Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Filteret reduserer vel bagasjevolumet på Model S? Hvis det er tilfelle er det ikke akkurat et salgsargument overfor de som bor i periferien.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.893
    Ja. Omtrent plass til en dunk spylervæske, og en sixpack i frunken på Model S nå.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    BMW i3: Øker rekkevidden med 50 prosent

    Dobbel rekkevidde for BMW i3. 65 lapper - ikke akkurat gratis.....
    Når jeg sier dobbel, så opplever jeg at jeg kun har 115km tilgjengelig på helt oppladet batteri.

    Post note:
    Ser det nå eksisterer en egen tråd for elbiler.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Filteret reduserer vel bagasjevolumet på Model S? Hvis det er tilfelle er det ikke akkurat et salgsargument overfor de som bor i periferien.
    Spiller ikke så stor rolle her, men om man bor i Beijing eller noe slikt så er det ingen ulempe at man kan puste renset luft inne i en bil.

    En annen interessant ting er jo at disse bilene fungerer som luftrensere der de kjører også.

    "Moreover, it will also clean the air outside your car, making things better for those around you. And while this test happened to be done with a Model X, the same would be true of the new Model S now in production."

    Artig når biler går fra å være forurensere til luftrensere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    846
    Filteret reduserer vel bagasjevolumet på Model S? Hvis det er tilfelle er det ikke akkurat et salgsargument overfor de som bor i periferien.
    Spiller ikke så stor rolle her, men om man bor i Beijing eller noe slikt så er det ingen ulempe at man kan puste renset luft inne i en bil.

    En annen interessant ting er jo at disse bilene fungerer som luftrensere der de kjører også.

    "Moreover, it will also clean the air outside your car, making things better for those around you. And while this test happened to be done with a Model X, the same would be true of the new Model S now in production."

    Artig når biler går fra å være forurensere til luftrensere.
    På samme måte som å åpne døra på kjøleskapet fikser problemet med global oppvarming mener du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.080
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt.

    Jeg for min del kjørte til innerste Dalarna i Sverige i dag via superladeren i Karlstad. Ca 430 km, gjennomsnittsforbruk fra Oslo ca 0,185 kWh/km med to personer i bilen. Jeg startet nokså fulladet hjemmefra (strømabonnement med fornybar opprinnelsesgaranti) og etterfylte på superladeren i Karlstad. Drivstoffet for turen kostet meg ca 35 kr. Du må gjerne hjelpe meg med å regne ut CO2-utslipp pr personkilometer også, og så sammenligne det med andre transportmidler (inkludert sånt som jogging). :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    846
    Ingen bryr seg om CO2 utslipp; aller minst Tesla eiere. Jeg kjørte 280km igår med en 11 år gml Passat TDI til 50-tusen. 130kmt på cruise 50% av tiden. Brukte 12,36l på den strekningen målt på pumpe, ikke display i bilen. Du må gjerne hjelpe meg å regne ut kostnad per km for den turen, inkludert kapitalkost og avskrivning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.080
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, av en eller annen grunn tror jeg ikke jeg vurderte en 11 år gammel Passat TDI som alternativ sist jeg skulle kjøpe bil. Gikk nok glipp av en stor mulighet der. ;)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.495
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ingen bryr seg om CO2 utslipp; aller minst Tesla eiere. Jeg kjørte 280km igår med en 11 år gml Passat TDI til 50-tusen. 130kmt på cruise 50% av tiden. Brukte 12,36l på den strekningen målt på pumpe, ikke display i bilen. Du må gjerne hjelpe meg å regne ut kostnad per km for den turen, inkludert kapitalkost og avskrivning.
    Alle Tesla eiere er "grønne" - miljøet er 1. pri. ;)
     
    Sist redigert:

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Hmmm, av en eller annen grunn tror jeg ikke jeg vurderte en 11 år gammel Passat TDI som alternativ sist jeg skulle kjøpe bil. Gikk nok glipp av en stor mulighet der. ;)
    Har en 11 år gammel Golf og dette er ikke en rumpefrakter man skal kimse av. Men lidenskap er det nok noe mer av når jeg starter opp min motorsykkel. Da blir man minnet om at mennesket er analogt og tett knyttet til de sanselige omgivelser. Litt mer liv enn på kontoret kan man vel si. Bare synd at det tar en halvtime etter hjemkomst at øresusen gir seg og man kan hengi seg helt til stereoanleggets reproduksjon av musikk..Men da er vi over på en annen tråd:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Kjørte ny Golf som leiebil fra Gardermoen til Bø forrige helg og allerede i Sandvika var jeg lei av setet til tross for ryggmassasjen. Sittekomforten er langt unna Tesla Nextgen, tyske premiumbiler og Volvo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Ingen bryr seg om CO2 utslipp; aller minst Tesla eiere. Jeg kjørte 280km igår med en 11 år gml Passat TDI til 50-tusen. 130kmt på cruise 50% av tiden. Brukte 12,36l på den strekningen målt på pumpe, ikke display i bilen. Du må gjerne hjelpe meg å regne ut kostnad per km for den turen, inkludert kapitalkost og avskrivning.
    Alle Tesla eiere er "grønne" - miljøet er 1. pri. ;)
    Det fine med veldesignede incentiver er at de skaper ønsket oppførsel. Hvilket ideologisk grunnlag man velger elbil på er strengt tatt revnende likegyldig siden resultatet er det samme uansett motivasjon for valget.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Regner med at de som klager på el-bil incentivene ikke hadde vært hakket bedre enn 'Tesla eierene' om kjøpsmuligheten åpner seg? Alt annet er hyklerisk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    17.900
    Torget vurderinger
    2
    Litt traurig at det er så mye churn i toppledelsen i Tesla. Tidligere i år forsvant topplederne med ansvar for "regulatory affairs" og global kommunikasjon. I går forsvant topplederne med ansvar for Production og Manufacturing.
    Noen år tilbake forsvant Gilbert Passin, som ble hentet inn fra Toyota, for å ha ansvar for Manufacturing. Hans etterfølger har nå også trukket seg.

    Andre toppledere har også forsvunnet siste halvåret. Nok et vanskelig selskap å være ansatt i, med Elon Musk som øverste sjef.

    Musk ble i sin tid kjøpt inn i PayPal av det selskapets grunnleggere, da han fusjonerte sitt betalingsselskap inn i PP. Det ble en masse styr og konflikter og Musk trakk seg ut (med lommen full av dollars). Tilsvarende skjedde i Tesla Motors, da Musk kjøpte seg inn der og de opprinnelige grunnleggerne forsvant, etter en masse konflikter.

    Vi får håpe at Teslas styre har kontroll -- eller kan få kontroll. Spesielt nå som de store bilprodusentene satser tungt på elbiler. Det er grenser for hvor lenge selskapet kan drives med tap, samme hvor gode eksempler man har på selskap som har gått med tap i mange år.

    Tesla Loses Two More Top Executives - Fortune
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt traurig at det er så mye churn i toppledelsen i Tesla. Tidligere i år forsvant topplederne med ansvar for "regulatory affairs" og global kommunikasjon. I går forsvant topplederne med ansvar for Production og Manufacturing.
    Noen år tilbake forsvant Gilbert Passin, som ble hentet inn fra Toyota, for å ha ansvar for Manufacturing. Hans etterfølger har nå også trukket seg.

    Andre toppledere har også forsvunnet siste halvåret. Nok et vanskelig selskap å være ansatt i, med Elon Musk som øverste sjef.

    Musk ble i sin tid kjøpt inn i PayPal av det selskapets grunnleggere, da han fusjonerte sitt betalingsselskap inn i PP. Det ble en masse styr og konflikter og Musk trakk seg ut (med lommen full av dollars). Tilsvarende skjedde i Tesla Motors, da Musk kjøpte seg inn der og de opprinnelige grunnleggerne forsvant, etter en masse konflikter.

    Vi får håpe at Teslas styre har kontroll -- eller kan få kontroll. Spesielt nå som de store bilprodusentene satser tungt på elbiler. Det er grenser for hvor lenge selskapet kan drives med tap, samme hvor gode eksempler man har på selskap som har gått med tap i mange år.

    Tesla Loses Two More Top Executives - Fortune
    For Musk er nok Tesla bare en liten bit av de store puslespillet. Mannen har større visjoner enn de fleste og han har mulighet til å følge dem, og han er villig til å ta risiko på et helt annet nivå enn "investorer".

    Man starter ikke med romfart om alt man ønsker er penger.

    Om Tesla skulle slite økonomisk for lenge er jeg overbevist om at noen store kjøper dem opp og bygger videre.

    Teknologien, kapasiteten og nettverket er ikke noe som bare kommer til å falme bort. Musk har nok andre og større planer og ambisjoner, så når dette går av seg selv så vil nok andre prosjekter ta over. Jeg tror ikke det bekymrer så alt for mye om personell spres til andre selskaper. Det kan jo ses i sammenheng med at de har åpnet sine patenter for alt og alle. Det er høyst uvanlig og peker på en mye mer langsiktig strategi enn vi er vant med.

    Musk kommer nok til å selge Tesla på et eller annet tidspunkt vil jeg tro. Man kan ikke kjøre bil til Mars, selv om den er elektrisk.

    Solen er en utømmelig energikilde. Tappe, lagre, bruke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.080
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men Musk er nok en slitsom fyr å ha i huset. Jeg tror de færreste toppledere ville holde stort mer enn 3-5 år med det tempoet og trykket som Tesla holder.

    Den opprinnelige planen for Tesla Motors var Roadster, Model S og Model 3. Model X er en forholdsvis enkel spinoff av Model S bortsett fra de besværlige dørene. Superladernettverket var nødvendig for å få tilstrekkelig volum på Model S. Batterifabrikken er nødvendig for å få ned enhetskostnaden på Model 3. Alt sammen i Silicon Valley speed, dvs på kortere tid enn en modellsyklus i den tradisjonelle bilindustrien. De kjører fortsatt med høy risiko, men alt tyder på at dette vil bli en særdeles lønnsom business når investeringstempoet begynner å avta. Bruttomarginer rundt 25 % er ekstremt høyt i bilindustrien.

    Jeg har ikke sett noen klare planer bortenfor Model 3, så det vil vel ikke være noen stor overraskelse om Musk selger seg ut etter det. I steady state vil han være mer et problem enn en ressurs.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    17.900
    Torget vurderinger
    2
    Nok meget sannsynlig at Musk selger seg ut.

    Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier. Teslas innovasjon er en batteripakke fylt med mobilbatterier, samt en nettbåren konfigurasjon som definitivt er banebrytende. Men slikt er enkelt å ta etter og enda enklere å forbedre når man har milliarder til R&D.

    Bilen var perfekt for segmentet i markedet som ønsker å være i forkant og spilte på moment som tiltrekker denne gruppen. Men nå sliter Tesla med overgangen til større produksjon. Det kan vise seg vanskelig å bevare momentum i et marked der alternativ meldes på - alternativ som er siktet inn på det større markedet Tesla vil inn på.

    Musk er en flink "smoke&mirrors" opphausser. Togplanen hans er latterlig. (Anbefaler at man setter seg inn i den). Og planene om romreise til Mars er smoke&mirrors for å holde liv i myten som visjonær.

    Selskapet (Tesla) er inne i en krevende fase og da hadde det vært bra om det var kontinuitet i top management. Dette blir det interessant å følge videre.

    Jeg har lenge sett på Musk som levendegjøringen av Kurt Vonneguts romanfigur Malachi Constant i boken "The Sirens of Titan".
    Anbefales: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Sirens_of_Titan
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    8.635
    Torget vurderinger
    1
    Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier.
    Øhh? VW har forlengst "sløst" bort store deler av R&D budsjettet på nettopp hydrogen og batterierdrift. De har produksjonsklare hydrogenbiler men venter på infrastrukturen. Helt ny elbilplattform kommer i 2018, med bla SUV'er og flerbruksbiler. Elgolf for 30mil rekkevidde neste år og ved modelskiftet i 2019 får den 50+ mil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    17.900
    Torget vurderinger
    2
    Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier.
    Øhh? VW har forlengst "sløst" bort store deler av R&D budsjettet på nettopp hydrogen og batterierdrift. De har produksjonsklare hydrogenbiler men venter på infrastrukturen. Helt ny elbilplattform kommer i 2018, med bla SUV'er og flerbruksbiler. Elgolf for 30mil rekkevidde neste år og ved modelskiftet i 2019 får den 50+ mil.
    Du må følge med, Voff. De har redusert sterkt på R&D, de har kuttet ned på driftskostnader -- og som vi vet har de for kort tid siden måttet kunngjøre at de må avsette dobbelt så mye som opprinnelig antatt for å dekke tapene etter skandalen.

    Dette kan sammenlignes med å få beina kappet av ved kneet. De mange milliardene som dette allerede har kostet gruppen hadde det vært greit å ha nå, som omstillingen skjer.

    http://www.nytimes.com/2015/11/21/business/international/volkswagen-emissions-scandal.html?_r=0
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    8.635
    Torget vurderinger
    1
    Du må følge med, Voff. De har redusert sterkt på R&D, de har kuttet ned på driftskostnader -- og som vi vet har de for kort tid siden måttet kunngjøre at de må avsette dobbelt så mye som opprinnelig antatt for å dekke tapene etter skandalen.

    Dette kan sammenlignes med å få beina kappet av ved kneet. De mange milliardene som dette allerede har kostet gruppen hadde det vært greit å ha nå, som omstillingen skjer.

    http://www.nytimes.com/2015/11/21/business/international/volkswagen-emissions-scandal.html?_r=0
    "“We are not going to make the mistake of economizing on our future,” Mr. Müller said. Volkswagen will increase investment in new technologies like electric cars by €100 million, he said, as the company tries to repair its reputation among environmentally conscious drivers."

    Saken er at skandalen har ført til nye prioriteringer hos VW og elbiler er et av satsingsområdene.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Fant endelig ut hva "S" står for (en annen her på HFS som lanserte begrepet, husker ikke hvem)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    17.900
    Torget vurderinger
    2
    Du må følge med, Voff. De har redusert sterkt på R&D, de har kuttet ned på driftskostnader -- og som vi vet har de for kort tid siden måttet kunngjøre at de må avsette dobbelt så mye som opprinnelig antatt for å dekke tapene etter skandalen.

    Dette kan sammenlignes med å få beina kappet av ved kneet. De mange milliardene som dette allerede har kostet gruppen hadde det vært greit å ha nå, som omstillingen skjer.

    http://www.nytimes.com/2015/11/21/business/international/volkswagen-emissions-scandal.html?_r=0
    "“We are not going to make the mistake of economizing on our future,” Mr. Müller said. Volkswagen will increase investment in new technologies like electric cars by €100 million, he said, as the company tries to repair its reputation among environmentally conscious drivers."

    Saken er at skandalen har ført til nye prioriteringer hos VW og elbiler er et av satsingsområdene.
    Ja - og da hadde det vært jævlig greit å ha disse milliardene til den satsingen, i stedet for å måtte betale dem ut i form av erstatninger, tilbakekjøp, bøter o.a. 38 milliarder Euro er det offisielle estimatet nå.

    Legger til: mange analytikere mener det blir dobbelt så mye, før dette er over.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.604
    Antall liker
    7.158
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Musk er en flink "smoke&mirrors" opphausser.
    Jeg har da sett et par av Musks presentasjoner, og han er bare smågutt i akkurat den bransjen.

    Det er vel få, om noen, som går utenpå salig Jobs' "reality distortion field..."

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.230
    Antall liker
    8.635
    Torget vurderinger
    1
    Ja - og da hadde det vært jævlig greit å ha disse milliardene til den satsingen, i stedet for å måtte betale dem ut i form av erstatninger, tilbakekjøp, bøter o.a. 38 milliarder Euro er det offisielle estimatet nå.

    Legger til: mange analytikere mener det blir dobbelt så mye, før dette er over.
    Men har ikke VW 240 milliarder Euro (eller var det kroner?) på bok?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    De har i underkant av 40 mrd eur i cash og kortsiktige investeringer. Det de har satt av til erstatninger osv tilsvarer ca halvannet års normalt driftsresultat.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.111
    Antall liker
    108.851
    Torget vurderinger
    23
    Ero Snusk. Snodig fyr forresten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    17.900
    Torget vurderinger
    2
    De har i underkant av 40 mrd eur i cash og kortsiktige investeringer. Det de har satt av til erstatninger osv tilsvarer ca halvannet års normalt driftsresultat.
    Hvilket er årsaken til de dramatiske nedskjæringene gruppen gjennomgår. Vi kan jo forestille oss hvordan Norges statsbudsjett ville sett ut dersom vi skulle nappet ut 38 milliarder euro.

    Statens samlede inntekter for 2016 er satt til 1.241,8 milliarder kroner.
    Skulle vi trukket fra 353 milliarder ville vi nok merket det i form av nedskjæringer og planer som må legges vekk.

    Det er ganske store beløp VW/VAG har rotet vekk med dette jukset. Og som nevnt, anslaget regnes som lavt, men er det offisielle.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Kostnadene - hva de nå blir - vil også påløpe over flere år, det er ikke en engangssum eller noe som skjer nå selv om avsetningen blir tatt i regnskapet. Utgiftene kommer når de kommer.

    Men over til Tesla. Verdien faller ganske mye etter kvartalsresultatene. De leverte ikke så mange biler som håper selv om resultatet var noe bedre enn forventet. Tror kanskje model X var en tabbe, i alle fall med de dørene som forsinket bilen mye. I Norge er det nok mange som dropper ut siden bilen blir svært dyr pga dollarkursen. Tesla har heller ikke justert ned prisene nå som kronen har styrket seg en del. Regner med de vil melke de ivrigste når de kan. Å sette ned prisene nå som mange bestiller bille jo være litt rart. Noen skal jo ha uansett og noen kan vente om de vil se an prisene litt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.983
    Antall liker
    3.036
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Tesla skulle rett og slett hoppet over modell X og gått rett på 3'ern. Målet har jo hele tiden vært å lage en rimelig elbil for massene og modellen etter 3 skal cisstnok bli enda rimeligere. Starten med modell S, en dyr og fin sportsbil som brøt fundamentalt med folks oppfatning av elbil, var genial. Men X kan ende opp med å bli en real blåmandag og stjeler verdifulle krefter for selskapet. Jeg kan ikke se at de vil tjene penger på den, den vil rett og slett ikke selge nok og kvalitetsproblemene kan fort bli et mareritt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.080
    Antall liker
    38.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men en enklere versjon uten falkevingedører kunne blitt en ganske lønnsom suksess i soccer mom-segmentet.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Nok meget sannsynlig at Musk selger seg ut.

    Øvrige bilprodusenter har ikke rotet vekk R&D budsjettet sitt på samme vis som VW og vender nå skuten i retning hydrogen og batterier. Teslas innovasjon er en batteripakke fylt med mobilbatterier, samt en nettbåren konfigurasjon som definitivt er banebrytende. Men slikt er enkelt å ta etter og enda enklere å forbedre når man har milliarder til R&D.

    Bilen var perfekt for segmentet i markedet som ønsker å være i forkant og spilte på moment som tiltrekker denne gruppen. Men nå sliter Tesla med overgangen til større produksjon. Det kan vise seg vanskelig å bevare momentum i et marked der alternativ meldes på - alternativ som er siktet inn på det større markedet Tesla vil inn på.

    Musk er en flink "smoke&mirrors" opphausser. Togplanen hans er latterlig. (Anbefaler at man setter seg inn i den). Og planene om romreise til Mars er smoke&mirrors for å holde liv i myten som visjonær.

    Selskapet (Tesla) er inne i en krevende fase og da hadde det vært bra om det var kontinuitet i top management. Dette blir det interessant å følge videre.

    Jeg har lenge sett på Musk som levendegjøringen av Kurt Vonneguts romanfigur Malachi Constant i boken "The Sirens of Titan".
    Anbefales: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Sirens_of_Titan
    Tok utfordringen og sjekket ut togplanen, Hyperloop ikke sant?
    Hva eksakt er latterlig? Er det en teknisk utfordring du mener er umulig? Her er link til whitepaper: http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha.pdf
    Nesten vakum i røret, med restluften som svevepute i høy hastighet. En "støvsuger" i front og luftdyser rundt kapselen. Genialt! Magnetdrift i lavere hastighet. Burde ikke være umulig......tror jeg! Tror dette er lettere enn å lande raketter, noe jeg trodde var latterlig før det ble bevist. Time will tell.

    Ang. Tesla motor. Svært imponert, bilmann som jeg er. Kjører fossilt enn så lenge, men Model S imponerer. Tesla har et solid forsprang på alle andre. En ting er produktet som er milevis mer interessant enn røkla. Ingen skal fortelle meg at El-golf eller Leaf hører hjemme i samme divisjon, de er huskatta, mens Tesla er Tigeren.
    En nøkkelfaktor er infrastrukturen. Tesla venter ikke til infrastrukturen er på plass, de bygger den selv. Her er ladenettverket: https://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger Om jeg skal velge El-bil er det liten tvil om at jeg velger den leverandøren som kan gi meg langturer om alt annet er likt.

    Kjøp av bil: Tesla solgte 350.000 biler ingen har prøvekjørt, knapt sett, på en langhelg. Hvem tror slikt er mulig gjennom et tradisjonelt forhandlernettverk? Det er ikke mulig. Hos alle andre (med unntak av et par pilotprosjekter hos Volvo / VW) kan du ikke handle bil på en enkel måte. Du må minimum kontakte en forhandler og snakke med en bilselger.

    Elon Musk later ikke som han er visjonær, han er visjonær.

    Teslas innovasjon er en batteripakke fylt med mobilbatterier, samt en nettbåren konfigurasjon som definitivt er banebrytende. Men slikt er enkelt å ta etter og enda enklere å forbedre når man har milliarder til R&D.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...88-tesla-model-s-230.html#TG32r1bQvcvHaqIU.99
    Tviler ikke på at andre kan lage kopier, og sågar bedre produkter, men utfordringene er sammensatte. Bilhandel er en konservativ bransje med etablerte kanaler, private importører, med sitt forhandlernettverk i de enkelte markeder. Produksjonslinjer er raskt å endre, resten av verdikjeden vil ha gradvis forbedring. Går man fra ICE til EL over natten klapper huset sammen. Man kan tenke seg hva som skjer i annenhandsmarkedet om MB sier at de går all-in på EL-bil. Forhandlerne vil sitte på et varelager som blir illikvid over natten. Forhandlerne er avhengig av gradvis forbedring, de er ikke rigget for en rask omveltning. Store investeringer må gjøres i verkstedhallen, opplæring av ansatte, slike ting er ikke gjort over natten. De store er totalt avhengig av forhandlernettverket sitt. Dette er en nøtt å knekke, det finnes trolig ikke en enkel oppskrift. Man må bevare businessen i alle ledd på eksisterende produktlinjer, med gradvis nedtrapping, samtidig som man dekker opp med tilsvarende eller større volum og lønnsomhet på nye varelinjer. Dette er å balansere på kniveggen. Parallelt er det å håpe at ingen andre løper fra.

    Tesla har muligheten til å ta en "Steve Jobs" slik han gjorde med smarttelefonen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    17.900
    Torget vurderinger
    2
    Musk har tatt hypen bak Teslas suksess og overført den til Hyperloop: Insane speed.

    Du skriver "Nesten vakuum i røret." Det er lov å tenke selv. Forestill deg et rør med integritet nok i konstruksjonen til å bevare et nærvakuum over hundrevis av kilometer. Forestill deg hva som skal til for å bygge noe slikt.
    Ikke nok med det. Man skal skyte pods gjennom røret, med passasjerer i, i fenomenale hastigheter. Tenk deg hva slags stress det utsetter konstruksjonens vakuumintegritet for.
    Skal hastighetene man ønsker å oppnå være realistiske, må rørbanene være innpå snorrette. Men det er tatt høyde for reduksjon der det skal svinges. Det har skapt planleggingsproblemer og noe Musk ikke tok med i sitt latterlige white paper. Bakken er ikke plan som et biljardbord og man må tilpasse rørfundamentene til landskapskonturene. Dermed ble det ikke en cut&paste roll-out av elementer. Nå lurer man på om det er lettere å bygge i strandkanten, siden den er tilnærmet plan.

    Enda verre. Jeg foreslår at du googler Hyperloop og toilet. Eller snarere, mangel på toalett. For du skal ikke opp av den stolen. Faktisk planlegges det nå seter med innebygd toalett, da dette gikk opp for planleggerne.

    Hele systemet skal ha 40 kapsler med plass til 14 passasjerer i hver. Man vet hva slags skuddfrekvens de skal ha mellom LA og SF. Og nå som man vet at det blir faktorer dyrere enn påstått i whitepaper, vet man også at dette er økonomisk idioti. Og temmelig ubehagelig - uten vinduer, sittende halvveis liggende (for minst mulig rørdiameter), uten å kunne reise seg opp. Mens man skytes avsted i opp til 1200 km/t.

    Det er en grunn til at Musk slapp white paper som noe andre kunne ta tak i. Han ønsket å lage litt visjonærstøy. Han har nemlig ikke selv tenkt å bygge dette tøysetoget.

    Hele prosjektet bygger på "out of your ass assumptions" der man har ryddet problemer av veien med ønsketenkning.

    https://www.inverse.com/article/748...erloop-claims-it-s-not-even-close-to-feasible

    Is Elon Musk's Hyperloop fatally flawed? - Fortune
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser utfordringene, spesielt de økonomiske, pluss toalett, skuddtakt og avstand mellom kapslene.

    Fremdeles spent om vi ser Hyperloop i drift dog.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn