kjetinho
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 22.03.2005
- Innlegg
- 788
- Antall liker
- 22
Verd eit forsøk. Eg er med.
Og deretter konkluderer med at mer dynamic compression er veien å gå. Jeg mener, de må jo ha selektiv hørsel for å takle musikken de lager, så da er vel ikke sannsynligheten for at de har selektiv lese-evne stort større?No More Loudness Jumps
Music listeners’ number one complaint is when volume levels jump up and down...
Ser bra ut den: Album details - Dynamic Range DatabaseEr det noen som har tatt eller kan ta el analyse av plata til gruppen Extreeme ot plata III sides of every story.
Mvh Peter
Track DR | 20 18 13 14 13 17 14 18 15 |
---|
Søker man opp Brothers in arms på DRD, så er det interessant å observere at samtlige digitale utgaver har en høyere DR-verdi enn vinylutgaven (som er registrert der). Så CDen kan når den vil.Dire Straits hadde jo svært bra lyd på sine førsteutgivelser på CD, så flott å se at han fortsatt legger vekt på det.
Dette er hentet fra Dynamic Range Database, og viser Brothers In Arms på Mercury 824 449-2;
Track DR 20 18 13 14 13 17 14 18 15
Santanas aller siste "IV".
Egentlig ei ganske ok plate (er absolutt ingen fan)
Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
OK, jeg skal ikke legge meg opp i hva som kom først av høna eller egget. Har bare blitt fortalt at bransjen er generelt sett imot en ny oppgradering da de ikke anser det som nyttig etter å ha gjort store investeringer for SACD formatet som tross alt døde ut ganske så fort.Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
Musikkbransjen har alltid brukt det best mulige utstyr tilgjengelig for de som har hatt penger til det. Fortsatt blir både 24/44.1 og 24/48 i stor utstrekning brukt til helt seriøse opptak.... For ikke å snakke om god gammeldags 2" tape. SACD har lite eller ingenting med hvor høy oppløsning studioene tar opp i. SACD ble mulig når man fikk 24/96, ikke omvendt. At høyere oppløsning og headroom på opptakene skulle resultere i en "nedgradering" oppfatter jeg som reneste sludder. Hvorfor? Er det mastering og remasters du tenker på? som har svært lite med dette å gjøre.
Jeg tror nok også studiobransjen er fullt klar over hva mobilladere osv gjør, det er nok derfor alt fra varmepumper til PCer står i egne rom med egne kurser de fleste steder.
24/96 og 24/192 blir ofte brukt på opptak hvor de små nyansene er viktige, og som har forholdsvis få spor, typisk helakustiske opptak med høykvalitetsmikrofoner osv. Med stadig kraftigere PCer og billig og rask lagring tilgjengelig kan flere bruke høyere oppløsning. På "normale" opptak, pop, rock osv, vil jeg påstå at man skal ha meget gode ører for å skille det ene fra det andre (24/44.1 - 24/48 - 24/96) på samme lytteutstyr. Atskillig viktigere enn oppløsning er nok bedre headroom på opptakene, at man fikk 24bit i stedetfor 16bit. Det utgjør meget stor forskjell.
Det som er problemet til musikkbransjen er at produsentene, de som betaler for moroa og den store massen av konsumentene VIL ha den lyden dere hører. Altså lite dynamisk lyd for det meste. Tror de ihvertfall, de har jo ikke hørt annet idag. Da lager masteringstudioene den lyden de som betaler vil ha, ellers har de ingenting å gjøre. Lydtekniker er dessverre ikke et kall, de må spise og kle ungene sine de også.
Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
Jeg er forøvrig helt enig i alt du sier, og beklager at jeg er/var så generaliserende i min fremtoning. Det er som du sier ett håp om at tekniker eller lydmenn skal få lov å gjøre det de er dyktige på og overlate det de anser som ett bra produkt til sluttkunde.Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-37.html#PRYkf57ftDVo6mLk.99
Det er ikke bare å selge. Ting må settes i system, og salgsløsninger må på plass. Sett i forhold til hvor ekstremt få som hadde kjøpt slike utgaver, er det da intet mysterium at de ikke gidder dette. Tror ikke de hadde tjent noe som helst på det. Og i platebransjen er det kun en ting som gjelder.Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
Det er nok en god slump penger å tjene for dem som får dette til. Det er mange millioner av mennesker som driver med HiFi, og enda flere 10-talls millioner som elsker musikk, så bare dette blir gjort og satt i system og blir kjent kan musikken selges gjennom internett til nesten ingen kost. Betalingsviljen er også nesten ubegrenset når produktet er av ypperlig kvalitet. Se på hva gamle CDer med god produksjon selges for på Ebay.... Mastertapes selges for priser som nesten er uhørt.... Vinyl selger bra enda det er dyrt...Det er ikke bare å selge. Ting må settes i system, og salgsløsninger må på plass. Sett i forhold til hvor ekstremt få som hadde kjøpt slike utgaver, er det da intet mysterium at de ikke gidder dette. Tror ikke de hadde tjent noe som helst på det. Og i platebransjen er det kun en ting som gjelder.Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
Men en fin drøm er det, det hadde vært helt fantastisk.
Vinylen i DR databasen :Den Radiohead plata begynner å "sitte" ganske bra. En en aldri så liten anbefaling herfra.
Så er det Kvelertaks siste - nattesferd
Dette er bare en eneste graut/suppe lydmessig. Selv om det er hardt og tøft så går det an å roe mixinga noe. Makan!
Vis vedlegget 380596
Dette er ett gammelt innlegg jeg kom over. En link også: Øyvind Kvålsvoll: Why Vinyl Sounds Better"But what with the claims for higher measured dynamics for vinyl?
In some cases the reason is different masters, and additional difference in measured crest is due to use of limiters, which causes crest to increase when played back on vinyl due to phase changes."