Audiolense bruker en gating der man bestemmer etter frekvensperiode. Bølgelengder har ulik lengde så derfor har de også ulik varighet. Når man bruker et tidsvindu på eksempelvis 5 perioder så vil 500hz ha et gatingvindu på 10 millisekunder og 3.4 meter, mens 1000hz har en gating på 5 ms og 1.7 meter.
Grunnen til at man bruker en slik gating er fordi man vil korrigere på lag med ørene og da blir dette psykoakustisk mest riktig.
Default i frekvenskorreksjonen Audiolense er satt til 8 perioder i bass og 5 perioder i diskant. Midt på er den cirka på 6. Tidskorreksjonen er satt til 5 perioder og 2 perioder. med cirka 3.5 på midten. Dette har vært stabilt siden jeg begynte med AL for 7 år siden. Det er en ganske hard korreksjon. Jeg bruker den aldri.
Takk for forklaring. Jeg har helst lyst til høre mer konkret hva Bx sier. Den formelen han delte sier ikke meg så mye. Men dersom dette som du skriver stemmer, så betyr det at Audiolense utfører mye romkorreksjon med default innstillinger.
5 ms ved f.eks 1000 Hz innebærer at de aller fleste oppsett korrigeres det da for nærmeste siderefleksjon til minst 1000 Hz. Og man korrigerer alltid for gulvrefleksjoner ganske høyt opp i frekvens. Også takrefleksjoner vil også korrigeres høyt opp i frekvens. Motstående siderefleksjon vil korrigeres mindre i det fleste rom, men som regel et godt stykke over schrøder frekvensen. Sitter man inntil bakvegg, så korrigeres det veldig høyt opp i frekvens da micen er i veldig kort avstand til veggen. 5 frekvenperioder ved 3000 Hz er 1,65 ms. Sitter man 40 cm fra bakvegg, så kommer refleksjonene allerede etter 1,16 ms.
Når jeg sier korrigerer her, så mener jeg egentlig at den prøver å gjøre det. IMO så fungerer nemlig ikke korreksjon av rommet uansett på en fornuftig måte av diverse årsaker som jeg har vært inne på før. Så det er egentlig mye mer kompleks i praksis enn dette. Her deler vi opp reflektert lyd og direktelyd og skal endre direktelyden uten at det går faktisk utover direktelyden.
Takk selv.
Dette var et innlegg som gir meg tro på at vi begge kan bli litt klokere av denne diskusjonen og forhåpentlig OlavE som eier tråden.
Synes vi skal legge bort vorst case scenarioene og forholde oss til det som er anbefalt for å holde minst mulige scenarioer unna. Det går uannsett an å justere etter hvert enkelt scenario.
Det er anbefalt at høyttaler og lytteposisjon er
minst 1 meter fra nærmeste reflekterende flate.
Det gir oss noen holdepunkter. I Audiolense må man skille mellom frekvenskorreksjon som i praksis fungerer som vanlig IIR EQ og tidskorreksjon som bruker tidsdimensjonen. Det er kun denne som bøyer reglene om korreksjon av det som ikke er minimumsfase ved blant annet å fase ut refleksjoner. Slik jeg leser argumentene dine er det denne som er kilden til all skepsis.
Når man gjør IIR korreksjon er det helt stuerent å gjøre en glatting på en måling som tar hele rommet og frekvensjustere etter denne. Det må man ha i bakhodet når man ser hvilke tidsvinduer Audiolense bruker.
Derfor var forrige innlegget mitt upresist når jeg forholdt meg til Default i frekvenskorreksjon, når jeg burde forholdt meg til tidskorreksjon. Default i tidskorreksjonen er 5 perioder i bassen 2 i diskant og cirka 3 rundt 1000hz.
Har gjort noen kalkuleringer på SBIR refleksjoner hvor jeg har tatt utgangspunkt i anbefalt minimum avstander.
Dette er en siderefleksjon fra nærmeste høyttaler
Her kommer refleksjonen etter 4.5 ms. Default tidskorrigering slår inn ved ca 650hz. 4.6 ms for å være nøyaktig.
Dette er taket og der kommer refleksjonen etter 4 ms som tilsvarer TTD (tidskorreksjon) ved 750hz.
Dette er gulvrefleksjonen som kommer etter 3.1 ms som tilsvarer 1000hz, men så har man vanligvis gulvteppe som absorberer litt.
Dette er refleksjonen fra bakveggen som er 1 meter unna. Kommer som tilsvarer ca 6 ms.
Konklusjonen er at Default korrigerer litt av refleksjonene av rommet fra 750hz.
Dette varierer som du skriver fra rom til rom.
Men la oss uansett tenke at det er dette som utføres og at det faktisk fungerer. Og hva skjer med en slik korreksjon? Jo, man endrer frekvensspekteret totalt. Man korrigerer altså deler av den reflekterte energien og fargelegger tonalt resultatet. Noen refleksjoner blir korrigert høyt opp i frekvens, andre korrigeres noe lavere, andre noe lavere osv. Resultatet blir da helt kaotisk. Korreksjon er høyst båndbegrenset og det vil også endres helt etter avstand til flater og hvilke rom man har og er sånt sett helt uforutsigbar.
Å endre frekvenspekteret av summen av direktelyd og reflektert lyd ved frekvenskorreksjon er en diskusjon vi kan ta en annen gang, men det er jo i praksis slik man gjør med vanlig EQ.
Scenarioet med refleksjoner er ikke så ulikt hva man får i vanlige rom med å uten akustikktiltak. Det er en kaos uannsett.
Det betyr igjen at dersom man har en høyttaler med en meget konstant spredning, så ødelegges denne fine uniforme spredningen av korreksjonen. Den vil ikke bare ødelegge for frekvenssprekteret for førsterefleksjonene, men også de som treffer nærliggende flater og kommer igjen som senere refleksjoner. Hva er det som psykoakustisk riktig med dette?
Det var interessante tanker som jeg ikke har tenkt på før, men hvorfor ødelegges spredningen når korreksjonen tar hensyn til hver enkelt frekvens og bølgelengde?
Og dette er kun hvis korreksjonen utføres med flater som ikke endrer frekvensspekteret og er likt overalt! Og det er det selvsagt ikke i et rom med ulike flater og møbler hvor impedanseforholdet til refleksjonene er helt ulikt.
Her tror jeg du må lese deg litt opp på convolution og impulsresponsmåling. En impulsresponsmåling får med seg denne informasjonen.
Jeg har hele tiden diskutert romkorreksjon. Du sier at du ikke bruker romkorreksjon i særlig grad med Audiolense og bruker det som et motargument, noe som ikke er relatert til diskusjonen. Argumentasjoner som "at ingen bruker Audiolense på den måten" eller "man gjør slik" og det da ikke er romkorreksjon blir veldig rart. Du vet selvsagt ikke hvordan alle andre bruker Audiolense. Det er tvert imot veldig sannsynlig at de fleste bruker default innstillinger og det har vi nå sett innebærer mye romkorreksjon. Du innrømmer jo det selv og sier det er altfor sterk korreksjon. Og tror du Bx hadde satt dette som default hvis han ikke trodde på det?
Du anbefaler sterkt mot å bruke Audiolense på et tynt grunnlag. Jeg anbefaler det fordi det er et fantastisk verktøy som kan få uhørt god lydkvalitet hvis man bruker det riktig. Har alltid presisert at det er fleksibiliteten som er styrken til programmet.
At de fleste bruker Default er i så fall et hån mot programmet, men da kan man forstå hvorfor de fleste andre selger Automatiske løsninger.
Det som er nytt for meg er akkurat hva Audiolense korrigerer, og mulig det også ha vært endringer med ulike utgivelser. Jeg har vært klar over at Audiolense ikke korrigerer for i et uendelig tidsvindu, men jeg har ikke visst nøyaktig hva som gjøres med default innstillingene. Og fortsatt hadde det vært greit å vite sikkert om beskrivelsene dine er korrekte og om det har vært slik hele tiden eller skjedd endringer. Og hva forskjellene her er konkret på frekvenskorreksjon og tidsdomenkorreksjon. Igjen så vil påpeke at Bx argumenterer fra et ståsted om romkorreksjon. Korreksjon av bare høyttalerne har aldri vært et tema for meg.
Det er overraskende at du ikke har vært mer bevisst når du går så hardt ut.
Det er min personlige erfaring er at det er måling, target og ringing som er de største degraderende faktorene for korreksjonen. Tingene vi diskuterer her har mindre å si, men det er selvfølgelig viktig å tilpasse dette så man finner det perfekte kompromisset i hvert enkelt tilfelle. Har aktivt feilsøkt programmet over en 2 års periode og korrigert tosifret antall oppsett. Så lenge hardwaren og målingen har vært god nok har lyden blitt bedre. Alt fra litt til fantastisk stor forskjell. Det er ofte de beste rommene og oppsettene som får størst effekt faktisk.
Versjon 5 har fått enda flere muligheter og det vil gi muligheter for enda større skreddersøm. Gleder meg til å prøve!