Diverse Tråd for pønkere og rotløs ungdom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    "Gubbe" har ikke nødvendigvis med alder å gjøre;-) I alle fall ikke slik det var ment i åpningsinnlegget. I innlegget brukte jeg disse merkelappene for å beskrive mental tilstand.
    Jeg forstår hva du mener - jeg misforstod denne litt med overlegg for å fleipe litt. Det er jo en del eldre herremenn her på forumet og jeg er på full fart dit selv :D

Ellers er mental tilstand et veldig interessant tema inn i hifi-debatten som gjerne kan diskuteres mer. Det å være åpen til nye (eller eldre) løsninger er viktig for å kunne justere på de sannheter man sitter inne med. Desto mer sær og innesluttet man er på sin "fasit" desto vanskeligere er det å komme ut og få gleden av bedre lyd. Desto mer man kommer seg ut for å høre gode konserter, jo bedre er man på å lytte seg fram til gode løsninger i heimen.. osv.

Akkurat her kan din holdning til vinyl være litt gubbete. Det er riktignok mye middelmådige spillere der ute - og den nye hipster-trenden underbygges ikke av en tilhørende interesse for god hifi dessverre. Det er et Grünerløkka-syndrom der noen som er født på 90-tallet har oppdaget at det er kult å ha vinyl på veggene osv (Som i seg selv er veldig positivt framfor at alle bruker Spotify på iPhone). Men - som mange her påpeker - en god vinyl-rigg kan virkelig ha noe for seg. Det er også noe veldig eget å sette på en vinyl-plate uten å ha en trigger-happy finger på ipaden hele tiden: Det er en annen lytteopplevelse som kan gi en annen mental opplevelse :D

Jeg har selv ikke prioritert vinyl på mitt nye anlegg nå - men brukte mye av dette på 90-tallet på Quadene mine osv. Det står på listen min når jeg ønsker å prioritere dette økonomisk.

Sist redigert av en moderator:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    OM ARROGANSE

Rotløs ungdom og pønkere ble i sin tid kalt arrogante.

Bob Dylan kalles nå arrogant av Nobel-medlem.

Intet nytt under solen, altså ;-)

Nobel-jurymedlem om Bob Dylan: – Arrogant - Bob Dylan - VG

PS: Jeg tror dette med å stemple folk som arrogante skyldes at folk innenfor én gruppe reagerer på nye folk som kommer inn i gruppen. De nye tråkker over den eksisterende gruppens eksplisitte og implisitte regler. Men nå skal det sies at åpningsinnlegget var skrevet på arrogant vis med vilje. Jeg synes det likevel er litt morsomt at Bob Dylan kalles arrogant i avisen i dag, dagen etter at jeg gjorde en liten morsomhet ut av nobelprisen og Dylan :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    "Gubbe" har ikke nødvendigvis med alder å gjøre;-) I alle fall ikke slik det var ment i åpningsinnlegget. I innlegget brukte jeg disse merkelappene for å beskrive mental tilstand.
    Jeg forstår hva du mener - jeg misforstod denne litt med overlegg for å fleipe litt. Det er jo en del eldre herremenn her på forumet og jeg er på full fart dit selv :D

Ellers er mental tilstand et veldig interessant tema inn i hifi-debatten som gjerne kan diskuteres mer. Det å være åpen til nye (eller eldre) løsninger er viktig for å kunne justere på de sannheter man sitter inne med. Desto mer sær og innesluttet man er på sin "fasit" desto vanskeligere er det å komme ut og få gleden av bedre lyd. Desto mer man kommer seg ut for å høre gode konserter, jo bedre er man på å lytte seg fram til gode løsninger i heimen.. osv.

Akkurat her kan din holdning til vinyl være litt gubbete. Det er riktignok mye middelmådige spillere der ute - og den nye hipster-trenden underbygges ikke av en tilhørende interesse for god hifi dessverre. Det er et Grünerløkka-syndrom der noen som er født på 90-tallet har oppdaget at det er kult å ha vinyl på veggene osv (Som i seg selv er veldig positivt framfor at alle bruker Spotify på iPhone). Men - som mange her påpeker - en god vinyl-rigg kan virkelig ha noe for seg. Det er også noe veldig eget å sette på en vinyl-plate uten å ha en trigger-happy finger på ipaden hele tiden: Det er en annen lytteopplevelse som kan gi en annen mental opplevelse :D

Jeg har selv ikke prioritert vinyl på mitt nye anlegg nå - men brukte mye av dette på 90-tallet på Quadene mine osv. Det står på listen min når jeg ønsker å prioritere dette økonomisk.
    Jeg "visste" du forsto hva jeg mente ;-)

Svaret mitt var skrevet mer for andre (nye) lesere og for å klargjøre hvordan jeg forsøkte å bruke språklige virkemidler i åpningsinnlegget :)

Selv har jeg intet mot vinyl som sådan. Og jeg har tidligere i denne tråden skrevet at jeg kan se for meg at jeg har en platespiller utstilt på prydplass litt lengre nede i livets vei, med en utsøkt samling av plater hvor vinylhåndverket kommer til sin rett. Men - som jeg skrev tidligere - da vet jeg ikke lenger om det er hifi det er snakk om; da snakker vi kanskje mer om status, ærefrykt for håndverkstradisjoner, meditasjon eller noe sånt. Og litt i halvsøvne går jeg litt rundt og tenker på oppbyggingen av en slik kjede. Kanskje denne karen - som jeg har kjøpt av før - leverer beste vare hvis jeg fortsatt ønsker å pumpe vinylen ut i en digital aktivhøyttaler:

Home

Merk for øvrig navnet på den tyske virksomheten: ARTISTIC FIDELITY.

Det synes jeg er et svært godt begrep! Hvorfor? Fordi hifi som begrep bør ha et sett med regler om hva som kvalifiserer til hifi-betegnelsen. Hvis man ikke bruker objektive målinger, er det umulig å skille klart mellom lofi og hifi; uten objektive målinger sitter man bare igjen med subjektive meninger: "Comment is free, facts are sacred!"

Men i noen tilfeller vil et anlegg med svakere målinger låte bedre i folks ører enn et anlegg med overlegne objektive spesifikasjoner. Og da snakker vi om ARTISTIC FIDELITY. Det er det jeg tror mange gjør feil her, inkludert audiofile Arve. Folk blander sammen artistic fidelity med hifi. Når lyd blir en kunstform, kan man bryte reglene. Kompetente lydingeniører følger et sett med regler om kurver, EQ og mye annet gjennom hele kjeden som går fra mikrofon til høyttaler. Men på avspillingssiden må vi være åpne for at gode oppsett nærmer seg en liten kunstform. Kanskje Dansken er en representant for artistic fidelity; det høres sånn ut når han snakker (med all respekt til Dansken). Og i kunsten brytes regler hele tiden.

Noen som tar disse distinksjonene? Inndelingen blir da slik, hvor 1 er bedre enn 2 og 2 er bedre enn 3:

1) AFI
    2) HIFI
    3) LOFI

Og her kommer min gamle kjepphest inn, nemlig oppfordringen om å rydde opp i begrepene slik at folk ikke snakker forbi hverandre. Oppfordringen er beskrevet i Wiki-siden nedenfor, og den spesielt interesserte bør google litt på nettet etter "rectification of names" for å se hva som ligger i denne historien fra Kina:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rectification_of_names

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.831
    Jeg har bare såvidt skummet gjennom tråden, men er det virkelig noen, nå i 2016, som på ramme alvor mener at CD er den ultimate kilde? CD er jo bare sååååå 2000, nå er det skybaserte kilder som gjelder.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har bare såvidt skummet gjennom tråden, men er det virkelig noen, nå i 2016, som på ramme alvor mener at CD er den ultimate kilde? CD er jo bare sååååå 2000, nå er det skybaserte kilder som gjelder.
    Egentlig et godt poeng. Folk flest - selv en del som har lang erfaring og har sterke meninger - hører ikke forskjell på digital lyd når bitraten kommer opp i rundt 300.

Det foregår en del seriøs forskning på temaet digital lyd. Her er en fersk metaanalyse om temaet:

AES E-Library ? A Meta-Analysis of High Resolution Audio Perceptual Evaluation

Merk at fagartikkelen er utskjelt av en del profesjonelle i lydbransjen, som et bestillingsverk for en kynisk musikkbransje som ønsker å selge gammel lyd i ny innpakning (som f.eks. MQE). Det morsomme med digital lyd, er at frontene er like steile innad i digitalleiren som mellom vinyl- og digitalleiren. Jeg tror det er slik vi mennesker er; sterke meninger, og vi bryr oss ikke om fakta som går mot våre etablerte holdninger. Det er derfor jeg er mest interessert i fakta før meninger. Men jeg innser at AFI er en helt spesiell kunstform hvor reglene for HIFI kan brytes.

:)

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Vedrørende ARTISTIC FIDELITY. Samtykker i disse betraktningene. Det er en del utstyr som måler bra som ikke lyder bra. Det er derimot vanskelig å ha en kvantitativ tilnærming til å vurdere dette. Når det er sagt så bare VET jeg hva som er mest sportsbil av Porsche og Audi, selv der Audien måler bedre i gitte settinger avhengig av modell. ;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    ^Vedrørende ARTISTIC FIDELITY. Samtykker i disse betraktningene. Det er en del utstyr som måler bra som ikke lyder bra. Det er derimot vanskelig å ha en kvantitativ tilnærming til å vurdere dette. Når det er sagt så bare VET jeg hva som er mest sportsbil av Porsche og Audi, selv der Audien måler bedre i gitte settinger avhengig av modell. ;)

Porsche er ikke Porsche. Siden ca. 2000 er det altfor mye plast og ny teknologi ;-)

Jeg hadde en gang en 4,2 liters V8. Nå er det like mange hester i min V4. Det er ikke helt det samme, men rundetidene er nok bedre på den nye.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    Tok en titt i motorrommet. V skulle vært I.

;-)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt; skrev:
    RuneRaskeReven; skrev:

Porsche er ikke Porsche. Siden ca. 2000 er det altfor mye plast og ny teknologi ;-)

Jeg hadde en gang en 4,2 liters V8. Nå er det like mange hester i min V4. Det er ikke helt det samme, men rundetidene er nok bedre på den nye.
    Så når det kommer til bil kan du forstå de som liker tidligere teknologi bedre?

Vinyl vs. digital kan kanskje sees sånn også? En 1987 911 Carrera går kanskje saktere rundt Nürburgring enn en 2016 Golf GTI, men er en mye kulere bil likevel.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt; skrev:
    RuneRaskeReven; skrev:

Så når det kommer til bil kan du forstå de som liker tidligere teknologi bedre?

Vinyl vs. digital kan kanskje sees sånn også? En 1987 911 Carrera går kanskje saktere rundt Nürburgring enn en 2016 Golf GTI, men er en mye kulere bil likevel.
    Metaforer er kraftfulle, så la oss drodle litt videre rundt temaet bil vs hifi.

Når vi bruker adjektiv som "kulere", så endres parametrene for å vurdere f.eks. en bil opp mot en annen bil enn om vi bruker adjektivet "raskere". Jeg er enig i at en eldre 911 er kulere enn en 2016 Golf GTI. Og jeg er sikker på at en del synes T-Forden er kulere enn en F1-bil eller en Bugatti Veyron. Når folk samles på veteranbiltreff, er jeg ganske sikker på at hver enkelt synes sin egen veteran er bedre enn den nestes (man viser i alle fall ikke sin misunnelse åpenlyst).

Et av poengene i åpningsinnlegget var at hifi-sentralen av og til minner om et veteranbiltreff. Mange kule oppsett, men jeg har inntrykk av at en del oppsett bygges opp for å gi lyden en kulør og sjarm som ikke finnes i det opprinnelige opptaket. Dermed etableres et filter mellom kildematerialet og output. Jeg mener det ligger i hifi-begrepet å søke den mest troverdige gjengivelsen av kildematerialet, ikke å søke kulhet. Og når det gjelder gjengivelse som er tro mot kilden, finnes det i lydbransjen en del parametre for å skille mening fra fakta.

