Diverse Tråd for pønkere og rotløs ungdom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Blir nok bra dette utover kvelden/Helgen.
    sjøl så trenes det på barre F..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Han får jo egentlig ikke "motbør" for argumentene sine heller. Det er bare det at han ikke klarer å akseptere at andre legger andre ting til grunn for hva de ønsker av anlegget sitt.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Etter 40 år med vinyl kastet jeg ut alt sammen for 15 år siden og kjøpte Dylan komplett på CD. Skal jeg knekke resten av argumentene dine også? :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.

    Det er utvilsomt slik at lyttetreningen og erfaringen gjør deg mye bedre til å analysere hva du faktisk hører, og det har jeg tro på. Likevel er ingen fullstendig immune mot hvordan hjernen tolker og serverer de kumulerte inntrykkene fra alle sansene og bias man måtte ha.

    Imidlertid går det ikke an å vite hva man innbiller seg, for da innbiller man seg det ikke lenger. ;) Det var egentlig mest det jeg mente.
    Jeg har en bevisst bias som jeg ikke brukte da jeg satt i studio og skrudde lyd. Mitt anlegg er ikke satt opp for å være en analytisk arbeidsstasjon, det er satt opp for å spille alle typer musikk på en gøyal og engasjerende måte. Det er derfor jeg ikke har aktive studiomonitorer i min hovedrigg, men i det nye prosjektstudioet min bror og jeg samler utstyr til vil det bli en helt annen filosofi enn det er i krypten.

    100% nøytral og avslørende lyd interesserer meg lite når jeg skal kose meg med gamle plater fra Motown og Stax, men at det som i sin tid kom inn på magnetbåndet skal komme ut i andre enden på en måte som engasjerer den gretne, gamle mod-en jeg er. For det er egentlig mod og ikke punker jeg var, derav den tidlige interessen for soul og jazz. I en periode var det litt vanskelig å se forskjell på de yngste modsa og punksa, og jeg tilhører den generasjonen. Halvlangt hår og stilig dressjakke (mod) med buttons og Doc Martens (punk) var lov i den crossover-virkeligheten som utgjorde det norske punkmiljøet for 35 år siden. :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Der er vi helt på linje, selv om vi nok ikke er helt enige om hvor immune man kan være mot bias. Er det bevisst, er det ikke kognitiv bias, men en preferanse. Lydfilosofien kan jeg bifalle umiddelbart.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Der er vi helt på linje, selv om vi nok ikke er helt enige om hvor immune man kan være mot bias. Er det bevisst, er det ikke kognitiv bias, men en preferanse. Lydfilosofien kan jeg bifalle umiddelbart.
    Klok mann du, Dazed.
    (helt ærlig ment)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bias er jo ikke noe problem, men det kan være nyttig å akseptere at fenomenet eksisterer. Jeg vil tro det er første forutsetning for å prøve å unngå å bli påvirket av dem. Noe som sikkert kan lykkes, men bare til en viss grad.
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Denne tråden kort oppsummert

    Som et bonussoundtrack til fredagslivet deres, her er en gylden anledning til å lære seg noen spanske gloser. Dobbelbonus!!




    God helg til meg som fikk luftet GG i dag også.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    jorwed sa: "Life´s just to short...."

    slither sa: "Ok."

    Dazed sa: "Oisann..."

    Lyntoft sa: "Sludder".

    Blir argumentasjonen sterkere enn dette, faller mange av oss fra.

    Å møte kritikk - selv om den kommer i form av satire og sarkasmer - med enstavelser, det er slikt man forventer i en menighet, ikke sant?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    og så i arbeidstiden da mann......
    Takk for tilliten. Skrivingen går fortere med årene, men akkurat i dette tilfellet måtte jeg langt ned i kjelleren en sen høstkveld. Brukte litt lengre tid på denne enn normalt ;-)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det der er jo så inn i tåkeheimen feil på så mange nivåer at det er ikke mulig å begynne å diskutere. ...Og det er heller ikke nødvendig. Oppfordrer til å IKKE bite på dette agnet.
    Hva er feilene i åpningsinnlegget?

    For øvrig: Du skrev to av de sju første kommentarene. Og så oppfordrer du andre til å ikke bite på agnet?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Feilene er en hel haug gale forutsetninger du gjør, og holdninger/meninger du tillegger andre.

    F.eks. når du gnåler om at de gamle gubbene mener du bør respektere de eldre. Det var ikke det som skjedde. Det de sa var at du kanskje burde ta med i betraktningen at mange har gjort sine valg basert på lang erfaring og vet nøyaktig hva de har valgt og valgt bort, og ikke idiotforklare dem med bombastiske konklusjoner du mangler grunnlag for.

    Å diskutere saklig er ikke å bite på kroken. Å bli med på krangelen etter det provokative innlegget ville være det.

    Jeg forstår hva du prøver å fremstille dine motdebattanter som, men du har misforstått, noe jeg har forklart her og der i tråden.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Årets desidert beste åpningsinnlegg på HFS. Og jeg foretrekker helt klart vinyl.

    HETS! HETS! ;)
    Takk Crusty! :)

    La litt ekstra jobb i denne. Håper det skinner gjennom.

    Vinyl høres helt bra ut det. Opptaksteknikk, innspilling, arrangement, miksing og mastring betyr i mange tilfeller mest. Mange vinylmastringer er svært gode. Selv synes jeg digital høres bra nok ut (det finnes mange gode digitalinnspillinger også) - og samtidig vet jeg at digital måler helt overlegent på de mest brukte parametrene for å vurdere lydutstyr på objektivt vis.

    Poenget mitt er ikke å diskutere om vinyl høres bra ut eller ei; for smak er det umulig å bli helt klok på. Poenget mitt er ganske enkelt at digital måler bedre enn vinyl (og at digitale, transparente kjeder kan bygges opp for en billig penge til glede for dem som setter pris på lyden og ikke henger seg opp i distribusjonsmediet).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.

    Cave ab homine unius libri

    Peace out!
    ANM, beklager at du føler det slik.

    Google seg til innsikt? Jeg har bare lest at jorden er rund, har aldri fått sjekket det selv. Gidder ikke å høre på dem som sier at jorden er flat og at jeg burde komme ut i verden for å innse det.

    Husk for øvrig at denne tråden ikke handler om det psykoakustuske, hvordan lyd oppleves av den enkelte. Her snakker vi målinger og ulike former for å distribuere lyd.

    Jeg vil straks svare mullah baluba på hvorfor jeg slettet innleggene mine i en tråd om vinyl vs DAC.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du! ;)
    Du har helt rett, i en ideell verden.

    Kan du vise meg en måling fra den virkelige verden hvor analog slår digital?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Poenget mitt er ikke å diskutere om vinyl høres bra ut eller ei; for smak er det umulig å bli helt klok på. Poenget mitt er ganske enkelt at digital måler bedre enn vinyl (og at digitale, transparente kjeder kan bygges opp for en billig penge til glede for dem som setter pris på lyden og ikke henger seg opp i distribusjonsmediet).
    Dette vet alle, og ingen er nok veldig uenige i det, hvis vi bare lar være å krangle om vendingen "måler bedre", og for en relativ verdi av "billig". Har du forresten tatt med i betraktningen at 99% av oss som foretrekker vinyl har en streamingløsning på plass også?
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Når det gjelder lyd, så har jeg aldri målt den - høre, derimot, gjør jeg ustanselig. Både vinyl, CD, FM analog, DAB+ og Tidal lossless ....planker derimot, har jeg målt jævla mange av, både oppover, nedover og bortover. En tommestokk er jo en eldre og velfungerende innretning....mye eldre enn PVC. Får inderlig håpe at tommestokkene fremdeles kan brukes etter at FM-båndet stenges.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Dazed skrev:
    Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du! ;)
    Du har helt rett, i en ideell verden.

    Kan du vise meg en måling fra den virkelige verden hvor analog slår digital?
    Ah. Analog lyd fra vinylplater har uendelig, eller egentlig ingen, oppløsning, siden signalet i motsetning til digitale signaler ikke er modularisert/oppdelt i utgangspunktet, så lydbølgene er helt intakte fra platerillen til høyttaleren. Det var mest en artig kommentar, siden 16 bit/44.1KHz er høy nok oppløsning til at øret oppfatter det som helt jevne lydbølger uansett.

    Drit i målinger. Det er ikke poenget. Alle vet at en billig digitalkilde kan levere mer "korrekt" lyd enn en dyr platespiller. Kan du ikke bare akseptere at vi liker lyden fra vinyl selv om lyden er mer farget enn fra din billigere digitalrigg?
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.

    Selv klarer jeg ikke hisse meg så veldig opp over vinyl. Som sagt i andre tråder, jeg spiller ofte musikk på vinyl selv, og synes det gir meg en større nærhet til musikken - på grunn av det fysiske formatet, og ritualet med å sette på musikken. Men jeg synes digital musikk låter klarere og bedre, gitt at det er et digitalt opptak som ikke lider av loudness-komprimering og annet herk. Ut av hatten, her er fem påstander fra meg om vinyl vs digitalt:

    1) Både gode vinylrigger og ukomprimert digital musikk kan høres veldig bra ut.
    2) Avspillingsformatet har mye mindre å si for sluttresultatet enn andre deler av kjeden - spesielt høyttalerne og romakustikken. En middelmådig vinylrigg som er koblet til kick-ass høyttalere som passer i rommet vil høres mye bedre ut enn et top-notch digitalsystem som er koblet til middelmådige høyttalere som ikke passer i rommet.
    3) Digitalt gir en mer nøyaktig avspilling av kilden enn vinyl - det er rett og slett et format som tilfører mindre egenlyd (noe som i hvert fall gjelder for høyoppløst musikk i 24-bits).
    4) Vinyl-avspilling kan kanskje ses på som en form for eq, faktisk. Blant annet er det derfor virkelige vinyl-fans gjerne har flere pickuper osv tilgjengelig, som de bruker på ulike typer musikk. Slik vinyl-eq kan imidlertid få musikken til å høres mer organisk og musikalsk ut - så det kan høres mer ekte ut i noens ører, på tross av at det måler dårligere.
    5) Vinyl-avspilling gjør at man konsentrerer seg mer om musikken, og vil derfor ofte føre til mer musikkglede.

    Det var mine fem cents. Og dette er selvfølgelig ingen fasit :)

    EDIT: Her suveniren fra gårsdagen, en fantastisk akustisk konsert med Moddi på Hulen i Bergen. Etterpå sto han og signerte plater. Ville jeg ha med meg en signert CD eller en signert LP hjem? LPen selvfølgelig! Var ingen som helst tvil om den saken. Men gitt kvaliteten på min vinylrigg, høres nok platen hakket bedre ut på Tidal hifi... Så ærlig må jeg være.

    Vis vedlegget 406163
    Takk for tilbakemeldingen!

    Provokasjon er selvsagt intensjonen. Mange ble det, men tok ikke poenget. Som ventet.

    Som jeg tidligere har vært inne på: Jeg ville ikke diskutere her hva som høres best ut. Lyttetester tilsier at det er små forskjeller mellom tape, vinyl, CD og hi-res. Myten jeg er ute etter å ta livet av, er at vinyl er et bedre medium for transparent avspilling. Er du opptatt av å optimere avspillingskjeden, og bruker målinger for å komme dit, er vinyl en blindvei. Joda, det finnes innspillinger og mastringer på vinyl som høres elendig ut på CD. Men gode digitalinnspillinger har ingenting å skamme seg over i forhold til vinyl.

    Klanen på HFS kommer som ventet på banen med én gang. Og det er fint. Engasjement er bra. Men innlegget er nok skrevet for mange av dem som ikke bemerker seg her, og så kan få inntrykk av at man må via vinyl for å få skikkelig lyd i heimen. For noen dager siden var det en kar som lurte på om han skulle gå vinylveien eller DAC-veien. Da foreslo jeg at vinylveien er tyngre og at DAC-veien er letter samtidig som den koster mindre. Det skulle jeg ikke ha gjort, for da kom mullahene på banen.

    Det er synd om folk som er tidvis innom HFS tror at godlyden må gå via vinyl og rør, mens deres eget enkle, moderne digitaloppsett ikke holder mål. For dem som ikke har gullører, kan veien til et godt anlegg være å se på målingene fra seriøse produsenter av lydutstyr.

    Best mulig lyd, på enklest mulig vis til lavest mulig pris går via digital.

    Kos og nostalgi kan du få på annet vis.

    For øvrig finnes det egnede nettsteder for kos og nostalgi; rosablogger og filatelistforeningen er åpenbare samlingssteder.

    ;-)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Myten jeg er ute etter å ta livet av, er at vinyl er et bedre medium for transparent avspilling.
    Den myten finnes nok bare i fantasien din, og du krangler egentlig bare med deg selv, mens du slenger rundt deg med bemerkninger om andres feilvalg, i villfarelsen om at alle andre har samme mål som deg selv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.

    Cave ab homine unius libri

    Peace out!
    Nå klarer du jo å bevise hvor hauggamle vi er med å benytte latin i din konklusjon, men siden vi er så gamle at vi måtte ha latin som skolefag for å bestå så passer det godt. Vær forsiktig med gutten som bare har lest en bok.

    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig? Til nå i denne tråden er det antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster. Som jeg vet om i alle fall.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
    Baluba, jeg sletter innlegg i en tråd om vinyl vs DAC fordi du sa det rykket i rapporteringsfingeren for første gang (på sju år). Jeg setter stor pris på innleggene dine med låttips. Det er noe av det jeg leser mest av på HFS. Og jeg har respekt for deg.

    Da du plutselig blåste deg opp som en mullah baluba, oppførte jeg meg som en elev ved koranskolen; jeg ville gjøre det bra igjen og fortvilelsen over å ha ødelagt dagen din slettet jeg innlegg. Men det skulle jeg nok ikke ha gjort, ikke sant?

    Dette innlegget handler om avspillingsmedier og hvorvidt de er transparente osv. Ikke om hva som låter best i ditt eller mitt øre. Så skriver du at innlegget er vrøvl. Hvis det er formen på innlegget - sarkastisk satire - du ikke liker, så er som kjent smakens veier uransakelige.

    Når det gjelder de mer saklig orienterte påstandene i innlegget mitt, så kan de oppsummeres i dette avsnittet:

    Ut fra objektive kriterier som benyttes for å måle et lydanleggs evne til å reprodusere lyd, kommer PVC dårligere ut enn digital:
    *PVC er mindre nøyaktig enn digital.
    *PVC er mindre presis enn digital.
    *PVC støyer mer enn digital.
    *PVC er mer fordreid enn digital.
    *PVC har en mindre lineær frekvensrespons enn digital.
    *PVC har et mindre dynamisk område enn digital.
    *PVC taper seg i kvalitet etter avspilling, mens digital forblir det samme.
    *PVC-mediets evne til å overføre signaler fra kildematerialet er dårligere enn digital.

    Med andre ord: Kan det måles, taper PVC mot digital – hver gang.

    Er det vrøvl og feil i dette avsnittet?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig. Til nå i denne tråden er det til nå antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
    Baluba, det er en forskjell på å snakke om/til enkeltpersoner, og å skrive generelle ting om et helt miljø - eller å ha bombastiske oppfatninger som nok er litt for enkle. Det er for eksempel en forskjell på om noen går høyt ut og anklager meg for å være en naiv og politisk korrekt forsker som ikke aner hva jeg gjør, og å gå høyt ut og anklage samfunnsforskere generelt for å være naive og politiske korrekte og udugelige. Det første kan være ufint og ubehagelig - og man bør ha gode grunner for å gå slik ut mot enkeltpersoner, i så fall. Det andre - å snakke om grupper - kan være svart-hvitt og unyansert, ja. Men så alt for farlig er det nå ikke, synes jeg.

    Forøvrig er svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil, og jeg er ikke bare komfortabel med å debattere i en tråd som har et så til de grader konfronterende utgangspunkt. Jeg mener likevel at det er helt greit å komme med den slags provokasjoner som han gjør her. Det er ikke trolling. Han har ikke gått inn på noen annen tråd og kuppet den. Han har opprettet en helt egen tråd, som det er helt frivillig å følge med på eller ikke. Svart-hvitt ønsker nok å provosere, og det er nok helt bevisst. Men det er jo tross alt det pønken dreier seg om.
    OlavE, du skriver at "svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil".

    Normalt er det heller ikke min debattstil.

    Men når du tenker over det; preges HFS av mangfold eller at noen få personer får definere hva som er politisk korrekt? Hvis det er for mye hvitt et sted, så kan man med fordel tilføre litt svart. Enkel filosofi minner oss om det, ikke sant? Selv om veien dit betyr at man må ty til ytterligheter, som et sarkastisk-satirisk innlegg ;-)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    og så i arbeidstiden da mann......
    Takk for tilliten. Skrivingen går fortere med årene, men akkurat i dette tilfellet måtte jeg langt ned i kjelleren en sen høstkveld. Brukte litt lengre tid på denne enn normalt ;-)
    Virkelig? Ser mer ut som noe jeg har kokt ihop på tre minutter i ren indignasjon over et innlegg som har trigget meg. ;)

    svart-hvitt skrev:
    Myten jeg er ute etter å ta livet av, er at vinyl er et bedre medium for transparent avspilling.
    Den myten finnes nok bare i fantasien din, og du krangler egentlig bare med deg selv, mens du slenger rundt deg med bemerkninger om andres feilvalg, i villfarelsen om at alle andre har samme mål som deg selv.
    Den mest transparente hifi-lyden jeg har hørt er fra en vinylrigg til 100 kilokroner. Den digitale referansen var en Marantz SACD som kostet 70 kilokroner som var koblet opp til samme anlegg. SACD kunne definitivt konkurrere, men når oppløsningen ble redusert til redbook falt det helt gjennom i forhold til vinylriggen i de fleste parametre. Dine påstander om transparens bygger utelukkende på manglende erfaring med skikkelige vinylrigger, eventuelt mangel på forståelse for hva transparens er. Noen innbiller seg jo til og med at ekstra futt i toppen er "luft". :confused:

    Svart / Hvitt = Enten / Eller. Jeg velger å gjøre som Ole Brum : Ja, takk begge deler :D
    Nemlig, vi bygger så god vinylrigg som vi har penger til, og kjøper så gode digitale kilder som lommeboken tillater. Til og med magnetbånd gir stor tilfredsstillelse, selv om akkurat transparens lider litt når formatet blir så lite som vanlige kassetter. :)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt

    Hva er det du ønsker å oppnå med denne tråden?

    Jeg ser ikke poenget med å "krangle" om hva som er best (eller mest fornuftig) med tanke på vinyl vs digital.

    Hvis noen har kommet med innlegg som du oppfatter som useriøst eller personangrep, så kan du melde innlegget til moderator. Denne tråden kommer ikke til å løse noe som helst.

    Mvh
    Høvdingen
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Sant! Og det er jo det store selling-pointet til vinyl over CD
    Egentlig ikke. 16/44.1 er høy nok oppløsning uansett.

    Det er ingen som protesterer på at digitale formater, deriblant CD, har potensialet til å lagre "bedre lydkvalitet" enn vinylplater, eller at digitale hjelpemidler har bedre betingelser for å oppnå identisk bølgeform i lytteposisjon som på plata. Dette er det som "er" hi-fi i følge mange. Inkludert trådstarter.

    Det de ikke forstår, er at vi som foretrekker vinyl også har forstått dette, men likevel LIKER lyden av vinyl bedre, og at DET er det som betyr noe.
    Som sagt flere ganger allerede: Innlegget mitt handler ikke om smak. Hvem skal få være smaksdommer? Innlegget handler om de mest egnede medier for overføring av lyd. Vinyl er low-tech. Digital er high-tech. Digital er mer tro mot kilden enn vinyl.

    For øvrig, noen liker kassett best. Dette innslaget fra Wall Street Journal illustrerer det. WSJ er ikke kjent for humor, så forsøk å se innslaget uten smile.

    https://youtu.be/E9TccPAgvU0
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.

    Cave ab homine unius libri

    Peace out!
    Nå klarer du jo å bevise hvor hauggamle vi er med å benytte latin i din konklusjon, men siden vi er så gamle at vi måtte ha latin som skolefag for å bestå så passer det godt. Vær forsiktig med gutten som bare har lest en bok.

    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig? Til nå i denne tråden er det antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster. Som jeg vet om i alle fall.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
    Baluba, jeg sletter innlegg i en tråd om vinyl vs DAC fordi du sa det rykket i rapporteringsfingeren for første gang (på sju år). Jeg setter stor pris på innleggene dine med låttips. Det er noe av det jeg leser mest av på HFS. Og jeg har respekt for deg.

    Da du plutselig blåste deg opp som en mullah baluba, oppførte jeg meg som en elev ved koranskolen; jeg ville gjøre det bra igjen og fortvilelsen over å ha ødelagt dagen din slettet jeg innlegg. Men det skulle jeg nok ikke ha gjort, ikke sant?

    Dette innlegget handler om avspillingsmedier og hvorvidt de er transparente osv. Ikke om hva som låter best i ditt eller mitt øre. Så skriver du at innlegget er vrøvl. Hvis det er formen på innlegget - sarkastisk satire - du ikke liker, så er som kjent smakens veier uransakelige.

    Når det gjelder de mer saklig orienterte påstandene i innlegget mitt, så kan de oppsummeres i dette avsnittet:

    Ut fra objektive kriterier som benyttes for å måle et lydanleggs evne til å reprodusere lyd, kommer PVC dårligere ut enn digital:
    *PVC er mindre nøyaktig enn digital.
    *PVC er mindre presis enn digital.
    *PVC støyer mer enn digital.
    *PVC er mer fordreid enn digital.
    *PVC har en mindre lineær frekvensrespons enn digital.
    *PVC har et mindre dynamisk område enn digital.
    *PVC taper seg i kvalitet etter avspilling, mens digital forblir det samme.
    *PVC-mediets evne til å overføre signaler fra kildematerialet er dårligere enn digital.

    Med andre ord: Kan det måles, taper PVC mot digital – hver gang.

    Er det vrøvl og feil i dette avsnittet?
    Jeg kjenner ingen vinylentusiast som har problemer med dette. Eller noen som har forfektet noe annet enn at vinyl - rent objektivt og målemessig ikke henger helt med. Men jeg kjenner mange vinylentusiaster på min alder - altså "gubbealderen" - som sitter med en stor en stor vinylsamling. I motsetning til meg, har de valgt å holde fast ved vinylen. Av forskjellige grunner. Gammel vane er vond å vende. En del av vennene mine har spesialisert seg på gamle og sjeldne utgivelser som ikke tilgjengelige på annet medium enn vinyl. Gamle ritualer er også gode å ty til - når man blir "gammel gubbe". Det rent økonomiske teller vel også. Ingen grunn til å gi bort musikk som man har betalt for i dyre dommer - i en tid da musikk var langt dyrere enn i dag.

    Men jeg har altså ikke hørt én eneste av dem hevde at vinyl er den eneste veien til hifi, eller at vinyl - rent målemessig - er alle andre medier overlegne. Ingen mullaher her, altså. Mullaher på Hifisentralen, da? Vel - kan hende en og annen som - i ikke helt vellykkede og subjektive gledesutbrudd - kan oppfattes slik. Hvis man leser som en viss person leser Bibelen. Men sånn i det store og hele, synes jeg at dette er nærmest et ikke-problem.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Den mest transparente hifi-lyden jeg har hørt er fra en vinylrigg til 100 kilokroner. Den digitale referansen var en Marantz SACD som kostet 70 kilokroner som var koblet opp til samme anlegg. SACD kunne definitivt konkurrere, men når oppløsningen ble redusert til redbook falt det helt gjennom i forhold til vinylriggen i de fleste parametre. Dine påstander om transparens bygger utelukkende på manglende erfaring med skikkelige vinylrigger, eventuelt mangel på forståelse for hva transparens er. Noen innbiller seg jo til og med at ekstra futt i toppen er "luft". :confused:
    Var dette til meg eller til trådstarter? Jeg vet hva transparens er, og jeg tror også det er lettere å få en tilnærmet 100% transparent digital kilde enn en analog, og som du er inne på; mye billigere, men det var egentlig ikke poenget jeg prøvde å få frem.

    Jeg tror dessuten at det er umulig å høre om noe er helt eller bare nesten transparent, med alle de variablene som spiller inn.

    Poenget mitt er fremdeles at for mange er det viktigere med en lyd de liker enn det i seg selv at anlegget "måler flatt".
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    jeg vet hva jeg faktisk hører og hva jeg innbiller meg.

    Helt frem til dette var innlegget ditt uangripelig. ;)
    Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.
    Baluba har for så vidt rett her; han er ikke den eneste lydtekniker som liker vinyl best.

    At lyttetester gjerne viser at folk ikke hører forskjell på analog og digital, er imidlertid greit å ha i bakhodet.

    For øvrig handler ikke åpningsinnlegget om smak; hva som høres best ut i den enkeltes øre. Innlegget handler om at vinyl er low-tech og forbundet med mange utfordringer for å overføre lyd på en transparent, problemfri måte over tid. Hvis hifi som begrep skal ha en mening, ville det være smått utrolig om et format som vinyl skulle sette standarden. Vi er i 2016. Fremtiden er digital. Min eneste bekymring er at gode innspillinger går av moten. Vi har allerede velfungerende digitalformater for å lage og distribuere lyd som fortjener merkelappen hifi.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl er alt annet enn low tech bare fordi den fungerer med avspilling av mikroriller istedenfor enere og nuller. Det er bare en forklaring som kun kan forstås for en som tror at digitalt er Guds gave til menneskeheten og ikke har den historiske kunnskapen som trengs for å skjønne utviklingen. Digitalteknologien går faktisk tilbake til sekstitallet, men ble ikke utnyttet kommersielt før ut på åttitallet. Vinylplater i stereo kom på slutten av femtitallet, kun noen få år før det digitale ble påbegynt utforsket. Men siden det bygde på tidligere erfaring og man ikke hadde raske nok maskiner til å fullt ut utnytte det digitale så ble ikke det digitale noen konkurrent før CD-spilleren kom på markedet på åttitallet.

    Men teoretisk er faktisk stereo på vinyl og digitallyd nesten jevnaldrende teknikker på patentkontorene. Ellers merker jeg meg at jeg bør vurdere å bytte avatar. Her er jeg flankert av burkasøstrene MonoPulse 82A før jeg barberte meg i morges. :rolleyes:

    mullah med burkasostre.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes denne var litt uheldig, som om Dylan ser seg selv som en gammel prottestsanger med et budskap han vil holde levende. Hva er dette budskapet hans? USA ut av Vietnam?

    "Gammern sjøl går i skjul, vil ikke assosieres med nobelprisen, fordi den gamle rebellen endelig skjønner at prisen betyr at budskapet hans er glemt"


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En annen analogi er fotografi. Digitalt fotoutstyr som er bærbart ligger fortsatt på under 100 megapiksler. Min 1954 Rolleiflex leverer en oppløsning på flere hundre megapiksler med 100 iso mellomformatfilm hvis negativene trommelscannes av en high end reproanstalt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt skrev:
    Dazed skrev:
    Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du! ;)
    Du har helt rett, i en ideell verden.

    Kan du vise meg en måling fra den virkelige verden hvor analog slår digital?
    Ah. Analog lyd fra vinylplater har uendelig, eller egentlig ingen, oppløsning, siden signalet i motsetning til digitale signaler ikke er modularisert/oppdelt i utgangspunktet, så lydbølgene er helt intakte fra platerillen til høyttaleren. Det var mest en artig kommentar, siden 16 bit/44.1KHz er høy nok oppløsning til at øret oppfatter det som helt jevne lydbølger uansett.

    Drit i målinger. Det er ikke poenget. Alle vet at en billig digitalkilde kan levere mer "korrekt" lyd enn en dyr platespiller. Kan du ikke bare akseptere at vi liker lyden fra vinyl selv om lyden er mer farget enn fra din billigere digitalrigg?
    Her er målinger av vinyl; en som er teoretisk og en som basert på visse forutsetninger gjør en praktisk test:

    https://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/iandm/part12/page2.html

    http://www.analogplanet.com/images/vinyl-dynamic-range.pdf
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    20 år gamle målinger har ingen relevans når dagens high end vinylspillere skal evalueres. Moderne pressinger av f.eks. de gamle Mercury-utgivelsene fra for 55-60 år siden basert på 35mm customlagde båndmaskiner som overføres til nye vinylmastere og siste skrik i high end-avspillere overgår det vi hadde for 20 år siden. Det samme gjelder selvsagt mer moderne hifi-innspillinger der dynamikken er lagt vekk på.

    En originalutgave av Telarcs berømte og kontroversielle innspilling av 1812-overturen er vel noe av det mest dynamiske som er gitt ut, og jeg gleder meg til å høre den innspillingen på den vinylriggen jeg nevner lenger oppe. For endelig skal jeg få høre det fulle potensialet til den innspillingen. CD-utgaven er en kinaputt i forhold, uansett om du spiller det av på BBC-monitorer eller Klipsch La Scala.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt; skrev:
    Som sagt flere ganger allerede: Innlegget mitt handler ikke om smak. Hvem skal få være smaksdommer? Innlegget handler om de mest egnede medier for overføring av lyd. Vinyl er low-tech. Digital er high-tech. Digital er mer tro mot kilden enn vinyl.
    Så det handler bare om at din måte å spille av musikk på er den universelt beste? OK. Da er det fastslått, og vi kan gå videre til neste tema. Jeg kjøper uansett ...vel alt jeg kjøper, i henhold til min egen smak og mine egne behov, og sånn er det nok for de fleste.

    Hva definisjonen av "hi-fi" skal være er da revnende likegyldig for våre individuelle anlegg. Og kan ikke "høy troverdighet" like gjerne bety at lyden høres ut som musikerne spiller "live" i rommet, som at frekvensresponsen i lytteposisjon er identisk som den på CD-en? De to er sjelden sammenfallende. Uansett vet jeg hvem av de to jeg foretrekker, og om mitt valg ikke sammenfaller med din definisjon av hifi; hvilken betydning har det?
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt

    Hva er det du ønsker å oppnå med denne tråden?

    Jeg ser ikke poenget med å "krangle" om hva som er best (eller mest fornuftig) med tanke på vinyl vs digital.

    Hvis noen har kommet med innlegg som du oppfatter som useriøst eller personangrep, så kan du melde innlegget til moderator. Denne tråden kommer ikke til å løse noe som helst.

    Mvh
    Høvdingen
    Høvdingen,

    vinyldebatten er en av gjengangerne i hifi-kretser. Er det ikke rom for å diskutere langs disse linjene her?

    Beklager hvis formen ikke falt i smak. Sarkastisk satire er ikke lett å like. Og kanskje er det bom? Det er åpenbart bom hvis alle på HFS allerede mener at vinyl måler dårligere enn digital. Mitt inntrykk er at en del tror vinyl er et overlegent formidlingsmedium.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror du angriper feil gruppe Svart Hvitt!

    Hele 90 tallet håpet vi på at den digitale revolusjonen omsider skulle gi oss formatet som fordret kvalitetsarbeid fra produsentene. DVD og SACD ga oss økt lagringskapasitet som igjen kunne hevet oppløsningen til et ubestridelig analogt nivå.
    Hva fikk vi?
    Streamingvennlig, tettpakket og lavdynamisk kildemateriale.
    Hvorfor?
    Fordi flertallet konsumerer musikk via skoesker og øreplugger.
    Hva sitter vi igjen med?
    Noen titler finnes digitalt, høyoppløst og velmastret, men om vi ønsker mer enn 3 plater i hyllen er det eneste alternativet vinyl, helst brukt, fra den gang da ikke coveret var prydet med strekkoder.

    Jeg vet at med de begrensningene du har i din stue kvitter dette egentlig og den eneste måten du kan bedømme lydkvalitet er teoretisk. Men for mange av oss er fortsatt vinyl det eneste reelle alternativet. Ja, det støyer sikkert, men det er ikke støyen vi hører på, det er musikken.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn