room
Hi-Fi freak
Blir nok bra dette utover kvelden/Helgen.
sjøl så trenes det på barre F..
sjøl så trenes det på barre F..
Sikkert like greitt. Så slipper han i det minste å slette et lass av sine egne innlegg etterhvert som han får motbør.Hvor ble det av trådstarter her? Var det "tøm og røm"-trolling?
Jeg har en bevisst bias som jeg ikke brukte da jeg satt i studio og skrudde lyd. Mitt anlegg er ikke satt opp for å være en analytisk arbeidsstasjon, det er satt opp for å spille alle typer musikk på en gøyal og engasjerende måte. Det er derfor jeg ikke har aktive studiomonitorer i min hovedrigg, men i det nye prosjektstudioet min bror og jeg samler utstyr til vil det bli en helt annen filosofi enn det er i krypten.Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.
Det er utvilsomt slik at lyttetreningen og erfaringen gjør deg mye bedre til å analysere hva du faktisk hører, og det har jeg tro på. Likevel er ingen fullstendig immune mot hvordan hjernen tolker og serverer de kumulerte inntrykkene fra alle sansene og bias man måtte ha.
Imidlertid går det ikke an å vite hva man innbiller seg, for da innbiller man seg det ikke lenger. Det var egentlig mest det jeg mente.
Klok mann du, Dazed.Der er vi helt på linje, selv om vi nok ikke er helt enige om hvor immune man kan være mot bias. Er det bevisst, er det ikke kognitiv bias, men en preferanse. Lydfilosofien kan jeg bifalle umiddelbart.
Takk for tilliten. Skrivingen går fortere med årene, men akkurat i dette tilfellet måtte jeg langt ned i kjelleren en sen høstkveld. Brukte litt lengre tid på denne enn normalt ;-)og så i arbeidstiden da mann......
Hva er feilene i åpningsinnlegget?Det der er jo så inn i tåkeheimen feil på så mange nivåer at det er ikke mulig å begynne å diskutere. ...Og det er heller ikke nødvendig. Oppfordrer til å IKKE bite på dette agnet.
Takk Crusty!Årets desidert beste åpningsinnlegg på HFS. Og jeg foretrekker helt klart vinyl.
HETS! HETS!
ANM, beklager at du føler det slik.Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.
Cave ab homine unius libri
Peace out!
Du har helt rett, i en ideell verden.Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du!
Dette vet alle, og ingen er nok veldig uenige i det, hvis vi bare lar være å krangle om vendingen "måler bedre", og for en relativ verdi av "billig". Har du forresten tatt med i betraktningen at 99% av oss som foretrekker vinyl har en streamingløsning på plass også?svart-hvitt skrev:Poenget mitt er ikke å diskutere om vinyl høres bra ut eller ei; for smak er det umulig å bli helt klok på. Poenget mitt er ganske enkelt at digital måler bedre enn vinyl (og at digitale, transparente kjeder kan bygges opp for en billig penge til glede for dem som setter pris på lyden og ikke henger seg opp i distribusjonsmediet).
Ah. Analog lyd fra vinylplater har uendelig, eller egentlig ingen, oppløsning, siden signalet i motsetning til digitale signaler ikke er modularisert/oppdelt i utgangspunktet, så lydbølgene er helt intakte fra platerillen til høyttaleren. Det var mest en artig kommentar, siden 16 bit/44.1KHz er høy nok oppløsning til at øret oppfatter det som helt jevne lydbølger uansett.svart-hvitt skrev:Du har helt rett, i en ideell verden.Dazed skrev:Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du!
Kan du vise meg en måling fra den virkelige verden hvor analog slår digital?
Takk for tilbakemeldingen!Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
Selv klarer jeg ikke hisse meg så veldig opp over vinyl. Som sagt i andre tråder, jeg spiller ofte musikk på vinyl selv, og synes det gir meg en større nærhet til musikken - på grunn av det fysiske formatet, og ritualet med å sette på musikken. Men jeg synes digital musikk låter klarere og bedre, gitt at det er et digitalt opptak som ikke lider av loudness-komprimering og annet herk. Ut av hatten, her er fem påstander fra meg om vinyl vs digitalt:
1) Både gode vinylrigger og ukomprimert digital musikk kan høres veldig bra ut.
2) Avspillingsformatet har mye mindre å si for sluttresultatet enn andre deler av kjeden - spesielt høyttalerne og romakustikken. En middelmådig vinylrigg som er koblet til kick-ass høyttalere som passer i rommet vil høres mye bedre ut enn et top-notch digitalsystem som er koblet til middelmådige høyttalere som ikke passer i rommet.
3) Digitalt gir en mer nøyaktig avspilling av kilden enn vinyl - det er rett og slett et format som tilfører mindre egenlyd (noe som i hvert fall gjelder for høyoppløst musikk i 24-bits).
4) Vinyl-avspilling kan kanskje ses på som en form for eq, faktisk. Blant annet er det derfor virkelige vinyl-fans gjerne har flere pickuper osv tilgjengelig, som de bruker på ulike typer musikk. Slik vinyl-eq kan imidlertid få musikken til å høres mer organisk og musikalsk ut - så det kan høres mer ekte ut i noens ører, på tross av at det måler dårligere.
5) Vinyl-avspilling gjør at man konsentrerer seg mer om musikken, og vil derfor ofte føre til mer musikkglede.
Det var mine fem cents. Og dette er selvfølgelig ingen fasit
EDIT: Her suveniren fra gårsdagen, en fantastisk akustisk konsert med Moddi på Hulen i Bergen. Etterpå sto han og signerte plater. Ville jeg ha med meg en signert CD eller en signert LP hjem? LPen selvfølgelig! Var ingen som helst tvil om den saken. Men gitt kvaliteten på min vinylrigg, høres nok platen hakket bedre ut på Tidal hifi... Så ærlig må jeg være.
Vis vedlegget 406163
Den myten finnes nok bare i fantasien din, og du krangler egentlig bare med deg selv, mens du slenger rundt deg med bemerkninger om andres feilvalg, i villfarelsen om at alle andre har samme mål som deg selv.svart-hvitt skrev:Myten jeg er ute etter å ta livet av, er at vinyl er et bedre medium for transparent avspilling.
Baluba, jeg sletter innlegg i en tråd om vinyl vs DAC fordi du sa det rykket i rapporteringsfingeren for første gang (på sju år). Jeg setter stor pris på innleggene dine med låttips. Det er noe av det jeg leser mest av på HFS. Og jeg har respekt for deg.Nå klarer du jo å bevise hvor hauggamle vi er med å benytte latin i din konklusjon, men siden vi er så gamle at vi måtte ha latin som skolefag for å bestå så passer det godt. Vær forsiktig med gutten som bare har lest en bok.Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.
Cave ab homine unius libri
Peace out!
Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig? Til nå i denne tråden er det antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster. Som jeg vet om i alle fall.Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
OlavE, du skriver at "svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil".Baluba, det er en forskjell på å snakke om/til enkeltpersoner, og å skrive generelle ting om et helt miljø - eller å ha bombastiske oppfatninger som nok er litt for enkle. Det er for eksempel en forskjell på om noen går høyt ut og anklager meg for å være en naiv og politisk korrekt forsker som ikke aner hva jeg gjør, og å gå høyt ut og anklage samfunnsforskere generelt for å være naive og politiske korrekte og udugelige. Det første kan være ufint og ubehagelig - og man bør ha gode grunner for å gå slik ut mot enkeltpersoner, i så fall. Det andre - å snakke om grupper - kan være svart-hvitt og unyansert, ja. Men så alt for farlig er det nå ikke, synes jeg.Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig. Til nå i denne tråden er det til nå antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster.Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
Forøvrig er svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil, og jeg er ikke bare komfortabel med å debattere i en tråd som har et så til de grader konfronterende utgangspunkt. Jeg mener likevel at det er helt greit å komme med den slags provokasjoner som han gjør her. Det er ikke trolling. Han har ikke gått inn på noen annen tråd og kuppet den. Han har opprettet en helt egen tråd, som det er helt frivillig å følge med på eller ikke. Svart-hvitt ønsker nok å provosere, og det er nok helt bevisst. Men det er jo tross alt det pønken dreier seg om.
Virkelig? Ser mer ut som noe jeg har kokt ihop på tre minutter i ren indignasjon over et innlegg som har trigget meg.Takk for tilliten. Skrivingen går fortere med årene, men akkurat i dette tilfellet måtte jeg langt ned i kjelleren en sen høstkveld. Brukte litt lengre tid på denne enn normalt ;-)og så i arbeidstiden da mann......
Den mest transparente hifi-lyden jeg har hørt er fra en vinylrigg til 100 kilokroner. Den digitale referansen var en Marantz SACD som kostet 70 kilokroner som var koblet opp til samme anlegg. SACD kunne definitivt konkurrere, men når oppløsningen ble redusert til redbook falt det helt gjennom i forhold til vinylriggen i de fleste parametre. Dine påstander om transparens bygger utelukkende på manglende erfaring med skikkelige vinylrigger, eventuelt mangel på forståelse for hva transparens er. Noen innbiller seg jo til og med at ekstra futt i toppen er "luft".Den myten finnes nok bare i fantasien din, og du krangler egentlig bare med deg selv, mens du slenger rundt deg med bemerkninger om andres feilvalg, i villfarelsen om at alle andre har samme mål som deg selv.svart-hvitt skrev:Myten jeg er ute etter å ta livet av, er at vinyl er et bedre medium for transparent avspilling.
Nemlig, vi bygger så god vinylrigg som vi har penger til, og kjøper så gode digitale kilder som lommeboken tillater. Til og med magnetbånd gir stor tilfredsstillelse, selv om akkurat transparens lider litt når formatet blir så lite som vanlige kassetter.Svart / Hvitt = Enten / Eller. Jeg velger å gjøre som Ole Brum : Ja, takk begge deler
Som sagt flere ganger allerede: Innlegget mitt handler ikke om smak. Hvem skal få være smaksdommer? Innlegget handler om de mest egnede medier for overføring av lyd. Vinyl er low-tech. Digital er high-tech. Digital er mer tro mot kilden enn vinyl.Egentlig ikke. 16/44.1 er høy nok oppløsning uansett.Sant! Og det er jo det store selling-pointet til vinyl over CD
Det er ingen som protesterer på at digitale formater, deriblant CD, har potensialet til å lagre "bedre lydkvalitet" enn vinylplater, eller at digitale hjelpemidler har bedre betingelser for å oppnå identisk bølgeform i lytteposisjon som på plata. Dette er det som "er" hi-fi i følge mange. Inkludert trådstarter.
Det de ikke forstår, er at vi som foretrekker vinyl også har forstått dette, men likevel LIKER lyden av vinyl bedre, og at DET er det som betyr noe.
Jeg kjenner ingen vinylentusiast som har problemer med dette. Eller noen som har forfektet noe annet enn at vinyl - rent objektivt og målemessig ikke henger helt med. Men jeg kjenner mange vinylentusiaster på min alder - altså "gubbealderen" - som sitter med en stor en stor vinylsamling. I motsetning til meg, har de valgt å holde fast ved vinylen. Av forskjellige grunner. Gammel vane er vond å vende. En del av vennene mine har spesialisert seg på gamle og sjeldne utgivelser som ikke tilgjengelige på annet medium enn vinyl. Gamle ritualer er også gode å ty til - når man blir "gammel gubbe". Det rent økonomiske teller vel også. Ingen grunn til å gi bort musikk som man har betalt for i dyre dommer - i en tid da musikk var langt dyrere enn i dag.Baluba, jeg sletter innlegg i en tråd om vinyl vs DAC fordi du sa det rykket i rapporteringsfingeren for første gang (på sju år). Jeg setter stor pris på innleggene dine med låttips. Det er noe av det jeg leser mest av på HFS. Og jeg har respekt for deg.Nå klarer du jo å bevise hvor hauggamle vi er med å benytte latin i din konklusjon, men siden vi er så gamle at vi måtte ha latin som skolefag for å bestå så passer det godt. Vær forsiktig med gutten som bare har lest en bok.Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.
Cave ab homine unius libri
Peace out!
Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig? Til nå i denne tråden er det antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster. Som jeg vet om i alle fall.Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
Da du plutselig blåste deg opp som en mullah baluba, oppførte jeg meg som en elev ved koranskolen; jeg ville gjøre det bra igjen og fortvilelsen over å ha ødelagt dagen din slettet jeg innlegg. Men det skulle jeg nok ikke ha gjort, ikke sant?
Dette innlegget handler om avspillingsmedier og hvorvidt de er transparente osv. Ikke om hva som låter best i ditt eller mitt øre. Så skriver du at innlegget er vrøvl. Hvis det er formen på innlegget - sarkastisk satire - du ikke liker, så er som kjent smakens veier uransakelige.
Når det gjelder de mer saklig orienterte påstandene i innlegget mitt, så kan de oppsummeres i dette avsnittet:
Ut fra objektive kriterier som benyttes for å måle et lydanleggs evne til å reprodusere lyd, kommer PVC dårligere ut enn digital:
*PVC er mindre nøyaktig enn digital.
*PVC er mindre presis enn digital.
*PVC støyer mer enn digital.
*PVC er mer fordreid enn digital.
*PVC har en mindre lineær frekvensrespons enn digital.
*PVC har et mindre dynamisk område enn digital.
*PVC taper seg i kvalitet etter avspilling, mens digital forblir det samme.
*PVC-mediets evne til å overføre signaler fra kildematerialet er dårligere enn digital.
Med andre ord: Kan det måles, taper PVC mot digital – hver gang.
Er det vrøvl og feil i dette avsnittet?
Var dette til meg eller til trådstarter? Jeg vet hva transparens er, og jeg tror også det er lettere å få en tilnærmet 100% transparent digital kilde enn en analog, og som du er inne på; mye billigere, men det var egentlig ikke poenget jeg prøvde å få frem.baluba skrev:Den mest transparente hifi-lyden jeg har hørt er fra en vinylrigg til 100 kilokroner. Den digitale referansen var en Marantz SACD som kostet 70 kilokroner som var koblet opp til samme anlegg. SACD kunne definitivt konkurrere, men når oppløsningen ble redusert til redbook falt det helt gjennom i forhold til vinylriggen i de fleste parametre. Dine påstander om transparens bygger utelukkende på manglende erfaring med skikkelige vinylrigger, eventuelt mangel på forståelse for hva transparens er. Noen innbiller seg jo til og med at ekstra futt i toppen er "luft".
Baluba har for så vidt rett her; han er ikke den eneste lydtekniker som liker vinyl best.Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.jeg vet hva jeg faktisk hører og hva jeg innbiller meg.
Helt frem til dette var innlegget ditt uangripelig.
Her er målinger av vinyl; en som er teoretisk og en som basert på visse forutsetninger gjør en praktisk test:Ah. Analog lyd fra vinylplater har uendelig, eller egentlig ingen, oppløsning, siden signalet i motsetning til digitale signaler ikke er modularisert/oppdelt i utgangspunktet, så lydbølgene er helt intakte fra platerillen til høyttaleren. Det var mest en artig kommentar, siden 16 bit/44.1KHz er høy nok oppløsning til at øret oppfatter det som helt jevne lydbølger uansett.svart-hvitt skrev:Du har helt rett, i en ideell verden.Dazed skrev:Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du!
Kan du vise meg en måling fra den virkelige verden hvor analog slår digital?
Drit i målinger. Det er ikke poenget. Alle vet at en billig digitalkilde kan levere mer "korrekt" lyd enn en dyr platespiller. Kan du ikke bare akseptere at vi liker lyden fra vinyl selv om lyden er mer farget enn fra din billigere digitalrigg?
Så det handler bare om at din måte å spille av musikk på er den universelt beste? OK. Da er det fastslått, og vi kan gå videre til neste tema. Jeg kjøper uansett ...vel alt jeg kjøper, i henhold til min egen smak og mine egne behov, og sånn er det nok for de fleste.svart-hvitt; skrev:Som sagt flere ganger allerede: Innlegget mitt handler ikke om smak. Hvem skal få være smaksdommer? Innlegget handler om de mest egnede medier for overføring av lyd. Vinyl er low-tech. Digital er high-tech. Digital er mer tro mot kilden enn vinyl.
Høvdingen,@svart-hvitt
Hva er det du ønsker å oppnå med denne tråden?
Jeg ser ikke poenget med å "krangle" om hva som er best (eller mest fornuftig) med tanke på vinyl vs digital.
Hvis noen har kommet med innlegg som du oppfatter som useriøst eller personangrep, så kan du melde innlegget til moderator. Denne tråden kommer ikke til å løse noe som helst.
Mvh
Høvdingen