Nå skal det sies at også jeg har hørt vinyl som har gått via rør, hvor lyden ikke kan skilles fra et digitalt oppsett. Med andre ord kan veteranbiler oppføre seg veldig likt nyere biler med innebyge datamaskiner og turbo - innenfor hifi-verden. Jo bedre et vinyloppsett/røroppsett er, desto likere vil det bli et skikkelig godt digitalt oppsett; transparente lydformidlere høres likere ut uavhengig av teknologien som ligger bak.

Veteranbiler trenger pleie, omsorg, tid og penger. For mange er en nybil mer praktisk, og du kommer fortere frem med høyere sikkerhet. Når folk på hifi-sentralen spør om råd av typen vinyl vs. digital, synes jeg det er naturlig å anbefale digital fordi vinylveien innebærer mer plunder som mange kanskje vil angre på i ettertid. Jeg tipper en del musikkanlegg står og støver i manges hjem. Det viktigste er å få brukt anlegget, ikke å vinne konkurransen om kulest bil/anlegg.

For øvrig, ville jeg valgt nybil eller veteranbil? Nybil!

PS: Bonuslåt, "Beste bilen i væla" av Vidar Sandbeck:

D G
    Når dagen er omme og det tines en træl
    A7 D
    Å vara or'ntlig mennesje med vilje og med sjel
    D G
    Da står det tel liv inni skyggen ta en bil,
    A7 D
    der Jonassen tar overtid med jekk og tång og fil.
    G D
    Så den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D
    du skulle bare høre hvis motor'n ville gå.

D G
    Den kroppen som solgt'n han var ærlig, det er visst -
    A7 D
    men er det gamle plugger i'n så blir det dårlig gnist.
    G
    Men sjå for en farge, nærmest lilla - okergul,
    A7 D
    og brems og ratt og speedometer, bært og fire hjul.
    G D
    A7 D

D G
    Og ongskokken hopper i den flotte fine vogn:
    A7 D
    I år skal vi på ferietur åt tanta vår i Sogn!
    D G
    Men Jonassen dykker i en vrang og vrien sak så
    A7 D
    onga kan studere høssen far døms ser ut bak.
    G D
    Og den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D

D G
    Fru Jonassen kjem ut med litt kaffe på ei fjøl
    A7 D
    og syns at han er flink som kan reparere sjøl.
    G
    Ho vil itte krenke'n for han har så følsomt sinn
    A7 D
    og særlig når han leter etter feil han itte finn.
    G D
    Men den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D

D G
    Og Jonassen heng over sveiva som en klegg
    A7 D
    me' aua lyser kvite inni oljesøl og skjegg.
    G
    Og onga går og sutrer for at ferien døms er slutt,
    A7 D
    men Jonassen han skratter for nå sa det putt-putt-putt -
    G D
    så den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    [
    Egentlig en oppsummering av hele innlegget mitt - men skrevet på en litt kjedeligere måte.

;-)
    Hadde du gjort det ennå litt mer kjedelig så ville poengløsheten kommet bedre frem i åpningsinnlegget. (Sjeldent mange bokstaver brukt på nesten ingenting.)

(Dette innlegget er ren hevn for at du nevnte gud. Nå går jeg til Spektrum for å høre Kent lydmessig rævkjørt av det dårligste konsertlokalet som fins. Jeg skal stå foran, hoppende med dissemage og pønkeattitude der ved rullatoren min.)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det minner meg om den gangen jeg kjøpte en Pioneer PL550 av et medlem her på sentralen. Min sønn var den gangen 20 år. Pakken med platespilleren kom med DHL. Levert på døren. Pakket så solid at den kunne vært sluppet ned over Afganistan fra en Hercules ( prøv det med en mp3 fil !!!! ). Jeg åpnet pakken og ut kom der en tidskapsel i fantastisk tilstand. Vitale deler var demontert og pakket hver for seg. Alt ble pakket ut, og min sønn kom opp i stuen og spurte : Hva i hel.... er det der for noe ? Herregud ser du ikke at dette er en..... nei selvfølgelig gjorde han ikke det, han hadde jo aldri sett en platespiller før. Kan den der lage lyd ???? spurte han. Vent å se sa jeg. Alt ble montert i rolig og nøyaktig tempo. Når alt var ferdig og spilleren koblet til, ropte jeg på min sønn. Nå kan du komme her å høre ! "Dark Side Of The Moon" - innkjøpt av undertegnede i 1973, ble lagt ned på spilleren, armen gled lydløst og dempet ned på PVC'en....så kom lyden...min sønn utbrøt...fy f.. er det mulig ???? Han ble helt stum, og stod med store øyne og betraktet denne fantastiske spilleren. Høyglans aluminium, treverk, oljedempet betjening, quartz syncro pulse, krystallklart støvdeksel, tung som bly, vekter og lodd på arm så vakkert maskinert at det er helt hinsides, lukten av elektronikk fra sent 70-tall, blinkende hastighetsbelysning inn mot platetallerkenen....hva f... kan digital musikk fra en liten dupp stille opp mot dette ??? Nå er poden blitt 25 år, og..... han spiller vinyl !!!! Hva han spiller ? Led Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd, Black Sabbath, Uriah Heep, Eric Clapton, Rolling Stones etc. etc.... Musikk som ble laget den gangen musikk enten kom fra analog radio, platespiller, kassettspiller eller spolebånd. Den gangen musikk var.....musikk, og kom fra analoge kilder. Takk gud for at noen fant opp platespilleren.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    BOB DYLAN: EN SKIKKELIG PØNKER

Mannen holdt munn i flere dager. Så kom denne meldingen. Ubetalelig! Jeg kjenner jeg begynner å like gammern mer enn før; han er jo sprek som en ungfole.

PS: Håper ikke Dylans sprog er for sterk kost for HFS og en del av medlemmene her ;-)

-------------------------------------------------------------

Vid midnatt kom så ett uttalande från Dylan själv i en skakig mobilinspelning, upplagd på skivbolaget Stereophones hemsida, där han ger sin syn på saken – och på Alfred Nobel:
    – Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet blickar mot slamsorna av det som en gång var en gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras med den typen av avfallshantering, säger Dylan väsande men behärskat i inspelningen utan att titta upp från sina anteckningar en enda gång.
    – För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en särskilt människofientlig bok till hans minne, som ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, medan jag alltid varit en fri rebell. Det är en ocean emellan oss!

Kilde: Bob Dylan vägrar ta emot Nobelpriset | Inzoomat

PS: Jeg gikk fem på... Sitatet er fra en satirisk nettside som ble startet opp tidligere i år. Ønsketenkning fra min side at Dylan ville finne på å si noe slikt...

Omtale av artikkelen fra mer troverdig hold: http://www.metro.se/nyheter/nej-bob...grar-ta-emot-nobelpriset/EVHpjr!fPbdjF5RYjbo/

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Når vi bruker adjektiv som "kulere", så endres parametrene for å vurdere f.eks. en bil opp mot en annen bil enn om vi bruker adjektivet "raskere".
    Fullstendig sammenliknbart, altså! ..Og "alle" vil ha den som er kulest, for det at en annen i teorien er litt raskere, får man ikke, eller har ikke behov for å, utnytte likevel.

Hvis ikke det vesentlige er å nerde og vinne i "top trumps", da. ;)

Edit:

Du har på en måte rett i at en vinylrigg krever litt mer oppsett enn en CD-spiller, men det er en del av sjarmen og hobbyen. At platespillere skal være upålitelige er bare tull. Forøvrig vet jeg om mange som kvier seg for å starte med streaming fordi det for mange er en bratt læringskurve å få databiten på plass, så det argumentet kan gå litt begge veier.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det minner meg om den gangen jeg kjøpte en Pioneer PL550 av et medlem her på sentralen. Min sønn var den gangen 20 år. Pakken med platespilleren kom med DHL. Levert på døren. Pakket så solid at den kunne vært sluppet ned over Afganistan fra en Hercules ( prøv det med en mp3 fil !!!! ). Jeg åpnet pakken og ut kom der en tidskapsel i fantastisk tilstand. Vitale deler var demontert og pakket hver for seg. Alt ble pakket ut, og min sønn kom opp i stuen og spurte : Hva i hel.... er det der for noe ? Herregud ser du ikke at dette er en..... nei selvfølgelig gjorde han ikke det, han hadde jo aldri sett en platespiller før. Kan den der lage lyd ???? spurte han. Vent å se sa jeg. Alt ble montert i rolig og nøyaktig tempo. Når alt var ferdig og spilleren koblet til, ropte jeg på min sønn. Nå kan du komme her å høre ! "Dark Side Of The Moon" - innkjøpt av undertegnede i 1973, ble lagt ned på spilleren, armen gled lydløst og dempet ned på PVC'en....så kom lyden...min sønn utbrøt...fy f.. er det mulig ???? Han ble helt stum, og stod med store øyne og betraktet denne fantastiske spilleren. Høyglans aluminium, treverk, oljedempet betjening, quartz syncro pulse, krystallklart støvdeksel, tung som bly, vekter og lodd på arm så vakkert maskinert at det er helt hinsides, lukten av elektronikk fra sent 70-tall, blinkende hastighetsbelysning inn mot platetallerkenen....hva f... kan digital musikk fra en liten dupp stille opp mot dette ??? Nå er poden blitt 25 år, og..... han spiller vinyl !!!! Hva han spiller ? Led Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd, Black Sabbath, Uriah Heep, Eric Clapton, Rolling Stones etc. etc.... Musikk som ble laget den gangen musikk enten kom fra analog radio, platespiller, kassettspiller eller spolebånd. Den gangen musikk var.....musikk, og kom fra analoge kilder. Takk gud for at noen fant opp platespilleren.
    Det var fanken til sønn! :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Mange kule oppsett, men jeg har inntrykk av at en del oppsett bygges opp for å gi lyden en kulør og sjarm som ikke finnes i det opprinnelige opptaket. Dermed etableres et filter mellom kildematerialet og output.
    Det trenger ikke være slik, og du baserer nok det utsagnet i stor grad på fordommer, men om det skulle være slik likevel: Hva så? Dessuten tror jeg egenlyden du snakker om i minst like stor grad vil komme fra selve vinylplata, i den forstand at den er mastret annerledes enn den digitale utgaven av samme innspilling. Hvorfor er det da masteren for digitalt distribusjonsmedium som er den eneste riktige?

Jeg mener det ligger i hifi-begrepet å søke den mest troverdige gjengivelsen av kildematerialet, ikke å søke kulhet.
    Det står du fritt til å mene, og mange deler den meningen. Likevel spør jeg igjen om det er så selvsagt at "mest troverdig" betyr "identisk frekvensrespons i lytteposisjon som på plata"/"måle flatt", og ikke bare å høres "ekte" ut, som at musikerne står foran deg i rommet og spiller. Denne "levende", organiske lyden synes jeg vinyl gjør bedre.

Du tar utgangspunkt i at ditt mål om å oppnå din definisjon av hi-fi er det eneste riktige, som alle må strebe etter. Sånn er det ikke. Ingen har noen slags forpliktelser om å søke en annen lydkvalitet enn den de selv liker best hjemme i sin egen stue, så hvorfor fortsetter du å argumentere som om dette var tilfelle?

Det virker som du tror at bare du får forklart de som liker vinyl hva den riktige definisjonen av "hi-fi" er, så vil de vende om og bytte til digitalkilde som preferanse. Hva som får deg til å tro det
    te er utenfor min fatteevne.

Og når det gjelder gjengivelse som er tro mot kilden, finnes det i lydbransjen en del parametre for å skille mening fra fakta.
    Ja. Hva så?

