Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ny plate fra Sting - 57th & 9th, som forøvrig er et stort gjesp av slik radio-rock det går 13 av på dusinet.

    Låt nr to er et godt eksempel på hvor ille brickwalling låter, for her er det roligere partier som er ganske ok, og så køler de på og lyden går rett i skåla.

    Vis vedlegget 410635
    Og platebransjen lurer på hvorfor de ikke selger musikk lenger? Herregud....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Platebransjen tenker nok kortsiktig ja.....

    Hvis vi ser på de virkelig store klassiske albumene som har solgt mest over tid, så har nesten alle disse god lyd med bra dynamikk.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men det må leveres god musikk også, og der synes jeg Sting har lite å bidra med for tida. Det er en, kanskje to låter jeg liker på den nye plata. Det hadde holdt til en singel.. men ikke en hel LP.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MUSICTESTER

    Kom nettopp over denne via NordicDynamic.net.

    MusicTester

    Enklere kan det vel ikke bli for en kjapp vurdering av lydfilen?
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Leftfield - Leftism ble nevnt i en post tidligere i dag. Tenke å legge ut en analyse av det albumet.
    Electronica kan låte veldig bra dersom det er produsert riktig, dette albumet er riktig så bra. Dette er utgaven fra 1995.

    Leftfield.gif
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Sophie Zelani - My Song

    Fikk denne i dag, rippet og lagt i den digitale samlingen.

    Sophie Zelmani - My Song

    Zelmani.gif


    Den er utgitt i 2017, så med tanke på det, er dette ikke så verst.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ny skive fra gamle helter... Deep Purple - inFinite.
    Lyden er helt krise.... at det går an!!

    purple.gif
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som gidder å ta en slik analyse av
    Scorpions platene Crazy World og Acoustica?

    Synes de låter godt
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker, ser at crazy World har brukbar lyd. Om jeg forstår analysen riktig. Menst Acoustica klipper på alle spor...
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Takker, ser at crazy World har brukbar lyd. Om jeg forstår analysen riktig. Menst Acoustica klipper på alle spor...
    Hørte på begge disse i dag, og Acoustica låter i alle fall bra, kan ikke høre klipping. Noen plater er klemt i toppene uten at det nødvendigvis låter dårlig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg synes som sagt at begge platene låter helt flott. Ble litt overraskende av analysen av Acoustica
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Konsertanmeldelse:Ariana Grande i Telenor Arena - En stemme fra himmelen i et konsertlokale fra helvete - Dagbladet

    For Ariana Grande gjør jobben sin hun, og viser et eller annet sted der inne i bassgrøten, at hun definitivt er en av popmusikkens aller beste live-stemmer akkurat nå. Akkurat det hjelper derimot fint lite når høytalerne spraker som om de var sprengt, og man omtrent ikke klarer å skille bakgrunnsvokalen fra den fabelaktige innsatsen Grande tross alt gjør på mikrofonen.
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Oslo trenger et konsertlokale med størrelse hvor lyden er førsteprio. Eneste store sted det er god lyd er enten på gamle Valle Hovin eller Frognerbadet. Nytter ikke med flerbrukshaller :(
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Muligens derfor jeg fikk beskjed om å oppdatere Spotify på både tlf og pc idag..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De burde vel ha redusert enda mer, til -16 LUFS. Uansett positivt og et skritt fremover.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Finnes det noen plass man kan se hvilken utgivelser som ikke er blitt offer for "krigen"?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    96
    Heldigvis har ikke the loudness war inntatt Blu-ray enda.

    Legger det ut her også, siden det har stor relevans.
    Diana Krall med åpningslåta fra Live in Paris. Øverst CD 16/44, nederst Blu-ray LPCM 24/48. Opptakene er ikke fra samme kveld, men man ser jo tydelig hvor lyden er best ivaretatt. CD er mye mer komprimert, og låter markant dårligere.

    cd.jpg


    BD.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis har ikke the loudness war inntatt Blu-ray enda.
    Et godt eksempel der ja. Kjøper en del Blu-ray konserter og stort alltid klart bedre lydkvalitet enn CDen.
    I dag er det i stor grad blitt slik at dersom man ønsker høy lydkvalitet, så krever det et hjemmekinoanlegg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vet ikke helt om jeg deler den erfaringen. Det er både og på Blu-ray også. F.eks er Rolling Stones - Shine a light helt horribel. Samme med Jeff Beck at Ronnie Scott's.
    En av de bedre jeg har sett/hørt er Leonard Cohen - Songs from the road. Glimrende lyd på den.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    96
    Vet ikke helt om jeg deler den erfaringen. Det er både og på Blu-ray også. F.eks er Rolling Stones - Shine a light helt horribel. Samme med Jeff Beck at Ronnie Scott's.
    En av de bedre jeg har sett/hørt er Leonard Cohen - Songs from the road. Glimrende lyd på den.
    Delvis enig ang. Jeff Beck. Den virker ikke veldig komprimert, men det er en halvdøv produsent som har kjørt på med for mye diskant. Men synes nå ikke den låter helt gærnt, så lenge man ikke spiller for høyt. Denne skal jeg rippe audio fra for å sjekke dynamikken på.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alison Krauss & Union Station Live på CD øverst og DVD under. DVD sporet er PCM stereo med 48Hz.

    Stay:
    Stay CD.jpg

    Stay DVD.jpg


    New Favorite:
    New Favorite CD.jpg

    New Favorite DVD.jpg


    Ghost In The House:
    Ghost in the house CD.jpg

    Ghost in the house DVD.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Forskjell i nivå ja, men ikke så veldig stor forskjell i dynamikk ser det ut som. Hadde vært lettere å se hvis begge kurvene hadde samme loudness.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Forskjell i nivå ja, men ikke så veldig stor forskjell i dynamikk ser det ut som. Hadde vært lettere å se hvis begge kurvene hadde samme loudness.
    Det er vel i slike tilfeller DR gir en hendig pekepinn basert på enkel matematikk? Hva er DR på hhv. DVD/blu-ray og CD/16-44?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alison Krauss & Union Station Live er helt klart veldig bra på begge medier. Men er der ikke slik at lyseblått område viser graden av kompresjon? Uansett, vanskelig å si her om det er en hørbar forskjell med nivåmatching da ingen er presset mye. Skal se om jeg kan få AB sammenlignet de med helt likt nivå ved anledning. Masvis fungerer ikke for meg med 64 bit Windows. Noen andre programmer som kan brukes?

    Kings Of Leon. Tøff musikk, men CDene utgivelsene er elendige med kompresjon stort sett i taket.

    Sex On Fire CD:
    Sex On Fire CD.jpg


    Sex On Fire Blu-ray LPCM (Live At The 02 London):
    Sex On Fire Blu-Ray.jpg


    Closer CD:
    Closer CD.jpg


    Closer Blu-ray LPCM:
    Closer Blu-ray.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Har du byttet om på grafene ?

    I stort synes jeg det er vanskelig å lese dynamikken ut av disse bølgeform grafene, men det er kanskje to ting å merke seg 1) hvor tett på den mørkeblå grafen er på fullt utslag (dvs klipping/limiting), og 2) hvor tykk/tynn den lyseblå grafen er ift den mørkeblå.

    Mvh
    KJ
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du byttet om på grafene ?
    Nei. Live utgaven har annet arrangement osv. og derfor blir bølgeformen annerledes.
    I stort synes jeg det er vanskelig å lese dynamikken ut av disse bølgeform grafene, men det er kanskje to ting å merke seg 1) hvor tett på den mørkeblå grafen er på fullt utslag (dvs klipping/limiting), og 2) hvor tykk/tynn den lyseblå grafen er ift den mørkeblå.

    Mvh
    KJ
    Jeg har ikke greid å finne et bedre analyseverktøy for dynamikk som både takler flac filer og fungerer til 64 bit windows. Mulig Ian Shepherds program kan funke, men det er ikke gratis:
    Dynameter: Dynamics metering for AAX, AU and VST

    Rent subjektivt opplever jeg Alison Krauss & The Union Station sin DVD utgave (PCM, 48Hz)) låter mer behagelig enn CDen over tid. Men hva det skyldes er vanskelig å si.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker foobar med Darkone 4.0 skin for avspilling - har konvertert alt av cder og multikanal til flac. Ved å se på spectral analyser, kjøre ReplayGain, kjøre DR-Meter og sjekke tallene for disse, får man med seg en del om kvaliteten på inspillingene - ikke like bra som Masvis - men nok til å bekrefte det ørene forteller deg.

    Har et par eksempler på hvordan det ser ut:

    ZZ- Top som eksempel:



    Forstørrelse av specs:



    Liste generert av Foobars DR-Meter:



    En meget vellydende innspilling, bare å vri på volumhjulet!


    Så et elendig eksempel, faktisk det verste i min platesamling:







    Inspillingsnivå trenger ikke være, men som regel er det direkte koblet til DR, i dette eksemplet er det over 10 dB forskjell i innspillingsnivå, Gain viser verdien. Så er det over 10 dB i forskjell på DR, hinsides. Jeg skjønner ikke hvorfor man gjør slikt?

    Edit: Jeg trenger vel ikke å fortelle hvordan det siste eksemplet låter?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn