Diverse Tråd for pønkere og rotløs ungdom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt

    Hva er det du ønsker å oppnå med denne tråden?

    Jeg ser ikke poenget med å "krangle" om hva som er best (eller mest fornuftig) med tanke på vinyl vs digital.

    Hvis noen har kommet med innlegg som du oppfatter som useriøst eller personangrep, så kan du melde innlegget til moderator. Denne tråden kommer ikke til å løse noe som helst.

    Mvh
    Høvdingen
    Høvdingen,

    vinyldebatten er en av gjengangerne i hifi-kretser. Er det ikke rom for å diskutere langs disse linjene her?

    Beklager hvis formen ikke falt i smak. Sarkastisk satire er ikke lett å like. Og kanskje er det bom? Det er åpenbart bom hvis alle på HFS allerede mener at vinyl måler dårligere enn digital. Mitt inntrykk er at en del tror vinyl er et overlegent formidlingsmedium.
    Jeg tror nok "overlegen" betyr at mange foretrekker lyden fra vinyl fremfor digital, men ikke at det måler bedre. For de fleste er det det de hører det viktigste, og ikke hva som måler best.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den støyen som omtales finnes i praksis ikke på virkelig tunge high end-vinylrigger, sett bort fra i et eventuelt hermetisk lukket rom. Bakgrunnen er beksvart og det finnes ingen digitale utgivelser som har samme dynamiske omfang som nevnte innspilling av 1812-overturen på Telarc på vinyl såvidt meg bekjent. CD-utgaven har blitt strupet slik at vanlige anlegg ikke sender membranene i fanget på uheldige lyttere med høyttalere som ikke tåler denslags dynamiske peaker. Hvis rock er eneste referanse er det teoretisk ingen forskjell på vinyl og CD, men i og med at dynamikken har blitt ødelagt på det meste som er gitt ut i vårt århundre vinner vinylen også der.

    Når det kommer til sarkastisk satire så behersker du ikke formen særlig godt, svart-hvitt. Hilsen en litterat semantiker.
    Her har du en anbefaling til ny favorittlåt siden du ser på deg selv som en frelser, slik du framstiller din egen stilling i åpningsposten.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Mitt inntrykk er at en del tror vinyl er et overlegent formidlingsmedium.
    Det kan det være. Og andre ganger kan digitalt være det foretrukne. Det kommer helt an på hva hensikten med "formidlingen" er, og hvilke parametre du vektlegger.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I teorien har redbook større dynamisk rekkevidde enn vinyl, og mange klassiske utgivelser drar kanskje nytte av det også. I praksis brukes bare en liten del av rekkevidden på de fleste moderne-innspillinger (loudness war) på CD, slik at mange vinylutgivelser likevel har større dynamisk rekkevidde. ...men dette vet du selvsagt.

    Jeg har 1812-overtouren fra telarc både på superutgave på CD og på vinyl-førstepressing fra 1978, og det er hevet over tvil at CD-en låter kjedelig i forhold til vinylen, så.... Mulig CD-en kunne ha overgått LP-en i DR hvis produsentene hadde valgt annerledes. Sannsynligvis kunne den det. Uansett foretrekker jeg vinyl 99 av100 ganger. Av flere årsaker.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tror du angriper feil gruppe Svart Hvitt!

    Hele 90 tallet håpet vi på at den digitale revolusjonen omsider skulle gi oss formatet som fordret kvalitetsarbeid fra produsentene. DVD og SACD ga oss økt lagringskapasitet som igjen kunne hevet oppløsningen til et ubestridelig analogt nivå. Nå sitter vi igjen med streamingvennlig, tettpakket og lavdynamisk kildemateriale. Hvorfor? Fordi flertallet konsumerer musikk via skoesker og øreplugger. Hva sitter vi igjen med? Noen titler finnes digitalt, høyoppløst og velmastret, men om vi ønsker mer enn 3 plater i hyllen er det eneste alternativet vinyl, helst brukt, fra den gang da ikke coveret var prydet med strekkoder.

    Jeg vet at med de begrensningene du har i din stue kvitter dette egentlig og den eneste måten du kan bedømme lydkvalitet er teoretisk. Men for mange av oss er fortsatt vinyl det eneste reelle alternativet. Ja, det støyer sikkert, men det er ikke støyen vi hører på, men musikken.
    Ser absolutt poenget ditt. Det finnes vinylinnspillinger som klart overgår tilsvarende digitalutgivelse. Intet høres bedre ut enn en god innspilling, mastret perfekt på et godt anlegg - som spiller vinyl eller digital.

    Men som Scott Hull er inne på: Vinyl er ikke alltid like bra det heller. Hvis ikke håndverket utføres godt nok, lider kvaliteten. Det er håndverket og kompetansen bak - både hva angår vinyl og digital - som påvirker sluttresultatet.

    Og musikk er følelser. Diskusjoner om musikk er som regel følelser. Det er når man bringer det objektive inn i diskusjonen - det vil si f.eks. si et formats tallfestede potensial - at man kan erstatte det emosjonelle med sak. Når følelser møter fakta, blir det tidvis bråk ;-)

    Fordi jeg følte (sic!) at mange blander smak med objektive målinger, kom jeg med listen over påstander vedr. vinyl vs. digital i åpningsinnlegget. Det er disse påstandene som er det bærende poenget i innlegget; satiren og sarkasmen var ment som fredagsunderholdning. Imidlertid har kun tre HFS-brukere trykket "liker", så poenget ble kanskje borte i formen?

    Forhåpentligvis vil brukere av HFS som ikke kan like mye om lyd som deg, reflektere over disse påstandene.

    For meg har innsikten i påstandene vært viktige, spesielt når jeg synes digitallyd i tillegg låter godt. Men også jeg kunne tenkt meg en vinylrigg av høy kvalitet som kan spille av samleobjekter fra vinylæraen. Men da er jeg usikker på om det er hard core-hifi jeg søker, eller om det er nostalgi, status, ærefrykt eller noe sånt ;-)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ingen mener at digitalt ikke kan låte bra. Det er til og med enklere å få til.

    ...men er ikke det du ønsker av et anlegg til syvende og sist mest mulig glede og moro fra musikken (og kanskje selve anlegget)?
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    svart-hvitt skrev:
    Mitt inntrykk er at en del tror vinyl er et overlegent formidlingsmedium.
    Det kan det være. Og andre ganger kan digitalt være det foretrukne. Det kommer helt an på hva hensikten med "formidlingen" er, og hvilke parametre du vektlegger.
    Meget godt sagt Dazed! Tror ikke vi skal miste av syne hva formålet med musikken er for mange, nemlig formidling. Snakker vi om rent tekniske tall er det ingen tvil om at det dynamiske omfanget er betydelig større på CD formatet enn hva du får på vinyl. Det fine i dag er at vi har mye å velge i når musikken skal formidles slik at alle kan fritt velge det formatet som passer en selv. For mange er det mye mer rundt det å spille vinyl enn bare det å lytte. Selve prosessen rundt er også en del av musikkopplevelse og bidrar positivt til selve lytteopplevelsen.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt; skrev:
    Som sagt flere ganger allerede: Innlegget mitt handler ikke om smak. Hvem skal få være smaksdommer? Innlegget handler om de mest egnede medier for overføring av lyd. Vinyl er low-tech. Digital er high-tech. Digital er mer tro mot kilden enn vinyl.
    Så det handler bare om at din måte å spille av musikk på er den universelt beste? OK. Da er det fastslått, og vi kan gå videre til neste tema. Jeg kjøper uansett ...vel alt jeg kjøper, i henhold til min egen smak og mine egne behov, og sånn er det nok for de fleste.

    Hva definisjonen av "hi-fi" skal være er da revnende likegyldig for våre individuelle anlegg. Og kan ikke "høy troverdighet" like gjerne bety at lyden høres ut som musikerne spiller "live" i rommet, som at frekvensresponsen i lytteposisjon er identisk som den på CD-en? De to er sjelden sammenfallende. Uansett vet jeg hvem av de to jeg foretrekker, og om mitt valg ikke sammenfaller med din definisjon av hifi; hvilken betydning har det?
    Nei, dette handler ikke om min smak. Jeg forsøker - som sagt mange ganger tidligere - å holde smaken utenfor i denne tråden, så langt det lar seg gjøre. Jeg ønsker bare å rydde opp i begrepene: Digital måler bedre enn vinyl. Derfor har digital et større hifi-potensial enn vinyl, i alle fall fra et teknisk ståsted. Hvis du spiller av bestemte lyder (f.eks. en frekvens) på digital og vinyl, finner du at digital er en bedre formidler av denne lyden. At vi mennesker - mottakerne av lydsignalene gjennom rommet - likevel finner at det er hipp som happ i møtet med MUSIKK avspilt på vinyl vs digital, er interessant og mat for psykoakustikerne.

    Lyd og gjengivelsen av den er en uhyre kompleks materie. Derfor synes jeg det i alle fall er greit å rydde misforståelser av veien; f.eks. manges misforståelse av at vinyl er et teknisk sett overlegent overføringsmedium for gjenproduksjon av lyd som er tro mot kilden.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Problemet Svart Hvitt er at du misforstår grundig om du tror vinyl dreier seg om lydkvalitet alene. Det dreier seg om å også eie musikken i et tiltalende format ikke bare leie det Tidal eller Spotify synes er gangbart. Like lite som en kunstsamler tar seg til takke med en plakat fra Allposters, tar vi oss til takke med komprimert leiemusikk.

    Jeg vil også hevde at om du setter en nøyaktig kalibrert målemic i stua og måler hva som kommer ut av høyttalerne vil du raskt oppdage at det ikke er visuelt tolkbare kvalitets forskjeller mellom de forskjellige formatene. Det er selvfølgelig en intuitiv påstand basert på hvor kompleks en målekurve av lyden rommet ser ut ved et enkelt sweep.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tråden for dønkere og håpløs ungdom ;)

    Da tror jeg i alle fall at vi har kommet så langt som vi kommer, og det tjener ikke til noe å gjenta seg selv.

    Mistenker forresten at det ikke helt er psykoakustikk du mener, men kanskje en eller annen form for preferanse eller bias. Hva som er "ørevennlig" og hva som er "korrekt kan definitivt være litt forskjellige ting noen ganger.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er mange år, drikker whiskyen bar og foretrekker digital. Hva er jeg da? Rotløs gamling? Jeg aner en gryende identitetskrise her.:confused:
    ...Og jeg er mange år, drikker whiskyen min med vann / isbiter, og lytter til min vinylrigg hvor signalet digitaliseres før det slipper ut til høyttalerne...Føler meg litt svimmel ved tanken nå....tror jeg skal legge meg i fosterstilling en stund og sutte på tommelen, kanskje det hjelper.. freak3.gif

    mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er mange år, drikker whiskyen bar og foretrekker digital. Hva er jeg da? Rotløs gamling? Jeg aner en gryende identitetskrise her.:confused:
    ...Og jeg er mange år, drikker whiskyen min med vann / isbiter, og lytter til min vinylrigg hvor signalet digitaliseres før det slipper ut til høyttalerne...Føler meg litt svimmel ved tanken nå....tror jeg skal legge meg i fosterstilling en stund og sutte på tommelen, kanskje det hjelper.. Vis vedlegget 406233

    mvh
    Sutt på hva du vil :)

    En konsekvens av mine mange år er at jeg vil ha det enkelt. Det innebærer bl.a. ripping av cd'er og avlytting via en SB touch og bruk av fjernkontroll.

    Forøvrig er jeg gammel nok til å gjøre hva jeg vil, jfr Wenche Myhre.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Problemet Svart Hvitt er at du misforstår grundig om du tror vinyl dreier seg om lydkvalitet alene. Det dreier seg om å også eie musikken i et tiltalende format ikke bare leie det Tidal eller Spotify synes er gangbart. Like lite som en kunstsamler tar seg til takke med en plakat fra Allposters, tar vi oss til takke med komprimert leiemusikk.

    Jeg vil også hevde at om du setter en nøyaktig kalibrert målemic i stua og måler hva som kommer ut av høyttalerne vil du raskt oppdage at det ikke er visuelt tolkbare kvalitets forskjeller mellom de forskjellige formatene. Det er selvfølgelig en intuitiv påstand basert på hvor kompleks en målekurve av lyden rommet ser ut ved et enkelt sweep.
    Helt enig i at vinyl for mange dreier seg om mye annet enn lyden. Derfor ønsket jeg å bare fokusere på lyden i denne tråden, og de målbare aspektene ved lyden. Ofte blandes personlig smak med mange andre ting i en del tråder; da blir det fort vanskelig å skille det tekniske fra det som har med smak og persepsjon å gjøre.

    Vinyl låter bra; ikke på grunn av PVCen, men på tross av den ;-)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da tror jeg i alle fall at vi har kommet så langt som vi kommer, og det tjener ikke til noe å gjenta seg selv.

    Mistenker forresten at det ikke helt er psykoakustikk du mener, men kanskje en eller annen form for preferanse eller bias. Hva som er "ørevennlig" og hva som er "korrekt kan definitivt være litt forskjellige ting noen ganger.
    Hehe! Fin tittel du valgte*!

    ;)

    *TRÅDEN FOR DØNKERE OG HÅPLØS UNGDOM (kom ikke med i quote)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tykkjer du skal roe ned vinklinga av å diskutere (eller belære) andre om den einaste rette sanninga. Det forekjem meg å vere noko arrogant, og såleis vanskeleg å ta heilt på alvor. Sjølvsagt er dette eit spørsmål om smak og behag. Om det eine formatet hadde vore opplagt teknisk overlege det andre, hadde vi ganske sikkert hatt berre eitt format....

    Teoretisk tilnærming er greitt for å få oversikt, men når alt kjem til alt, er det inntrykket du får gjennom øyrene som er botnlinja.

    For ei stund sidan fekk eg besøke Audioaktøren etter stengetid og høyre på kvalitetane til spoleband, så vel som skapeleg vinyl. Ser ikkje noko digitalt alternativ som er like godt. Same kva det målar og sånn. Kanskje det digitale har større potensiale. Men dette potensialet utnyttast i så fall ikkje særleg ofte. Og verkeleg god digital avspeling kostar minst like mykje som ein analog rigg. Spoleband ser faktisk ut til å vere rimelegaste format når det gjeld hardware, men til gjengjeld er realtime-kopiar av masterteip skrekkeleg dyre, og ganske avgrensa når det gjeld utval. Og så bør du bu nær Terje og Audioaktøren sitt serviceverkstad...


    Så er det interessant å gjere samanlikninga mellom Telarc sine aller beste innspelingar i ulike format. Digitale, men i mine øyrer klart betre på vinyl. Skulle også gjort samanlikningar på 2L sine innspelingar. Det er kanskje nokon som har kjøpt desse innspelingane i fleire format som kan dele erfaringane med oss?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nettopp den ungdommelige arrogansen som trigger mange, Arve. En slik arroganse fra en som ikke har noen credentials i det hele tatt som gjør at jeg reagerer som jeg gjør, etter et langt liv som både musikkjournalist og i studio (pluss litt live).

    Tror du angriper feil gruppe Svart Hvitt!

    Hele 90 tallet håpet vi på at den digitale revolusjonen omsider skulle gi oss formatet som fordret kvalitetsarbeid fra produsentene. DVD og SACD ga oss økt lagringskapasitet som igjen kunne hevet oppløsningen til et ubestridelig analogt nivå.
    Hva fikk vi?
    Streamingvennlig, tettpakket og lavdynamisk kildemateriale.
    Når kildematerialet er slik det er nå så er det jo hevet over enhver tvil at vinyl anno 2016 låter bedre og måler bedre (sjekk: MasVis) enn CD. Hva som teoretisk kan være best er jo irrelevant når kildematerialet til det ene formatet (CD/Streaming/filer) er så dårlig. Jeg tilhørte også de som ANM her beskriver som håpefulle. Kvittet meg med min Thorens TD147 Jubilee og store deler av min platesamling som jeg tildels erstattet på CD. Det som var uerstattelig (og oppnådde svært gode priser) tok jeg opp på DAT-tape.

    Jeg angrer ikke på det, pengene som salget innbrakte var et godt femsifret beløp når alt kom til alt. Og jeg var møkka lei av å flytte med platesamling og delikat grammofon på lasset. Men jeg er litt vemodig med tanke på hvor feil jeg tok den gangen i 1995 og utover. Derfor har jeg, som har vært digitalapologetiker helt til ganske nylig, tatt konsekvensen av mine feiltrinn og melder retur til vinylens verden nå som musikk bare er en hobby for meg igjen.

    Som studiotekniker var jeg lettet da jeg meldte overgang fra 2xADAT (16 spor digitalt, men i praksis analogt inn og ut før digitalmikserens inntog) til Yamaha DSP-factory workstation. Da ble det intern prosessering i workstation istedenfor analog miksing på den svære Soundcraft-studiomikseren. Automatisering ble en selvfølge.

    Og så kommer vi til det impulse kaller demokratisk hifi. Det virker som om jeg er en av de få på forumet som skjønner hva impulse mener med det, for demokratisk innspillingteknikk er et begrep som er vanlig for studioteknikere. Det digitale domenet gjorde det mulig for oss med økonomisk begrensede midler å ha ressurser til å få våre produksjoner til å låte skikkelig proff. Vår første heldigitale produksjon i Verftet Lydstudio/Baluba Studio/Onkli' Lyd fikk beskrivelsen "norsk superproduksjon fra Bergen" i BAs anmeldelse av platen. Noe som skyldtes at vi med vår heldigitale rigg brukte de samme verktøyene som Bruce Swedien hadde tilgjengelig på hans seneste Michael Jackson-produksjoner (Waves Plug In-suite). Håndverket vi la ned i produksjonen spilte selvsagt også inn. Ikke bare var det demokratisk fordi det var økonomisk oppnåelig for selv fattige artister og teknikere, men også fordi det var lettere å skru godlyd i det digitale domenet. Jeg personlig er rett og slett ikke flink nok til å skru like god lyd på analog multitrack, og ikke har jeg råd til det heller mtp at en 2" tape kostet det samme som en god med rimelig bruktbil i innkjøp på den tiden, og i tillegg kostet en 24 spors Otari eller Studer en formue sammenlignet med vår Yamaha DAW.

    Donald Fagen var en av pionerene i bruk av digital multitrack med sin solodebut The Nightfly. Mange år senere skulle han spille inn albumet Morph The Cat. Det var uaktuelt å jobbe 100% digitalt på den for Fagen og hans teknikerstab, og det var av lydmessige årsaker. Her kan dere lese litt om prosessen, som i Morph The Cats tilfelle ble et kompromiss av praktiske årsaker. Men analogt lå i bunn, for det låter mer organisk og naturlig hvis du er flink nok til å utnytte mediets innebygde kvaliteter. Jeg har også hørt av andre med innsikt i bransjens hemmeligheter at det ble tatt opp digitale spor simultant med de analoge, og de digitale falt gjennom når de to formatene ble sammenlignet i nedmiks.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    DRINKTIPS: OPPSKRIFTEN PÅ OLD FASHIONED

    I åpningsinnlegge skrev jeg at pønkere "foretrekker vår whisky bar, uten sukker, angostura og soda".

    Her er for øvrig oppskriften på drinken Old Fashioned:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Fashioned

    Angosturaen står vel allerede i skapet? ;-)

    Ville ikke med dette ødelegge verken dagen eller kvelden for noen. På tide med en drink nå. Tenkte denne drinken ville passe i kveld ;-)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hugsar du albumet "Jeg har min egen luke"? Ei vinylinnspeling frå ca 1980, gjort på eit budsjett på rundt 3000 kroner. Ganske demokratisk, det også. Og Bruce Springsteen "Nebraska" var heller ikkje så kostbart (eg har ein Tascam 144 kassettspelar som bandet mitt brukte til å lage demoteipar som førte til at Åge Aleksandersen inviterte oss til Nidaros studio...)
    Men det er ikkje tvil om at du har eit poeng. Dei digitale dupedittane du kan kjøpe i dag gjer det veldig billeg og enkelt å drive med utøvande musikalsk kreativitet. Men det har også gjort at kreativitetsarenaen ikkje går på instrumentvirtuositet men på ferdigtygde pakkeløysingar a la Incredibox - Express your musicality!
    Ikkje slik at eg er ein fullstendig rasande reaksjonær gamling som protesterer mot utviklinga, men innimellom saknar eg feite gitarsoloar og kreativ bruk av Hammondorgel m/Leslie.... men det vert liksom litt kjedeleg når ein ramsar opp hiphoptekstar utan eingong å synge...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tykkjer du skal roe ned vinklinga av å diskutere (eller belære) andre om den einaste rette sanninga. Det forekjem meg å vere noko arrogant, og såleis vanskeleg å ta heilt på alvor. Sjølvsagt er dette eit spørsmål om smak og behag. Om det eine formatet hadde vore opplagt teknisk overlege det andre, hadde vi ganske sikkert hatt berre eitt format....

    Teoretisk tilnærming er greitt for å få oversikt, men når alt kjem til alt, er det inntrykket du får gjennom øyrene som er botnlinja.

    For ei stund sidan fekk eg besøke Audioaktøren etter stengetid og høyre på kvalitetane til spoleband, så vel som skapeleg vinyl. Ser ikkje noko digitalt alternativ som er like godt. Same kva det målar og sånn. Kanskje det digitale har større potensiale. Men dette potensialet utnyttast i så fall ikkje særleg ofte. Og verkeleg god digital avspeling kostar minst like mykje som ein analog rigg. Spoleband ser faktisk ut til å vere rimelegaste format når det gjeld hardware, men til gjengjeld er realtime-kopiar av masterteip skrekkeleg dyre, og ganske avgrensa når det gjeld utval. Og så bør du bu nær Terje og Audioaktøren sitt serviceverkstad...


    Så er det interessant å gjere samanlikninga mellom Telarc sine aller beste innspelingar i ulike format. Digitale, men i mine øyrer klart betre på vinyl. Skulle også gjort samanlikningar på 2L sine innspelingar. Det er kanskje nokon som har kjøpt desse innspelingane i fleire format som kan dele erfaringane med oss?
    Jeg kan ihvertfall bidra med målinger av frekvensinnholdet på vinyl, siden det ble stilt spm ang. frekvensinnhold. Ovenfra og ned:

    1)Trondheinssolistene, 2L, 2)Pink Floyd, originalutgave, 3) Beatles, "Love"

    2l.jpg

    pink f2.jpg

    love vinyl.jpg

    Mvh
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tykkjer du skal roe ned vinklinga av å diskutere (eller belære) andre om den einaste rette sanninga. Det forekjem meg å vere noko arrogant, og såleis vanskeleg å ta heilt på alvor. Sjølvsagt er dette eit spørsmål om smak og behag. Om det eine formatet hadde vore opplagt teknisk overlege det andre, hadde vi ganske sikkert hatt berre eitt format....

    Teoretisk tilnærming er greitt for å få oversikt, men når alt kjem til alt, er det inntrykket du får gjennom øyrene som er botnlinja.

    For ei stund sidan fekk eg besøke Audioaktøren etter stengetid og høyre på kvalitetane til spoleband, så vel som skapeleg vinyl. Ser ikkje noko digitalt alternativ som er like godt. Same kva det målar og sånn. Kanskje det digitale har større potensiale. Men dette potensialet utnyttast i så fall ikkje særleg ofte. Og verkeleg god digital avspeling kostar minst like mykje som ein analog rigg. Spoleband ser faktisk ut til å vere rimelegaste format når det gjeld hardware, men til gjengjeld er realtime-kopiar av masterteip skrekkeleg dyre, og ganske avgrensa når det gjeld utval. Og så bør du bu nær Terje og Audioaktøren sitt serviceverkstad...


    Så er det interessant å gjere samanlikninga mellom Telarc sine aller beste innspelingar i ulike format. Digitale, men i mine øyrer klart betre på vinyl. Skulle også gjort samanlikningar på 2L sine innspelingar. Det er kanskje nokon som har kjøpt desse innspelingane i fleire format som kan dele erfaringane med oss?
    Audiophile-Arve,

    tittelen på innlegget, "Tråd for pønkere og trådløs ungdom" kom til meg først. Deretter var spørsmålet om jeg skulle legge bånd (sic!) på meg når tittelen var "gitt". En pønker gjør ikke det.

    Vørdnad? Ikkje frå ein pønk!

    Du er vel bevandret i det stilistiske, eller? Kanskje mitt forsøk var en bom, men livet er for kort til å ikke hoppe i det ;-)

    Noen ganger brekker man beinet, men jeg har i alle fall forsøkt å ikke gå på enkeltpersoner i innlegget, men tegne et karikert bilde av en liten, fascinerende subkultur.

    Så til 2L: Jeg har noen CDer og blurays av samme utgivelse. Når jeg ser hva som gikk inn i spilleren, en BDP-LX91, så mente jeg å høre forskjell på et middelmådig anlegg; som om 24 bit åpner opp, gjør det roligere osv. Ordbuken fra hifi-pressen presser på...

    Om jeg hadde klart å skille mellom formatene i en dobbel blindtest, se det vet jeg ikke. Derfor har jeg latt være å skryte av hi-res; jeg har respekt for alle de målingene som viser at folk ikke hører forskjell på CD og hi-res som om det var natt og dag. Men nå finnes det en AES-artikkel der ute, fra juni 2016, som indikerer at hi-res kan skilles fra CD...

    2L har også vinyl. En slik test, med CD, bluray og vinyl hadde vært artig! Men skikkelige tester tar tid og krever godt utstyr for kjappe skift osv.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Holder på ennå?
    En ting er i hvert fall sikkert, når jeg stikker ut om et kvarter for å snurre skiver til 0300 i natt. Vinyl er laaaaaangt mer sexy, enn CDer eller musikkstrømming.

    Dere får ha en fortsatt strålende fredagsaften, bruk den fornuftig.

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Den støyen som omtales finnes i praksis ikke på virkelig tunge high end-vinylrigger, sett bort fra i et eventuelt hermetisk lukket rom. Bakgrunnen er beksvart og det finnes ingen digitale utgivelser som har samme dynamiske omfang som nevnte innspilling av 1812-overturen på Telarc på vinyl såvidt meg bekjent. CD-utgaven har blitt strupet slik at vanlige anlegg ikke sender membranene i fanget på uheldige lyttere med høyttalere som ikke tåler denslags dynamiske peaker. Hvis rock er eneste referanse er det teoretisk ingen forskjell på vinyl og CD, men i og med at dynamikken har blitt ødelagt på det meste som er gitt ut i vårt århundre vinner vinylen også der.
    Det du skriver her er interessant. Mitt inntrykk, helt uten statistisk belegg, er at folk som liker klassisk, er overrepresentert innenfor digital, mens folk som liker rock er overrepresentert innenfor vinyl. 1812-overturen er derfor unntaket fra regelen om en generell preferanse for digital innen klassisk? Kanskje finnes det noe statistikk om dette (dvs. preferanser for ulike sjangrer fordelt på vinyl vs digital/CD).

    Ellers synes jeg du nå bør unne deg en Old Fashioned. Den har du fortjent!

    ;-)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange elskere av klassisk musikk er ikke interessert i hifi i det hele tatt, og velger derfor hvilket som helst medium som låter godt nok og ikke fører til kompliserte ritualer. Men i min verden er det slik at de fleste som hører hovedsaklig på klassisk bruker vinyl spilt av på dyre rigger, og spesielt på slik musikk kan du høre forskjellen på digital og analog lyd.

    Overtoner av flygel høres mer naturlig ut på vinyl, for eksempel. Der digitale innspillinger (selv på BIS) kan ha litt harske overtoner på klavermusikk flyter overtonene slik de gjør IRL bedre på en high end vinylrigg. Jeg selv har måtte melde pass med min digitalapologetiske holdning når jeg har blitt stilt til veggs med eksempler som jeg ikke kan fornekte. Og det er spesielt på dette området at DSD låter mye mer organisk enn 24 bit PCM.

    Du bør kanskje komme deg litt ut og høre på virkelig gode rigger hos elskere av klassisk musikk. Selvfølgelig har jeg utdannede klassiske musikere i min omkrets. Når jeg nå skal sende bort min reserveforsterker så vet jeg at den kommer til å ende hos en kjent klassisk musiker til slutt. Slikt varmer mitt hjerte, og gjør det enkelt å sende bort en kjær eiendel. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du prøver deg ikke med: "Slapp av! Jeg bare tulla.", håper jeg.
    Ta det med ro. Ingen retrett her ;-)

    Men man kan ikke være pønker hver dag...

    Det hender Fantomet forlater jungelen, og går omkring i byen som en vanlig mann. Selv Fantomet trenger en pust i bakken av og til. Men husk: Fantomet er tøff mot de tøffe ;-)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Mange elskere av klassisk musikk er ikke interessert i hifi i det hele tatt, og velger derfor hvilket som helst medium som låter godt nok og ikke fører til kompliserte ritualer. Men i min verden er det slik at de fleste som hører hovedsaklig på klassisk bruker vinyl spilt av på dyre rigger, og spesielt på slik musikk kan du høre forskjellen på digital og analog lyd.

    Overtoner av flygel høres mer naturlig ut på vinyl, for eksempel. Der digitale innspillinger (selv på BIS) kan ha litt harske overtoner på klavermusikk flyter overtonene slik de gjør IRL bedre på en high end vinylrigg. Jeg selv har måtte melde pass med min digitalapologetiske holdning når jeg har blitt stilt til veggs med eksempler som jeg ikke kan fornekte. Og det er spesielt på dette området at DSD låter mye mer organisk enn 24 bit PCM.

    Du bør kanskje komme deg litt ut og høre på virkelig gode rigger hos elskere av klassisk musikk. Selvfølgelig har jeg utdannede klassiske musikere i min omkrets. Når jeg nå skal sende bort min reserveforsterker så vet jeg at den kommer til å ende hos en kjent klassisk musiker til slutt. Slikt varmer mitt hjerte, og gjør det enkelt å sende bort en kjær eiendel. :)
    Hva angår klassisk musikk, har det slått meg at det ikke nødvendigvis høres spesielt godt ut i virkeligheten - avhengig av lytteposisjonen. Fioliner som kommer for høyt og nært, pianotoner som treffer deg altfor hardt. Posisjonering (i f.eks. rommet eller salen) er (nesten) alt. Capture avgjør lytteopplevelsen på anlegget.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Må bare si at enkelte innlegg i denne tråden langt på vei bekrefter trådstarters hypotese at det finnes en "rettroende gubbeklikk" her på HFS som virker å aktivt lete etter alle innlegg som går imot deres egne oppfatning av hva som er "riktig og galt", og som går på limpinnen gang etter gang. Personlig så synes jeg det bare er positivt at det finnes de som utfordrer vedtatte sannheter, uansett om jeg er enig eller ikke. Det verste som kan skje med HFS er (i min mening) at siden reduseres til et ekkokammer der alle er enige om alt mellom himmel og jord. Kjenner jeg blir søvnig bare av å tenke på det.

    Hva om vi alle lener oss tilbake, tar en god slurk av vårt foretrukne smøremiddel (det er jo fredag), og innser at det ikke er noen vits i å ta verken seg selv eller andre så jævla høytidelig? Det er tross alt, når det kommer til stykket, bare en hobby vi snakker om her. Det handler ikke om liv og død.

    Bare noen tanker fra en gammel innbitt evigung (eventuelt barnslig) pønker og vinylelsker. ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Crusty,

    Vi kan alle lese disse uttalelsene selv på nettet.

    Tror hva vi "gretne gubbene" reagerer på er at guttungen ikke bringer noe nytt til bords. Det er ikke basert på noe eget tungt erfaringsgrunnlag, han har åpenbart ikke måleteknisk bakgrunn, han gjentar det samme gang på gang og deltar aktivt på hfs uten å late til å gjøre dette for å bedre eget oppsett.

    Han er en ny kost med gammel børste!
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Crusty,

    Vi kan alle lese disse uttalelsene selv på nettet.

    Tror hva vi "gretne gubbene" reagerer på er at guttungen ikke bringer noe nytt til bords. Det er ikke basert på noen eget tungt erfaringsgrunnlag, han har åpenbart ikke måleteknisk bakgrunn og han gjentar det samme gang på gang uten å late til å gjøre dette for å bedre eget oppsett.

    Han er en ny kost med gammel børste!
    Men hva så om han "ikke bringer noe nytt til bords"? Er det virkelig så forferdelig? Ingen av oss ble født ferdig utlærte på noenting som helst.

    Og hva om en av dere gutta som sitter på gromme vinylrigger sender en PM til svart-hvitt og inviterer han hjem på en lytt? Den beste måten å gi ham et bredere erfaringsgrunnlag på er vel å faktisk eksponere ham for nye opplevelser, ikke å sitte her å kalle fyren for et troll og avfeie alt han har å si?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Crusty
    Jeg har ikke tenkt til å invitere ham, men du står fritt til å gjøre det du.:)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jepp, Svart-Hvitt forsøker å bli er sentralens egen Milo Yiannopoulos. :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Skjønte ikke helt greia med denne tråden, jeg.

    Er det meningen at jeg skal bli sint, eller skal jeg, tåredryppende og skamfull, innrømme at jeg vasker platene mine for å få dem til å høres mer ut som digitalt?
    Det går fint an å både være sint og skamgrine, samtidig som man vasker plater for harde livet. ;)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Crusty
    Jeg har ikke tenkt til å invitere ham, men du står fritt til å gjøre det du.:)
    Vinylriggen min er jo bare noe fordømt billigræl. Kan jo umulig høres bra ut. ;)
    I morgen formiddag har jeg ingen rigg.... Streame klarer han selv.:cool:
    Sjøl sitter jeg og hører på youtube nå med et par billige Beyerdynamic plugger koblet rett i laptopen. "Objektivt sett" høres det sikkert helt ræva ut, men steike så mye god musikk det er å finne. Svinger som bare fy!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn