C
cruiser
Gjest
Hvorfor er spriket på epa og nedc omtrent det samme i kilometer som på en p85.. skulle jo tro at spriket skulle være forholdsmessig med batteristørrelsen?
OK, om vi tar dette som et utgangspunkt, sammen med det som stod i TU-artikkelen som det også var linket til her, så skal man altså ikke lade opp til mer enn 80% av tilgjengelig kapasitet. Greit nok.Prøve holde ladingen mellom 20 og 80 prosent så godt som hele tiden og pass på at batteriene aldri blir (for) varme og se hva som skjer da.... ingen har noensinne behandlet et batteri på samme måte som et elbilbatteri blir behandlet. Lading fra 20-80 kontra 0-100 10-dobler levetiden i følge panasonic som leverer cellene til Tesla.All erfaring vi sitter med fra alle andre batterityper av tilsvarende teknologi sier det samme: De blir dårligere over tid. Mobiltelefoner, laptoper, og elbiler.Reduksjon i rekkevidde viser seg vel å være er mye mindre problem en hva var redd for - i alle fall enn så lenge.
Tviler på at vi ser så mange 2016 modeller av Nissan Leaf i gatene i 2026.
Det som svekker li-ion batterier er å bli for varme, stå utladet over tid og stå fulladet over tid.
Tesla har angivelig en testbil i USA som er kjørt over en halv million kilometer uten at batteriet er merkbart svekket.
Med så stort batteri som en Tesla har lader man nesten aldri fullt og nesten aldri helt ut. Midt på treet holder evig lenge til daglig bruk.
Noen få elbiler kan lade til 100%. Tesla er en av de selv om du får en advarsel på veien. Tar du BMW så kaller de 80% for 100% slik at du aldri når det ladenivå du kan på en Tesla. Er ikke bekymret for å lade min full, selv om jeg ikke lader hver gang jeg ser en kontakt, så lenge jeg vet jeg har nok til dagen etter.OK, om vi tar dette som et utgangspunkt, sammen med det som stod i TU-artikkelen som det også var linket til her, så skal man altså ikke lade opp til mer enn 80% av tilgjengelig kapasitet. Greit nok.Prøve holde ladingen mellom 20 og 80 prosent så godt som hele tiden og pass på at batteriene aldri blir (for) varme og se hva som skjer da.... ingen har noensinne behandlet et batteri på samme måte som et elbilbatteri blir behandlet. Lading fra 20-80 kontra 0-100 10-dobler levetiden i følge panasonic som leverer cellene til Tesla.All erfaring vi sitter med fra alle andre batterityper av tilsvarende teknologi sier det samme: De blir dårligere over tid. Mobiltelefoner, laptoper, og elbiler.Reduksjon i rekkevidde viser seg vel å være er mye mindre problem en hva var redd for - i alle fall enn så lenge.
Tviler på at vi ser så mange 2016 modeller av Nissan Leaf i gatene i 2026.
Det som svekker li-ion batterier er å bli for varme, stå utladet over tid og stå fulladet over tid.
Tesla har angivelig en testbil i USA som er kjørt over en halv million kilometer uten at batteriet er merkbart svekket.
Med så stort batteri som en Tesla har lader man nesten aldri fullt og nesten aldri helt ut. Midt på treet holder evig lenge til daglig bruk.
Så er det sagt at innenfor garantitiden på en Leaf (som eksempel) skal batteriet ha minst 70% gjenværende ytelse.
Om man ikke har tenkt til å kaste bilen etter garantitidens utløp, så vil man fremdeles lade den pent, og ikke makse ladingen. Man skal da fortsette å lade den til 80% av tilgjengelig kapasitet.
80% av 70% = 56% av opprinnelig totalkapasitet på batteriet da det var nytt. Med andre ord er det VELDIG praktisk å ha et betydelig større batteri enn hva man faktisk trenger, for å ta hensyn til degradering av batteriet samt riktige rutiner for snill lading av batteriet.
Så må man ta med i regnestykket at rekkevidden er regnet ut i helt andre forhold enn det folk flest her i landet kjører under. Så for de som bare kjører flate rettstrekker om sommeren, og har oppvarmet garasje å parkere den i, så er det sikkert flott. For alle andre må man ta med litt flere variabler for å finne ut hvor langt man kan forvente at bilen kan kjøre når den er syv år gammel.
Med andre ord synes jeg situasjonen blir veldig forenklet, og at det at mange som er ute etter å sikre seg for å slippe rekkeviddeangst blir latteliggjort litt i overkant mye.
Med litt TLC får man ikke reduksjon til 70% av opprinnelig, det er clouet. Elbiler, og spesielt Tesla, har en del systemer for å forlenge levetiden betraktelig som temperaturstyring av batteriet, samt at man ikke kan lade helt full og heller ikke helt ut, dette er innebygget for å beskytte batteriet. 100% er ikke fullt og 0% er ikke tomt. Jeg har nå kjørt 26000km med min bil og merker ingen reduksjon i rekkevidde. Li-ion-batterier fungerer ikke slik at kapasiteten plutselig går rett i dass etter flere års bruk - i den grad det er degradering er den størst i starten.Så er det sagt at innenfor garantitiden på en Leaf (som eksempel) skal batteriet ha minst 70% gjenværende ytelse.
Om man ikke har tenkt til å kaste bilen etter garantitidens utløp, så vil man fremdeles lade den pent, og ikke makse ladingen. Man skal da fortsette å lade den til 80% av tilgjengelig kapasitet.
80% av 70% = 56% av opprinnelig totalkapasitet på batteriet da det var nytt. Med andre ord er det VELDIG praktisk å ha et betydelig større batteri enn hva man faktisk trenger, for å ta hensyn til degradering av batteriet samt riktige rutiner for snill lading av batteriet.
Så må man ta med i regnestykket at rekkevidden er regnet ut i helt andre forhold enn det folk flest her i landet kjører under. Så for de som bare kjører flate rettstrekker om sommeren, og har oppvarmet garasje å parkere den i, så er det sikkert flott. For alle andre må man ta med litt flere variabler for å finne ut hvor langt man kan forvente at bilen kan kjøre når den er syv år gammel.
Med andre ord synes jeg situasjonen blir veldig forenklet, og at det at mange som er ute etter å sikre seg for å slippe rekkeviddeangst blir latteliggjort litt i overkant mye.
Selv et motorvarmeruttak er vel på min. 10A ?Er det noen som vet om det går an å lade en elbil på så lav effekt at man kan bruke noe så puslete som et motorvarmeruttak?
Scenarioet for min del er at om jeg får meg garasje eller fast parkeringsplass, så er det ikke strømuttak annet enn til motorvarmer. Og det heller ikke dimensjonert til å lade elbiler på "vanlig måte".
Men siden jeg bruker bil svært sjeldent, så kan jeg egentlig la bilen stå på treg lading hele uka for å kunne brukes i helgen....
Vil det være mulig?
Jeg lader ofte på motorvarmeruttak. De har vanligvis en egen sikring i uttaket. Det er lett å sjekke hvor mye strøm det uttaket kan levere før man setter i gang. Å lade med 6 A fra en 10 A sikring går helt utmerket, men ikke veldig fort.Er det noen som vet om det går an å lade en elbil på så lav effekt at man kan bruke noe så puslete som et motorvarmeruttak?
Jeg skal garantere deg at om 15 mnd blir den bil nr 1 fortere enn du aner. Å kjøre elbil er en hel annen opplevelseTrodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
Tviler sterkt på det. Vi bruker to biler til daglig og denne vil nok bli preferert til daglig kjøring. Men har noen konkrete planer for bil nr 1 som nok vil bli noe mindre brukt i det daglige, som vi kan ta i en annen tråd, en annen gang.Jeg skal garantere deg at om 15 mnd blir den bil nr 1 fortere enn du aner. Å kjøre elbil er en hel annen opplevelseTrodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
Kult. Hva betaler man for en greit utstyrt Opel e-Ampera?Trodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
Ja si det. Rundt 330 antydes det.Kult. Hva betaler man for en greit utstyrt Opel e-Ampera?Trodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
Er ikke garantert å få særlig mer på en Tesla om man må dele ladestolpe med en annen.50kw hurtiglading på så store batterier et jo helt ubrukelig
Mye dyr elektronikk på biler i dag, kanskje spesielt rundt lader og motor styring på en elbil. Uansett går dette på reklamasjon 5 år eller garanti - ta det som passer...En tilfeldighet selvfølgelig i disse VW-sparetider......
Men hvilken elektrisk del av en Golf koster 42000? Og hva med garanti på en 1 år gammel bil?
Sjekk tabellen nederst på denne siden:Jøss - selges det fortsatt VW..?
Momsfritak regner jeg som subsidier da alt her i landet er momsbelagt (bortsett fra kultur).For det første er ikke mangel på avgifter det samme som subsidier. Det betyr bare at de ikke blir straffet like hardt som eksosbiler. .