Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Endelig et ordentlig treukersritt på TV igjen - begynner å bli lenge siden giroen nå. Ikke en trasé for spurterne akkurat men mye action blir det nok
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    672
    Endelig et ordentlig treukersritt på TV igjen - begynner å bli lenge siden giroen nå. Ikke en trasé for spurterne akkurat men mye action blir det nok
    qft! Får tid til litt Vuelta-titting på jobben midt oppi all moroa med to småbarn om dagen. Vueltaen er alltid den beste, jaffal etter 2012.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Etter helgen og 8+ timer med ren Vuelta-magi er det forhåpentligvis ingen som fortsatt sitter med vrangforestillingen om at Tour de France er det beste treukersrittet på sykkelkalenderen. Den korte, intense etappen i går er det kuleste sykkeletappen jeg noensinne har sett.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.833
    Antall liker
    26.031
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var faktisk en liknende etappe i TdF for noen år siden, nr. 19 i 2011. Den gikk rett inn i Telegraphe og Galibier og hadde målgang på Alpe d'Huez. Contador startet moroa. Rolland vant.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Ja, husker den. Men den var ikke i nærheten av å være så kul som den i Vueltaen i går synest jeg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.833
    Antall liker
    26.031
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk ikke med meg starten av gårsdagens. Er nok der det ligger, tenker jeg. Morsommere å følge et dragrace om man får med seg starten.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvor lite tåler egentlig dekk til landeveissykler?

    Vurderer å kjøpe meg ny sykkel og har lenge tenkt på en landeveissykkel da jeg fremover kunne tenke meg å delta på flere sykkelritt (for mosjon/egeninteresse). Dillemmaet da er at jeg samtidig vil trenge en sykkel jeg kan bruke på grus/lysløype-veier sammen med familien.

    Spørsmålet da er om dekkene på en landeveissykkel tåler å brukes på slik grusvei, eller om det nesten automatisk betyr punktering?
    Eventuelt om jeg bør se på en såkalt Cyclocross-sykkel eller terrengsykkel og sette på dekk med minimalt med spor som er laget for asfalt-sykling.

    Hva tenker folket?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.833
    Antall liker
    26.031
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker GT Grade, Specialized Diverge, Cannondale Slate... Eventyrsykkelmarkedet er i ferd med å ta av.

    Det finnes også "vanlige" granfondolandeveissykler med skivebremser nå som takler 32 mm dekk. Cannondale Synapse f.eks.
    Det er uansett ikke knastene på dekkene som redder deg fra punkteringer.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tenker GT Grade, Specialized Diverge, Cannondale Slate... Eventyrsykkelmarkedet er i ferd med å ta av.

    Det finnes også "vanlige" granfondolandeveissykler med skivebremser nå som takler 32 mm dekk. Cannondale Synapse f.eks.
    Det er uansett ikke knastene på dekkene som redder deg fra punkteringer.
    Takk for tips :)

    Så du tenker cyclocross er et godt kompromiss?
    Vil være raskere i bruk på asfalt enn terrengsykkel med samme type dekk?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.595
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Satt på nytt gummi etter att mine Conti 4000 blitt mer eller mindre flerret opp i flere små riss/kutt de siste jeg oppdaget var gjenomgående. Prøver nå ett sett med Veloflex corsa 25 som er ca 23.9 mm, første intrykk bra:) komfort ingen merkbar forskjell, virker og ha ett godt grep på underlag og ruller minst like bra.
    Så får vi se på holdbarhet/kvalitet over tid da....
    Litt skjev montering frem:p
    20160904_133646.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har du plass kan du kjøpe landeveissykkelen du ønsker deg og en hybrid til 2.5k.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har du plass kan du kjøpe landeveissykkelen du ønsker deg og en hybrid til 2.5k.
    Har ikke plass til å oppbevare 2 sykler til meg, 1 til kona, sykkelvogn, 2 sykler til ungene og sparkesykler om vinteren dessverre :p
    Så er avhengig av å kun ha 1 sykkel.

    Men vil en cyclocross være raskere på asfalt enn en terrengsykkel med samme dekk?
    Gjelder det i så fall geometrien på sykkelen eller kun dersom sykkelen er noen få kg lettere?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville hatt det jeg bruker som pendlersykkel. Helt streit kross, men med 50/34 krank og 12-29 kassett.

    Jeg ville nok hatt skivebremser for å unngå å spise opp felger. Eventuelt ville jeg hatt hjul basert på standarddeler fra DT eller Sapim som fås 'over alt'. Jeg er på slutten av en Zonda bakfelg, ren slitasje på bremsefflatene, og felgene er dyre. Bakfelgene går ganske fort på bypendling med allslags vær som kastes opp av forhjulet, og all bremsinga i bytrafikken (jeg er en sånn som prøver å følge trafikkreglene).

    Til bruken du beskriver tror jeg ikke du trenger en sånn nymotens fatbike med bukkestyre. Terrengsykkel med bytting av brede knastedekk og smale slicks på samme hjulene roter det til med utvekslingen på grunn av stor forskjell på praktisk hjuldiameter med forskjellige dekk. Men det kan muligens trikses med å gå opp en hjulstørrelse sammen med smale dekk.

    Uansett. Min anbefaling: Kross med skiver, landeveisgruppe, kompaktkrank og stor kassett (tror de alle har 12-32 eller noe i den retningen nå). Gjerne en med innvendig wireføring under krankhuset, fordi det funker bedre enn trinser og adaptere som jeg har på min.

    Jeg hadde nok latt meg friste av en Ridley, tenker jeg, om jeg hadde fått dem til å sette på en racerkrank.

    http://racingdepot.no/SYKKEL1/Cross/Ridley
     
    Sist redigert av en moderator:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ville hatt det jeg bruker som pendlersykkel. Helt streit kross, men med 50/34 krank og 12-29 kassett.

    Jeg ville nok hatt skivebremser for å unngå å spise opp felger. Eventuelt ville jeg hatt hjul basert på standarddeler fra DT eller Sapim som fås 'over alt'. Jeg er på slutten av en Zonda bakfelg, ren slitasje på bremsefflatene, og felgene er dyre. Bakfelgene går ganske fort på bypendling med allslags vær som kastes opp av forhjulet, og all bremsinga i bytrafikken (jeg er en sånn som prøver å følge trafikkreglene).

    Til bruken du beskriver tror jeg ikke du trenger en sånn nymotens fatbike med bukkestyre. Terrengsykkel med bytting av brede knastedekk og smale slicks på samme hjulene roter det til med utvekslingen på grunn av stor forskjell på praktisk hjuldiameter med forskjellige dekk. Men det kan muligens trikses med å gå opp en hjulstørrelse sammen med smale dekk.

    Uansett. Min anbefaling: Kross med skiver, landeveisgruppe, kompaktkrank og stor kassett (tror de alle har 12-32 eller noe i den retningen nå). Gjerne en med innvendig wireføring under krankhuset, fordi det funker bedre enn trinser og adaptere som jeg har på min.

    Jeg hadde nok latt meg friste av en Ridley, tenker jeg, om jeg hadde fått dem til å sette på en racerkrank.

    http://racingdepot.no/SYKKEL1/Cross/Ridley
    Med "streit kross" mener du vanlig terrengsykkel?

    Sykkelen brukes ikke daglig eller til pendling, hovedsakelig til trening. Men ettersom minste datteren min blir 4 nå i høst kan det bli noe mer sykkelturer neste år, og siden vi kun har 1 stk voksensykkel kunne kona tatt i bruk min Velotech M6 Pro og jeg en nyere sykkel:


    Hovedmålet mitt er Lillehammer-Oslo (Lille styreprøven), men er det noen som sykler slike ritt på vanlige terrengsykler?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forøvrig kommer du deg fint rundt på grusveier med 'brede' landeveisdekk. Continental GP 4-season 28mm er en vinner på slitestyrke og punkteringsmotstand. Ha gjerne litt 'guffe', eller latexvæske, i slangene også.

    Grus er ikke så ille, egentlig. Det som har tatt mine så langt er 1 gjennomslag på en helle som lå skjevt så det stakk opp en kant (jeg hadde nok slurva med pumping og hadde veldig lavt dekktrykk), 2 en ståltråd som satt gjennom både dekk og slange og ga en sigepunktering (fant og fjernet den og latexvæska tettet slangen helt fint), og 3 en ventilstamme som røk. Det har blitt noen mil pr. punktering.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor cross? Man har tåa fryktelig nær fremhjulet, vil tro cyclocross er best egnet til nettop cyclocross og at en landeveissykkel og 2 hjulsett vil være bedre egnet til grus og asfalt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Plass til 35mm i hvert fall, på min og jeg vil tro mange andre, over 40 og knaster når man vil. Tåoverlapp klarer jeg ikke å se som noe stort problem, selv om jeg har det, i hvert fall når jeg setter på knastedekk. Jeg har i tillegg klossene så langt bak på skoa som det overhode går an. Er det i det hele tatt noe issue med mindre man har såpass liten ramme som meg, 52? Allerede neste størrelse på Zurigo, 55, var 2 cm lengre (ser ut som det er forandret på de nye modellene).

    Jeg synes i det minste jeg har endt opp med en strålende byracer med landeveisdekk. Geometrien funker som bare det. Det lille jeg har av forbehold og ønsker (wireføring og skivebremser) er egentlig nevnt over, bortsett fra at den er ganske tung, men det er et spørsmål om prisen først og fremst.
     
    Sist redigert av en moderator:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Mange som har satt seg inn i mye her, noen som vet hva som faktisk er forskjellen på SLX og XT (skive)bremser til stisykkel? Sliter med å se noe annet enn prisen og merkingen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mange som har satt seg inn i mye her, noen som vet hva som faktisk er forskjellen på SLX og XT (skive)bremser til stisykkel? Sliter med å se noe annet enn prisen og merkingen.
    Xt har justering av vandring, ellers så å si likt. Ikke verdt å betale ekstra for XT.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Har ikke studert SLX live men ut fra bilder fra Bikeshop syns jeg de ser stort sett idenstiske ut, og det er da all grunn til å tro at det er de ventilerte XT-klossene som står i begge her vil jeg tro.



     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Til mosjon, ritt på asfalt og litt grus med familie vil jeg anta at en landeveissykkel som tar 30-32mm dekk er bedre enn en cyclocross som er designet for nettopp cross.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Til mosjon, ritt på asfalt og litt grus med familie vil jeg anta at en landeveissykkel som tar 30-32mm dekk er bedre enn en cyclocross som er designet for nettopp cross.
    Med fare for å virke dum: er det egentlig noen annen forskjell enn skivebremser og litt bredere felger/dekk som skiller cyclocross fra ren landeveissykkel? Vektforskjellen på de er minimal.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Normalt sett andre størrelser på krankdrevene. Mener 46/36 er det vanlige. I tillegg litt justert geometri på ramma. Akkurat hvordan har jeg ikke helt oversikt over, annet enn at en kross nødvendigvis har lengre kjedestag for å gi plass til større bakdekk. Noe høyere krankhus vil jeg tro, annen styrerørsvinkel muligens, og kortere styrerør, men da fordi gaffelbeina må være lengre.

    Jeg sitter en halv centimeter kortere og ca. en centimeter høyere på krossen enn på raceren. Det er ikke noen dramatisk opplevd forandring i kjøreegenskapene, synes nå i hvert fall jeg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Til mosjon, ritt på asfalt og litt grus med familie vil jeg anta at en landeveissykkel som tar 30-32mm dekk er bedre enn en cyclocross som er designet for nettopp cross.
    Med fare for å virke dum: er det egentlig noen annen forskjell enn skivebremser og litt bredere felger/dekk som skiller cyclocross fra ren landeveissykkel? Vektforskjellen på de er minimal.
    En cyclocross har blant annet lengre hjulavstand og kortere reach.
    Enkelt om geometri
    Bike Geometry, Sizing and Fit - Cervélo
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.403
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Til mosjon, ritt på asfalt og litt grus med familie vil jeg anta at en landeveissykkel som tar 30-32mm dekk er bedre enn en cyclocross som er designet for nettopp cross.
    Med fare for å virke dum: er det egentlig noen annen forskjell enn skivebremser og litt bredere felger/dekk som skiller cyclocross fra ren landeveissykkel? Vektforskjellen på de er minimal.
    En cyclocross har blant annet lengre hjulavstand og kortere reach.
    Enkelt om geometri
    Bike Geometry, Sizing and Fit - Cervélo
    Takker
    Betyr kortere reach at man blir sittende mer oppreist enn på en "ren" landeveissykkel?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.159
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Til mosjon, ritt på asfalt og litt grus med familie vil jeg anta at en landeveissykkel som tar 30-32mm dekk er bedre enn en cyclocross som er designet for nettopp cross.
    Med fare for å virke dum: er det egentlig noen annen forskjell enn skivebremser og litt bredere felger/dekk som skiller cyclocross fra ren landeveissykkel? Vektforskjellen på de er minimal.
    En cyclocross har blant annet lengre hjulavstand og kortere reach.
    Enkelt om geometri
    Bike Geometry, Sizing and Fit - Cervélo
    Takker
    Betyr kortere reach at man blir sittende mer oppreist enn på en "ren" landeveissykkel?
    Ja.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Til det bruket som Eirik beskriver vil jeg tro en Synapse Disc eller de andre anbefalingene fra Valentino vil være midt i blinken.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.450
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Til mosjon, ritt på asfalt og litt grus med familie vil jeg anta at en landeveissykkel som tar 30-32mm dekk er bedre enn en cyclocross som er designet for nettopp cross.
    Med fare for å virke dum: er det egentlig noen annen forskjell enn skivebremser og litt bredere felger/dekk som skiller cyclocross fra ren landeveissykkel? Vektforskjellen på de er minimal.
    En cyclocross har blant annet lengre hjulavstand og kortere reach.
    Enkelt om geometri
    Bike Geometry, Sizing and Fit - Cervélo
    Hvordan har det seg at cyclocross har lengre hjulavstand, men likevel mer tåoverlapp? Er all den ekstra lengden å finne i bakgaffelen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På en Cannondale i "vanlige" herrestørrelser er det nesten 3 cm lengre bakgaffel på en CAADX enn på en CAAD12.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dyreste hjulet jeg har tatt i i noen gang, og jeg bygger det selv. Tror jeg kan konstatere at min Wattbaserte kollega stoler på meg, begrenset erfaring til tross. Det blir mitt 6. hjul.

    IMG_0210.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    IMG_0220.jpg

    Synes jeg begynner å få dreisen på det også. Rette i morra, så humpe den skjøre ryggen innom jobben så jeg får sjekka at eikespennet er innafor spec. en av dagene (grenser for hvor mye dyrt verktøy jeg kan ha hjemme). Logoen på navet kom ikke under ventilhullet, ble litt for opphengt i å få eikekryssene på rett sted i forhold til skivefestet. Kåla en del for å få det til. Men logoen på navet er tross alt bare kosmetisk nerding.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.159
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Vis vedlegget 398584

    Synes jeg begynner å få dreisen på det også. Rette i morra, så humpe den skjøre ryggen innom jobben så jeg får sjekka at eikespennet er innafor spec. en av dagene (grenser for hvor mye dyrt verktøy jeg kan ha hjemme). Logoen på navet kom ikke under ventilhullet, ble litt for opphengt i å få eikekryssene på rett sted i forhold til skivefestet. Kåla en del for å få det til. Men logoen på navet er tross alt bare kosmetisk nerding.
    Imponerende arbeid Z!
    Tror du ikke det hadde vært bra for den "skjøre ryggen" å få platespiller og ellers betjening av musikkmaskineriet litt høyere opp?
    Til glede for både sykling, jobb og livet sånn i det store og hele? :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Powertap, ja. Vanvittige priser på de greiene...

    Ellers, ved nærmere ettersyn og ettertanke. Det blir noen veldig drøye vinkler på eikene ved felgen, skulle kanskje hatt DT Pro head eller Sapim Polyax som gir litt mer frihet i forhold til vinkel ut av felgen enn standardnipler. Jeg kunne nok bygd 2-kryss med god samvittighet på de digre eikehullsdiamererne på navet.

    Anlegget må nok bli der det er. Sjekk vinduet bak BD-spilleren. Det blir litt i overkant man cave å dekke til vinduene, og resten av rommets vegger kan ikke brukes.

    Takker for hyggelige ord. Jeg synes faktisk ikke det er så jævlig vanskelig. Her har man i det minste mulighet til å kontrollere eget arbeid underveis, ta den tiden man trenger for å få det rett. Jeg kvier meg mer for å lime dekk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har det ikke vært på kampanje til under 4000 kroner i en evighet nå?

    Tror han kollegaen din blir fornøyd, G3 har vært helt problemfritt for meg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan godt hende, og det høres ut som min kollega å slå til på salg. Jeg følger ikke med på hva denne Watt holder på med. Tror forresten han har et Powertaphjul fra før, til racer, og pedaler, og i det hele tatt.

    :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn