Asbjørn
Rubinmedlem
Aston Martin gikk med underskudd hvert år fra 1913 til 2002. Det er oppstartsproblemer, det.Fun fact: Amazon gikk med underskudd de første 20 årene.
Sist redigert:
Aston Martin gikk med underskudd hvert år fra 1913 til 2002. Det er oppstartsproblemer, det.Fun fact: Amazon gikk med underskudd de første 20 årene.
Spiller ikke så stor rolle her, men om man bor i Beijing eller noe slikt så er det ingen ulempe at man kan puste renset luft inne i en bil.Filteret reduserer vel bagasjevolumet på Model S? Hvis det er tilfelle er det ikke akkurat et salgsargument overfor de som bor i periferien.
Kjører du hardt Prisen går vel fra 249 til 262'BMW i3: Øker rekkevidden med 50 prosent
Dobbel rekkevidde for BMW i3. 65 lapper - ikke akkurat gratis.....
Når jeg sier dobbel, så opplever jeg at jeg kun har 115km tilgjengelig på helt oppladet batteri.
Har sikkert noe å gjøre med at eco-mode ikke er innkoblet (?)Kjører du hardt Prisen går vel fra 249 til 262'BMW i3: Øker rekkevidden med 50 prosent
Dobbel rekkevidde for BMW i3. 65 lapper - ikke akkurat gratis.....
Når jeg sier dobbel, så opplever jeg at jeg kun har 115km tilgjengelig på helt oppladet batteri.
På samme måte som å åpne døra på kjøleskapet fikser problemet med global oppvarming mener du?Spiller ikke så stor rolle her, men om man bor i Beijing eller noe slikt så er det ingen ulempe at man kan puste renset luft inne i en bil.Filteret reduserer vel bagasjevolumet på Model S? Hvis det er tilfelle er det ikke akkurat et salgsargument overfor de som bor i periferien.
En annen interessant ting er jo at disse bilene fungerer som luftrensere der de kjører også.
"Moreover, it will also clean the air outside your car, making things better for those around you. And while this test happened to be done with a Model X, the same would be true of the new Model S now in production."
Artig når biler går fra å være forurensere til luftrensere.
Alle Tesla eiere er "grønne" - miljøet er 1. pri.Ingen bryr seg om CO2 utslipp; aller minst Tesla eiere. Jeg kjørte 280km igår med en 11 år gml Passat TDI til 50-tusen. 130kmt på cruise 50% av tiden. Brukte 12,36l på den strekningen målt på pumpe, ikke display i bilen. Du må gjerne hjelpe meg å regne ut kostnad per km for den turen, inkludert kapitalkost og avskrivning.
Har en 11 år gammel Golf og dette er ikke en rumpefrakter man skal kimse av. Men lidenskap er det nok noe mer av når jeg starter opp min motorsykkel. Da blir man minnet om at mennesket er analogt og tett knyttet til de sanselige omgivelser. Litt mer liv enn på kontoret kan man vel si. Bare synd at det tar en halvtime etter hjemkomst at øresusen gir seg og man kan hengi seg helt til stereoanleggets reproduksjon av musikk..Men da er vi over på en annen trådHmmm, av en eller annen grunn tror jeg ikke jeg vurderte en 11 år gammel Passat TDI som alternativ sist jeg skulle kjøpe bil. Gikk nok glipp av en stor mulighet der.
Det fine med veldesignede incentiver er at de skaper ønsket oppførsel. Hvilket ideologisk grunnlag man velger elbil på er strengt tatt revnende likegyldig siden resultatet er det samme uansett motivasjon for valget.Alle Tesla eiere er "grønne" - miljøet er 1. pri.Ingen bryr seg om CO2 utslipp; aller minst Tesla eiere. Jeg kjørte 280km igår med en 11 år gml Passat TDI til 50-tusen. 130kmt på cruise 50% av tiden. Brukte 12,36l på den strekningen målt på pumpe, ikke display i bilen. Du må gjerne hjelpe meg å regne ut kostnad per km for den turen, inkludert kapitalkost og avskrivning.
For Musk er nok Tesla bare en liten bit av de store puslespillet. Mannen har større visjoner enn de fleste og han har mulighet til å følge dem, og han er villig til å ta risiko på et helt annet nivå enn "investorer".Litt traurig at det er så mye churn i toppledelsen i Tesla. Tidligere i år forsvant topplederne med ansvar for "regulatory affairs" og global kommunikasjon. I går forsvant topplederne med ansvar for Production og Manufacturing.
Noen år tilbake forsvant Gilbert Passin, som ble hentet inn fra Toyota, for å ha ansvar for Manufacturing. Hans etterfølger har nå også trukket seg.
Andre toppledere har også forsvunnet siste halvåret. Nok et vanskelig selskap å være ansatt i, med Elon Musk som øverste sjef.
Musk ble i sin tid kjøpt inn i PayPal av det selskapets grunnleggere, da han fusjonerte sitt betalingsselskap inn i PP. Det ble en masse styr og konflikter og Musk trakk seg ut (med lommen full av dollars). Tilsvarende skjedde i Tesla Motors, da Musk kjøpte seg inn der og de opprinnelige grunnleggerne forsvant, etter en masse konflikter.
Vi får håpe at Teslas styre har kontroll -- eller kan få kontroll. Spesielt nå som de store bilprodusentene satser tungt på elbiler. Det er grenser for hvor lenge selskapet kan drives med tap, samme hvor gode eksempler man har på selskap som har gått med tap i mange år.
Tesla Loses Two More Top Executives - Fortune
Øhh? VW har forlengst "sløst" bort store deler av R&D budsjettet på nettopp hydrogen og batterierdrift. De har produksjonsklare hydrogenbiler men venter på infrastrukturen. Helt ny elbilplattform kommer i 2018, med bla SUV'er og flerbruksbiler. Elgolf for 30mil rekkevidde neste år og ved modelskiftet i 2019 får den 50+ mil.Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier.
Du må følge med, Voff. De har redusert sterkt på R&D, de har kuttet ned på driftskostnader -- og som vi vet har de for kort tid siden måttet kunngjøre at de må avsette dobbelt så mye som opprinnelig antatt for å dekke tapene etter skandalen.Øhh? VW har forlengst "sløst" bort store deler av R&D budsjettet på nettopp hydrogen og batterierdrift. De har produksjonsklare hydrogenbiler men venter på infrastrukturen. Helt ny elbilplattform kommer i 2018, med bla SUV'er og flerbruksbiler. Elgolf for 30mil rekkevidde neste år og ved modelskiftet i 2019 får den 50+ mil.Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier.
"“We are not going to make the mistake of economizing on our future,” Mr. Müller said. Volkswagen will increase investment in new technologies like electric cars by €100 million, he said, as the company tries to repair its reputation among environmentally conscious drivers."Du må følge med, Voff. De har redusert sterkt på R&D, de har kuttet ned på driftskostnader -- og som vi vet har de for kort tid siden måttet kunngjøre at de må avsette dobbelt så mye som opprinnelig antatt for å dekke tapene etter skandalen.
Dette kan sammenlignes med å få beina kappet av ved kneet. De mange milliardene som dette allerede har kostet gruppen hadde det vært greit å ha nå, som omstillingen skjer.
http://www.nytimes.com/2015/11/21/business/international/volkswagen-emissions-scandal.html?_r=0
Ja - og da hadde det vært jævlig greit å ha disse milliardene til den satsingen, i stedet for å måtte betale dem ut i form av erstatninger, tilbakekjøp, bøter o.a. 38 milliarder Euro er det offisielle estimatet nå."“We are not going to make the mistake of economizing on our future,” Mr. Müller said. Volkswagen will increase investment in new technologies like electric cars by €100 million, he said, as the company tries to repair its reputation among environmentally conscious drivers."Du må følge med, Voff. De har redusert sterkt på R&D, de har kuttet ned på driftskostnader -- og som vi vet har de for kort tid siden måttet kunngjøre at de må avsette dobbelt så mye som opprinnelig antatt for å dekke tapene etter skandalen.
Dette kan sammenlignes med å få beina kappet av ved kneet. De mange milliardene som dette allerede har kostet gruppen hadde det vært greit å ha nå, som omstillingen skjer.
http://www.nytimes.com/2015/11/21/business/international/volkswagen-emissions-scandal.html?_r=0
Saken er at skandalen har ført til nye prioriteringer hos VW og elbiler er et av satsingsområdene.
Jeg har da sett et par av Musks presentasjoner, og han er bare smågutt i akkurat den bransjen.Musk er en flink "smoke&mirrors" opphausser.
Men har ikke VW 240 milliarder Euro (eller var det kroner?) på bok?Ja - og da hadde det vært jævlig greit å ha disse milliardene til den satsingen, i stedet for å måtte betale dem ut i form av erstatninger, tilbakekjøp, bøter o.a. 38 milliarder Euro er det offisielle estimatet nå.
Legger til: mange analytikere mener det blir dobbelt så mye, før dette er over.
"S" = Stranded Whale"^ Jaha?
Elon Musk ville ha S E X som bokstavrekke, men ble litt snurt da han ikke fikk muligheten til å ha E. Da ble det S 3 og X. Ikke like festlig for Musk."S" = Stranded Whale"^ Jaha?
Hvilket er årsaken til de dramatiske nedskjæringene gruppen gjennomgår. Vi kan jo forestille oss hvordan Norges statsbudsjett ville sett ut dersom vi skulle nappet ut 38 milliarder euro.De har i underkant av 40 mrd eur i cash og kortsiktige investeringer. Det de har satt av til erstatninger osv tilsvarer ca halvannet års normalt driftsresultat.
Tok utfordringen og sjekket ut togplanen, Hyperloop ikke sant?Nok meget sannsynlig at Musk selger seg ut.
Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier. Teslas innovasjon er en batteripakke fylt med mobilbatterier, samt en nettbåren konfigurasjon som definitivt er banebrytende. Men slikt er enkelt å ta etter og enda enklere å forbedre når man har milliarder til R&D.
Bilen var perfekt for segmentet i markedet som ønsker å være i forkant og spilte på moment som tiltrekker denne gruppen. Men nå sliter Tesla med overgangen til større produksjon. Det kan vise seg vanskelig å bevare momentum i et marked der alternativ meldes på - alternativ som er siktet inn på det større markedet Tesla vil inn på.
Musk er en flink "smoke&mirrors" opphausser. Togplanen hans er latterlig. (Anbefaler at man setter seg inn i den). Og planene om romreise til Mars er smoke&mirrors for å holde liv i myten som visjonær.
Selskapet (Tesla) er inne i en krevende fase og da hadde det vært bra om det var kontinuitet i top management. Dette blir det interessant å følge videre.
Jeg har lenge sett på Musk som levendegjøringen av Kurt Vonneguts romanfigur Malachi Constant i boken "The Sirens of Titan".
Anbefales: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Sirens_of_Titan
Tviler ikke på at andre kan lage kopier, og sågar bedre produkter, men utfordringene er sammensatte. Bilhandel er en konservativ bransje med etablerte kanaler, private importører, med sitt forhandlernettverk i de enkelte markeder. Produksjonslinjer er raskt å endre, resten av verdikjeden vil ha gradvis forbedring. Går man fra ICE til EL over natten klapper huset sammen. Man kan tenke seg hva som skjer i annenhandsmarkedet om MB sier at de går all-in på EL-bil. Forhandlerne vil sitte på et varelager som blir illikvid over natten. Forhandlerne er avhengig av gradvis forbedring, de er ikke rigget for en rask omveltning. Store investeringer må gjøres i verkstedhallen, opplæring av ansatte, slike ting er ikke gjort over natten. De store er totalt avhengig av forhandlernettverket sitt. Dette er en nøtt å knekke, det finnes trolig ikke en enkel oppskrift. Man må bevare businessen i alle ledd på eksisterende produktlinjer, med gradvis nedtrapping, samtidig som man dekker opp med tilsvarende eller større volum og lønnsomhet på nye varelinjer. Dette er å balansere på kniveggen. Parallelt er det å håpe at ingen andre løper fra.Teslas innovasjon er en batteripakke fylt med mobilbatterier, samt en nettbåren konfigurasjon som definitivt er banebrytende. Men slikt er enkelt å ta etter og enda enklere å forbedre når man har milliarder til R&D.
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...88-tesla-model-s-230.html#TG32r1bQvcvHaqIU.99