For øvrig, ville jeg valgt nybil eller veteranbil? Nybil!
    Javel. Det er lov. Det betyr likevel ikke at det er det riktige valget for alle bilkjøp. Som nyttekjøretøy er jeg enig, men som hobby til kos og glede kan valget fort bli annerledes.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Egentlig synes jeg denne tråden som startet med et svært provokativt innlegg og med alle forutsetninger til å bli en skikkelig "kabelkrangel", på tross av trådstarters intensjon, har gått svært så saklig og skikkelig for seg.
    Har en teori om hvorfor det er tilfellet. Crusty streifet borti forklaringen i går.
    Det må i så fall ha vært rein flaks. Med tanke på at alt jeg skrev i går var fyllerør. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt; skrev:
    PS: Bonuslåt, "Beste bilen i væla" av Vidar Sandbeck:

D G
    Når dagen er omme og det tines en træl
    A7 D
    Å vara or'ntlig mennesje med vilje og med sjel
    D G
    Da står det tel liv inni skyggen ta en bil,
    A7 D
    der Jonassen tar overtid med jekk og tång og fil.
    G D
    A7 D

D G
    Den kroppen som solgt'n han var ærlig, det er visst -
    A7 D
    men er det gamle plugger i'n så blir det dårlig gnist.
    G
    Men sjå for en farge, nærmest lilla - okergul,
    A7 D
    og brems og ratt og speedometer, bært og fire hjul.
    G D
    A7 D

D G
    Og ongskokken hopper i den flotte fine vogn:
    A7 D
    I år skal vi på ferietur åt tanta vår i Sogn!
    D G
    Men Jonassen dykker i en vrang og vrien sak så
    A7 D
    onga kan studere høssen far døms ser ut bak.
    G D
    Og den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D

D G
    Fru Jonassen kjem ut med litt kaffe på ei fjøl
    A7 D
    og syns at han er flink som kan reparere sjøl.
    G
    Ho vil itte krenke'n for han har så følsomt sinn
    A7 D
    og særlig når han leter etter feil han itte finn.
    G D
    Men den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D

D G
    Og Jonassen heng over sveiva som en klegg
    A7 D
    me' aua lyser kvite inni oljesøl og skjegg.
    G
    Og onga går og sutrer for at ferien døms er slutt,
    A7 D
    men Jonassen han skratter for nå sa det putt-putt-putt -
    G D
    så den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja,
    A7 D
    Mange hifieigarar som kjenner seg att her, tenkjer eg....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt skrev:
    Egentlig et godt poeng. Folk flest - selv en del som har lang erfaring og har sterke meninger - hører ikke forskjell på digital lyd når bitraten kommer opp i rundt 300.
    Streaming fra nettet behøver ikke være lossy komprimert data.

Men jeg innser at AFI er en helt spesiell kunstform hvor reglene for HIFI kan brytes.
    Hva snakker du om? Det finnes ingen regler for hi-fi.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig synes jeg denne tråden som startet med et svært provokativt innlegg og med alle forutsetninger til å bli en skikkelig "kabelkrangel", på tross av trådstarters intensjon, har gått svært så saklig og skikkelig for seg.
    Har en teori om hvorfor det er tilfellet. Crusty streifet borti forklaringen i går.
    Det må i så fall ha vært rein flaks. Med tanke på at alt jeg skrev i går var fyllerør. ;)
    Crusty, jeg tror ANMs poeng er at han anser seg selv som Mr. Perfect; han ville bare påpeke at andre ikke er like perfekte som han er.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    ALAN A. SHAW (HARBETH) OM VINYL

Jeg synes det er interessant at Alan A. Shaw, grunnlegger og eier av anerkjente Harbeth, vier en egen tråd på sin egen hjemmeside til temaet vinyl. Husk at Høvdingen flyttet denne tråden over til off-topic, sammen med temaer som politikk; tydeligvis fordi ledende krefter på hifi-sentralen mener at vinyldebatten ikke har noe med hifi å gjøre. Hvem kan mest om hifi? Shaw eller Høvdingen?

I åpningsinnlegget i tråden om vinyl* skriver han bl.a. følgende:

"Let's be very cautious about creating the impression that a return to vinyl is a step-up in fidelity".

I neste øyeblikk skriver han:

"This is all true, which I why I am not aware of a single professional recording or broadcast anywhere in the mainstream who would revert from digital. And they should know: they are in a position to make a direct comparison between the source sound (which has no pops, clicks, dust, distortion or stylus wear) and the reproduced sound.

Those are the facts, but as we here have long observed, when it comes to audio, it is the experience which is addictive, even if the technical facts spell out an objective, wholly contradictory story.

Good luck to the vinyl fans who are enjoying an audio experience which is both romantic and tactile. As a true love affair is".

Så en lengre passasje av Shaw, før et youtube-klipp:

"At this juncture, a passing space alien would conclude that the concept of stamping a vinyl record and replaying it in the unfiltered atmosphere with a contact tip was going to subject the vulnerable grooves to degradation, and rightly speaking, the discussion should stop here and now. Any replay system, whether mechanical, electronic, optical, chemical or whatever that introduces such variability into the replay process - no two discs are alike - has to be considered a stepping stone towards a system that can mass produce identical media which do not degrade over at least one human lifetime.

We all have a romantic attachment to events, and equipment, from the past. Old cars, old motorbikes, old girlfriends, old books, old photographs, old films, old shoes: an endless list. And long should we collectively applaud and respect the efforts of our forefathers who truly believed that they were living at the very pinnacle of technology. A look at the audio ads from the '50s proves that point. But we do have to draw a line between fulfilling our deep emotional needs - a highly personal and essential activity - and expanding the umbrella of legitimacy beyond ourselves, embroiling others in our personal dream. I hear comments like 'I told you that vinyl was better - the proof is that vinyl record sales are dramatically increasing' transforms an entirely personal position into a society-wide justification, which in marketing/revenue terms, is complete rubbish.

I'd wager that there is not one single recording engineer at the peak of his powers in the late 50s who would not have sold his very soul to the devil at that time to get his hands on digital technology. He, and the performers, would have struggled against the chronic limitations of the technology, and we today would have a far richer and more faithful legacy had we jumped directly from 78 shellac to digital. And now those great artists have departed the stage, and all we have is a shadow of their magnificence".

Og endelig klippet fra youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=XFxiLeQmb5k

Så for å oppsummere fra Shaws hjemmeside:

"Let's be clear about one thing, and this is of great importance. It is a trivial matter to demonstrate that the low-level resolution of vinyl is pathetically poor compared to the CD Red book standard because the background noise floor of vinyl is so dreadful: somewhere between three hundred an a thousand times worse than Red Book, as I have commented before, and is mentioned in my link above. Add to that the chronic distortions of a rock being dragged along an irregular channel in a dirt lined PVC platter, and there is no point discussing the technical superiority of vinyl, because it doesn't have any. If you know better, then please make a little audio demonstration to prove your point. You will not be able to. Words just are not enough. To defend your position you have to prove it by audio example, just as I would be expected to do, and have done. And will continue to do. Because it's the truth".

Jeg likte den siste setningen: FORDI DET ER SANNHETEN.

Kanskje derfor HFS henviser denne tråden til off-topic; slik at sannheten diskuteres off-topic, mens meninger og udokumenterte påstander får utarte i fri dressur?

Det er ikke så lett å se hvorfor Shaw velger å ta opp vinyl. Så vidt jeg kan se har han ingen kommersielle interesser i debatten (til sammenlikning kommer det meste av HFS' inntekter fra diverse hifi-butikker). Og det er liten tvil om at Shaw har mer erfaring og kompetanse enn de aller fleste på HFS som har sterke meninger.

Den nevnte Harbeth-tråden * strekker seg over 21 sider. På HFS har flere av leserne gjort meg oppmerksom på at temaet er uttømt og at det ikke er noe å diskutere. Kognitiv dissonans gjør vondt. Derfor søker mange å unngå den.

*An honest appraisal of vinyl v.digital... reality v. romance?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    LESETIPS PÅ EN SØNDAG: FAKTA ENDRER IKKE FOLKS MENING OM EN SAK

Jeg synes The New Yorker-artikkelen nedenfor er interessant lesning. Teksten (kilde 1) er basert på en fagartikkel om vaksineprogrammer og informasjonens evne til å endre folks holdninger (kilde 2).

Dette sitatet er bra:

"But imagine living in the time of Galileo, when understandings of the Earth-sun relationship were completely different, and when that view was tied closely to ideas of the nature of the world, the self, and religion. What would happen if Galileo tried to correct your belief? The process isn’t nearly as simple. The crucial difference between then and now, of course, is the importance of the misperception. When there’s no immediate threat to our understanding of the world, we change our beliefs. It’s when that change contradicts something we’ve long held as important that problems occur".

Og like nedenfor kommer denne:

"If someone held a contrary attitude, the correction not only didn’t work—it made the subject more distrustful of the source.".

HFS: Flat earth-sentralen?

Kilde 1: I Don’t Want to Be Right - The New Yorker
    Kilde 2: http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2014/02/25/peds.2013-2365.full.pdf

A

ANM

Gjest
    Tenk på det Svart-Hvitt, er det ikke fantastisk! At man i det heletatt kan se og høre en 15KHz tone på et stykke plast avlest med en kullbit! Hva hadde skjedd om han hadde en 25kHz tone på de to diskene? Kanskje man fortsatt kunne se noe som lignet en sinus på vinylen, mens CDen, en perfekt flat linje! Lurer på hvordan et kurve fra et instrument ville sett ut jeg.

A

ANM

Gjest
    Har forresten et hett litteraturtips til deg, slik at du ikke bare blir ekspert på lyd, men har alt som skal til for å bli HFSkonge!

Trollingfordummies.jpg

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    Tenk på det Svart-Hvitt, er det ikke fantastisk! At man i det heletatt kan se og høre en 15KHz tone på et stykke plast avlest med en kullbit! Hva hadde skjedd om han hadde en 25kHz tone på de to diskene? Kanskje man fortsatt kunne se noe som lignet en sinus på vinylen, mens CDen, en perfekt flat linje! Lurer på hvordan et kurve fra et instrument ville sett ut jeg.
    Hørt om hi-res? De fleste hører ikke forskjell mellom hi-res og CD, men dine gullører ville nok fanget opp de høyere frekvensene på hi-res. Ikke sant?

Her er et utklipp fra Tape Op-intervjuet med Scott Hull, som jeg viste til i åpningsinnlegget. Fikk du lest intervjuet?

"If you look through your record collection, the fourth or fifth song on the side tends to be a down-tempo song without heavily compressed drums in-your-face. That's because the inner part of the disc has progressively diminished high frequency capacity. Diameter loss means that the high frequency response of the disc drops off very gradually and very subtly as you go toward the label. We don't really worry about it too much for the first 60 to 70 percent of the record; as far as we're concerned it's pretty much flat. It's barely down a quarter-dB until this point where it starts to drop off a little quicker. There are conflicting issues, where the high frequency response actually rolls off, so it gets mellower on the inner part of the disc. But the likelihood of high frequency distortion goes up, because resolution [is] dropping. If you think about the circumference of the record, at about 12 inches versus one at about 5 and a half inches, near the label, that's less material going past the stylus every second, and it creates a slightly lower resolution. We can compensate a little bit with EQ, and it used to be a standard thing — 78s had "diameter EQ." As the carriage went across the record, it would turn a potentiometer that would increase the high frequency response as it went in. The problem with LPs is that we also run into some additional distortion, so you can't just add high end. But, if the record's cut at a reasonably low level where you're not really in danger of high frequency distortion, then you can add a little high frequency EQ to those inner bands to mitigate the problem. But you have to know what you're doing; you have to have experimented with it enough, had some successes and some failures, and figure out what works".

Mens vinyl har praktiske begrensninger (f.eks. blir de fleste skivene lagd for å avspilles på middelmådige platespillere), får kreativiteten fullt utløpet i det digitale domenet. Mange miksere og mastere klarer ikke å utnytte digitalformatets potensial, men det er ikke det vi diskuterer her; her holder vi romantikken utenfor og ser på avspillingsmediers objektive egenskaper.

Til glede for deg limer jeg inn en gammel reklameplakat for CD-mediet. Synes påstanden "pure, perfect sound forever" står seg, jeg.

A

ANM

Gjest
    Hørt om hi-res? De fleste hører ikke forskjell mellom hi-res og CD, men dine gullører ville nok fanget opp de høyere frekvensene på hi-res. Ikke sant?
    Jeg er ikke sikker på om jeg hører forskjell på 320k og CD en gang, vinyl derimot... Kanskje degradere meg til å ha blyører. Men igjen, er det ikke fascinerende at en svart plastbit kan gjengi en så tydelig kurve? Du ser også at det er et spekter av harmoniske. Tenk så vakker den kurven hadde blitt med en brickwall i toppen og bedre demping i arm og PU. Nesten CD...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt; skrev:
    Dazed; skrev:
    Hvor mange ganger skal du si det samme?
    Du har et veldig godt poeng. Mot gamle holdninger og overtro kjemper fakta forgjeves.
    Men vi har hørt deg, forstått deg, og vi andre vet også det samme som deg, men foretrekker vinyl på tross av det. Noe jeg har forklart nesten like mange ganger. Det hjelper ikke å gjenta det flere ganger. Det er ikke det at vi ikke vet disse tingene. Prøv å forstå argumentene du møter i stedet for å bare gå i loop mens du venter på et "ja, du har rett", for det kommer ikke til å føre frem. Å diskutere med deg er som å stange hodet i veggen, og nå begynner det å gjøre vondt.

Hvis jeg var med i ømme tær og personangrep-gjengen, ville jeg minne om forumreglementets regel 4 ganske snart nå. ;)

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    STATISTIKK OG GJENPRODUKSJON AV LYD: EN KORTHISTORIE OM STØYEN OG SIGNALET

I jakten på gjenproduksjon av lyd som er tro mot kilden - high fidelity - er det fordelaktig å definere målet (signalet); på den måten ser man klarere hva som er støy og hva som er signalet.

Ta en titt på illustrasjonen nedenfor, fra en populær bok (The signal and the noise) om statistikk i hverdagslivet:

Figuren innfører to begreper, nemlig "accurate" og "precise". Målet, dvs. signalet, er i midten av skiva. Figuren illustrerer fire scenarier:

1) Not accurate, not precise.
    2) Accurate, not precise.
    3) Not accurate, precise.
    4) Accurate, precise.

Perfekt gjenproduksjon av lyd representeres av scenario 4. I de tre andre scenariene innføres (a) systematisk eller (b) usystematisk støy; enten slik at a inntreffer, men ikke b, eller at b inntreffer, men ikke a, eller at begge deler inntreffer på samme tid.

Skal det ha noen mening å diskutere hifi, hjelper det oss stort å ha en referanse (dvs. målet, signalet). Ellers står man i fare for å bruke all tid på støyen, mens signalet drukner i sisyfosarbeidet. Livet er kort. Å lage et sett med spilleregler for vurdering av lyd (signalet), er derfor praktisk for å spare tid (krefter og penger).

Det er ingeniørens og forskerens jobb å definere målet, dvs. midten i skiva. Heldigvis er det ikke slik at ingeniører og forskere er uenige om hva som er midten i skiva når det kommer til diskusjonen om gjenproduksjon av lyd som er tro mot kilden.

I praksis finnes ikke den perfekte gjenproduksjon eller avspilling av lyd, men man kan likevel komme fremover ved å beskrive et ideal. Når man bygger et lydsystem, står man i fare for å innføre systematisk og usystematisk støy i forhold til signalet (midten av skiva). Noen ganger er støyen villet, dvs. lagd med hensikt. Vinyl er et filter, en form for EQ, som skaper støy - men mange liker denne støyen; da føres personlig smak inn i likningen, som kompliserer jakten på signalet, midten av skiva, betydelig. Andre ganger er ikke folk fullt så bevisste; de bygger opp en lydkjede som inneholder støy - dvs. avvik fra signalet - som de ikke har kontroll over, som ikke er gjennomtenkt, og som gjør gjenproduksjonen av lyd vilkårlig.

La oss si at du klarer å lage lydutstyr som leder deg rett til midten av skiva, dvs. signalet. I så fall ville det ikke være noe rasjonelt poeng å søke etter annet utstyr; målet nås gjennom det identifiserte lydutstyret. I og med at det finnes så mye lydutstyr der ute, tilsier all logikk at det fortsatt er mye støy forbundet med jakten på signalet. Det perfekte lydutstyret finnes ikke. Likevel våger jeg påstanden om at det finnes en klarere konsensus i pro-markedet enn i konsumentmarkedet; jungelen av produkter i konsumentmarkedet er større enn i promarkedet, jf. markedet for kabler, bokser og eksotiske tiltak.

Og den påstanden - om at jakten på den perfekte lyd er preget av mer støy i konsument- enn i promarkedet - har kommersiell relevans. Tenk deg at den entusiastiske konsumentens jakt på signalet var rasjonell, preget av kompetanse og en målrettet triangulering inn mot midten av skiva. I så fall ville en del produsenter av lydutstyr miste eksistensgrunnlaget. Marginene ville falle, for hvem vil betale 100.000 kroner for en marginal forbedring? Og hvis fokuset var på skiva og ikke støyen, ville utskiftningstakten blant konsumentene falle; også det er en kilde til lavere omsetning og fallende marginer for en del produsenter av utstyr til konsumentmarkedet.

Videre tilsier en slik tenkning at man kan stoppe opp og reflektere over hva HFS skal være og for hvem. Facebook og Google kritiseres for å være et sted hvor du og jeg bruker vår dyrebare tid til å generere annonseinntekter for de nevnte selskapene. Hvem bidrar til det meste av HFS' inntekter i dag? Brukerne eller hifi-butikkene? Og hvem tjener på at HFS er et sted hvor støyen får diskuteres på hovedforaene, mens et innlegg om signalet i jakten på high fidelity henvises til off-topic? Hvem tjener mest på din aktivitet på HFS?

Ok, jeg ser at jeg gnåler om det samme gang på gang. Merkelapper som "troll" og "Don Quixote" og advarsler om brudd på regel nummer 4 er sikkert vel fortjent.

La meg derfor avslutte dette innlegget med et manifest fra et virkelig sjefstroll, den tidligere nevnte Alan A. Shaw (Harbeth). Som leseren sikkert har forstått, har jeg stor sans for Shaws tankegang, og Shaw skriver mye bedre om lyd enn jeg kommer til å gjøre noen gang:

[h=2]The real world of audio comparisons[/h]
    This sub-forum is a final attempt to pull into one place, hundreds of thousands of words written here, many of them restating the same position, which amount to one, simple, statement. That statement is this ...

[HR][/HR]
    1. What we call 'sound' is nothing more than localised and fast moving barometric pressure variations around our head. That's no different from looking-up today's barometric pressure in your town, and imagining that same pressure very rapidly pumping up and down. The speed of the up and downs are what we call frequency. The peaks of the up and downs are what we call loudness or level.

2. The only - only - way our bodies can detect those pressure variations is by using a microphone and measuring equipment to observe, on a computer screen, the pressure wave going up and down, or by permitting the pressure wave to enter our ear canal. Once in there, according to a physical process, the up and downs are turned into electrical energy. Any subsequent evaluation of the pressure wave by the brain, such as the evaluation of the spectral content of the wave, are evaluations of how much energy there is in the pressure wave, frequency band by frequency band.

3. No two humans have the exactly the same physical hearing mechanism. No two humans have the same hearing acuity. Human hearing performance peaks before puberty and declines progressively thereafter. A 65 year old will, certainly, have less hearing acuity and narrower frequency range than a 45 year old. A correct balance for a pensioner's taste will sound extremely bright to a youngster.

4. Processes occur in every listener's brain which interpret those electrical signals. No two listeners will interpret the sound the same way. The mother of a small child will, without being conscious of it, experience a physical, chemical and hormonal response when she hears a child crying. The body of a mature male will never respond that way.

5. There is an absolute impossibility of applying adjectives that you may ascribe to an audio event ('warm', 'involving', 'foot tapping') to others as a matter of objective fact. They are merely generic marketing words. They have no universal meaning. There is no universally accepted lexicon of hi-fi. Every listener is, in effect, listening in their own language.

6. Audio enthusiasts the world over experience sound, interpret sound and like or dislike sound based on a complex algorithm of experiences, sensations and abilities. Although there superficially appears to be a common lexicon amongst those who listen and critique audio, in fact, there is little or no commonality at all. One man's 'rich' bass will be another man's 'boomy bass'. Both are equally valid opinions, seen from different personal perspectives.

7. Those who take fiddling with audio equipment seriously, and who invest time and money in their hobby, arrive by whatever internal processes at rigid, highly personal views that one product has merits over another; one is better, one is best. They then communicate these views to others, who, having no more means of independently validating those opinions, absorb them into their own belief system, in whole or in part. And so the inter-personal feedback cycle continues.

8. Audiophiles truly, deeply and passionately believe in their own insight into the merits of audio equipment. They will argue and promote those views almost to the death when we know, that it is unlikely that other one single human could be expected to have the same decoding process within their ear/brain.

9. There an almost total absence of scientific method in the critiquing of audio equipment. This is an ideal situation for the marketing of a technical science-based product to a non-technical consumer.

10. Methods have been developed, tested and used to properly compare audio equipment (called A-B testing) to reveal the objective (impartial) truth (as far as truth can be known by numbers of individuals in the observable universe). These methods have three core observations:

a) That the ear is highly influenced by the loudness of a sonic event. A police siren at half a mile is curious: at 20 feet, terrifying. Loudness has to be controlled before any credible comparison can be undertaken
    b) If the observer can see/smell/taste/touch the equipment under comparison, he will develop a preference based on some internal processes within his brain partially influenced by non-sonic sensory input
    c) The ordinary ear has a completely reliable memory about as long as a goldfish memory: a couple of seconds. Any remembered sonic events separated by a gap greater than a second or two cannot be considered objective. This is because of a conversion process from short to long term memory storage which condenses, simplifies and packages a sensory input into a 'ghost' impression. These impressions are entirely personal to the listener. They rapidly fade and/or take on modifications and restructuring with the passage of time. I would not trust the objectivity of my own audio memory more than a second or two for making business-critical, time separated comparisons. I would not expect others to have significantly better objective audio memory, even if they have a subjective memory of sonic impressions over a lifetime.

You can read about the human memory on the BBC website, here.

11. The means to properly compare A with B (the relay change-over box) can be built with simple tools in a few hours for about $25. There is no excuse for not building and using such a unit. We wholeheartedly recommend the use of the A-B comparator when selecting audio equipment, including loudspeakers, as we do with competitive models to pick out strengths and weaknesses.

12. Comments like 'I have spent a lifetime listening to amplifiers ... I can always tell the Model 123 from the rest, and the 456 has qualities that no other amp can ever have' are the product of self-delusion unless they are the outcome of a properly constructed instantaneous A-B comparison. Recognise such claims with subjective and personal, not universal truths.

Kilde: The real world of audio comparisons

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Svart-Hvitt: Det du skriver minner meg litt om en scene fra Matrix-filmen. Når Neo får valget mellom rød og blå pille så sier Morpehus at han ikke kan love noe annet enn sannheten hvis Neo velger den røde pillen. Den blå pillen symboliserer å "sove videre" og glemme alt som er skjedd - og leve videre i god tro.

Målinger og fakta begrunner ikke valget av vinyl rasjonelt - kanskje foruten dette med å sette seg ned og kose seg med en plate om gangen - men det er mye følelser knyttet til å ha en skikkelig vinyl-rigg. Dessuten kan mer støy på signalet gjøre at opplevelsen blir bedre og mindre krass / ærlig - som man må respektere.

De som velger å ta den blå pillen må få lov til å være i fred :) - sagt litt fleipette. Jeg liker selv lyden av Vinyl.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke de målinger og fakta svart-hvitt gnåler om i alle fall. Og det ER IKKE fordi det er noe vi ikke har forstått eller fordi det er noe vi ikke vil innse at vi liker vinyl.

Og alle sammen har jo digitale kilder også, som vi kan spille på når som helst, om vi skulle ønske det.

...så hva i huleste er poenget med dette maset? Igjen: Prøv å tenke gjennom noen av argumentene du har fått.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Det later jo til at du har funnet ditt område å fokusere på og som gir mening for deg Svart-Hvitt. Ingen grunn til å rote deg bort med vinyl og overpriset jåleri. Tror nok du vil få stor glede og inspirasjon av å følge hva feks Asbjørn, Armand og Snickers driver med. Jeg har vel ingenting mer å bidra med i denne debatten, bare å ønske deg lykke til.

mvh

6

65finger

Gjest
    Vinyl er det kuleste. En gramofon (helst med autostart) en bananbasert cocktail i neven og noe sent 50 tidlig 60 jazz på mellomhøyt volum. Det vil jeg ha nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn