Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.180
    Antall liker
    4.390
    Torget vurderinger
    1
    Ditto. «Jeg har volumkontroll. Jeg liker å bruke den. Og jeg hater musikkproduksjoner som høres øredøvende høyt ut på laveste nivået på volumkontrollen.»

    Mvh
    KJ
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jau, det er noe i det som blir sagt om bevaring av dynamic range. Men spørs om ikke produsenter som leser dette kun ser;

    No More Loudness Jumps
    Music listeners’ number one complaint is when volume levels jump up and down...
    Og deretter konkluderer med at mer dynamic compression er veien å gå. Jeg mener, de må jo ha selektiv hørsel for å takle musikken de lager, så da er vel ikke sannsynligheten for at de har selektiv lese-evne stort større? :p
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som har tatt eller kan ta el analyse av plata til gruppen Extreeme ot plata III sides of every story.

    Mvh Peter
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    10.704
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Santanas aller siste "IV".
    Egentlig ei ganske ok plate (er absolutt ingen fan)
    Dette er hdtracks versjon.
    santana.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lyspunkt? Det er en mild underdrivelse, Atledreier! Disse to er musikalske genier- intet mindre. Filmen kan være så daff den bare vil, men med det soundtracket der er den faktisk severdig uansett!! På tide å komme seg i platebutikkken, IGJEN!!! Døden har besøkt vår familie igjen, men den der kan hjelpe en hel del:cool: Ære være St. Mark og Sta. Evelyn:cool:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.992
    Antall liker
    19.839
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dire Straits hadde jo svært bra lyd på sine førsteutgivelser på CD, så flott å se at han fortsatt legger vekt på det.

    Dette er hentet fra Dynamic Range Database, og viser Brothers In Arms på Mercury 824 449-2;

    Track DR20 18 13 14 13 17 14 18 15




     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Dire Straits hadde jo svært bra lyd på sine førsteutgivelser på CD, så flott å se at han fortsatt legger vekt på det.

    Dette er hentet fra Dynamic Range Database, og viser Brothers In Arms på Mercury 824 449-2;

    Track DR20 18 13 14 13 17 14 18 15


    Søker man opp Brothers in arms på DRD, så er det interessant å observere at samtlige digitale utgaver har en høyere DR-verdi enn vinylutgaven (som er registrert der). Så CDen kan når den vil.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.066
    Antall liker
    8.347
    Torget vurderinger
    1
    Santanas aller siste "IV".
    Egentlig ei ganske ok plate (er absolutt ingen fan)

    Vinylutgaven låter også komprimert. Det er illustrerende at Santana 3 fra 1971 låter uendelig mye bedre. Det gjør forøvrig Førsteplata og Abraxas også. Har ikke vært fremskritt i denne bransjen.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Synes HDtracks remasteren av Faces - Ooh La La er bedre enn de cdene fra begynnelsen av 90-tallet jeg har fått tak, her er låten Ooh La La fra japansk reissue fra 1990:

    oohlala.jpg


    Og her er HDtracks utgaven av samme låt:

    hdtracks_ohhlala.jpg


    Selv om lydnivået kunne vært bedre på HDtracks-utgaven, så er fantastisk å høre på albumet uten en hel masse kompresjon.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    10.704
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Radiohead - A moon shaped pool (2016)
    Driver med første gjennomlytting nå.
    radiohead- a moon shaped pool.gif
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    10.704
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den Radiohead plata begynner å "sitte" ganske bra. En en aldri så liten anbefaling herfra.

    Så er det Kvelertaks siste - nattesferd

    Dette er bare en eneste graut/suppe lydmessig. Selv om det er hardt og tøft så går det an å roe mixinga noe. Makan!
    kvelertak - nattesferd.gif
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.

    Musikkbransjen har alltid brukt det best mulige utstyr tilgjengelig for de som har hatt penger til det. Fortsatt blir både 24/44.1 og 24/48 i stor utstrekning brukt til helt seriøse opptak...:). For ikke å snakke om god gammeldags 2" tape. SACD har lite eller ingenting med hvor høy oppløsning studioene tar opp i. SACD ble mulig når man fikk 24/96, ikke omvendt. At høyere oppløsning og headroom på opptakene skulle resultere i en "nedgradering" oppfatter jeg som reneste sludder. Hvorfor? Er det mastering og remasters du tenker på? som har svært lite med dette å gjøre.
    Jeg tror nok også studiobransjen er fullt klar over hva mobilladere osv gjør, det er nok derfor alt fra varmepumper til PCer står i egne rom med egne kurser de fleste steder.

    24/96 og 24/192 blir ofte brukt på opptak hvor de små nyansene er viktige, og som har forholdsvis få spor, typisk helakustiske opptak med høykvalitetsmikrofoner osv. Med stadig kraftigere PCer og billig og rask lagring tilgjengelig kan flere bruke høyere oppløsning. På "normale" opptak, pop, rock osv, vil jeg påstå at man skal ha meget gode ører for å skille det ene fra det andre (24/44.1 - 24/48 - 24/96) på samme lytteutstyr. Atskillig viktigere enn oppløsning er nok bedre headroom på opptakene, at man fikk 24bit i stedetfor 16bit. Det utgjør meget stor forskjell.

    Det som er problemet til musikkbransjen er at produsentene, de som betaler for moroa og den store massen av konsumentene VIL ha den lyden dere hører. Altså lite dynamisk lyd for det meste. Tror de ihvertfall, de har jo ikke hørt annet idag. Da lager masteringstudioene den lyden de som betaler vil ha, ellers har de ingenting å gjøre. Lydtekniker er dessverre ikke et kall, de må spise og kle ungene sine de også.

    Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.

    Musikkbransjen har alltid brukt det best mulige utstyr tilgjengelig for de som har hatt penger til det. Fortsatt blir både 24/44.1 og 24/48 i stor utstrekning brukt til helt seriøse opptak...:). For ikke å snakke om god gammeldags 2" tape. SACD har lite eller ingenting med hvor høy oppløsning studioene tar opp i. SACD ble mulig når man fikk 24/96, ikke omvendt. At høyere oppløsning og headroom på opptakene skulle resultere i en "nedgradering" oppfatter jeg som reneste sludder. Hvorfor? Er det mastering og remasters du tenker på? som har svært lite med dette å gjøre.
    Jeg tror nok også studiobransjen er fullt klar over hva mobilladere osv gjør, det er nok derfor alt fra varmepumper til PCer står i egne rom med egne kurser de fleste steder.

    24/96 og 24/192 blir ofte brukt på opptak hvor de små nyansene er viktige, og som har forholdsvis få spor, typisk helakustiske opptak med høykvalitetsmikrofoner osv. Med stadig kraftigere PCer og billig og rask lagring tilgjengelig kan flere bruke høyere oppløsning. På "normale" opptak, pop, rock osv, vil jeg påstå at man skal ha meget gode ører for å skille det ene fra det andre (24/44.1 - 24/48 - 24/96) på samme lytteutstyr. Atskillig viktigere enn oppløsning er nok bedre headroom på opptakene, at man fikk 24bit i stedetfor 16bit. Det utgjør meget stor forskjell.

    Det som er problemet til musikkbransjen er at produsentene, de som betaler for moroa og den store massen av konsumentene VIL ha den lyden dere hører. Altså lite dynamisk lyd for det meste. Tror de ihvertfall, de har jo ikke hørt annet idag. Da lager masteringstudioene den lyden de som betaler vil ha, ellers har de ingenting å gjøre. Lydtekniker er dessverre ikke et kall, de må spise og kle ungene sine de også.

    Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
    OK, jeg skal ikke legge meg opp i hva som kom først av høna eller egget. Har bare blitt fortalt at bransjen er generelt sett imot en ny oppgradering da de ikke anser det som nyttig etter å ha gjort store investeringer for SACD formatet som tross alt døde ut ganske så fort.

    Men har observert mobilladere i studio. Kan ikke si om det har vært under recording session eller kun øving, men dog.

    Ei heller er denne kommentaren (kun) rettet mot teknikerene da de som oftest er nederst på rangstigen når det kommer til musikkproduksjon eller hur? ;)

    Men generelt sett vil jeg påstå at økt teknologisk fremskritt på bekostning av teknologisk innsikt desverre er utbredt også i musikkproduksjon. Automatikk tar over for kunnskap her som i mange andre sammenhenger. Ikke minst pga økonomien som ligger bak.

    Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-37.html#PRYkf57ftDVo6mLk.99
    Jeg er forøvrig helt enig i alt du sier, og beklager at jeg er/var så generaliserende i min fremtoning. Det er som du sier ett håp om at tekniker eller lydmenn skal få lov å gjøre det de er dyktige på og overlate det de anser som ett bra produkt til sluttkunde.

