Diverse Tråd for pønkere og rotløs ungdom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Må bare si at enkelte innlegg i denne tråden langt på vei bekrefter trådstarters hypotese at det finnes en "rettroende gubbeklikk" her på HFS som virker å aktivt lete etter alle innlegg som går imot deres egne oppfatning av hva som er "riktig og galt", og som går på limpinnen gang etter gang. Personlig så synes jeg det bare er positivt at det finnes de som utfordrer vedtatte sannheter, uansett om jeg er enig eller ikke. Det verste som kan skje med HFS er (i min mening) at siden reduseres til et ekkokammer der alle er enige om alt mellom himmel og jord. Kjenner jeg blir søvnig bare av å tenke på det.

    Hva om vi alle lener oss tilbake, tar en god slurk av vårt foretrukne smøremiddel (det er jo fredag), og innser at det ikke er noen vits i å ta verken seg selv eller andre så jævla høytidelig? Det er tross alt, når det kommer til stykket, bare en hobby vi snakker om her. Det handler ikke om liv og død.

    Bare noen tanker fra en gammel innbitt evigung (eventuelt barnslig) pønker og vinylelsker. ;)
    Takk! Nå begynte det å bli kaldt her. Og jeg som ikke har noen rør å varme meg på! Og heller ingen Old Fashioned!

    Og barnlige (uten s-en!) håper jeg vi alle forblir til vi går bort ;-)

    Dessverre har Høvdingen flyttet tråden bort fra de flestes oppmerksomhet. Nå er det bare gjengangere som finner den. Trådens verdi er nok størst for dem som stikker innom av og til og ennå ikke har blitt "another brick in the wall".

    Akkurat det (dvs. Høvdingens disposisjoner i dette tilfellet) synet jeg ikke er Norges største hifisentral verdig.

    Men men... Preaching to the choir*. Det er åpenbart den tillatte uttrykksform.

    *PS: Tror for øvrig ikke Høvdingen har forstått hvorfor kor høres fenomenale ut. For det krever innsikt i statistikk, og uten innsikt i statistikk blir det etter hvert bare innavl.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jepp, Svart-Hvitt forsøker å bli er sentralens egen Milo Yiannopoulos. :)
    ANM, jeg anbefaler deg å ikke bare lytte til musikken, men forstå den. Du oppfører deg som en tamrebell. Høvdingens lille indianer, after all.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke snakk om noen gubbegjeng eller menighet som ikke vil høre nye synspunkter her. Det som skjedde var at et nytt medlem trampet inn og begynte å fortelle alle hvor feil de tok og hvor lite de forsto. Ikke så rart at det blir litt dårlig mottatt, vel?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jepp, Svart-Hvitt forsøker å bli er sentralens egen Milo Yiannopoulos. :)
    ANM, jeg anbefaler deg å ikke bare lytte til musikken, men forstå den. Du oppfører deg som en tamrebell. Høvdingens lille indianer, after all.
    Takk, skal ta rådene og observasjonene dine til etterretning.

    Du må slutte å slette innlegg bare noen sier, Bøh! Du slettet en hel haug kritiske innlegg i min bildetråd også, selv om jeg ga deg velsignelse til å kritisere og diskutere mens jeg testet ny spiller. Bad form! Ødela litt av kontinuiteten...
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eg trur det er meininga at vi skal verte sinte.
    Eller så tek eg feil.
    Trådstarter har nok ingen provoserende kraft.
    Nå blander du begrepene "provoserende kraft" og "injurierende kraft". Han har i bøtter og spann av det første, men om han har noe av det andre er heller tvilsomt. Bare for å ha det semantiske på det rene, siden trådstarter er så opptatt av "sarkastisk satire". :rolleyes:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jepp, Svart-Hvitt forsøker å bli er sentralens egen Milo Yiannopoulos. :)
    ANM, jeg anbefaler deg å ikke bare lytte til musikken, men forstå den. Du oppfører deg som en tamrebell. Høvdingens lille indianer, after all.
    Takk, skal ta rådene og observasjonene dine til etterretning.

    Du må slutte å slette innlegg bare noen sier, Bøh! Du slettet en hel haug kritiske innlegg i min bildetråd også, selv om jeg ga deg velsignelse til å kritisere og diskutere mens jeg testet ny spiller. Bad form! Ødela litt av kontinuiteten...
    Sorry. Slettet alt på skjermene mine. Good riddance, tenkte jeg.

    Evig eies kun det tapte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst, vi kan ikke forholde oss til en debattant som skyter med alt han har for så å slette det i etterkant. Slikt ødelegger forumet, og fortsetter du i den leien så må du regne med å få Høvdingen eller en av hans moderatorer til å gi deg en streng advarsel. Slik adferd ødelegger trådene, ergo du ødelegger progresjonen i trådene du deltar i på forumet. Forhold deg til kritikk som en mann, du er jo den beste av alle til å kritisere de med andre løsninger enn deg.

    Her har du et bilde av kardinal Reginald Pole. Han hadde åpenbart baller til å stå for det han sa. Høyt hang de, men han var mann til å bære dem. ;)

    Kardinal Reginald Pole 1500-58.jpg
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er ikke snakk om noen gubbegjeng eller menighet som ikke vil høre nye synspunkter her. Det som skjedde var at et nytt medlem trampet inn og begynte å fortelle alle hvor feil de tok og hvor lite de forsto. Ikke så rart at det blir litt dårlig mottatt, vel?
    Ikke i utgangspunktet så vanskelig å forstå nei. Det er menneskelig å slite med å bli utfordret. Og på nettet er det alt for lett å stemple andre som "troll" bare fordi man ikke deler samme meninger. Har vært skyldig i nettopp det selv, og ikke bare en gang.

    Men det er ikke til å komme bort i fra at det er visse medlemmer her inne som er i overkant breiale, og som har det med å overreagere og oppføre seg nedlatende og lite aksepterende. Og det ironiske er jo at det som regel er nøyaktig de samme folka som syter og klager over at Sentralen er på vei lukt til helvete, og skriker "personangrep" hver eneste gang de blir motsagt. Samtidig som de innbiller seg at de selv ikke bidrar til negativitet og generell dårlig stemning.

    Selvhøytidelighet er aldri kledelig uansett om man er ung eller gammel, og uansett om man har 20 innlegg eller 20k. Og det må være lov å drite seg ut uten at man deretter blir fortalt at man skal "pelle seg over til AV-Forum" eller hva det nå måtte være.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er få av oss i denne tråden som skriker "personangrep" Crusty. Usikker på hvem du henvender deg til.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det er få av oss i denne tråden som skriker "personangrep" Crusty. Usikker på hvem du henvender deg til.
    Jeg sikter ikke til denne tråden, men hva visse medlemmer som deltar i denne tråden har liret av seg i andre tråder tidligere. Og jeg snakker helt klart ikke om deg, du er av de som har en god porsjon selvironi og ikke tar ting så jævla seriøst hele tiden. Og det setter jeg pris på.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.720
    Torget vurderinger
    1
    Må bare si at enkelte innlegg i denne tråden langt på vei bekrefter trådstarters hypotese at det finnes en "rettroende gubbeklikk" her på HFS som virker å aktivt lete etter alle innlegg som går imot deres egne oppfatning av hva som er "riktig og galt", og som går på limpinnen gang etter gang. Personlig så synes jeg det bare er positivt at det finnes de som utfordrer vedtatte sannheter, uansett om jeg er enig eller ikke. Det verste som kan skje med HFS er (i min mening) at siden reduseres til et ekkokammer der alle er enige om alt mellom himmel og jord. Kjenner jeg blir søvnig bare av å tenke på det.

    Hva om vi alle lener oss tilbake, tar en god slurk av vårt foretrukne smøremiddel (det er jo fredag), og innser at det ikke er noen vits i å ta verken seg selv eller andre så jævla høytidelig? Det er tross alt, når det kommer til stykket, bare en hobby vi snakker om her. Det handler ikke om liv og død.

    Bare noen tanker fra en gammel innbitt evigung (eventuelt barnslig) pønker og vinylelsker. ;)
    Takk! Nå begynte det å bli kaldt her. Og jeg som ikke har noen rør å varme meg på! Og heller ingen Old Fashioned!

    Og barnlige (uten s-en!) håper jeg vi alle forblir til vi går bort ;-)

    Dessverre har Høvdingen flyttet tråden bort fra de flestes oppmerksomhet. Nå er det bare gjengangere som finner den. Trådens verdi er nok størst for dem som stikker innom av og til og ennå ikke har blitt "another brick in the wall".

    Akkurat det (dvs. Høvdingens disposisjoner i dette tilfellet) synet jeg ikke er Norges største hifisentral verdig.

    Men men... Preaching to the choir*. Det er åpenbart den tillatte uttrykksform.

    *PS: Tror for øvrig ikke Høvdingen har forstått hvorfor kor høres fenomenale ut. For det krever innsikt i statistikk, og uten innsikt i statistikk blir det etter hvert bare innavl.
    Alle medlemmer ser Off-topic, og ikke registrerte brukere kan uansett ikke skrive noe. Tråden hører hjemme under Off-topic da den ikke inneholder noe om konkret utstyr.

    Jeg ville forøvrig unngått å anta hva jeg forstår og ikke forstår.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Well on that note...goodnight Bedways is rightways now.;D
    Herregud, er du veik mann?! Det er jo litt over midnatt! Kan ikke legge deg nå, vi har jo bare så vidt begynt å hetse hverandre! ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Eg trur det er meininga at vi skal verte sinte.
    Eller så tek eg feil.
    Trådstarter har nok ingen provoserende kraft.
    Nå blander du begrepene "provoserende kraft" og "injurierende kraft". Han har i bøtter og spann av det første, men om han har noe av det andre er heller tvilsomt. Bare for å ha det semantiske på det rene, siden trådstarter er så opptatt av "sarkastisk satire". :rolleyes:
    Jeg blander nok ikke. Ordet provoserende ble brukt svært så bevisst, som en respons på Audiophile-Arves innlegg. TS har iallfall ikke evnet å gjøre meg sint.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Crusty; skrev:
    Ikke i utgangspunktet så vanskelig å forstå nei. Det er menneskelig å slite med å bli utfordret. Og på nettet er det alt for lett å stemple andre som "troll" bare fordi man ikke deler samme meninger. Har vært skyldig i nettopp det selv, og ikke bare en gang.
    Tja. Det er riktignok noen tilfeller innimellom der folk blir fornærmet over at andre mener produkter de eier er for dyre, etc, men jeg mener i alle fall det må være helt greit å fremme meningene sine uansett, bare man klarer å gjøre det noenlunde høflig og saklig. Dessuten bør man være littegrann åpen for at motargumenter kan inneholde noe fornuftig.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Crusty; skrev:
    Ikke i utgangspunktet så vanskelig å forstå nei. Det er menneskelig å slite med å bli utfordret. Og på nettet er det alt for lett å stemple andre som "troll" bare fordi man ikke deler samme meninger. Har vært skyldig i nettopp det selv, og ikke bare en gang.
    Tja. Det er riktignok noen tilfeller innimellom der folk blir fornærmet over at andre mener produkter de eier er for dyre, etc, men jeg mener i alle fall det må være helt greit å fremme meningene sine uansett, bare man klarer å gjøre det noenlunde høflig og saklig. Dessuten bør man være littegrann åpen for at motargumenter kan inneholde noe fornuftig.
    Det er jo ganske nøyaktig det samme jeg mener.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Seriøst, vi kan ikke forholde oss til en debattant som skyter med alt han har for så å slette det i etterkant. Slikt ødelegger forumet, og fortsetter du i den leien så må du regne med å få Høvdingen eller en av hans moderatorer til å gi deg en streng advarsel. Slik adferd ødelegger trådene, ergo du ødelegger progresjonen i trådene du deltar i på forumet. Forhold deg til kritikk som en mann, du er jo den beste av alle til å kritisere de med andre løsninger enn deg.

    Her har du et bilde av kardinal Reginald Pole. Han hadde åpenbart baller til å stå for det han sa. Høyt hang de, men han var mann til å bære dem. ;)

    Vis vedlegget 406315
    Baluba, nå blir du mullah baluba igjen.

    Jeg har forklart hvorfor jeg slettet innleggene. Et par ganger allerede. Det var av ærefrykt for deg. "Vørgnad", som jeg sa til audiofile Arve. I ettertid ser jeg at det var dumt. Og det har jeg forsøkt å forklare til deg tidligere. Les hva jeg skriver. Slutt med hersketeknikken. Jeg liker baluba. Mullah baluba faller ikke i (min) smak.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst, vi kan ikke forholde oss til en debattant som skyter med alt han har for så å slette det i etterkant. Slikt ødelegger forumet, og fortsetter du i den leien så må du regne med å få Høvdingen eller en av hans moderatorer til å gi deg en streng advarsel. Slik adferd ødelegger trådene, ergo du ødelegger progresjonen i trådene du deltar i på forumet. Forhold deg til kritikk som en mann, du er jo den beste av alle til å kritisere de med andre løsninger enn deg.

    Her har du et bilde av kardinal Reginald Pole. Han hadde åpenbart baller til å stå for det han sa. Høyt hang de, men han var mann til å bære dem. ;)

    Vis vedlegget 406315
    Baluba, nå blir du mullah baluba igjen.

    Jeg har forklart hvorfor jeg slettet innleggene. Et par ganger allerede. Det var av ærefrykt for deg. "Vørgnad", som jeg sa til audiofile Arve. I ettertid ser jeg at det var dumt. Og det har jeg forsøkt å forklare til deg tidligere. Les hva jeg skriver. Slutt med hersketeknikken. Jeg liker baluba. Mullah baluba faller ikke i (min) smak.
    Jeg trodde du hadde slettet flere innlegg ut fra det som stod lenger oppe. Hvis ikke det er tilfelle så beklager jeg, men det var ikke særlig tydelig i den konteksten det stod. Den diskusjonen var over for flere dager siden, og jeg ville ikke skrevet det hvis jeg visste det var den gamle diskusjonen som ble vekket til live igjen.

    Ps: Jeg er ikke mullah bare fordi jeg er samboende med to kortvokste jenter i burka. Ei heller er jeg ei hellig ku eller et religiøst ikon for HFS-menigheten. :rolleyes:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Må bare si at enkelte innlegg i denne tråden langt på vei bekrefter trådstarters hypotese at det finnes en "rettroende gubbeklikk" her på HFS som virker å aktivt lete etter alle innlegg som går imot deres egne oppfatning av hva som er "riktig og galt", og som går på limpinnen gang etter gang. Personlig så synes jeg det bare er positivt at det finnes de som utfordrer vedtatte sannheter, uansett om jeg er enig eller ikke. Det verste som kan skje med HFS er (i min mening) at siden reduseres til et ekkokammer der alle er enige om alt mellom himmel og jord. Kjenner jeg blir søvnig bare av å tenke på det.

    Hva om vi alle lener oss tilbake, tar en god slurk av vårt foretrukne smøremiddel (det er jo fredag), og innser at det ikke er noen vits i å ta verken seg selv eller andre så jævla høytidelig? Det er tross alt, når det kommer til stykket, bare en hobby vi snakker om her. Det handler ikke om liv og død.

    Bare noen tanker fra en gammel innbitt evigung (eventuelt barnslig) pønker og vinylelsker. ;)
    Takk! Nå begynte det å bli kaldt her. Og jeg som ikke har noen rør å varme meg på! Og heller ingen Old Fashioned!

    Og barnlige (uten s-en!) håper jeg vi alle forblir til vi går bort ;-)

    Dessverre har Høvdingen flyttet tråden bort fra de flestes oppmerksomhet. Nå er det bare gjengangere som finner den. Trådens verdi er nok størst for dem som stikker innom av og til og ennå ikke har blitt "another brick in the wall".

    Akkurat det (dvs. Høvdingens disposisjoner i dette tilfellet) synet jeg ikke er Norges største hifisentral verdig.

    Men men... Preaching to the choir*. Det er åpenbart den tillatte uttrykksform.

    *PS: Tror for øvrig ikke Høvdingen har forstått hvorfor kor høres fenomenale ut. For det krever innsikt i statistikk, og uten innsikt i statistikk blir det etter hvert bare innavl.
    Alle medlemmer ser Off-topic, og ikke registrerte brukere kan uansett ikke skrive noe. Tråden hører hjemme under Off-topic da den ikke inneholder noe om konkret utstyr.

    Jeg ville forøvrig unngått å anta hva jeg forstår og ikke forstår.
    Høvdingen,

    med all vørdnad.

    Denne tråden ses ikke lenger under "Nyeste fra forumet" på førstesiden. Du har gjemt den bort; man må lete seg frem til den selv om den har ok deltakelse.

    Jeg har aldri helt skjønt hva som er businessmodellen i HFS. HFS har 421 betalende medlemmer. Av 27.420 registrerte medlemmer. Kun 1-2 prosent av dem som er registrert, betaler for å være her. 421 medlemmer gir nesten 84.000 kroner i inntekter. Det er ikke mye i hifi-termer. Eller i øvrige termer.

    Det hadde vært interessant å se følgende:

    1) Hvor mye bidrar støttemedlemmene med i årlige i inntekter?
    2) Hvor mye bidrar hifi-bransjen med i årlige inntekter?

    Har du disse tallene?

    Pønk-hilsen fra

    svart-hvitt
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Seriøst, vi kan ikke forholde oss til en debattant som skyter med alt han har for så å slette det i etterkant. Slikt ødelegger forumet, og fortsetter du i den leien så må du regne med å få Høvdingen eller en av hans moderatorer til å gi deg en streng advarsel. Slik adferd ødelegger trådene, ergo du ødelegger progresjonen i trådene du deltar i på forumet. Forhold deg til kritikk som en mann, du er jo den beste av alle til å kritisere de med andre løsninger enn deg.

    Her har du et bilde av kardinal Reginald Pole. Han hadde åpenbart baller til å stå for det han sa. Høyt hang de, men han var mann til å bære dem. ;)

    Vis vedlegget 406315
    Baluba, nå blir du mullah baluba igjen.

    Jeg har forklart hvorfor jeg slettet innleggene. Et par ganger allerede. Det var av ærefrykt for deg. "Vørgnad", som jeg sa til audiofile Arve. I ettertid ser jeg at det var dumt. Og det har jeg forsøkt å forklare til deg tidligere. Les hva jeg skriver. Slutt med hersketeknikken. Jeg liker baluba. Mullah baluba faller ikke i (min) smak.
    Jeg trodde du hadde slettet flere innlegg ut fra det som stod lenger oppe. Hvis ikke det er tilfelle så beklager jeg, men det var ikke særlig tydelig i den konteksten det stod. Den diskusjonen var over for flere dager siden, og jeg ville ikke skrevet det hvis jeg visste det var den gamle diskusjonen som ble vekket til live igjen.

    Ps: Jeg er ikke mullah bare fordi jeg er samboende med to kortvokste jenter i burka. Ei heller er jeg ei hellig ku eller et religiøst ikon for HFS-menigheten. :rolleyes:
    PS: Jo, jeg slettet en hel del med innlegg. Jeg tenkte et lite øyeblikk "good riddance" og "delete".
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Igjen; det må være lov å drite seg ut. Det har vi garantert alle gjort. Ha litt takhøyde, folkens. Og senk skuldrene. ;D
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er på tide å gjenreise hifi-sentralen. Til et sted for hifi, og ikke lofi.

    Hva kjennetegner lofi-elementene på hifi-sentralen? Du kan kjenne dem igjen på musikksmaken og fraværet av forståelse av budskapet i musikken. Lofi-lauget hører gjerne på Bob Dylan, rebellrock og pønk, men har glemt hva det betyr å være pønk og rotløs ungdom. Lofi-elementene er gamle, de er menn og de blir gretne når man argumenterer mot dem. Gamle. Gretne. Gubber.
    Morsomt innlegg som jeg antar er ment for å tirre litt ;)

    Man merker at gjennomsnittalderen er noe høy er inne når det kommer til etablerte sannheter og spilleregler på debatt. Dette må nesten bare nytes. "Eldre" menn kan ikke overtales til å endre adferd - det har jeg lært av min far :) Men - det er også mye kunnskap blant surpompene - både innen hifi og off-topic - som er en berikelse i seg selv og til tider lærerrikt. Jeg sier "eldre" ettersom man i Norge er gammel selv i 50-årene - dvs. 20 år før du blir vurdert som president i USA. Norge er ille på aldersdiskrimiering - bare se på stortinget.

    Når det gjelder "moderne" vinyl er så er det helt riktig at dette er en hipsterbevegelse. De jeg kjenner som handler vinyl - som begynner å bli mange her i Oslo - spiller jo dette på billig anlegg og spillere som ikke gir noe fordel framfor andre medier lydmessig. De anser meg som en alien som er litt gal på lyd - og de har ikke hørt om en klasse-A forsterker eller paneler før.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Crusty skrev:
    Dazed skrev:
    ]
    Crusty skrev:
    Ikke i utgangspunktet så vanskelig å forstå nei. Det er menneskelig å slite med å bli utfordret. Og på nettet er det alt for lett å stemple andre som "troll" bare fordi man ikke deler samme meninger. Har vært skyldig i nettopp det selv, og ikke bare en gang.
    Tja. Det er riktignok noen tilfeller innimellom der folk blir fornærmet over at andre mener produkter de eier er for dyre, etc, men jeg mener i alle fall det må være helt greit å fremme meningene sine uansett, bare man klarer å gjøre det noenlunde høflig og saklig. Dessuten bør man være littegrann åpen for at motargumenter kan inneholde noe fornuftig.
    Det er jo ganske nøyaktig det samme jeg mener.

    Da så. Flott. Mener du at det er det som har skjedd i de trådene vi snakker om nå? Jeg ser parallellene, altså, men ikke særlig mer enn det. Øyet som ser?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man merker at gjennomsnittalderen er noe høy er inne når det kommer til etablerte sannheter og spilleregler på debatt. Dette må nesten bare nytes.
    Ja, det må være fryktelig vanskelig å være ung og kul og komme hit og kommunisere med de utgamle fossilene på 40+

    Jeg får litt assosiasjoner til drittunger på 18 som vet best og tror de er voksne når jeg leser sånt. (OK, akkurat der ble jeg litt "gretten, gammel gubbe") ;)


    Jeg sier "eldre" ettersom man i Norge er gammel selv i 50-årene - dvs. 20 år før du blir vurdert som president i USA. Norge er ille på aldersdiskrimiering - bare se på stortinget.
    Jeg synes nesten det går andre veien. På 60- og 70-tallet var man voksen og etablert når man var 25, men nå gjør velstanden at man leker og tuller og driver med ekstremsport i 50-åra. 40 er det nye 30, etc. Gjennomsnittsalderen for sittende stortingsrepresentanter er 46 år, sier Wikipedia. Mange unge også, iofs. Det skal litt til å ha kompetanse nok til å sitte på stortinget rett fra videregående. Synes du ikke?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Man merker at gjennomsnittalderen er noe høy er inne når det kommer til etablerte sannheter og spilleregler på debatt. Dette må nesten bare nytes.
    Ja, det må være fryktelig vanskelig å være ung og kul og komme hit og kommunisere med de utgamle fossilene på 40+

    Jeg får litt assosiasjoner til drittunger på 18 som vet best og tror de er voksne når jeg leser sånt. (OK, akkurat der ble jeg litt "gretten, gammel gubbe") ;)
    Jeg pusher 40 selv så er snart med i gubbeklubben ! :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Man merker at gjennomsnittalderen er noe høy er inne når det kommer til etablerte sannheter og spilleregler på debatt. Dette må nesten bare nytes.
    Ja, det må være fryktelig vanskelig å være ung og kul og komme hit og kommunisere med de utgamle fossilene på 40+

    Jeg får litt assosiasjoner til drittunger på 18 som vet best og tror de er voksne når jeg leser sånt. (OK, akkurat der ble jeg litt "gretten, gammel gubbe") ;)
    Jeg pusher 40 selv så er snart med i gubbeklubben ! :)
    "Gubbe" har ikke nødvendigvis med alder å gjøre;-) I alle fall ikke slik det var ment i åpningsinnlegget. I innlegget brukte jeg disse merkelappene for å beskrive mental tilstand.

    F.eks. brukte jeg "mullah"; ikke fordi jeg tror det er så mange muslimer her, men som uttrykk for at enkelte - ikke hele tiden, men sporadisk - tar på seg en myndighetsrolle som provoserer en pønker.

    Og pønker ble også brukt billedlig for å gi et aldri så lite hint om at innlegget ville bli skrevet med en gi-f...-holdning.

    Helt innledningsvis brukte jeg følgende koransitat:

    "En som ikke viser respekt til de eldre eller som ikke viser barmhjertighet til de små er ikke en av oss".

    Det sitatet oppsummerer i grunnen hva jeg egentlig mener om saken. Men pønkerinnlegget hadde aldri blitt til om jeg ikke bestemte meg for å bryte den regelen.

    Men hovedpoenget mitt består: Sett utenfra må det fortone seg merkelig at folk i 2016 lar en stein som dras rundt på en plastplate sette begrensninger for lydopplevelsen. Når folk opprettholder plateritualet - med svake (sterke?) antydninger om at vinylmediet er et overlegent medium for å lagre lydsignaler på - faller jeg fra; i alle fall fra et teknisk ståsted.

    Fra et emosjonelt ståsted ser jeg poenget med vinyl. Men litt fleipete sa jeg også at rosabloggerne er best på følelser, mens man skulle tro at et sted for hifi var mer opptatt av tekniske standarder og det å hele tiden heve den tekniske standarden for gjenproduksjon av lyd.

    Og: Jeg ser også poenget at en del gode innspillinger bare finnes på vinyl, men det var altså vinyl isolert sett som medium som jeg ønsket å belyse.

    Egentlig en oppsummering av hele innlegget mitt - men skrevet på en litt kjedeligere måte.

    ;-)
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Driv med morgonstellet. Laurdag og sundags morgon spelast det med kritisk sans. Høgt innimellom, men likevel kritisk lytting.

    I dag testast ut ein morosam pickup frå EAT. Eg har gjort nokre samanlikningar med annan pickup, men sjølv med utskiftbart pickupshell, tek det litt for lang tid å skifte til at eg gidd gjere AB-testing på denne måten. Eg har heller ikkje meir enn ein platespelar, så eg køyrer opp i mot min sølvplatespelar Oppo BDP105D, og spelar dublettar mellom CD og vinyl.
    Pickupen er uhyre interessann, det får vi komme attende til når eg skriv omtale av denne på Audiophile.no. Men etter gårsdagens sprett i denne tråden har eg vorte freista til å reflektere litt rundt dette om digitalt og analogt, vinyl og sølvplater. Eg har for lengst merka meg at pickup/riaa frå EAT leverer meir output enn Oppospelaren, så dette kompenserast for kvar gong eg gjer samanlikningar.

    Eg spelar altså Ry Cooder i massevis. Ein artist med samanheng i korleis lyden skal vere. Sjølv om det har vore utvikling, og sjølv om det er massevis av produsentar og lydfolk med ulike former for bias som har fått herje med opptaka.

    Flottaste lyden med Ry Cooder er nok på "Jazz" via vinyl. På mitt anlegg, der vinylen er tilgodesett med ein ganske brutal rigg til styggjeleg pris. Finjustert er han også, særleg no når det skal prøvast ut pickup under kontrollerte tilhøve. Spelar eg CD (gammal utgåve, kjøpt før år 2000) vert lyden flatare. Perspektivet vert ikkje så djupt. Og dynamikken mindre nyansert. Men likevel med tydeleg instrumentplassering, der også. Innspelinga er gjort analogt.

    Så hoppar eg vidare til "Bop till you drop". Dette kom året etter "jazz", i 1979, visstnok det fyrste kommersielle digitalopptaket, iallfall på WB. Det vart sjølvsagt gjeve ut på vinyl, sidan CD ikkje var lansert på det tidspunktet, og eg har eit godt eksemplar frå den tia. Fantastisk musikk, flott tendens til noko som kan likne på "pinpointing" også på mitt anlegg. Dynamisk sett er ikkje dette albumet så dynamisk som "Jazz". Dette kan skuldast at produsentane ville unngå digital overstyring. Dette er ikkje vrenging , slik analog overstyring gjerne er (viss du vil høyre dette, må du ha Direktgravertutgåva av Thelma Huston: I've got the music in me, sluttnummeret. Her er det miksebordet, graveringsmaskina og eventuelt mikrofonen som overstyrast, i motsetnad til spolebandet, som elles brukar å vere syndaren). Digital overstyring lagar berre eit merkeleg nivåfall, og må ikkje førekomme. Analog ovestyring er ikkje så farleg -inntill ei viss grense.
    Også her høyrest vinylutgåva mykje betre ut enn CD, spesielt når det gjeld dynamikk. Klangkarakteren er likevel ganske lik det som kjem frå vinylplata. Det undrar meg, for sist eg gjorde denne samanlikninga (mange år sidan), hadde eg inntrykk av at CDen let hardare. Men anlegget har endra seg svært mykje sidan den tid....
    Det kan nok ere mange grunnar til dei ulike lytteresultata, og det er ikkje råd å trekkje konklusjonar, berre spekulere....

    Eg går over på "Borderline", kronologisk sett det neste Cooder gjev ut. Vinylutgåva høyrest betre ut enn kva eg opplevde frå "Bop..", men ikkje så naturleg og umiddelbar lyd som eg opplevde "Jazz". Dynamikken er mindre nyansert, og perspektivet flatare, og det slår meg at nivået er ganske lågt innspelt, også når eg har kompensert for vinylriggen sitt sterkare utgangspunkt.
    "Borderline" på CD er lågare innspelt enn vinylutgåva, og igjen opplevast CD som mindre interessant, men skilnaden er mindre påfallande enn på dei andre albuma, og det slår meg at "borderlinge" ikkje er nokon stor produksjon, sjølv om det er mange gode låtar der.

    Til sist prøvast for moro skuld "Pull up some dust and sit down". Denne har eg berre på CD (tenk det). Her er nivået vesentleg høgre enn på både "Borderline" og "Bop", men (sjølvsagt) lågare enn på vinylversjonane av desse. Det slår meg at dynamikken er ganske avgrensa, klangkarakteren ullen, og perspektivet svært rotete.

    Så for å få vekk gørra, hentar eg ei Blurayplate frå 2L og spelar nokre minutt Divertimenti med Trondheimsolistene. Det hjelp.
    Ein tenkjer altså sitt etter denne økta:
    - Ry Cooder (& co?) har prioritert lyden langt lågare med åra. Kanskje ikkje berre han. Det kan hende folk gjev blaffen i lydkvalitet for tida?
    - Dynamikkomprimering er visst frykteleg moderne for tida...
    - Digitalteknikken har ikkje ført til noko godt. Digitale opptak spelast inn med pysete headroom, og ein er livredd overstyring. Lista leggjast difor så lågt at det går ut over dynamisk nyanseringsevne (heldigvis har vi slike selskap som 2L.no, der det ikkje verkar som det finnest noko dynamikkgrense...)
    - Eg treng kanskje ein veldig mykje betre digitalrigg?
    - Eg treng ikkje så veldig mykje betre vinylrigg (berre pickupen kjem på plass)
    - Ein burde utforske dette med opptaka i langt sterkare grad. Når 2L gjer dette såpass vanvittig mykje betre, kvifor ikkje ta denne teknikken i bruk meir generelt? Det var vel dyrare å lansere CD ein gong i tida?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror som sagt ikke vi kommer noe lenger. Å glede seg over vinyl er kanskje litt sånn "If you have to ask, you'll never know!", men ta deg noe turer rundt og se, hør på og opplév vinylrigger. Det mangler ikke på hyggelige folk her som gjerne inviterer til lyttekvelder og viser frem anlegget sitt.

    I alle fall hvis ikke utgangspunktet er "Jeg skjønner ikke hvorfor du tror du får godlyd ut av den underlegne teknologien der." Folk liker det de liker, og baserer innkjøpene sine på det. Ikke på hvilket format som har best forutsetninger og lavest pris på papiret.

    Teori er vel og bra, og jeg er litt teoretiker selv, men jeg må nesten si meg enig i at du bør opparbeide deg littegrann personlig erfaring med vinyl før du fortsetter det bombastiske korstoget mot platespillere.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Men hovedpoenget mitt består: Sett utenfra må det fortone seg merkelig at folk i 2016 lar en stein som dras rundt på en plastplate sette begrensninger for lydopplevelsen. Når folk opprettholder plateritualet - med svake (sterke?) antydninger om at vinylmediet er et overlegent medium for å lagre lydsignaler på - faller jeg fra; i alle fall fra et teknisk ståsted.

    Fra et emosjonelt ståsted ser jeg poenget med vinyl. Men litt fleipete sa jeg også at rosabloggerne er best på følelser, mens man skulle tro at et sted for hifi var mer opptatt av tekniske standarder og det å hele tiden heve den tekniske standarden for gjenproduksjon av lyd.

    Egentlig en oppsummering av hele innlegget mitt - men skrevet på en litt kjedeligere måte.

    ;-)
    Du viser gang på gang hvor liten innsikt du har, i grunn litt paradoksalt all den tid du fremstår som relativt reflekter.

    Det er for meg innlysende at du kun har en forestilling om hvilke begrensninger vinyl gir. Du kan umulig ha hørt kvalitetsplater avspilt på en kvalitetsrigg. Mulig jeg kan være med på at det er bakstrebersk, men å kalle det lofi er bare avslørende for hva du egentlig ønsker å oppnå. Jeg var blandt dem som faktisk verdsatte dine litt provoserende innlegg, de manet til tanke, men etterhvert som jeg har diskutert med deg er det tydelig at du faktisk er en "one trick pony".

    Apropos lofi. Jeg vil gjenta at du, etter min oppfatning, ikke er i nærheten av et oppsett som kvalifiserer deg til å fatte definitive konklusjoner av noen sort om hva som bør være fokuset for miljøet. Du sitter fortsatt med et typisk husmorvennlig "anlegg" med begrenset båndbredde og stageing. Det later heller ikke til at ditt engasjement her er noe annet enn et usselt forsøk på å få aksept i en hobby du ikke egentlig har ressurser eller fasiliteter til å utøve på det nivå du egentlig ønsker.

    Faktumet er at du ikke trenger å forsvare ditt ståsted, vi har alle forskjellige utgangspunkt, prioriteringer, livssituasjoner og driver med det som fascinerer oss mest innenfor et rammeverket av lydgjengivelse i heimen. Noen pusler med vintage, andre med state of the art DSP i multikanal-oppsett og det finnes mange av oss som samler og nyter musikk på eldre spennende formater som bånd, vinyl og kassett som vi ønsker gjengitt på best mulig måte. Det er ingen konkurranse, men et mangfold samlet i en felles interesse for gode musikkopplevelser i hjemmet.

    Håper du finner din plass i dette miljøet, hvor du kan diskutere din tilnærming og kanskje finne meningsfeller som gir deg innsikten til å bedre kvaliteten på eget.

    Som Høvdingen påstår, så er det plass til oss alle her på HFS.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Er du ikkje vel streng med ungdomen, ANM? Ein må vere kalv fyrst, veit du. Vitet veks med bolen, som dei strikkegalne damene her i bygda bruke å seie.
    Det har etter hvert blitt gjort ganske mange forsøk, på både diplomatiske og forklarende måter, på å nå inn, men selv når det ser ut som litt forståelse av hvordan vi prioriterer, så er vi plutselig tilbake til start igjen med "vinyl er dårlig!". Ikke så rart noen etter hvert prøver å uttrykke seg tydeligere.

    Egentlig synes jeg denne tråden som startet med et svært provokativt innlegg og med alle forutsetninger til å bli en skikkelig "kabelkrangel", på tross av trådstarters intensjon, har gått svært så saklig og skikkelig for seg.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Egentlig synes jeg denne tråden som startet med et svært provokativt innlegg og med alle forutsetninger til å bli en skikkelig "kabelkrangel", på tross av trådstarters intensjon, har gått svært så saklig og skikkelig for seg.
    Har en teori om hvorfor det er tilfellet. Crusty streifet borti forklaringen i går.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn