Proffen
Hi-Fi freak
Det skal bli spennende å se hva som skjer, når eliten i Tigerstaden skal effektuere sine planer om kompetansekrav for lærerne.
Ikke minst fordi jeg mistenker at det kan bli ganske tøffe meningsutvekslinger mellom fagforening og makta.
Har tenkt litt på det den siste tiden.
Ville andre yrkesgrupper funnet seg i at en utdannelse mer eller mindre ble underkjent med et pennestrøk?
Eller kan det hende at motkravene ville kommet?
Ville det kommet krav om betalt videreutdanning, for å kunne møte de nye kravene?
Eller ville folk stått med luen i hånden, tatt opp mer studielån, jobbet fulltid og studert på si, bare for å få det riktige stempelet?
Vel, jeg vet jo hva jeg ville sagt til den godeste Isaksen, dersom han hadde hatt baller til å dra litt rundt og høre med folket på grasrota. Og det kan jo hende at han, til tross for at han må ha vært fraværende i noen mattetimer, ville kommet til den konklusjon at forslaget som ligger på bordet, totalt sett ville blitt så dyrt at det ikke ville vært gjennomførbart.
Jeg mener, det er jo ikke bare bare å sette x antall % av lærerstanden på skolebenken for et år eller to. Skal de frikjøpes, skal der opprettes egne stipendordninger for de som tar tak i sin kompetanseutvikling, hvem skal i så fall være "stedfortreder"? Og de lærerne som risikerer å bli "avskiltet" i visse fag, hvem skal overta ansvaret for undervisningen de har hatt i en årrekke?
Vil elevene kunne risikere å få en skole og en undervisning, der de i langt større grad vil måtte møte mange flere læreransikter, med den usikkerheten og de manglende relasjonene som er så viktig for at god læring skal skje?
Hva skal "avskiltede" lærere fylle de ledige undervisningstimene med? Vil antallet ansatte ved hver enkelt skole øke markant, eller vil det bli snakk om oppsigelser?
Nei, Isaksen, der er nok litt for mange faktorer du ikke har tenkt godt nok gjennom. Men entusiasmen og viljen, det skal du ha for....
mvh
Proffen
Ikke minst fordi jeg mistenker at det kan bli ganske tøffe meningsutvekslinger mellom fagforening og makta.
Har tenkt litt på det den siste tiden.
Ville andre yrkesgrupper funnet seg i at en utdannelse mer eller mindre ble underkjent med et pennestrøk?
Eller kan det hende at motkravene ville kommet?
Ville det kommet krav om betalt videreutdanning, for å kunne møte de nye kravene?
Eller ville folk stått med luen i hånden, tatt opp mer studielån, jobbet fulltid og studert på si, bare for å få det riktige stempelet?
Vel, jeg vet jo hva jeg ville sagt til den godeste Isaksen, dersom han hadde hatt baller til å dra litt rundt og høre med folket på grasrota. Og det kan jo hende at han, til tross for at han må ha vært fraværende i noen mattetimer, ville kommet til den konklusjon at forslaget som ligger på bordet, totalt sett ville blitt så dyrt at det ikke ville vært gjennomførbart.
Jeg mener, det er jo ikke bare bare å sette x antall % av lærerstanden på skolebenken for et år eller to. Skal de frikjøpes, skal der opprettes egne stipendordninger for de som tar tak i sin kompetanseutvikling, hvem skal i så fall være "stedfortreder"? Og de lærerne som risikerer å bli "avskiltet" i visse fag, hvem skal overta ansvaret for undervisningen de har hatt i en årrekke?
Vil elevene kunne risikere å få en skole og en undervisning, der de i langt større grad vil måtte møte mange flere læreransikter, med den usikkerheten og de manglende relasjonene som er så viktig for at god læring skal skje?
Hva skal "avskiltede" lærere fylle de ledige undervisningstimene med? Vil antallet ansatte ved hver enkelt skole øke markant, eller vil det bli snakk om oppsigelser?
Nei, Isaksen, der er nok litt for mange faktorer du ikke har tenkt godt nok gjennom. Men entusiasmen og viljen, det skal du ha for....
mvh
Proffen