omgås testsykluser etc.

    Den største morro kommer dog til å komme fra USA og EU. Fra USA fordi de kan dette med å gi astronomiske bøter og siden dette dreier seg om en eurpeisk bilprodusent som konkurrer med de amerikanske så er mye formildende poltiske omstendigheter ute av ligningen. Amerikanske myndingheter er for øvrig heller ikke overentusiastiske ift bilindustrien om dagen, har vært en del saker med ganske store bøter der.

    Så blir det morro i EU når det nesten garantert kommer til å vise seg at Tyskland/Frankrike har drivet en ivrig kamp for å få testene meningsløse og enkle å manipulere av hensyn til eget lands betydelige bilindustrier.

    Slik kan det gå når politikere blir besatt av CO2, for det er den egentlige forklaringen på dieselifiseringen av Europa. Dieselmotorer er mer drivstoffeffektive og energiinnholdet i diesel er ca 10% høyere enn for bensin.
    Enig. Du kan også legge til "class action"-søksmål fra VW-kundene. De kommer ikke til å like at bilene blir tilbakekalt og utstyrt med ny programvare som gjør dem daue som spekesild på veien. Kundene kan kreve at VW kjøper tilbake bilene ettersom salget fant sted på falske premisser, eventuelt erstatning for det plutselige fallet i bruktbilverdi, pluss "tort and mental anguish" for smerten kundene er påført ved å innse at de har vært miljøsvin hele tiden, pluss "punitive damages" på f eks 10x eller 100x summen av de foregående erstatningsbeløpene. Ja, og så ville jeg prøvd å fremme saken for en domstol i Alabama. De har grotesk praksis på erstatningsbeløp når det gjelder big business, i tillegg til at de fortsatt er sure fordi VW la sin nye fabrikk til Tennessee i stedet. Eller i Texas eller California, som om mulig er enda galere med "punitive damages".

    Noen har selvsagt tenkt den tanken allerede:
    Volkswagen sued in Alabama over emissions 'sham' | AL.com
    Oh Law’d! Firms Trip Over One Another Filing Class-Action Lawsuits Against VW
    How U.S. lawyers were so quick off the mark to sue Volkswagen (<- fordi mange advokater selv kjører VW)

    Selv canadierne vil være med på moroa:
    Edmonton firm files $1B class action lawsuit against Volkswagen

    Wooo, dette kan bli dyrt. Denne saken har faktisk potensiale til å drive VW konkurs. VW AG har en egenkapital på omtrent 85 milliarder Euro. De tåler mindre enn 8000 euro i kostnader og erstatninger for hver av de 11 millionene berørte bilene før hele egenkapitalen er tapt. Om saken utvides til andre motorfamilier tåler de enda mindre pr bil. For å sneie innom topic igjen (såvidt), så tror jeg at vi nå kan avskrive VWs planer om "disruptive battery technology". De kommer ikke til å ha penger å investere på mange år.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    ^I tillegg ville det nok vært en turn-off for folk som kjøper. Det er gjort forbrukertester på dette. Man syns det er OK å sjekke vann og olje, i tillegg til å fylle drivstoff, men å skulle fylle i en urea-tank med jevne mellomrom, eller å bruke AdBlue, vekker motstand. Likevel er det på vei, og på nyere modeller er det i ferd med å bli standard.

    AdBlue for Cars and Passenger Vehicles | Yara UK

    Problemet for VW er de 11 millioner bilene de solgte uten denne løsningen.
    Det har de gjort bevisst for å tjene rundt 40 000 kroner ekstra pr bil. De får som fortjent.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vil ikke forsvare VW, men El-bilen har vel også et dårlig regnestykke som ikke kommer frem i media. Mange kaller det for null utslipps biler med det er det er det F... meg ikke når du tar med produksjonsprosessen, transporten og hele pakka. Miljøorganisasjonene med flere har også puttet dette i en skuff og lukket skuffen.....

    Og ja, har en I3 på gang som nå trolig står på en dampende båt fra Tyskland til Drammen. Kjøper bilen mens den fortsatt er billig og fordi jeg er spent på teknologien og ikke for å redde verden...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Trondheim
    Og det er NOx-tallet VW har fusket med, ikke CO2. Det er forskjellen i CO2-footprint i bensin/diesel vs. el-bil man er uenig om, ingen har nevnt NOx utslipp i den diskusjonen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    På tide å spore tilbake til batteribil snart?

    Fritt fra hukommelsen så mener jeg at Kia/Hyundai endte opp med å betale 400 millioner USD for juks med oppgitt forbruk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Selv tyske VW-kunder vil bli nokså iltre hvis typegodkjennelsene på Golf, Passat, Beetle, Jetta og Audi A3 TDI trekkes tilbake og bilene blir forbudt å bruke på offentlig vei. Nå er vel ikke det noe tyske myndigheter kan gjøre alene, ettersom typegodkjennelsen gjelder EU, men det betyr også at hvis dette skjer, så vil det etter hva jeg kan forstå samtidig bli verboten å kjøre de berørte bilmodellene på norske veier.

    Hva skjer med bruktbilprisen på en pent brukt 2014-modell VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud, mon tro? Kanskje vi burde splitte ut den diskusjonen i en egen tråd hvor skadefryden kan få fritt utløp. ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Trondheim
    På en EU-kontroll måles jo utslipp. Her kjøres motorene riktignok på tomgang, og ikke i benk (det er bare når bremsene testes man kjører på rulle), men burde ikke disse juksetallene avsløres i en slik kontroll?

    Som du sier er nok bruktprisen for en av disse dieselmodellene fra VW i fritt fall for tiden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.844
    Antall liker
    42.141
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På EU-kontrollen måles utslippene ved helt bestemte turtall med varm motor og bilen i fri. Det er den enkleste sak i verden å lete opp eksakt de parameterkombinasjonene i motormappingen og skrive inn "optimerte" verdier der, selv uten et avansert jukseprogram. Jeg mappet selv en bilmotor for noen år siden. Den gikk renere enn standardbilen i EU-kontrollen, men slapp muligens ut litt mer enn det når turbotrykket begynte å bygge seg opp. Den behøvde ihvertfall å få satt inn vesentlig større injektordyser for å henge med.

    Testen er tilsynelatende konstruert for å slippe gjennom fusk, ettersom 1500 rpm (tror jeg det var) med bilen i fri ikke er en tilstand den kommer innom veldig ofte ved normal kjøring på vei.

    Svensk myndighet: Vi kan inte uppt�cka VW-fusket - DN.SE
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det var visst så enkelt som at man skrev kode for å sjekke om begge hjulparene var i gang (real life) eller om bare ett hjulpar var i gang (innendørs test). Ved sistnevnte kjørte programmet en defeat styring av motoren, som gir lavere utslipp.

    Men - plottet tar til, det viser seg at flere bilproduserende nasjoner har arbeidet hardt for at man skal fortsette å bruke et gammelt testregime, som det var enklere å lure. Mao har flere myndigheter latt seg bruke for at vi skal ha biler som forurenser mer enn oppgitt på veiene våre.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ja, juks var sentralt for å få folk til å velge P85D fremfor 85D.

    Dog en merkelig påstand fra Musk siden de nyere motorene til VW (visstnok/enn så lenge) ikke har det samme problemet.
    Strengt tatt så vet vi ikke hva slags problemer de nye motorene til VW har, siden de er sertifisert på grunnlag av opplysninger om utslipp fra VW. Men vi vet at de ikke har den samme jukseprogramvaren installert.

    Nå kommer meget uavhengige målinger av utslipp på alle dieselmodeller, uten at bilfabrikantene vil kunne komme med sine innvendinger om "urimelige testforhold". Det kan endre på mye.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
    Tj, jeg synest strengt tatt det er mer pubertalt å disse Tesla ved å vise til biler man sel ikke eier, ikke har eid og aldri vil eie. Og som har sin komparative fordel lenge etter at det meste av norske veilover er brutt. Baneegenskaper er irrelevante siden knapt noen faktisk har kjørt på bane eller noensinne kommer til å kjøre på bane med bilen sin. 0-80/90/100 er fullt lovlig, lett gjennomførbart og kan nytes flere ganger om dagen nårsomhelst hvorsomhelst. Hvor lang tid det tar å komme seg opp til 200 er helt irrelevant for andre enn folk som onanerer til bilblader eller legger samtlige ferier til Autobahn.
    Da hører nok jeg til den siste kategorien - dvs. legger alle ferier til Autobahn. Det blir imidlertid vanskeligere og vanskeligere å finne steder der du kan passere 200 uten å få problemer - enten med fartsgrensen (de fleste strekningene har regulert fart) eller for mye trafikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde forventet at Tesla eiere kjører som BMW eiere på E6 og E18 men jevnt over kjører de like sedat som Corolla eiere.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
    Tj, jeg synest strengt tatt det er mer pubertalt å disse Tesla ved å vise til biler man sel ikke eier, ikke har eid og aldri vil eie. Og som har sin komparative fordel lenge etter at det meste av norske veilover er brutt. Baneegenskaper er irrelevante siden knapt noen faktisk har kjørt på bane eller noensinne kommer til å kjøre på bane med bilen sin. 0-80/90/100 er fullt lovlig, lett gjennomførbart og kan nytes flere ganger om dagen nårsomhelst hvorsomhelst. Hvor lang tid det tar å komme seg opp til 200 er helt irrelevant for andre enn folk som onanerer til bilblader eller legger samtlige ferier til Autobahn.
    Det blir imidlertid vanskeligere og vanskeligere å finne steder der du kan passere 200 uten å få problemer - enten med fartsgrensen (de fleste strekningene har regulert fart) eller for mye trafikk.
    Kjører man et kjøretøy med stort nok forhold mellom effekt og vekt, trenger man mindre enn 400 meter for å passere 200 km/t.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Men man må fortsatt bremse og man vet aldri hva andre finner på. Personlig kjører jeg aldri over 150 da det ikke gir meg noe.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Men man må fortsatt bremse og man vet aldri hva andre finner på. Personlig kjører jeg aldri over 150 da det ikke gir meg noe.
    Kanskje fordi akselerasjonen til Tesla avtar etter ca 150 km/t og at man har over to tonn man må bremse.. 2000 kg er mye vekt. Hadde du kjørt et kjøretøy som veide mye mindre og med bedre bremser, vil bremselengden bli dramatisk redusert?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn