- Ble medlem
- 11.05.2004
- Antall liker
- 893
Nei, for deg.En fordel for deg?Litt off topic så hadde det kanskje vært en fordel om en del bransjeaktører etterhvert ble mer opptatt av å vinne kunder heller enn diskusjoner.
Nei, for deg.En fordel for deg?Litt off topic så hadde det kanskje vært en fordel om en del bransjeaktører etterhvert ble mer opptatt av å vinne kunder heller enn diskusjoner.
Men hvis jeg kommer og bytter ut høyttalerne dine med noen andre som riktignok er veldig gode, så kan det hende forsterkeren din låter kjempedårlig.Kriteriene for min del handler kanskje først og fremst om evnen til å gjengi dynamisk utklingning, headroom. Uten dette synes jeg gjengivelsen bare blir en avskygning av hva som prøves å gjengis. Med nok kraftreserver får man live følelsen som en svakere forsterker ikke er i stand til å gjengi. Dernest fravær av forvrengning, evne til detaljering. Til slutt begynner det for min del å komme inn på det som er det mer udefinerbare ut fra måleresultater. Evnen til å gjengi buen mot strengen slik at det låter slik som det gjør i en konsertsal. Kan man lese dette ut fra målinger?Hvordan tester du om en forsterker evner å gjengi realisme?Jeg tror nok muligens du forveksler det å gløtte inn i en annen verden med det å se en sak fra to sider.Du har nok rett i at dem som tenker anlegg som helhet, både klangfarge, akustikk, spredning osv, og som ønsker å ta kontroll over dette med for eksempel DSP typisk sverger til klasse D. For min del skyldes dette at det er utrolig vanskelig å oppnå den samme dynamikken med andre teknologier. Klangen kan man få til å bli så lik at lyden vanskelig lar seg skille, men når det kommer transienter er ikke så mange forsterkere som følger med.
Så de som ikke bruker rørforsterkere bryr seg ikke om realisme?
Du gløtter liksom litt på døra inn til en verden av kontroll på de ulike faktorene i lydbildet i første avsnitt, mens i siste avsnitt ser det nesten ut til at den verdenen opphørte å eksistere?
Jeg føler jeg har oppnådd dette siste med Ref 75, men noen vil da kalle dette harmonisk forvrengning. For meg låter det rart, men hva skal jeg si? Jeg får heller sitte her og lytte til den harmoniske forvrengningen min da. Og for all del; hvis et system med klasse D og korreksjon med tilhørende tilpassede høyttalere greier å innfri punktene jeg har listet opp så er altså ingenting bedre enn det. Jeg er ingen teknologi sinke. Dette innlegget sitter jeg og skriver på en iPad som egentlig er fjernkontrollen til anlegget som styrer Bryston mediespilleren via en MPD app. Dette låter forøvrig bedre enn CD, hvis noen skulle være skeptisk til å kvitte seg med de gamle sølvplatene.
Neppe, jeg har sosiale behov, og kjenner mange av folkene på HFS personlig. Dessuten synes jeg hifi og teknologi er interessant, så jeg bruker gjerne en liten bit av min fritid her.Nei, for deg.En fordel for deg?Litt off topic så hadde det kanskje vært en fordel om en del bransjeaktører etterhvert ble mer opptatt av å vinne kunder heller enn diskusjoner.
Klasse D akustikk? Du mener vel forsterkere?De to bransjeaktørene som har deltatt i denne diskusjonen driver så vidt jeg forstår innen klasse D, akustikk.
Jeg synes at en del meninger koker over innimellom, og, uten at jeg vil forsøke å angripe noen, jeg føler det ofte skjer når noen tar tak i en ren teknisk bemerkning knyttet til en konkret egenskap i et enkelt produkt og forsøker å parere det med en opplevelse av et system bestående av plater, avspilingsmedie, kabler, flere forsterkerledd, høyttalere, rom, lytter, dagsform og cognac. Som oftest ender slike meningsutvekslinger i at dette igjen besvares med at det er uvesentlig, også blir det igjen møtt med et innlegg der vedkommende virker tildels fornærmet over at ens egen opplevelse liksom ikke skal bety like mye som målinger, og at disse målingene dermed neppe kan være gyldige for en selv. Også kommer Viking og klikker "liker".Ja, jeg har lagt merke til det. Det er en del som forsøker å skape et inntrykk av at en bestemt forsterkerteknologi har mer musikalske kvaliteter enn andre. Det er trist at noen ønsker å forenkle verden slik og skyggelegge den interessante debatten rundt hva man faktisk kan gjøre for å oppnå god lyd.
Forenkle verden? -Det er ikke å forenkle. Tror du ikke jeg måper av det jeg opplever?
Har prøvd mange teknologi-kombinasjoner men absolutt mye er uprøvd; åpen for alt selvfølgelig. Så opplevelsen er så langt, hos meg -for meg.
Interressant debatt -for alle, slik den fremstilles? Nokså ensidig, synes jeg.
Muligens årsak til "litt varmgang" hos meg og et par sjeler til? (-som min lite nyanserte/irriterte post som du besvarte her..)
Hva synes du som sikkert har 100 poster i denne tråden(Ikke negativt ment.)
Subjektive opplevelser er det det hele handler om, men når man diskuterer hvilke egenskaper bestemte teknologier har så blir slike opplevelser lite relevante fordi vi har en diskusjon om noe som kaskje har et 10-talls hørbare variabler ved seg, og da er det nytteløst å trekke konklusjoner ut av lytteopplevelser bestående av miliontalls variabler. Det er ekstremt få som har nok lyttetrening til å kunne plukke enkeltegenskaper i et gitt oppsett. Disse menneskene har det heller ikke slik at de kan sette seg ned foran et komplett oppsett og trekke disse konklusjonene uten videre for mer enn noen få parametre. Selv kan jeg stort sett identifisere når en forsterker er tom for krefter, når den begynner å klippe, om det er stort tids-etterslep i høyttalerne, omtrent hva slags spredningsavvik vi har med å gjøre, også kan jeg som ganske mange andre også si litt om akustikken. Jeg kan derimot ikke si en døyt om hvor god preampen er, om kablene gjør noe hørbart, hvordan utgangsimpedansen på forsterkeren er osv osv. Dette fordi hørbare parametre som følger av slike ting kan skyldes utallige faktorer i et oppsett. En forenklet analogi er at om noe låter litt lyst så kan det skyldes flere ledd i kjeden, og man kan ikke si hvilket som egentlig er synderen. Det finnes personer som er spesielt dyktige til å høre andre faktorer også, men de aller fleste faktorer må testes på følgende måte:
Man må sette sammen et anlegg, bli veldig godt kjent med det over tid, bytte ut en komponent med flere andre kandidater så man får oversikt over hva denne gjør i oppsettet, også sette inn DUT (device under test) i stedet for denne komponenten. Det man hører vil da fortsatt ha en del variasjoner i forhold til det man opplever altså kan komponenter tilkoblet denne enheten påvirkes av enheten like mye som enheten påvirkes av komponentene rundt. En sentral del av dette er at man må skille mellom god lyd og individuelle egenskaper. Dersom den nye enheten får oppsettet til å låte for lyst, var det da fordi den gamle kompenserte for noe, og egentlig selv låt for mørkt? Har den nye bedre dynamiske egenskaper slik at den totalt sett er bedre, og kan man løse problemet med klangbalanse der det oppstår, eller en annen plass i signalkjeden?
Men i det heletatt, det er en vanskelig øvelse å skille opplevelse av et anlegg fra produktets egenskaper. Når jeg sier "forenkle verden" så sikter jeg til det å putte inn en komponent i et system, finne ut om det låter bedre enn med forgjengeren og så konkludere rundt produktets kvaliteter. Det har noe for seg i enkelte sammenhenger, men det fungerer ikke som argument mot tekniske parametre og medfører etter min mening unødvendig støy. Det bør være takhøyde for å diskutere opplevelser, men det bør være takhøyde for å diskutere teknologi også. Uten teknologi blir det nemlig ingen lyd, og definitivt ingen fremskritt.
Du har nå vært åpen og ærlig, forklart ditt ståsted forlengst.Ikke alle bransjeaktører behøver være med i denne diskusjonen i funksjon av sin næring (har faktisk ikke lov til det). Og kanskje bransjeaktørene er opptatt av sine synspunkter på lik grad som vanlige brukere? Ikke alle driver med eksotisk high-end.Litt off topic så hadde det kanskje vært en fordel om en del bransjeaktører etterhvert ble mer opptatt av å vinne kunder heller enn diskusjoner.
Kopler til høyttalereMen hvis jeg kommer og bytter ut høyttalerne dine med noen andre som riktignok er veldig gode, så kan det hende forsterkeren din låter kjempedårlig.Kriteriene for min del handler kanskje først og fremst om evnen til å gjengi dynamisk utklingning, headroom. Uten dette synes jeg gjengivelsen bare blir en avskygning av hva som prøves å gjengis. Med nok kraftreserver får man live følelsen som en svakere forsterker ikke er i stand til å gjengi. Dernest fravær av forvrengning, evne til detaljering. Til slutt begynner det for min del å komme inn på det som er det mer udefinerbare ut fra måleresultater. Evnen til å gjengi buen mot strengen slik at det låter slik som det gjør i en konsertsal. Kan man lese dette ut fra målinger?Hvordan tester du om en forsterker evner å gjengi realisme?
Jeg føler jeg har oppnådd dette siste med Ref 75, men noen vil da kalle dette harmonisk forvrengning. For meg låter det rart, men hva skal jeg si? Jeg får heller sitte her og lytte til den harmoniske forvrengningen min da. Og for all del; hvis et system med klasse D og korreksjon med tilhørende tilpassede høyttalere greier å innfri punktene jeg har listet opp så er altså ingenting bedre enn det. Jeg er ingen teknologi sinke. Dette innlegget sitter jeg og skriver på en iPad som egentlig er fjernkontrollen til anlegget som styrer Bryston mediespilleren via en MPD app. Dette låter forøvrig bedre enn CD, hvis noen skulle være skeptisk til å kvitte seg med de gamle sølvplatene.
Uten at det er ment som et irriterende mantra, smak heller litt på spørsmålet her. Jeg tror det kan inneholde noen nyanser de færreste tenker spesielt mye over: hvordan tester du om en forsterker kan gjengi realisme?
Motsatt av meg..kjenner ~ingen her inne. (Kun lokalfolk +et par guruer.)Neppe, jeg har sosiale behov, og kjenner mange av folkene på HFS personlig. Dessuten synes jeg hifi og teknologi er interessant, så jeg bruker gjerne en liten bit av min fritid her.Nei, for deg.En fordel for deg?Litt off topic så hadde det kanskje vært en fordel om en del bransjeaktører etterhvert ble mer opptatt av å vinne kunder heller enn diskusjoner.
Hvis du tenker på synergien mellom alle leddene i kjeden rom inkludert som egentlig retningsgivende for realisme kan det helt sikkert ha noe for seg. Men hvor relevant er egentlig en slik tankegang i forhold til det kommersielle marked? De fleste hifi produsenter vil si at komponentene de leverer er kompatible med det meste annet, og skreddersydde løsninger med nøye tilpassede løsninger har vel aldri helt slått an. Aktive høyttalere har sikkert mange fordeler fremfor passive, men det slår ikke an fordi forbrukerne vil mikse og matche. Og bransjen tjener sikkert grovt på de mange som aldri blir fornøyd men oppgraderer i all evighet.Men hvis jeg kommer og bytter ut høyttalerne dine med noen andre som riktignok er veldig gode, så kan det hende forsterkeren din låter kjempedårlig.Kriteriene for min del handler kanskje først og fremst om evnen til å gjengi dynamisk utklingning, headroom. Uten dette synes jeg gjengivelsen bare blir en avskygning av hva som prøves å gjengis. Med nok kraftreserver får man live følelsen som en svakere forsterker ikke er i stand til å gjengi. Dernest fravær av forvrengning, evne til detaljering. Til slutt begynner det for min del å komme inn på det som er det mer udefinerbare ut fra måleresultater. Evnen til å gjengi buen mot strengen slik at det låter slik som det gjør i en konsertsal. Kan man lese dette ut fra målinger?Hvordan tester du om en forsterker evner å gjengi realisme?
Uten at det er ment som et irriterende mantra, smak heller litt på spørsmålet her. Jeg tror det kan inneholde noen nyanser de færreste tenker spesielt mye over: hvordan tester du om en forsterker kan gjengi realisme?
Jeg mener å huske navnet Midgard fra en god del år tilbake. Såvidt jeg husker var dette ice moduler montert i noen kabinetter og solgt fra en hjemmeside på nettet. Jeg trodde kanskje du drev med salg av forsterkere basert på ice eller andre klasse D moduler ennå. Jeg vurderte faktisk seriøst å kjøpe inn et par monoblokker basert på ice modulene du solgte dengang for mange år siden. Hadde jeg gjort det hadde jeg vel sittet her som svoren klasse D tilhenger i dag. Akk den skjebnen...Uansett, jeg utviklet en forsterkerserie for over 10 år siden. Den var i produksjon frem til begynnelsen på 2008. Hadde vært gøy å gjøre noe slikt igjen, men der er jeg definitivt ikke nå. Dessuten er tekniske diskusjoner noe helt annet enn rene produktdiskusjoner.
Jeg oppfattet Orsos beskrivelse av Ref 75 som ingenting annet enn en EQ sak i nedlatende betydning. Jeg synes mildest talt det ikke er representativt for forsterkeren. Nå kan jo misforståelser oppstå på et forum, så hvis betydningen utelukkende var referert frekvensgangen kan det godt hende den ikke gjengir snorrett. Er det derfor en dårlig forsterker?Dersom vi målte signalet inn på forsterkeren din, og signalet ut av forsterkeren din, og det viste seg at den responderte slik som den gjør når Stereophile måler den samme forsterkeren med en helt normal høyttalerlast, er det ikke da du som kverulerer?Dette blir bare kverulering og det er jeg ikke interessert i. Debatten min med deg Orso avsluttes her og nå. Finn deg noen andre å kverulere med.
Har ingen ønske om å fremstå som nedlatende og kan heller ikke se at jeg har vært det. Det jeg har skrevet om den forsterkeren er derimot korrekt. Den har klare avvik på høyttalerlast som slår ut i forandringer på frekvensresponsen. Husk at så lite som 0,1 dB over et litt større område er godt hørbart. Her er forskjellene opp mot 0,5 dB og avvikene slår inn flere steder. Ergo, den fungerer akkurat som en EQ. Er det nedlatende å forteller hva som er sant?Jeg oppfattet Orsos beskrivelse av Ref 75 som ingenting annet enn en EQ sak i nedlatende betydning. Jeg synes mildest talt det ikke er representativt for forsterkeren. Nå kan jo misforståelser oppstå på et forum, så hvis betydningen utelukkende var referert frekvensgangen kan det godt hende den ikke gjengir snorrett. Er det derfor en dårlig forsterker?
Vi selger ingen forsterkere.Orso selger vel akustikkprodukter? (altså forhandlere av respektivt forsterkere og akustikkprodukter)
Vel, det kan sikkert diskuteres hvor smart det er for en bransjeaktør å delta i slike diskusjoner. Spesielt når det drar seg til og folk reagerer selv om det man sier kan være riktig.Litt off topic så hadde det kanskje vært en fordel om en del bransjeaktører etterhvert ble mer opptatt av å vinne kunder heller enn diskusjoner.
Har ikke kommet for å bli enda? Jeg ville ikke trukket den konklusjonen basert på en 12-15 år gammel forsterker. Prisen er ikke relevant.Jeg kjøpte 2 audio physics strada mono blokker . Disse er jo klasse D og kostet i sin tid visstnok 150 000kr. Disse klasse D greiene funker dårlig for meg , detaljer i mellomtone og diskant kom ikke tydelig nok frem og lyden virket kald... Klasse D er nok ikke kommet for å bli helt enda![]()
Jeg er helt sikker på at den rette kombinasjonen finnes, Sluket, misforstå meg rett, men det er uansett spennende når jeg diskuterer musikkgjengivelse med forskjellige hifikonstruktører, at til tross for deres dype kunnskaper, kan de ende opp med veldig forskjellige konklusjoner. Spec er det beste jeg har hørt av klasse D, disse kunne virkelig spille med enorm autoritet og hurtighet på f.eks. Tannoy, mens med hornhøyttalerne fra Tune, ble det hele betydelig begrenset. Akkurat det siste fenomenet undrer meg noe.Hmm.. morsomt. Jeg har hørt smekk, punch, svarthet & plutselighet i bassen på en tidligere ikke opplevd måte, med kl. D forsterkeri. Jaja. Der kan en se. Eller høre. Men ta ikke mitt ord for dette - som alt annet vi driver med er det sterkt subjektivt selvsagt. Og for alt jeg vet kan det hende jeg er dauhørt blitt med årene![]()
Lykke til. Selger dere i bøtter og spann har du "bevist" litt mer. Når skal dette lanseres?Jeg har horn (flere) og har brukt klasse D på det lenge.
Trolig kommer vi til å demonstrere horn som vi etter hvert skal selge med transparent klasse D forsterkeri. Jeg tenker at det er viktig at folk får høre høyttalerne med nøytral elektronikk, for å kunne bedømme høyttalerne alene best mulig. Så får de heller bruke mer farget elektronikk selv hvis de ønsker det.
Håper jeg får sjansen til å overvære en sånn demo! Jeg er overbevist om at det meste er mulig, at jeg selv foreløpig ikke har opplevd noe, behøver ikke bety at det ikke går an. Men la meg si det sånn at om jeg skulle solgt f.eks. Tune, ville jeg neppe forsøkt meg med noe særlig annet enn laveffekts SET. På den annen side er en slik kombinasjon den reneste livseliksir!Jeg har horn (flere) og har brukt klasse D på det lenge.
Trolig kommer vi til å demonstrere horn som vi etter hvert skal selge med transparent klasse D forsterkeri. Jeg tenker at det er viktig at folk får høre høyttalerne med nøytral elektronikk, for å kunne bedømme høyttalerne alene best mulig. Så får de heller bruke mer farget elektronikk selv hvis de ønsker det.
Har eid en Musician II eller III,husker ikke eksakt.Tror det var III men ikke mkII utgaven.noen som har erfaring med disse?
Spectron Digital Audio Amplifiers
Spectron Musician III sold throughout South Africa by Audiotweak
Takk for det.Lykke til. Selger dere i bøtter og spann har du "bevist" litt mer. Når skal dette lanseres?Jeg har horn (flere) og har brukt klasse D på det lenge.
Forøvrig er jeg uenig, det er ikke noe som er nøytralt. Alt farger, mer eller mindre. Så er det opptil en selv hva en liker.
Men gleder meg til å se at ditt firma kommer med fasiten for hvordan ting SKAL låte.
Har eid en Musician II eller III,husker ikke eksakt.Tror det var III men ikke mkII utgaven.noen som har erfaring med disse?
Spectron Digital Audio Amplifiers
Spectron Musician III sold throughout South Africa by Audiotweak
Bra forsterker. Kan prøve utdype mer viss det er noe spessielt du lurer på ?
Har også hatt ICE ting inkludert Midgard,Channel Island Audio som er basert på Hypex moduler,og har stående en DIY sak basert på Hypex UCD400 moduler.
Jeg er helt sikker på at den rette kombinasjonen finnes, Sluket, misforstå meg rett, men det er uansett spennende når jeg diskuterer musikkgjengivelse med forskjellige hifikonstruktører, at til tross for deres dype kunnskaper, kan de ende opp med veldig forskjellige konklusjoner. Spec er det beste jeg har hørt av klasse D, disse kunne virkelig spille med enorm autoritet og hurtighet på f.eks. Tannoy, mens med hornhøyttalerne fra Tune, ble det hele betydelig begrenset. Akkurat det siste fenomenet undrer meg noe.Hmm.. morsomt. Jeg har hørt smekk, punch, svarthet & plutselighet i bassen på en tidligere ikke opplevd måte, med kl. D forsterkeri. Jaja. Der kan en se. Eller høre. Men ta ikke mitt ord for dette - som alt annet vi driver med er det sterkt subjektivt selvsagt. Og for alt jeg vet kan det hende jeg er dauhørt blitt med årene![]()
(Edit: Jeg ser at du sier du har hørt klasse D som spiller bass med enorm hurtighet og kontroll, visst, det har jeg også. Men jeg har ikke hørt horn og blåsere med særlig realisme, dersom de drives av klasse D. Men den dagen kommer nok!)
Mvh
Håkon Rognlien
Ja, med de nødvendige forbehold om at jeg ikke har testet den selv. Det er ingen ting i databladet som tyder på at den er hørbar i det hele tatt. Men det er et stykke fra å si at nCore formodentlig er like transparent som de beste klasse A/AB til å si at alle klasse D er transparente. Mine UcD180 og UcD400 er det nok ikke, men jeg liker den lille fargingen de tilfører. Utpreget "rene" med en litt behagelig, "organisk" klang.Syns det er mange som skriver at NCore er transparent jeg,Asbjørn ?
Liker også godt UcD400,og er vel ved siden av Temple Audio Bantam Gold. High Quality Digital Stereo Amplifier. Made in the UK de jeg har likt best av arten.Ja, med de nødvendige forbehold om at jeg ikke har testet den selv. Det er ingen ting i databladet som tyder på at den er hørbar i det hele tatt. Men det er et stykke fra å si at nCore formodentlig er like transparent som de beste klasse A/AB til å si at alle klasse D er transparente. Mine UcD180 og UcD400 er det nok ikke, men jeg liker den lille fargingen de tilfører. Utpreget "rene" med en litt behagelig, "organisk" klang.Syns det er mange som skriver at NCore er transparent jeg,Asbjørn ?
Når det gjelder subjektive lytteinntrykk vs. målinger så sitter jeg som vanlig igjen med inntrykket av at når noe ikke stemmer overens baserer ting seg alltid på at lytteren (både subjektivisten og objektivisten) ikke er fri for forventningsbias, dagsform, suboptimal oppfattelsesevne, ol.
Ikke en gang hører man obektivistene snakke om utilstrekkelige målinger eller at man måler feil, eller vektlegger feil ting under analysen. Dette forklares utelukkende med at fysikken er kjent (elektromagnetisme, elektriske størrelser, mm.).
Det blir litt som å ta en bøtte med vann fra sjøen, analysere denne, og da har man hele sannheten foran seg.
Ikke det at jeg tror det skjuler seg helt nye og ukjente størrelser der ute, men hvis jeg hører at en rørforsterker lyder bedre enn en klasse D forsterker, så slår jeg meg ikke til ro med at 'målingene sier det motsatte (evt. ikke angir noe signifikant forskjell), så da må jeg jo ta feil'.