Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor er spriket på epa og nedc omtrent det samme i kilometer som på en p85.. skulle jo tro at spriket skulle være forholdsmessig med batteristørrelsen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Godt spørsmål... så lenge ruten er flat har ikke bilens vekt allverden å si, så da burde det være noenlunde proporsjonalt med batteristørrelsen. Om det er mye start/stopp og opp og ned slår muligens mer effektiv regenerering på Tesla mye inn? Når jeg kjører opp og ned Strynefjellet er ikke snittforbruket veldig forskjellig fra om det hadde vært flatt hele veien. Tesla lader maks med noe over 50kW effekt i følge displayet når den regenererer. Hva tilsvarende er for andre elbiler aner jeg ikke - på en annen side krever også mindre biler mindre energi for å komme opp i fart og opp bakker.

    Edit: Sjekket de amerikanske sidene til BMW - de sier 114 miles som blir 183km - så Dinside har ikke klusset med tallene.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Står en del om forskjellene på testsyklusene her:
    2016 Nissan Leaf Range: 107 Or 155 Miles? Why Test Cycles Can Be Deceptive

    The EPA's city test is 31 minutes long, for example, while the European "Urban" test is 13 minutes long.

    NEDC's "Extra urban" test takes 6 minutes, 40 seconds; the equivalent EPA highway test is 12 minutes, 45 seconds.


    Reflecting differing traffic conditions between centuries-old European cities and sprawling post-war suburbia in the U.S., speeds are different too.

    During that 13-minute NEDC urban test, the highest speed attained barely exceeds 30 mph, and that rate is maintained for a mere 12 seconds.
    The rest of the test is made up of slow acceleration and deceleration, while more than 2 minutes is spent at a standstill.


    By comparison, the EPA's city test occasionally reaches almost 60 mph, while the rest of it is spent accelerating up to 30 mph and then returning to a dead stop--and repeating--for true stop-start driving that's much harder on efficiency.


    It's the same with highway testing--not only are the EPA's tests longer, but cars spend much more time at greater speeds.

    The basic highway test cycle still only tops out at an unrealistic 60 mph, and averages only 48 mph, so it's not representative of real-world driving today.

    The EPA also takes into account extra variability, such as 'High Speed', 'Air Conditioner,'and 'Cold Temperature' tests, to adjust the city and highway efficiency posted on every new car's window sticker to keep it relevant to real-world use

    Så for å oppsummere så tester den europeiske syklusen i stor grad rekkevidden ved kjøring hvor rekkevidden er irrelevant... en annen sak er at en elbil som på papiret kan kjøre 30 mil, men reelt klarer 20 på en god dag faktisk ikke kan kjøre 20 mil. Man må jo lade før batteriet er tomt, og når rekkevidden er såpass lav i utgangspunktet så teller hver mil man må trekke fra prosentuelt ganske mye på tilgjengelig rekkevidde.

    Jeg har vært spent en gang - Sunnmøre-Lillehammer var 36 mil ca, jeg antok bilen kunne kjøre 40 mil, jeg ankom med 2.5 mil oppgitt rekkevidde (+ ytterligere 2.5 mil ca man har under null). Nå var selve turen aldri spennende siden det var flere 22kW-punkter i Gudbrandsdalen, men det er greit å faktisk kunne stole på bilens oppgitte rekkevidde under normale forhold. Da jeg kjørte var det ganske kjølig (fra +10 til +2 på turen) så det gikk nok noe energi til oppvarming også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.121
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Reduksjon i rekkevidde viser seg vel å være er mye mindre problem en hva var redd for - i alle fall enn så lenge.
    All erfaring vi sitter med fra alle andre batterityper av tilsvarende teknologi sier det samme: De blir dårligere over tid. Mobiltelefoner, laptoper, og elbiler.

    Tviler på at vi ser så mange 2016 modeller av Nissan Leaf i gatene i 2026.
    Prøve holde ladingen mellom 20 og 80 prosent så godt som hele tiden og pass på at batteriene aldri blir (for) varme og se hva som skjer da.... ingen har noensinne behandlet et batteri på samme måte som et elbilbatteri blir behandlet. Lading fra 20-80 kontra 0-100 10-dobler levetiden i følge panasonic som leverer cellene til Tesla.

    Det som svekker li-ion batterier er å bli for varme, stå utladet over tid og stå fulladet over tid.

    Tesla har angivelig en testbil i USA som er kjørt over en halv million kilometer uten at batteriet er merkbart svekket.

    Med så stort batteri som en Tesla har lader man nesten aldri fullt og nesten aldri helt ut. Midt på treet holder evig lenge til daglig bruk.
    OK, om vi tar dette som et utgangspunkt, sammen med det som stod i TU-artikkelen som det også var linket til her, så skal man altså ikke lade opp til mer enn 80% av tilgjengelig kapasitet. Greit nok.
    Så er det sagt at innenfor garantitiden på en Leaf (som eksempel) skal batteriet ha minst 70% gjenværende ytelse.
    Om man ikke har tenkt til å kaste bilen etter garantitidens utløp, så vil man fremdeles lade den pent, og ikke makse ladingen. Man skal da fortsette å lade den til 80% av tilgjengelig kapasitet.
    80% av 70% = 56% av opprinnelig totalkapasitet på batteriet da det var nytt. Med andre ord er det VELDIG praktisk å ha et betydelig større batteri enn hva man faktisk trenger, for å ta hensyn til degradering av batteriet samt riktige rutiner for snill lading av batteriet.
    Så må man ta med i regnestykket at rekkevidden er regnet ut i helt andre forhold enn det folk flest her i landet kjører under. Så for de som bare kjører flate rettstrekker om sommeren, og har oppvarmet garasje å parkere den i, så er det sikkert flott. For alle andre må man ta med litt flere variabler for å finne ut hvor langt man kan forvente at bilen kan kjøre når den er syv år gammel.

    Med andre ord synes jeg situasjonen blir veldig forenklet, og at det at mange som er ute etter å sikre seg for å slippe rekkeviddeangst blir latteliggjort litt i overkant mye.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Reduksjon i rekkevidde viser seg vel å være er mye mindre problem en hva var redd for - i alle fall enn så lenge.
    All erfaring vi sitter med fra alle andre batterityper av tilsvarende teknologi sier det samme: De blir dårligere over tid. Mobiltelefoner, laptoper, og elbiler.

    Tviler på at vi ser så mange 2016 modeller av Nissan Leaf i gatene i 2026.
    Prøve holde ladingen mellom 20 og 80 prosent så godt som hele tiden og pass på at batteriene aldri blir (for) varme og se hva som skjer da.... ingen har noensinne behandlet et batteri på samme måte som et elbilbatteri blir behandlet. Lading fra 20-80 kontra 0-100 10-dobler levetiden i følge panasonic som leverer cellene til Tesla.

    Det som svekker li-ion batterier er å bli for varme, stå utladet over tid og stå fulladet over tid.

    Tesla har angivelig en testbil i USA som er kjørt over en halv million kilometer uten at batteriet er merkbart svekket.

    Med så stort batteri som en Tesla har lader man nesten aldri fullt og nesten aldri helt ut. Midt på treet holder evig lenge til daglig bruk.
    OK, om vi tar dette som et utgangspunkt, sammen med det som stod i TU-artikkelen som det også var linket til her, så skal man altså ikke lade opp til mer enn 80% av tilgjengelig kapasitet. Greit nok.
    Så er det sagt at innenfor garantitiden på en Leaf (som eksempel) skal batteriet ha minst 70% gjenværende ytelse.
    Om man ikke har tenkt til å kaste bilen etter garantitidens utløp, så vil man fremdeles lade den pent, og ikke makse ladingen. Man skal da fortsette å lade den til 80% av tilgjengelig kapasitet.
    80% av 70% = 56% av opprinnelig totalkapasitet på batteriet da det var nytt. Med andre ord er det VELDIG praktisk å ha et betydelig større batteri enn hva man faktisk trenger, for å ta hensyn til degradering av batteriet samt riktige rutiner for snill lading av batteriet.
    Så må man ta med i regnestykket at rekkevidden er regnet ut i helt andre forhold enn det folk flest her i landet kjører under. Så for de som bare kjører flate rettstrekker om sommeren, og har oppvarmet garasje å parkere den i, så er det sikkert flott. For alle andre må man ta med litt flere variabler for å finne ut hvor langt man kan forvente at bilen kan kjøre når den er syv år gammel.

    Med andre ord synes jeg situasjonen blir veldig forenklet, og at det at mange som er ute etter å sikre seg for å slippe rekkeviddeangst blir latteliggjort litt i overkant mye.
    Noen få elbiler kan lade til 100%. Tesla er en av de selv om du får en advarsel på veien. Tar du BMW så kaller de 80% for 100% slik at du aldri når det ladenivå du kan på en Tesla. Er ikke bekymret for å lade min full, selv om jeg ikke lader hver gang jeg ser en kontakt, så lenge jeg vet jeg har nok til dagen etter.

    Skulle jeg gått å tenkt på dette til daglig og bekymret meg så hadde jeg ikke valgt en elbil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Så er det sagt at innenfor garantitiden på en Leaf (som eksempel) skal batteriet ha minst 70% gjenværende ytelse.
    Om man ikke har tenkt til å kaste bilen etter garantitidens utløp, så vil man fremdeles lade den pent, og ikke makse ladingen. Man skal da fortsette å lade den til 80% av tilgjengelig kapasitet.
    80% av 70% = 56% av opprinnelig totalkapasitet på batteriet da det var nytt. Med andre ord er det VELDIG praktisk å ha et betydelig større batteri enn hva man faktisk trenger, for å ta hensyn til degradering av batteriet samt riktige rutiner for snill lading av batteriet.
    Så må man ta med i regnestykket at rekkevidden er regnet ut i helt andre forhold enn det folk flest her i landet kjører under. Så for de som bare kjører flate rettstrekker om sommeren, og har oppvarmet garasje å parkere den i, så er det sikkert flott. For alle andre må man ta med litt flere variabler for å finne ut hvor langt man kan forvente at bilen kan kjøre når den er syv år gammel.

    Med andre ord synes jeg situasjonen blir veldig forenklet, og at det at mange som er ute etter å sikre seg for å slippe rekkeviddeangst blir latteliggjort litt i overkant mye.
    Med litt TLC får man ikke reduksjon til 70% av opprinnelig, det er clouet. Elbiler, og spesielt Tesla, har en del systemer for å forlenge levetiden betraktelig som temperaturstyring av batteriet, samt at man ikke kan lade helt full og heller ikke helt ut, dette er innebygget for å beskytte batteriet. 100% er ikke fullt og 0% er ikke tomt. Jeg har nå kjørt 26000km med min bil og merker ingen reduksjon i rekkevidde. Li-ion-batterier fungerer ikke slik at kapasiteten plutselig går rett i dass etter flere års bruk - i den grad det er degradering er den størst i starten.

    Poenget med rekkevidde er at det for vanlig bruk kun er særlig relevant for lengre turer, sånn sett burde kanskje småkjøring i by ikke være en såpass stor del av testsyklusen. 16 eller 30 mil spiller liten rolle i det daglige, men svært stor rolle på langtur. Og som du er inne på er også vinterrekkevidden en issue når man kjører langt og trenger kupevarming over lang tid.

    Norge er for øvrig ganske fint for levetiden på batteriene siden det aldri er veldig varmt over lang tid. Leaf-eiere mistet 20-30% av rekkevidden på ett år i Arizona visstnok. Det var kombinasjon av svært høye temperaturer over lang tid, samt at Nissan hadde en batterikjemi som tålte varme spesielt dårlig. og ingen/dårlige systemer for temperaturkontroll av batteripakken.

    For laptoper og mobiltelefoner er det mest relevante hvor lenge de holder på en lading. Om batteriet varer i 3 eller 15 år er lite relevant siden de fleste bytter ofte, og det er også slik at produsentene ønsker at kundene skal bytte ofte. Å selge biler med praktisk levetid på 2-3 år er en veldig dårlig forretningside.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ein ting som hadde vert fordelaktig mtp elbiler og rekkevidde,bruk standard batteristørrelse.
    Feks 2-3typer(størrelse)til ulike bilstørrelser.
    Da kunne ein skifta ut batteria,når det kom nye og bedre typer.
    Vil tru det er meir miljøvennlig,kontra skifte bil.
    Kanskje med ett krav av myndighetene om gitt auke i rekkevidde,før det skal skiftes,feks 50%.

    Dette har kanskje vore nevnt/vurdert før?

    Såg forresten ein Tesla suv igår,såg grei ut den.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.121
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet om det går an å lade en elbil på så lav effekt at man kan bruke noe så puslete som et motorvarmeruttak?

    Scenarioet for min del er at om jeg får meg garasje eller fast parkeringsplass, så er det ikke strømuttak annet enn til motorvarmer. Og det heller ikke dimensjonert til å lade elbiler på "vanlig måte".
    Men siden jeg bruker bil svært sjeldent, så kan jeg egentlig la bilen stå på treg lading hele uka for å kunne brukes i helgen....

    Vil det være mulig?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Minimum 6A på Tesla, tror det er ganske vanlig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.971
    Er det noen som vet om det går an å lade en elbil på så lav effekt at man kan bruke noe så puslete som et motorvarmeruttak?

    Scenarioet for min del er at om jeg får meg garasje eller fast parkeringsplass, så er det ikke strømuttak annet enn til motorvarmer. Og det heller ikke dimensjonert til å lade elbiler på "vanlig måte".
    Men siden jeg bruker bil svært sjeldent, så kan jeg egentlig la bilen stå på treg lading hele uka for å kunne brukes i helgen....

    Vil det være mulig?
    Selv et motorvarmeruttak er vel på min. 10A ?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.121
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hva som benyttes, men i rundskrivet fra borettslaget står det tydelig at opplegget ikke er dimensjonert til å tåle bruk av kupevarmere, kun motorvarmere.

    Så da regner jeg med at det ikke er allverdens. Eller at det er snakk om at uttakene ikke har separate kurser, men at hver kurs deles av flere uttak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    garantert flere uttak pr kurs på noe slikt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.344
    Antall liker
    37.153
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om det går an å lade en elbil på så lav effekt at man kan bruke noe så puslete som et motorvarmeruttak?
    Jeg lader ofte på motorvarmeruttak. De har vanligvis en egen sikring i uttaket. Det er lett å sjekke hvor mye strøm det uttaket kan levere før man setter i gang. Å lade med 6 A fra en 10 A sikring går helt utmerket, men ikke veldig fort.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men det blir fort støy hvis du lader en elbil, mens andre kan ha motorvarmeren på 24/7 og bruke mer strøm enn deg uten at noe bryr seg....

    En motorvarmer på 500W bruker 12 kWh i døgnet, rundt det samme som du lader opp bilen på om du har en i3 som meg og den stopper å lade når det er fullt, så ha regnestykket klart om noen byr seg ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.121
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Inntil videre har jeg ingen steder å lade noen elbil, så frem til jeg får fast parkerings- eller garasjeplass blir det fremdeles bensin som teller. Men en potensiell fremtid med fast parkeringsplass vil åpne for alternativer, og da er det jo greit å ha sjekka ut at det faktisk kan være mulig i forkant. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.192
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Trodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
    Jeg skal garantere deg at om 15 mnd blir den bil nr 1 fortere enn du aner. Å kjøre elbil er en hel annen opplevelse ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.192
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
    Jeg skal garantere deg at om 15 mnd blir den bil nr 1 fortere enn du aner. Å kjøre elbil er en hel annen opplevelse ;)
    Tviler sterkt på det. Vi bruker to biler til daglig og denne vil nok bli preferert til daglig kjøring. Men har noen konkrete planer for bil nr 1 som nok vil bli noe mindre brukt i det daglige, som vi kan ta i en annen tråd, en annen gang.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trodde aldri det skulle skje, men har tegnet kontrakt på en Opel. En e-Ampera, og det blir nok 15 måneders ventetid, men dog. En perfekt nr 2 bil til å erstatte konas Ford C Max 2004.
    Kult. Hva betaler man for en greit utstyrt Opel e-Ampera?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    50kw hurtiglading på så store batterier et jo helt ubrukelig
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.192
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som så mye annet avhenger det av bruksmønster. Med så store batterier trenger man ikke hurtiglading, med mindre man skal på langtur. Det skal ikke jeg, der er derfor jeg kaller det bil nr 2. Men det er kjekt kunne kjøre 30 mil uten å måtte lade. Og den lader tross alt 15 mil på 30 min.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    50kw hurtiglading på så store batterier et jo helt ubrukelig
    Er ikke garantert å få særlig mer på en Tesla om man må dele ladestolpe med en annen.

    Det er viktig å være klar over at Teslas tall på ladeeffekt og ladehastighet kommer med en forutsetning om at man lader alene eller kobler seg på en stolpe først - første bil får alt den kan ta, mens andre får resten. Ladingen er mest effektiv til litt under halvfullt og det er ikke så vanskelig å lage et scenario der man aldri får benyttet full effekt (har skjedd meg flere ganger).
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.453
    Antall liker
    3.799
    Torget vurderinger
    4
    Fruens E-golf stoppet idag på vei til jobb. Den døde rett og slett. Hun måtte gå hjem og fikk etter en stund en leiebil. Så de løste det bra. De fant feilen ganske kjapt også, en elektrisk del som de ikke hadde på lager som kostet den neppe sum av 42000 kr! Bilen er ca ett år....Bra med forsikring....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.123
    Antall liker
    8.123
    Torget vurderinger
    12
    En tilfeldighet selvfølgelig i disse VW-sparetider...... ;)

    Men hvilken elektrisk del av en Golf koster 42000? Og hva med garanti på en 1 år gammel bil?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Leiebilen er det vel forsikringen som står for?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En tilfeldighet selvfølgelig i disse VW-sparetider...... ;)

    Men hvilken elektrisk del av en Golf koster 42000? Og hva med garanti på en 1 år gammel bil?
    Mye dyr elektronikk på biler i dag, kanskje spesielt rundt lader og motor styring på en elbil. Uansett går dette på reklamasjon 5 år eller garanti - ta det som passer...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.123
    Antall liker
    8.123
    Torget vurderinger
    12
    Da leste jeg nok innlegget litt for fort. Har aldri hørt noen priser ved rekl/garantier
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.123
    Antall liker
    8.123
    Torget vurderinger
    12
    Fremdeles størst i norge, med lett synkende tendens.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Hvorfor tåpelig? Det fører til at flere kjøper elbil, hvilket var hensikten. Om det var full moms på elbil hadde ikke jeg kjøpt tesla, men fortsatt kjørt diesel. Tesla er fremdeles den eneste elbil som funker som eneste bil for svært mange. At den er dyr i utgangspunktet er synd, men slik er det.

    Hvemsomhelst kan benytte seg av det om man vil.

    Politikken fungerer bra etter hensikten, så kan man alltids være uenig i hensikten men i høyavgiftslandet Norge er lav til ingen avgifter svært effektivt virkemiddel.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mye tull og fantasitall i den artikkelen.

    For det første er ikke mangel på avgifter det samme som subsidier. Det betyr bare at de ikke blir straffet like hardt som eksosbiler.

    Det at vi slipper å betale en avgift til staten for å bruke HFS betyr jo ikke at staten subsidierer oss.

    --

    Det andre er den idiotiske antagelsen om hvor mange millioner staten har "tapt" siden det ikke er mva på elbiler inkludert Tesla.

    Hadde det vært de samme avgifter på Tesla som på en tilsvarende eksosbil ville kanskje det totale salget av Teslaer i Norge vært noen hundre, maks. Litt den samme kortslutningen som når en tenåring laster ned 1000 mp3 filer fra nettet, og musikkindustrien nå kalkulerer at de har tapt 40 millioner kroner i inntekter siden det ville være prisen om det var lastet ned fra Itunes i stedet.

    Jeg hadde aldri kunne kjøpte en Tesla om det ikke var fordi den ikke var avgiftsbelagt samt at den ikke ble belastet med bompenger. Da hadde jeg kjørt en gammel eksosbil fremdeles. .... betyr dette at dimlinger i DN har fått det for seg at staten nå har "tapt" en million kroner på meg?

    --

    For meg personlig er det nå bare en stor fordel om Teslaer blir mye dyrere ... det fører jo bare til at verdien på min kommer til holde seg svært høy lenge. Man straffer ikke Teslaeiere med å innføre avgifter på elbilene, det fører bare til at det vil selges færre av dem, samt at Teslaeiere vil få beskyttet sine verdier og vanlige arbeidere, som meg, ikke lenger vil har mulighet til å kjøpe slike.

    Så for all del, kjør på for min del. Men det er ganske stupid politikk fra APs side dette, og det vil kun ramme dem med normale lønninger som må ta til takke med donaldbiler som AP mener høver seg bedre for ringe arbeidere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    For det første er ikke mangel på avgifter det samme som subsidier. Det betyr bare at de ikke blir straffet like hardt som eksosbiler. .
    Momsfritak regner jeg som subsidier da alt her i landet er momsbelagt (bortsett fra kultur).
    Ingen med normale lønninger kjøper en tesla....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn