Ja, jeg har lagt merke til det. Det er en del som forsøker å skape et inntrykk av at en bestemt forsterkerteknologi har mer musikalske kvaliteter enn andre. Det er trist at noen ønsker å forenkle verden slik og skyggelegge den interessante debatten rundt hva man faktisk kan gjøre for å oppnå god lyd.
Forenkle verden? -Det er ikke å forenkle. Tror du ikke jeg måper av det jeg opplever?
Har prøvd mange teknologi-kombinasjoner men absolutt mye er uprøvd; åpen for alt selvfølgelig. Så opplevelsen er så langt, hos meg -for meg.
Interressant debatt -for alle, slik den fremstilles? Nokså ensidig, synes jeg.
Muligens årsak til "litt varmgang" hos meg og et par sjeler til? (-som min lite nyanserte/irriterte post som du besvarte her..)
Hva synes du som sikkert har 100 poster i denne tråden
(
Ikke negativt ment.)
Jeg synes at en del meninger koker over innimellom, og, uten at jeg vil forsøke å angripe noen, jeg føler det ofte skjer når noen tar tak i en ren teknisk bemerkning knyttet til en konkret egenskap i et enkelt produkt og forsøker å parere det med en opplevelse av et system bestående av plater, avspilingsmedie, kabler, flere forsterkerledd, høyttalere, rom, lytter, dagsform og cognac. Som oftest ender slike meningsutvekslinger i at dette igjen besvares med at det er uvesentlig, også blir det igjen møtt med et innlegg der vedkommende virker tildels fornærmet over at ens egen opplevelse liksom ikke skal bety like mye som målinger, og at disse målingene dermed neppe kan være gyldige for en selv. Også kommer Viking og klikker "liker".
Subjektive opplevelser er det det hele handler om, men når man diskuterer hvilke egenskaper bestemte teknologier har så blir slike opplevelser lite relevante fordi vi har en diskusjon om noe som kaskje har et 10-talls hørbare variabler ved seg, og da er det nytteløst å trekke konklusjoner ut av lytteopplevelser bestående av miliontalls variabler. Det er ekstremt få som har nok lyttetrening til å kunne plukke enkeltegenskaper i et gitt oppsett. Disse menneskene har det heller ikke slik at de kan sette seg ned foran et komplett oppsett og trekke disse konklusjonene uten videre for mer enn noen få parametre. Selv kan jeg stort sett identifisere når en forsterker er tom for krefter, når den begynner å klippe, om det er stort tids-etterslep i høyttalerne, omtrent hva slags spredningsavvik vi har med å gjøre, også kan jeg som ganske mange andre også si litt om akustikken. Jeg kan derimot ikke si en døyt om hvor god preampen er, om kablene gjør noe hørbart, hvordan utgangsimpedansen på forsterkeren er osv osv. Dette fordi hørbare parametre som følger av slike ting kan skyldes utallige faktorer i et oppsett. En forenklet analogi er at om noe låter litt lyst så kan det skyldes flere ledd i kjeden, og man kan ikke si hvilket som egentlig er synderen. Det finnes personer som er spesielt dyktige til å høre andre faktorer også, men de aller fleste faktorer må testes på følgende måte:
Man må sette sammen et anlegg, bli veldig godt kjent med det over tid, bytte ut en komponent med flere andre kandidater så man får oversikt over hva denne gjør i oppsettet, også sette inn DUT (device under test) i stedet for denne komponenten. Det man hører vil da fortsatt ha en del variasjoner i forhold til det man opplever altså kan komponenter tilkoblet denne enheten påvirkes av enheten like mye som enheten påvirkes av komponentene rundt. En sentral del av dette er at man må skille mellom god lyd og individuelle egenskaper. Dersom den nye enheten får oppsettet til å låte for lyst, var det da fordi den gamle kompenserte for noe, og egentlig selv låt for mørkt? Har den nye bedre dynamiske egenskaper slik at den totalt sett er bedre, og kan man løse problemet med klangbalanse der det oppstår, eller en annen plass i signalkjeden?
Men i det heletatt, det er en vanskelig øvelse å skille opplevelse av et anlegg fra produktets egenskaper. Når jeg sier "forenkle verden" så sikter jeg til det å putte inn en komponent i et system, finne ut om det låter bedre enn med forgjengeren og så konkludere rundt produktets kvaliteter. Det har noe for seg i enkelte sammenhenger, men det fungerer ikke som argument mot tekniske parametre og medfører etter min mening unødvendig støy. Det bør være takhøyde for å diskutere opplevelser, men det bør være takhøyde for å diskutere teknologi også. Uten teknologi blir det nemlig ingen lyd, og definitivt ingen fremskritt.