    Edit: grunnen til dynamic compression i musikk er vel i utgangspunktet den samme som grunnen til at det benyttes i reklame; oppnå mest mulig impact i alle situasjoner en lytter kan overhøre det du selger (på kortest mulig tid). Det blir dog slitsomt i lengden...
     
    Sist redigert:

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Dessverre vil ikke folk flest betale stort for musikken i dag, og resultatet av en døende bransje er også utbredt studiodød og at de beste folkene finner nye jobber i film og tv. Det betyr mange flere hjemmeproduksjoner og som du sier, mindre kunnskap og dårligere rom å recorde i. Det har du rett i, samtidig er som regel ikke dette lydteknikere, men musikere og amatører som må drive lyd-diy pga økonomi. Da blir det som all annen hjemmesnekring, litt er veldig bra, endel er bra og mye er så der.

    Loudness war begynte allerede med Motowns "loud and clear" prinsipp på 60-tallet, som ga mer loudness på opptakene enn andre og fortsatte med at radiostasjonene selv begynte å komprimere musikken for å være høyere enn de andre. Så når det ble digitalt på 80-tallet ble de fysiske begrensingene ved vinyl og tape mye mindre og man begynte å konkurrere...

    Nå har vi en generasjon som liker denne lyden, eller ikke har hørt annet, og sannsynligvis ikke vil høre annet heller, derfor mener jeg løsningen for dynamikk-avhengige og andre sære lydfriker er at artisten og selskapene selger oss ferdig miks, FØR mastering og volumoptimalisering, da har som regel miksen en maks på -15 til -6 db og god dynamikk er fortsatt tilstede på vanlige opptak. Ikke noe for "folk flest", men for oss som vet hvor volumknappen er hen, ville dette åpnet et helt annet lydunivers. Ikke er det vanskelig eller kostbart å gjøre dette heller. Tvertimot bare en ekstra mulighet til å tjene penger.

    Dette og forrige innlegg var bare en liten påminnelse om at kapitalen rår også i lydland, og de som ikke aksepterer det må starte for seg selv eller finne noe annet å gjøre. Det er selvsagt hederlige unntak, som alltid, og visse deler av musikkbransjen er fortsatt veldig bevisste på dette, men mainstream må finne seg i å male huset i den fargen huseieren ønsker. Uten selv å drive i bransjen, selv om jeg kjenner den godt, synes jeg til tider det blir lite konstruktivt å ensidig peke på lydteknikeren som den skyldige for all elendighet. Det kan være ham, men det er som regel andre grunner til at lydfilene er såpass presset som de er idag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.557
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    96
    Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
    Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
    Det er ikke bare å selge. Ting må settes i system, og salgsløsninger må på plass. Sett i forhold til hvor ekstremt få som hadde kjøpt slike utgaver, er det da intet mysterium at de ikke gidder dette. Tror ikke de hadde tjent noe som helst på det. Og i platebransjen er det kun en ting som gjelder.
    Men en fin drøm er det, det hadde vært helt fantastisk.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Hvor mange switch mode mobilladere står å forpester high-res hardwaren i studio som er ømfintlig for denne støyen rundt omkring? Musikkbransjen ble jo "oppgradert" til 24/96 for SACD formatet i sin tid... Denne oppgraderingen i studio rundt omkring har jo vist seg å ofte være en nedgradering i lyd grunnet manglende kunnskap.
    Løsningen (i mitt hode ihvertfall) er at selskapene selger ferdig miks FØR mastering i 24/hva det nå er tatt opp i, altså slik lydteknikeren mente det burde låte, uten at han behøver å tenke på volum, og kompromisser med lyd på iphones osv. Hvorfor de ikke tilbyr dette, er for meg et mysterium...
    Det er ikke bare å selge. Ting må settes i system, og salgsløsninger må på plass. Sett i forhold til hvor ekstremt få som hadde kjøpt slike utgaver, er det da intet mysterium at de ikke gidder dette. Tror ikke de hadde tjent noe som helst på det. Og i platebransjen er det kun en ting som gjelder.
    Men en fin drøm er det, det hadde vært helt fantastisk.
    Det er nok en god slump penger å tjene for dem som får dette til. Det er mange millioner av mennesker som driver med HiFi, og enda flere 10-talls millioner som elsker musikk, så bare dette blir gjort og satt i system og blir kjent kan musikken selges gjennom internett til nesten ingen kost. Betalingsviljen er også nesten ubegrenset når produktet er av ypperlig kvalitet. Se på hva gamle CDer med god produksjon selges for på Ebay.... Mastertapes selges for priser som nesten er uhørt.... Vinyl selger bra enda det er dyrt...
    Platebransjen og artister må glemme tidene som var med sjampis og kokain da den ikke kommer tilbake, og tenke nytt og tenke kvalitet.
    Jeg selv ville ikke hatt noen problemer med å betale 2-300kr for en CD VISST musikk og produksjon var på toppnivå...
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Clapton - I Still Do. Låter bra, Glyn Johns og Bob Ludwig bak spakene.

    Overview.gif
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.655
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, kanskje spor av positiv utvikling når vi ser på Clapton. Den siste er bedre enn det meste fra 2014:
    image.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mudcrutch 2

    Spor 1: Trailer (Rip Fra Tidal HIFI – forskningsformål)

    01 Trailer.m4a-pymasvis.png


    Dynamic_Range_and_Programmer_and_01_Trailer_m4a-pymasvis_png.jpg


    MasVis (Apple Lossless) og DR (AIF) gir (som vi vet) ikke samme tall - har ikke noe med formatet å gjøre. (Må kjøre Apple Losseless på MasVis da den ikke leser AIF.)

    Skulle innebære at Tidal-rip og tallene på DR-sida fra CD er henimot identiske

    Album details - Dynamic Range Database
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Noen som har masvis av Melody Gardots siste plate, Currency of Man? Den virker subjektivt sett mastret veldig høyt, og den klipper på vokalen tidvis - noe som er en uting i den sjangeren.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Interessant. masvis peker akkurat på de samme tingene som jeg har hengt meg opp i. (De tøffe) oppelåtene er bingo mastret, som om de ikke har evnet å ha nok igjen til når låtene er på topp. Same to you, preacherman, it gonna come. Meget rart. Og veldig skuffende. Melody Gardot låter ikke best når stemmen hennes vrenger.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Er det slik at det begynner at bli "inn" at produsere musikk igjen? 10-11 dB dynamic range begynner jo (med manko på 3-4 dB) at likne på det gamle plater fra Pink Floyd eller Dire Strait hadde.

    Har musikkindustrien endelig begynt at innse at musikk er noe ANNA end det de halv-/helpsykopater innen PR-bransjen nytter for at "promontere" salg? (det jeg her tenker på er at du holder på at tape hatt, briller og bukser når du (midt mens du ser et program) plutselig får en reklame i trynet med et volum som "avkleder" deg). Har gjentatte gange hatt lyst til at møte de som er ansvarlig for slikt nonsens! Hva (f) trur slike halv-imbicile at de oppnår??? Det finnes lande med oppegående regjeringer - som har klart at stagge (= FORBY!) dette f..b.... tullet via lovgivning! På høye tide at regjeringen her på fjellet tar tak.


    Like ønskelig som telefonselgere! Personlig har jeg valgt ALDRI at kjøpe NOE fra NOE selskap som står bak denne type "HALLOOOOOOH VÅKN OPP"-reklamer!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bare husk at MASVIS analyser av vinylrips er misvisende. Analysene er ofte 3-4 dB bedre enn hva realitetene er. Jeg så en god video på youtube om dette en gang, skal prøve å finne den. Den har vært linket til før i denne tråden også.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Her er siste til Marillion - F E A R (kjøpt fra HDTracks og nedsamplet til 16-bit 44.1 khz).
    Den ser ikke så verst ut, låter også bra, samtidig som musikken er veldig bra.
    Denne får også en DR-verdi på 9.

    Marillion F E A R.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det ser litt pusha ut på et par låter, men langt bedre enn moderne standard :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    3.404
    "But what with the claims for higher measured dynamics for vinyl?
    In some cases the reason is different masters, and additional difference in measured crest is due to use of limiters, which causes crest to increase when played back on vinyl due to phase changes."
    Dette er ett gammelt innlegg jeg kom over. En link også: Øyvind Kvålsvoll: Why Vinyl Sounds Better

    Jeg tror Kvålsvoll er inne på noe her. Det er svært vanlig å øke lydstyrken ved å påvirke fasen, særlig under 1 khz hvor energien ligger. MasVis avslører dette på allpassed crestfaktor grafikken hvor den ligger over crestfaktoren og ikke ligger flatt med crestfaktoren som funksjon av frekvens.

    Dette var tilfelle med den siste "ultimate" utgaven av Fairytales, og det er tilfelle med mange andre. Her skal man altså etter Kvålsvoll sin mening kunne måle høyere dynamikk på vinylutgaven. Noen ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn