CarstenS
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 12.03.2005
- Innlegg
- 308
- Antall liker
- 117
Hva med om noen forummedlemmer som bur i nærheten av Retep som har rør-oppsett inviterte han til at høre selv og se hva han syn's?
Done that (ingen respons foreløpig)! Men det blir jo ikke med hans HT og rom. (Min forsterker er forøvrig uinteressant for retep siden den er integrert, dessuten veier denn drøye 55 kg, så jeg har ikke lyst å knekke ryggen ved å dra på "turne" med den).Hva med om noen forummedlemmer som bur i nærheten av Retep som har rør-oppsett inviterte han til at høre selv og se hva han syn's?
Ombestemte meg. Det er ikke en misforståelse han hevder at man alltid brukte Klasse A i gamle radioer og forsterker. Finn gamle kretser fra Philco, Motorola, RCA, Williamson osv og du vil kjapt oppdage at det han sier ikke er sant. Forresten om du fyrer opp kun filamentetet på rør vil du kjenne at det blir varmt, med mindre vi snakker om gedigne senderrør.Ser at sitatet du viste til, er fra oppsummeringsboksene, hvor det like gjerne kan være desken som har stått for setningen.Rart å sitere en kar som åpenbart har grunnleggende mangler i sin kunnskap på feltet? Slik som sprøytet sitert under.JOHN WATKINSON OM RØR
"Valve power amps work in Class A and get very hot, wasting a lot of power.They need big heavy transformers."
Finner du feil i selve teksten (og ikke oppsummeringsboksene)?
Definer transparens og forklar hvordan du vurderer om noe er transparent eller ikke, S/hv.Noen som er uenige i denne?Ok det blir som det ofte gjør her på HFS. Jeg blir bare mer forvirret.
Ny vri.
Kan man trekke noen slutninger på hvordan de ulike type rør låter, både rør i pre og effekt? Det er jo mye opp til hver enkelt hvordan man oppfatter lyden, klar over det.
Men kan man feks si at alle KT88 rør har samme grunnlyden med lokale variasjoner mellom de ulike fabrikaktene?
=> DET SOM GIR EGENLYD, ER IKKE TRANSPARENT.
Spørsmål er så om du ønsker transparent gjengivelse eller ei.
En enkel, pragmatisk forklaring er denne:Definer transparens og forklar hvordan du vurderer om noe er transparent eller ikke, S/hv.Noen som er uenige i denne?Ok det blir som det ofte gjør her på HFS. Jeg blir bare mer forvirret.
Ny vri.
Kan man trekke noen slutninger på hvordan de ulike type rør låter, både rør i pre og effekt? Det er jo mye opp til hver enkelt hvordan man oppfatter lyden, klar over det.
Men kan man feks si at alle KT88 rør har samme grunnlyden med lokale variasjoner mellom de ulike fabrikaktene?
=> DET SOM GIR EGENLYD, ER IKKE TRANSPARENT.
Spørsmål er så om du ønsker transparent gjengivelse eller ei.
Ingen à la dem som Shaw beskriver, men er veldig interessert i å stille opp på godt forberedte tester! Så vidt meg bekjent gjennomføres ikke så mange slike i Norge? Kjenner du til noen, så skriv meg opp på listenHar du deltatt i blindtester selv?
Og min konklusjon er at magien oppstår når rett forsterker kobles til, uavhengig av om dette er rør eller transistor!
Menmenmen! Kan magi eksistere i et vakum?For at et rør skal virke, må man pumpe ut all røyken, men dersom den kommer inn igjen er det kjørt... helt motsatt av transistorer.
Er nok svært lite fritid som gjør dette. Intr et der, men så må det passe for begge parter.Done that (ingen respons foreløpig)! Men det blir jo ikke med hans HT og rom. (Min forsterker er forøvrig uinteressant for retep siden den er integrert, dessuten veier denn drøye 55 kg, så jeg har ikke lyst å knekke ryggen ved å dra på "turne" med den).Hva med om noen forummedlemmer som bur i nærheten av Retep som har rør-oppsett inviterte han til at høre selv og se hva han syn's?
Forøvrig har jeg mange ganger prøvd å unngå rørforsterkere ut av praktisk hensyn (tunge, varme, ineffektive, dyre rørskift). Hater rørforsterkere, skal jeg være brutalt ærlig! Men jeg vender stadig tilbake til rør, og da SET - dessverre...
Nå var jo det litt utfordringer med plassering av de hjemme hos han også. Så fikk ikke noe spes inntrykk av de hos han. Men synes de spiller svært godt hjemme hos meg i vertfall.Jeg kjenner han som hadde disse høyttalerne før Retep. Han brukte en Devialet 200. Ingen kanonmatch i mine ører, i alle fall.
Edit; Nå har han som foreslo Devialet selvfølgelig slettet innlegget sitt, og dermed ser jo mitt tilsvar rimelig malplassert ut, men likevel..
Lettskemte da ivertfall. Har ikke hatt noen intensjon om det. Her tråkker jeg forsiktig inn mot en verden jeg ikke kjenner. Og prøver å forstå om jeg burde legge alle kronene i en rør forforsterker eller selge effekttrinn og kjøpe både pre og effekt. Videre så lurer jeg på om de ulike familiene i rør som feks familien KT88 har store likhetstrekk. 12au7 12ax7 osv.Det var som faen, Retep! Du har visst skremt alle rørhoder bort fra egen tråd, hvis ikke hadde noen allerede meldt seg før du laget den tråden her. Jeg er nok en ensom svale i flokken som flakser rørete rundt på feil side av langfjella.
Får vel kanskje holde meg til SS og det jeg har nå. Låter ikke så ille det.Og min konklusjon er at magien oppstår når rett forsterker kobles til, uavhengig av om dette er rør eller transistor!
Det er vel like umulig å selge rørsler som transistor saker for tiden. Dvs omtrent helt umulig.Magien ligger i å få solgt de!
Det kommer jo også litt anpå om du ser på "veien som målet", eller om ikke liker å oppgradere / bytte ut komponeneter. Jeg for min del har vel slått meg til ro med at jeg sannsynligvis aldri kommer til å slå meg til ro.Får vel kanskje holde meg til SS og det jeg har nå. Låter ikke så ille det.Og min konklusjon er at magien oppstår når rett forsterker kobles til, uavhengig av om dette er rør eller transistor!
For egen del hadde det vært interessant å vite - om ikke annet for helhetsbildets skyld - hvem som lager gode, adekvate (dvs. som måler fremragende) rørprodukter der ute. På meg virker det vanskelig å begi seg ut i den jungelen, for det er vanskelig å skille dem som serverer "vibe" og kulør fra dem som serverer rent 96 brennevin. Jeg har stor respekt for fremragende håndverk; går selv i fire par 10 år gamle håndsydde hesteskinnsko (går i bare ett par av gangen), og skoene blir bare "bedre" med årene.Vi må vel bare innse det, mange av oss driver med Retro-Fi. Ikke retro i den forstand at utstyret som jeg synes faller innenfor kategorien nødvendigvis står tilbake lydmessig for de siste tiårs nyvinninger. Det er bare det at det finnes utstyr i dag som gjør jobben på en langt mer effektiv måte.
Jeg for min del kan leve godt med å bli sett på som litt bakstrebersk, jeg elsker gammel ingeniørkunst og er fascinert av hva man fikk til med relativt enkle verktøy. Å hedre den geniale oppfinnelsen katodestrålerøret, ved å fortsatt la det få være en del av den moderne lydkilden, synes jeg er helt i tråd med ånden av audiofili.
Hadde vi bare klart å få satt til side litt av hokus pokuset som jeg synes har fått en for stor plass i hobbyen, hadde det kanskje gitt mer rom for en felles forståelse og gjensidig respekt for at vi alle har den grunnleggende samme interessen, til tross for at vi tilnærmer oss feltet på litt forskjellig måte.
Kumbaya til dere alle.
Til tross for ditt forsøk på rasjonell tilnærming oppfatter jeg at din tilnærming fortsatt er svært subjektiv. Du vil gjerne sitere ingeniører, men forstår ikke helt innholdet i det du siterer. Du later feks ikke til å forstå hva jeg, Snickers, Orso osv reagere på med Watkinson, som er din nye "go to guy". Han mangler nemlig åpenbart ikke faglig forståelse. Den biten du ikke helt tar inn over deg er at ingeniørfaget riktignok handler om presisjon, men det er en presisjon med toleranser. Det er en av grunnene til at kabler bla, så lett kan avfeies som relevant bidragsyter i lydkjeden, slik er det også til dels med forsterker, innenfor en viss toleranse og visse parametre.For egen del hadde det vært interessant å vite - om ikke annet for helhetsbildets skyld - hvem som lager gode, adekvate (dvs. som måler fremragende) rørprodukter der ute. På meg virker det vanskelig å begi seg ut i den jungelen, for det er vanskelig å skille dem som serverer "vibe" og kulør fra dem som serverer rent 96 brennevin. Jeg har stor respekt for fremragende håndverk; går selv i fire par 10 år gamle håndsydde hesteskinnsko (går i bare ett par av gangen), og skoene blir bare "bedre" med årene.
Takk for svar.Høytalerne er et par Kharma CRM 3.2FE.Det er vanskelig å svare generelt på dette, men størst forskjell på lyden er det hvis rørene i forforsterker skiftes.
Først må man vite hva man vil ha, så kan man begynne å lete etter det.
Rørforsterkere høres IKKE like ut.
Hvor mye eller lite magi man får,-eller om noen i det hele tatt, bestemmes av matching i systemet/anlegget.
Ett anlegg låter best med en type rør, mens et annet låter best med andre.
Det er ikke uvanlig at noen anlegg trives best med transistor, eller etterhvert nokså vanlig.- switch-mode, D.
Hva slags høyttalere skal du drive med røramp?
mvh
Sitter med en Wyred 4 Sound effekttrinn som egentlig høres bra ut på de. Men "alle" testene jeg har lest sier at rør får det beste ut av de.
Må ha pre og effekt siden jeg skal dele aktivt mot sub.
Nå igjen?Noen som er uenige i denne?
=> DET SOM GIR EGENLYD, ER IKKE TRANSPARENT.
Spørsmål er så om du ønsker transparent gjengivelse eller ei.
Det viser seg dessverre at det er det.Ønsker lyd som gjør at jeg kan kose meg med musikken min. Er det så vanskelig..
Tykkjer transparens vert eit vanskeleg ord å metafore med. Tenkjer alltid på meir eller mindre skitne glasruter. Men kva med solbriller? kan dei vere transprente? Dersom du brukar farga glas? Dersom du har "fiskebriller"(polaroid), eller har briller som kompenserar for fjern-/nærsyn, skeive hornhinner el.l. Kva er "nøytralt", eigentleg? Og korleis vil vi ha det? Det vert vel ein individuell, subjektiv preferanse, når alt kjem til alt.
Når det gjelder effektrør - ja.Videre så lurer jeg på om de ulike familiene i rør som feks familien KT88 har store likhetstrekk. 12au7 12ax7 osv.
Hvis man skal høre på dette, så vil innholdet i dette innlegget kvele gleden med hi-fi som hobby.Kun du og psykologen din kjenner deg. Husk: Magien skjer oppi hodene våre, ikke i elektronikken eller i fysikkens verden.Ønsker lyd som gjør at jeg kan kose meg med musikken min. Er det så vanskelig..
Musikkgjengivere kan (i noen grad) beskrives objektivt, spesielt når det gjelder ting som kabler og forsterkere.
Fra et teknisk, ingeniørmessig ståsted er det ikke meningen at elektronikken skal legge til eller trekke noe fra det som ligger på selve innspillingen. Derfor vil kompetent laget elektronikk høres lik(ere) ut selv om teknologien bak er forskjellig.
En kynisk vei til god lyd er derfor å velge den elektronikken og de løsningene som gir transparent gjengivelse billigst og på et vis som tar minst plass, trekker minst energi, er mest holdbar osv.
Kan rør gi god lyd: Ja! Både når det gjelder det tekniske aspektet og når det gjelder det emosjonelle.
Om ikke innlegget i seg selv gjør det, så ville tilnærmingen det beskriver gjøre hobbyen meningsløs. Selvsagt er det flott at det funker for noen som bare ønsker seg mest mulig transparent/nøytral lyd, å bare kjøpe seg en dac med volumkontoll/pre-out og et par aktive monitorer og streame fra PC eller en streamer, og deretter bare nyte musikken, men for oss som liker å holde på med komponentbytter og å tune inn den lyden VI LIKER, og ikke nødvendigvis bare "transparent lyd" (jada, jada... Definisjonen av hifi, blablabla) er det uvesentlig.Dette innlegget kveler gleden med hi-fi som hobby.Kun du og psykologen din kjenner deg. Husk: Magien skjer oppi hodene våre, ikke i elektronikken eller i fysikkens verden.Ønsker lyd som gjør at jeg kan kose meg med musikken min. Er det så vanskelig..
Musikkgjengivere kan (i noen grad) beskrives objektivt, spesielt når det gjelder ting som kabler og forsterkere.
Fra et teknisk, ingeniørmessig ståsted er det ikke meningen at elektronikken skal legge til eller trekke noe fra det som ligger på selve innspillingen. Derfor vil kompetent laget elektronikk høres lik(ere) ut selv om teknologien bak er forskjellig.
En kynisk vei til god lyd er derfor å velge den elektronikken og de løsningene som gir transparent gjengivelse billigst og på et vis som tar minst plass, trekker minst energi, er mest holdbar osv.
Kan rør gi god lyd: Ja! Både når det gjelder det tekniske aspektet og når det gjelder det emosjonelle.
OM MATEMATIKERE VS MAGIKEREHvis man skal høre på dette, så vil innholdet i dette innlegget kvele gleden med hi-fi som hobby.Kun du og psykologen din kjenner deg. Husk: Magien skjer oppi hodene våre, ikke i elektronikken eller i fysikkens verden.Ønsker lyd som gjør at jeg kan kose meg med musikken min. Er det så vanskelig..
Musikkgjengivere kan (i noen grad) beskrives objektivt, spesielt når det gjelder ting som kabler og forsterkere.
Fra et teknisk, ingeniørmessig ståsted er det ikke meningen at elektronikken skal legge til eller trekke noe fra det som ligger på selve innspillingen. Derfor vil kompetent laget elektronikk høres lik(ere) ut selv om teknologien bak er forskjellig.
En kynisk vei til god lyd er derfor å velge den elektronikken og de løsningene som gir transparent gjengivelse billigst og på et vis som tar minst plass, trekker minst energi, er mest holdbar osv.
Kan rør gi god lyd: Ja! Både når det gjelder det tekniske aspektet og når det gjelder det emosjonelle.
Vedr. "toleranser": Hvorfor tror du jeg skrev 96 prosent?Til tross for ditt forsøk på rasjonell tilnærming oppfatter jeg at din tilnærming fortsatt er svært subjektiv. Du vil gjerne sitere ingeniører, men forstår ikke helt innholdet i det du siterer. Du later feks ikke til å forstå hva jeg, Snickers, Orso osv reagere på med Watkinson, som er din nye "go to guy". Han mangler nemlig åpenbart ikke faglig forståelse. Den biten du ikke helt tar inn over deg er at ingeniørfaget riktignok handler om presisjon, men det er en presisjon med toleranser. Det er en av grunnene til at kabler bla, så lett kan avfeies som relevant bidragsyter i lydkjeden, slik er det også til dels med forsterker, innenfor en viss toleranse og visse parametre.For egen del hadde det vært interessant å vite - om ikke annet for helhetsbildets skyld - hvem som lager gode, adekvate (dvs. som måler fremragende) rørprodukter der ute. På meg virker det vanskelig å begi seg ut i den jungelen, for det er vanskelig å skille dem som serverer "vibe" og kulør fra dem som serverer rent 96 brennevin. Jeg har stor respekt for fremragende håndverk; går selv i fire par 10 år gamle håndsydde hesteskinnsko (går i bare ett par av gangen), og skoene blir bare "bedre" med årene.
Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er så viktig å skille dem som bare serverer "vibe" med de som kan fremlegge perfekte målebrev i komponenten isolert sett.
Men nå trodde du vel ikke at Retep faktisk spurte etter magiske komponenter? Det var ganske tydelig at han spurte om hvor i kjeden rør påvirket lyden mest (som er i forforsterkeren (og phono-forforsterkeren).) og kanskje også hvilke egenskaper ved lyden fra rør vi liker.Med all respekt; det du skriver her er sprøyt. Trådstarter spør om magien i et lydprodukt. Så skriver jeg at "magien" er som det uforklarte ledd i en matematisk modell. Matematikere og statistikere liker ikke ting som er uforklart. "Magi" tiltaler ikke statistikeren. I statistikerens bok er hifi med høy epsilon-faktor dårligere enn et anlegg med lavere epsilon-faktor.
At gjenproduksjonsverktøy for lyd som har en lav epsilon-faktor ødelegger hifi som hobby, henger ikke på greip. Kanskje transparens ødelegger lyden for deg, men vi har ingen holdepunkter for at din smak kjennetegner flertallets (snarere er det tvert om, anekdoter fra blindtester tilsier at folk liker transparens).
Fordi ca 96% er den reneste spriten du i praksis kan servere under normale atmosfæriske forhold. Tipper du blir temmelig børst av bare 90% også.....Vedr. "toleranser": Hvorfor tror du jeg skrev 96 prosent?