G
Gjestemedlem
Gjest
Det minste de bør tilby er at bilen prises som en 85D og ikke P85D siden den er mye nærmere de spesifikasjonene de reklamerte med. Og at mellomlegget blir refundert.Da har Forbrukerrådet vært i møte med Tesla. Tesla kom ikke med noe konkret løsningsforslag, men de skulle komme tilbake med et skriftlig tilsvar innen 1. Desember.
De må vel uansett spørre noen voksne på hovedkontoret i USA om lov før de gjør noesomhelst. Jeg blir overrasket om Tesla slipper unna med dette uten å tilby en kompensjasjon eller tilbakekjøp (noe Tesla faktisk kan tjene på siden prisen har steget såpass mye i mellomtiden). Påstått aksellerasjon kan de komme ganske nærme ved å gi Ludicrous-oppgraderingen, men den påståtte effekten er det fint lite som tyder på er mulig å få til med eksisterende batteripakker.
Gjenkjøp blir nok en dårlig løsning som få vil godta, siden det sannsynligvis vil innebære et fratrekk i pris for bruk. Jeg finner ikke en eneste P85D på finn til mindre enn hva jeg gav for min ny, og den var ganske bra spesifisert.
Et tredje alternativ kan være noen år med fri service, og så bytte av sikringer og batteri om noen år når de faktisk kan levere de spesifikasjonene de reklamerte med. Da vil man få ulempen med at bilen er som den er noen år, med en oppside av fri service og et nytt batteri når det gamle likevel har begynt å miste kapasitet. Bare en ren ludi nå vil jo ikke gi den ytelsen de reklamerte med.
Et fjerde alternativ kan være å tilby et fritt bytte til en X P90D.
..
Et eller annet bør de i alle fall tilby. Tesla er jo enda i startgropen og er de lure kan de snu dette til en positiv opplevelse for kundene. Det kan komme godt med som merkevarebygging om de ser for seg et massivt volum av salget på model III. De trenger jo ikke åpne så mange aviser heller for å se den negative effekten av bilmerker som blir forbundet med juks og lureri.
..
Det blir interessant å se hva de bestemmer seg for.
De har jo til nå satset mye på at fornøyde kunder skal være salgsfremmende, og at dette er mer verdt enn tradisjonell markedsføring. Men denne strategien fordrer jo at kjøperne av deres premiumversjoner ikke blir misfornøyde eller føler seg lurt.
..
For min del er bilen like god som da jeg kjøpte den, og ytelsen holder egentlig til mitt bruk. Men jeg har jo også liten forståelse for lureri, villedende markedsføring og tekniske beskrivelser som ikke er riktige. Så gleden av å eie og kjøre bilen vil ikke bli mindre uansett hva som skjer, bilen er et teknisk vidunder og den blir bedre for hver eneste oppdatering. Men mitt forhold til Tesla som selskap vil nok bli litt farget av hvordan de takler denne problemstillingen.
Hadde denne saken aldri dukket opp ville jeg vært like lykkelig uvitende om at ytelsen var mindre enn lovet. Jeg har egentlig ingen erfaring fra før med hvordan en bil med 700 HK skal oppføre seg, så jeg ble nok litt lurt av bare 450 eller hva det nå er de har landet på. Fiaten hadde bare 180, og forskjellen var stor nok.