Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.433
    Antall liker
    1.996
    Tror det var mellom 140 og 160 mer for P før prisene gikk opp. Jeg klarte heldigvis å dy meg. Ikke angret i ettertid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husker du hva prisdiffen var på 85D og P85D før den store prisoppgangen i desember sist år?
    Nei, men jeg tror jeg kan sjekke det.

    Edit: Nei, det står ikke spesifisert noen oppdeling mellom P og D på fakturaen, bare en rad for P85D som tilsammen utgjorde 216K oppå basisprisen på 461K.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Vet ikke om det er et lavmål, men det er ihvertfall en avsporing.
    Når dette er hva de klarer å komme opp med etter å ha vært i tenkeboksen i et par måneder og har besvart alle henvendelser med den totale tyssnad så synest jeg det er særdeles spakt. Det virker som danskene har tenkt å ta det til retten om nødvendig, så det kan bli en kostbar affære for Tesla. Regner med at forbrukervernet er ganske bra i Danmark også.

    Så kommer det med en funksjon som kan endre på batteristyringen - altså må bilen ha en tid på å "forberede" seg, så kan man få den ekstra ytelsen under ellers ugunstige forhold. Under gunstige forhold, dvs en mild dag og med temperert batteri så har denne funksjonen høyst sannsynlig ingen funksjon. Uansett vil den kun ha mening når man vil stoppe, vente og så gi bånn spiker. Så får man avveie hvor ofte man kan ta seg den friheten kontra den ekstra slitasjen på batteriet.

    Innvendingen med ekstra vekt er greiere, har lest at Pano-taket veier 68 kilo ekstra og det påvirker jo tiden det tar å komme opp i fart med en gitt motoreffekt.

    Uten å være jurist vil det overraske meg stort om Tesla slipper unna dette i Skandinavia.

    Uten å si det eksplisitt så innrømmer jo Tesla langt på vei at de har bløffet. Uansett har de satt seg selv i en situasjon der tilliten til påstander de måtte komme med om det ene eller andre er betydelig svekket. Det meste er ganske vanskelig å verifisere eller avkrefte uten spesialutstyr. Tesla selv vet jo selvsagt alt om tingens tilstand, men de virker langt under middels interessert i å faktisk gå ut med noe særlig konkret.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det innrømte de allerede da Elon lovte eksisterende P85D-kunder Ludicrous-oppgraderingen til halv pris i sommer og da de endret hjemmesidene til å spesifisere "motor power" foran og bak separat i stedet for bare "691 hk". Spørsmålet er bare om den oppgraderingen til noe i nærheten av det de utga bilen for å være ved lansering bør være gratis (og gjerne med et 90 kWh batteri som tilleggskompensasjon ettersom den uansett ikke kommer opp i 691 hk), eller om den skal koste noe. Jeg ville vel gitt Ludicrous-oppgraderingen i stillhet til de som klager, men Elon er en annen type fighter, så fanden vet hvordan en eventuell rettssak vil forløpe.

    Enig i at den knappen ikke vil ha noen reell funksjon i noe scenarie jeg kan forestille meg å komme opp i.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Storfornøyd med bilen.

    Liker ikke i det hele tatt at man skal presses for titusenvis av kroner for bytte av en sikring og en software-oppgradering. Spesielt ikke om de viser seg at dette kun bringer tallene opp til det markedsføringen lovet i utgangspunktet.

    Det virker så unødvendig.

    .. litte spent på om om Musk caver inn og gir rettelsen uten annen kostnad enn sikring og tidsbruk.

    Litt snurt ...

    men ikke mer enn at jeg hadde kjøpt samme bil i dag til samme pris. okkesom...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det innrømte de allerede da Elon lovte eksisterende P85D-kunder Ludicrous-oppgraderingen til halv pris i sommer og da de endret hjemmesidene til å spesifisere "motor power" foran og bak separat i stedet for bare "691 hk". Spørsmålet er bare om den oppgraderingen til noe i nærheten av det de utga bilen for å være ved lansering bør være gratis (og gjerne med et 90 kWh batteri som tilleggskompensasjon ettersom den uansett ikke kommer opp i 691 hk), eller om den skal koste noe. Jeg ville vel gitt Ludicrous-oppgraderingen i stillhet til de som klager, men Elon er en annen type fighter, så fanden vet hvordan en eventuell rettssak vil forløpe.

    Enig i at den knappen ikke vil ha noen reell funksjon i noe scenarie jeg kan forestille meg å komme opp i.
    Om den blir brukt eller ikke er vel ikke relevant når man har betalt for å ha muligheten til å bruke den. Det blir som forsterkeren jeg bruker til subbene. Har betalt for at den skal levere 2 * 475 watt i 8 ohm, men jeg bruker aldri mer en noen få watt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Tja, selv 2 måneder etter den ble lansert er det enda ikke en kjeft i Norge som har fått svar på når og til hvilken pris denne oppgraderingen kan gjøres. Det var sagt at det var redusert pris for eksisterende eiere i 6 måneder, men det blir litt merkelig når ingen vet prisen og ingen kan bestille oppgraderingen om man måtte ønske den. Kapasiteten på servicesenterene er vel såpass sprengt åkke som at de nok er mindre interessert i å få noe slikt på toppen. For alt jeg vet er det en del arbeid involvert og tar tid.

    At denne oppgraderingen faktisk eksisterer i virkeligheten tror jeg nesten ikke før jeg får se det... kanskje de venter til det har gått 6 måneder og sier "sorry mac, tiden har gått ut?"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en lang prat med service advisor på Skøyen i dag om dette og diverse annet. Orntli' gearhead. :) Det er ingen grunn til å tro at denne oppgraderingen ikke kommer, men når og hvor mye er vanskeligere å svare på. Jeg har ihvertfall mast såpass at jeg regner med å få beskjed ganske fort når den kan bestilles. Det er vel noe greier med typegodkjenning etc også, ikke bare det rent tekniske.

    P85'en ble ikke ferdig på service i dag. Må nok bytte drive unit, så det tar vel et par timer ekstra.

    Som Gjestemedlem ville jeg nok gjort det samme igjen. Skulle jeg bestilt en i dag ville jeg antagelig krysset av for P90DL. Men det begynner å bli dyrt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Jeg hadde en lang prat med service advisor på Skøyen i dag om dette og diverse annet. Orntli' gearhead. :) Det er ingen grunn til å tro at denne oppgraderingen ikke kommer, men når og hvor mye er vanskeligere å svare på. Jeg har ihvertfall mast såpass at jeg regner med å få beskjed ganske fort når den kan bestilles. Det er vel noe greier med typegodkjenning etc også, ikke bare det rent tekniske.

    P85'en ble ikke ferdig på service i dag. Må nok bytte drive unit, så det tar vel et par timer ekstra.

    Som Gjestemedlem ville jeg nok gjort det samme igjen. Skulle jeg bestilt en i dag ville jeg antagelig krysset av for P90DL. Men det begynner å bli dyrt.
    Med 90kWh og L ville min konfig (eks dobbeltlader som ikke er tilvalg) i dag kostet 1.041.000 - det hadde vært for mye for min del. Det virker forresten også som L-mode er avhengig av noe batteristyring for å yte maks og at forbruket går en del opp om den muligheten står påslått hele tiden. Insane er jo greit nok, den kan stå på hele tiden uten at det påvirker noe.

    Jeg hadde også kjøpt Tesla en gang til, men ville nok gått for 85D - delvis fordi aksen har mistet noe av sin nyhetsverdi (men det er fortsatt morro), så betalingsviljen min for de 0.7 sekundene eller hva det nå er raskere 0-100 har gått noe ned.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.248
    Antall liker
    10.825
    Storfornøyd med bilen.

    Liker ikke i det hele tatt at man skal presses for titusenvis av kroner for bytte av en sikring og en software-oppgradering. Spesielt ikke om de viser seg at dette kun bringer tallene opp til det markedsføringen lovet i utgangspunktet.

    Det virker så unødvendig.

    .. litte spent på om om Musk caver inn og gir rettelsen uten annen kostnad enn sikring og tidsbruk.

    Litt snurt ...

    men ikke mer enn at jeg hadde kjøpt samme bil i dag til samme pris. okkesom...
    Oppgraderinge heter "latterlig" hvis jeg ikke tar helt feil. Tenk over hvorfor den heter det.........
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi Elon prøvde å finne på et ord som gikk utenpå "Insane". Ordet "ludicrous" betyr snarere noe i retning av absurd, utenkelig eller fullstendig malplassert. Kan f eks brukes om Donald Trump som presidentkandidat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Musk har litt sans for humor, og liker sci-fi.


    Prisingen derimot er ikke det spor morsom.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nürburgring etter Ludicrous-oppgradering kunne vært morsomt, ja.

    Apropos misvisende markedsføring: VW er visst i mer enn bare litt trøbbel om dagen. Programvaren i bilen detekterer testsyklus og drar ned på drivstofforbruk og utslipp. VW risikerer $ 37500 i bot pr solgte bil, nesten 150 milliarder kroner tilsammen bare i USA. EU kommer formodentlig også til å gå etter dette. Dessuten vil ikke kundene bli spesielt glade når bilen blir tilbakekalt for ny programvare som struper effekten i daglig bruk.
    Hevder Volkswagen har installert jukseprogram i nesten 500 000 biler - nyheter - Dagbladet.no
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er utvilsomt litt barnslig moro å kunne akselerere fort. Men det er ikke mange gangene jeg har tatt en full launch. Ikke har jeg noen ambisjoner om å kjøre på en racerbane heller.. har ikke nok øvelse i slik kjøring til at jeg hadde synes det var moro... og hadde sikkert vært mer redd for å krasje og skade bilen.

    Har alltid mest like litt sprek kjøring i 3. gir på svingete landeveier og slikt. Teslaen er litt for stor og tung til dette.

    Men i daglig bruk setter jeg stor pris på den umiddelbare selvfølgeligheten i forbikjøringer og filskifter, samt at man kan smette fort inn i en liten luke i en rundkjøring og slikt. På autobahnkjøring var det også en betryggelse å vite at man kunne endre hastighet og akselerere selv når man var i god fart.. denne dynamikken gjorde at jeg følte meg mye tryggere i Teslaen enn i den Fiaten, selv om den var sprek nok.

    Model S er ingen sportsbil. Den er alt for stor og tung til dette, selv om den har bra motor og godt veigrep. Kan ikke se at den har noe å gjøre på en racerbane. Tesla Roadster derimot er en sportsbil, og når den nye utgaven av den kommer så ser jeg for meg en overkommelig priset morobil som kan gjøre skam på mange italienske bilikoner.

    Når det gjelder banekjøring så kunne jeg godt tenke meg en tur på en glattkjøringsbane for å få en opplevelse av egenskapene på vinterføre, og se hvor grensen går for forsvarlig kjøring under ekstreme forhold.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde en lang prat med service advisor på Skøyen i dag om dette og diverse annet. Orntli' gearhead. :) Det er ingen grunn til å tro at denne oppgraderingen ikke kommer, men når og hvor mye er vanskeligere å svare på. Jeg har ihvertfall mast såpass at jeg regner med å få beskjed ganske fort når den kan bestilles. Det er vel noe greier med typegodkjenning etc også, ikke bare det rent tekniske.

    P85'en ble ikke ferdig på service i dag. Må nok bytte drive unit, så det tar vel et par timer ekstra.

    Som Gjestemedlem ville jeg nok gjort det samme igjen. Skulle jeg bestilt en i dag ville jeg antagelig krysset av for P90DL. Men det begynner å bli dyrt.
    Så problemet er ikke løst ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.427
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Problemet løser seg selv etter at garantien har utløpt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, på denne bilen fantes ihverfall problemet. Det er en av de første produksjonsbilene som kom til Europa. Jeg trodde den var blitt produsert før problemet oppsto. Det var visst ikke tilfelle, selv om det gikk lang tid før det viste seg. Om det er løst nå eller ikke vet jeg ikke, bare at det tydeligvis eksisterte sommeren 2013 da denne bilen ble produsert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
    Tj, jeg synest strengt tatt det er mer pubertalt å disse Tesla ved å vise til biler man sel ikke eier, ikke har eid og aldri vil eie. Og som har sin komparative fordel lenge etter at det meste av norske veilover er brutt. Baneegenskaper er irrelevante siden knapt noen faktisk har kjørt på bane eller noensinne kommer til å kjøre på bane med bilen sin. 0-80/90/100 er fullt lovlig, lett gjennomførbart og kan nytes flere ganger om dagen nårsomhelst hvorsomhelst. Hvor lang tid det tar å komme seg opp til 200 er helt irrelevant for andre enn folk som onanerer til bilblader eller legger samtlige ferier til Autobahn.
     
    T

    TT.

    Gjest
    Pubertalt eller ei. I ettermiddag fikk jeg for aller første gang sitte på med en Tesla 4wd versjonen og eieren tok en stopp på veien for så å trykke pedalen i bånn. Fy fanken for en akselrasjon opp til 150. Etterpå lå vi i ca 70 og ga bånn gass, faktisk like imponerende. Det ble også foretatt noen fiktive unnamanøvere og det var veldig bra feste på en såpass tung bil. Etter denne opplevelsen har jeg nok blitt litt mer Teslavennlig, men den har desverre altfor mange dører og fortsatt ingen motorlyd desverre.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.827
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare en ting å gjøre……….frem med sveiseapparatet steng bakdørene og inn med en oppblåsbar midtmotor og en v10 lydfil knyttet til frekvensgeneratoren på lydanlegget :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
    Tj, jeg synest strengt tatt det er mer pubertalt å disse Tesla ved å vise til biler man sel ikke eier, ikke har eid og aldri vil eie. Og som har sin komparative fordel lenge etter at det meste av norske veilover er brutt. Baneegenskaper er irrelevante siden knapt noen faktisk har kjørt på bane eller noensinne kommer til å kjøre på bane med bilen sin. 0-80/90/100 er fullt lovlig, lett gjennomførbart og kan nytes flere ganger om dagen nårsomhelst hvorsomhelst. Hvor lang tid det tar å komme seg opp til 200 er helt irrelevant for andre enn folk som onanerer til bilblader eller legger samtlige ferier til Autobahn.
    Som bilelsker har jeg selv har jeg eid og kjørt svært mange spreke biler. Har hatt såpass greit med penger tidligere, at jeg kunne prioritere det jeg ville. Har kjørt både i Norge og i utlandet, på veien og på bane. Hva en person selv eier, har eid eller eventuelt har eid eller velger å prioritere mener jeg er totalt irrelevant!
    Skal man kun være kvalifisert til å uttale seg om biler man har eid, men ikke de man har kjørt? Det syns jeg er latterlig, selv om jeg ikke er i den kategorien.
    Selv å leie en sprek Porsche, Lamborghini eller Ferrari i Norge, er såpass billig at alle kan gjøre det.
    Har kjørt mye på bane med gokart, motorsykkel og bil.
    Du skriver at "0-80/90/100 er fullt lovlig", jeg minner om at vi har 110 sone i Norge og at noen av oss også liker å dra på bilferie i utlandet. Glem Autobanen, har selv opplevd at køen gikk i 170 km/t i Italia..
    I Norge i 110 sonen bryr politiet seg sjelden om du ligger i 125 km/t på GPSen, fordi man ikke får noen prikker og man kan kjøre i 150 km/t på gps uten å miste lappen. Jeg oppfordrer alle til å enten kjøre lovlig eller følge køen som ofte går over fartsgrensen. På bane i Norge er det fri fart. At andre ikke er like store bilelskere som oss, betyr ikke at folk ikke liker å kjøre på bane. Hvorfor kommer det ca 40000 på et Gatebiltreff på Rudskogen?
    Syns ord som pubertalt og folk som onanerer til bilblader er direkte lavmål..
    Er du like tøff i virkeligheten eller bak rattet som bak tastaturet? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Pubertalt eller ei. I ettermiddag fikk jeg for aller første gang sitte på med en Tesla 4wd versjonen og eieren tok en stopp på veien for så å trykke pedalen i bånn. Fy fanken for en akselrasjon opp til 150. Etterpå lå vi i ca 70 og ga bånn gass, faktisk like imponerende. Det ble også foretatt noen fiktive unnamanøvere og det var veldig bra feste på en såpass tung bil. Etter denne opplevelsen har jeg nok blitt litt mer Teslavennlig, men den har desverre altfor mange dører og fortsatt ingen motorlyd desverre.
    Akkurat dette forstår jeg godt. Jeg lå etter en Tesla her om dagen som bestemte seg for å kjøre forbi køen. Maken til aks på det digre dråget. Du formelig ser dreiemomentet i bransjemotoren (jeg er elektroutdannet). Rett og slett imponerende. Om det skal rakkes ned som pubertalt eller ikke driter jeg i så lenge det gleder. Og jeg har til og med uttalt meg om en bil jeg aldri en gang har tatt i .... ;). En Tesla med lignende formgivning på størrelse med en F31 kunne plutselig høres interessant ut.

    Bli voksen sier folk om slike gleder. Hva skjedde med de? Døde de underveis i livet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.666
    Antall liker
    7.407
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da er det bare en ting å gjøre……….frem med sveiseapparatet steng bakdørene og inn med en oppblåsbar midtmotor og en v10 lydfil knyttet til frekvensgeneratoren på lydanlegget :cool:
    Passende soudtrack til stereoanlegget?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Nürburgring etter Ludicrous-oppgradering kunne vært morsomt, ja.

    Apropos misvisende markedsføring: VW er visst i mer enn bare litt trøbbel om dagen. Programvaren i bilen detekterer testsyklus og drar ned på drivstofforbruk og utslipp. VW risikerer $ 37500 i bot pr solgte bil, nesten 150 milliarder kroner tilsammen bare i USA. EU kommer formodentlig også til å gå etter dette. Dessuten vil ikke kundene bli spesielt glade når bilen blir tilbakekalt for ny programvare som struper effekten i daglig bruk.
    Hevder Volkswagen har installert jukseprogram i nesten 500 000 biler - nyheter - Dagbladet.no
    Dyrt program... markedsverdien på Volkswagen er ca 16 milliarder Euro lavere i dag enn den var på fredag.
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    597
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
    Tj, jeg synest strengt tatt det er mer pubertalt å disse Tesla ved å vise til biler man sel ikke eier, ikke har eid og aldri vil eie. Og som har sin komparative fordel lenge etter at det meste av norske veilover er brutt. Baneegenskaper er irrelevante siden knapt noen faktisk har kjørt på bane eller noensinne kommer til å kjøre på bane med bilen sin. 0-80/90/100 er fullt lovlig, lett gjennomførbart og kan nytes flere ganger om dagen nårsomhelst hvorsomhelst. Hvor lang tid det tar å komme seg opp til 200 er helt irrelevant for andre enn folk som onanerer til bilblader eller legger samtlige ferier til Autobahn.
    Som bilelsker har jeg selv har jeg eid og kjørt svært mange spreke biler. Har hatt såpass greit med penger tidligere, at jeg kunne prioritere det jeg ville. Har kjørt både i Norge og i utlandet, på veien og på bane. Hva en person selv eier, har eid eller eventuelt har eid eller velger å prioritere mener jeg er totalt irrelevant!
    Skal man kun være kvalifisert til å uttale seg om biler man har eid, men ikke de man har kjørt? Det syns jeg er latterlig, selv om jeg ikke er i den kategorien.
    Selv å leie en sprek Porsche, Lamborghini eller Ferrari i Norge, er såpass billig at alle kan gjøre det.
    Har kjørt mye på bane med gokart, motorsykkel og bil.
    Du skriver at "0-80/90/100 er fullt lovlig", jeg minner om at vi har 110 sone i Norge og at noen av oss også liker å dra på bilferie i utlandet. Glem Autobanen, har selv opplevd at køen gikk i 170 km/t i Italia..
    I Norge i 110 sonen bryr politiet seg sjelden om du ligger i 125 km/t på GPSen, fordi man ikke får noen prikker og man kan kjøre i 150 km/t på gps uten å miste lappen. Jeg oppfordrer alle til å enten kjøre lovlig eller følge køen som ofte går over fartsgrensen. På bane i Norge er det fri fart. At andre ikke er like store bilelskere som oss, betyr ikke at folk ikke liker å kjøre på bane. Hvorfor kommer det ca 40000 på et Gatebiltreff på Rudskogen?
    Syns ord som pubertalt og folk som onanerer til bilblader er direkte lavmål..
    Er du like tøff i virkeligheten eller bak rattet som bak tastaturet? :)
    Jeg har forvillet meg til Rudskogen en gang.
    Så for å svare på spørsmålet ditt, 35 000 kommer dit for å treffe folk og drikke seg fra sans og samling (som var det jeg gjorde), mens 5 000 er geniunt bilinteresserte ;-)

    Jeg synes Tesla får en ekstremt stor bør den skal bære på skuldrene sine.
    Vi har jo vært inne på, en del ganger i denne tråden, at den passer ikke alle i alle mulige scenarioer.
    Hvis du vil reise på bilferie på autobahnen en gang i året, så er det vel ikke bilen for deg.

    Alle argumenter er legitime for så vidt og man kan bare konkludere med at for de med motargumenter som veier tungt, ja da må man kjøpe seg en annen bil.
    Men det er veldig mange argumenter for, og for de er det både et bra kjøp og en spennende bil med ytelser som på ingen måte er vanlig i en bil.

    Sånn helt personlig, jeg er 1,93 høy og venter barn nr. 2 så jeg er nødt til å ha 2 bakovervendte bilseter i bilen fremover, så er faktisk Skoda Superb den eneste bilen jeg har lyst på (og det er den jeg har) på grunn av plassen i lengden (ikke bredden) i baksetet. MEN det betyr ikke at jeg kritiserer Tesla for for dårlig bakseteplass av den grunn. Den bare er ikke for meg akkurat nå, kanskje en gang i fremtiden hvor ungene har byttet retning :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Akselerasjon blir stadig fremhevet. Nesten litt pubertalt på voksne karer. Ta ned den forvokste mazda deres på bane og test der. Tror det hadde vært mer gøy enn akademiske tall og et par små akkser inn på motorveien.
    Tj, jeg synest strengt tatt det er mer pubertalt å disse Tesla ved å vise til biler man sel ikke eier, ikke har eid og aldri vil eie. Og som har sin komparative fordel lenge etter at det meste av norske veilover er brutt. Baneegenskaper er irrelevante siden knapt noen faktisk har kjørt på bane eller noensinne kommer til å kjøre på bane med bilen sin. 0-80/90/100 er fullt lovlig, lett gjennomførbart og kan nytes flere ganger om dagen nårsomhelst hvorsomhelst. Hvor lang tid det tar å komme seg opp til 200 er helt irrelevant for andre enn folk som onanerer til bilblader eller legger samtlige ferier til Autobahn.
    Som bilelsker har jeg selv har jeg eid og kjørt svært mange spreke biler. Har hatt såpass greit med penger tidligere, at jeg kunne prioritere det jeg ville. Har kjørt både i Norge og i utlandet, på veien og på bane. Hva en person selv eier, har eid eller eventuelt har eid eller velger å prioritere mener jeg er totalt irrelevant!
    Skal man kun være kvalifisert til å uttale seg om biler man har eid, men ikke de man har kjørt? Det syns jeg er latterlig, selv om jeg ikke er i den kategorien.
    Selv å leie en sprek Porsche, Lamborghini eller Ferrari i Norge, er såpass billig at alle kan gjøre det.
    Har kjørt mye på bane med gokart, motorsykkel og bil.
    Du skriver at "0-80/90/100 er fullt lovlig", jeg minner om at vi har 110 sone i Norge og at noen av oss også liker å dra på bilferie i utlandet. Glem Autobanen, har selv opplevd at køen gikk i 170 km/t i Italia..
    I Norge i 110 sonen bryr politiet seg sjelden om du ligger i 125 km/t på GPSen, fordi man ikke får noen prikker og man kan kjøre i 150 km/t på gps uten å miste lappen. Jeg oppfordrer alle til å enten kjøre lovlig eller følge køen som ofte går over fartsgrensen. På bane i Norge er det fri fart. At andre ikke er like store bilelskere som oss, betyr ikke at folk ikke liker å kjøre på bane. Hvorfor kommer det ca 40000 på et Gatebiltreff på Rudskogen?
    Syns ord som pubertalt og folk som onanerer til bilblader er direkte lavmål..
    Er du like tøff i virkeligheten eller bak rattet som bak tastaturet? :)
    Jeg har forvillet meg til Rudskogen en gang.
    Så for å svare på spørsmålet ditt, 35 000 kommer dit for å treffe folk og drikke seg fra sans og samling (som var det jeg gjorde), mens 5 000 er geniunt bilinteresserte ;-)

    Jeg synes Tesla får en ekstremt stor bør den skal bære på skuldrene sine.
    Vi har jo vært inne på, en del ganger i denne tråden, at den passer ikke alle i alle mulige scenarioer.
    Hvis du vil reise på bilferie på autobahnen en gang i året, så er det vel ikke bilen for deg.

    Alle argumenter er legitime for så vidt og man kan bare konkludere med at for de med motargumenter som veier tungt, ja da må man kjøpe seg en annen bil.
    Men det er veldig mange argumenter for, og for de er det både et bra kjøp og en spennende bil med ytelser som på ingen måte er vanlig i en bil.

    Sånn helt personlig, jeg er 1,93 høy og venter barn nr. 2 så jeg er nødt til å ha 2 bakovervendte bilseter i bilen fremover, så er faktisk Skoda Superb den eneste bilen jeg har lyst på (og det er den jeg har) på grunn av plassen i lengden (ikke bredden) i baksetet. MEN det betyr ikke at jeg kritiserer Tesla for for dårlig bakseteplass av den grunn. Den bare er ikke for meg akkurat nå, kanskje en gang i fremtiden hvor ungene har byttet retning :)
    Gratulerer med barn nr. 2 på vei :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ du virkelig sitere en halv side med dialog bare for å komme med en one-liner?
    Slutter meg til gratulasjonen, forøvrig.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    ^ du virkelig sitere en halv side med dialog bare for å komme med en one-liner?
    Plager det deg at jeg siterer en halv side, at jeg kommer med en one-liner, begge deler, noe annet eller at jeg kommer med noe i det hele tatt? Er det pga dette at weld77 har byttet nick? Neppe :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er ofte litt plagsomt da jeg ofte sitter på mindre enheter og det blir vel mye scrolling, dog ikke like irriterende som gjentatte påpekninger om at Model s har mer enn 2 dører og ingen bensinmotor :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som cruiser sier. Det blir mye scrolling på en mobilskjerm for begrenset nytteverdi.

    At jeg generelt er litt forundret over din iver og standhaftighet i å disse Tesla som produkt og firma er en annen sak. Det er vel en stund siden du tilførte noe særlig nytt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er ofte litt plagsomt da jeg ofte sitter på mindre enheter og det blir vel mye scrolling, dog ikke like irriterende som gjentatte påpekninger om at Model s har mer enn 2 dører og ingen bensinmotor :)
    Å fjerne QUOTEer riktig, er vanskelig når man sitter på mobil. Også når man sitter på pc og ser film samtidig.. Det er også ikke lett uten disse forstyrrelsene.. Mulig en forbedring på forumet?
    Tesla Roadster har to dører og det finnes flotte dieselmotorer?
    Det største problemet til Tesla er kanskje vekten?

    Mazda MX-5, en superbil i miniatyrformat - DN.no

    Obs, den hadde 2 dører, men virker morsom.

    Jeg tror de fleste hadde hatt det det mer gøy i BMW 1M eller Porsche Boxster S til butikken eller nærmiljøet etter til hytta.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som du kanskje husker har jeg også en MX-5. Hver til sitt bruk. Hvis jeg skal en snartur til butikken en varm sommerkveld tar jeg selvsagt MX-5'en, klasker ned kalesjen, og kjører lange omveier både til og fra. Kan late som jeg er Schumacher uten å bryte fartsgrensene. Ikke veldig mye, ihvertfall. Det er også den jeg bruker som "skolebil" for tenåringene, ut fra en teori om at man lærer seg å kjøre defensivt hvis man opplever at man selv er liten og sårbar i trafikken. Jeg kunne sikkert skrevet hundre innlegg om fordeler og ulemper ved den bilen, alt fra "trimming" av innsugslyden med åpent luftfilter vs standard til kroniske rustpunkter i kanalene. Den er heller ikke spesielt godt egnet til å dra opp båten med. Men det har veldig lite med en diskusjon om Tesla Model S å gjøre.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.433
    Antall liker
    1.996
    Diskusjonene her på hfs må bli rene symøtet i forhold til hva som foregår på styrerommet i Wolfsburg nå. Å bli tatt så til de grader med buksene på knærne som de har fått til har vel knappest skjedd før.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    Vorsprung durch software-cheating.

    Rammer Porsche ganske hart siden Porsche eier 50% av Volkswagen.

    The juicy stuff i denne saken er hvem som egentlig visste. Enten er dette godkjent helt til topps i VW eller så er det "noen" som har vært vel ivrige i målet om å etterfølge retning satt fra oven for å få ned utslippsverdiene. Husk på at dette er programvare, så ett eller annet sted inne i titusenvis eller hundretusenvis av linjer med kode så er det noen som har skrevet noe som gjør noe under gitte betingelser (i dette tilfelle når bilen er til testing). Det er på godt norsk nesten fitte umulig å oppdage på forhånd. Å lese kildekode man ikke har noen anelse om hva gjør er vanskelig og testing er gjerne at den produserer forventet output med et gitt sett input.

    For de som ikke har programmert noe - her er et eksempel på hvordan kode ser ut. Dette er en implemetering i programmeringsspråket C av quicksort-algortimen som gjør akkurat det det hørest ut som - nemlig å sortere noe fort: Bytt ut navnene på variabler, funksjoner osv og det blir totalt uleselig. Å snike inn noe om hvordan bilen skal oppføre seg under testsyklus som sikkert kan detekteres på flere måter er sannsynligvis veldig, veldig enkelt om man vil.


    void q_sort(int numbers[], int left, int right)
    {
    int pivot, l_hold, r_hold;

    l_hold = left;
    r_hold = right;
    pivot = numbers
    ;
    while (left < right)
    {
    while ((numbers
    >= pivot) && (left < right))
    right--;
    if (left != right)
    {
    numbers
    = numbers
    ;
    left++;
    }
    while ((numbers
    <= pivot) && (left < right))
    left++;
    if (left != right)
    {
    numbers
    = numbers
    ;
    right--;
    }
    }
    numbers
    = pivot;
    pivot = left;
    left = l_hold;
    right = r_hold;
    if (left < pivot)
    q_sort(numbers, left, pivot-1);
    if (right > pivot)
    q_sort(numbers, pivot+1, right);
    }​
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.311
    Antall liker
    903
    Jeg har alltid stusset over oppgitt effekt i vognkortet til Tesla. Er det 100hk? Hvorfor er det ok for elbil, men ikke tradisjonelle forbrenningsmotor vha midlertidig økning av turbotrykk eller lign.? BMW M5 ble vel oppgitt med både 400 og 500hk en gang?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.799
    Antall liker
    41.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt andre testmetoder. Effekten i vognkortet er "sustained power", den effekten som kan opprettholdes på ubestemt tid. I praksis er vel testsyklusen en time eller to, husker ikke eksakt. En Tesla vil bli begrenset av varmeutviklingen i en slik test. Det er også dette som begrenser topphastigheten på Autobahn. En del turbobiler har også en slik "afterburner mode" som slår inn i korte intervaller, men det er gjerne en 20-30 hk på toppen, ikke hundrevis. Da ville råder og stempler kommet ut av bunnpannen...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.311
    Antall liker
    903
    Ja det egentlig akkurat dette jeg mener. Hvorfor er det ikke flere som spekulerer i oppgi en marginal vedvarende effekt ift en kortvarig effekt? Stort sett trenger man bare maks gamp i 20 sek under forbikjøring, påkjøringsrampe osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn