...og med et interiør som ikke ser hjemmelaga ut....Blir interessant å de hvordan det blir med prisene og når avgiftene kommer.
Audi og Jaguar blir jo billigere enn tilsvarende Tesla.
...og med et interiør som ikke ser hjemmelaga ut....Blir interessant å de hvordan det blir med prisene og når avgiftene kommer.
Audi og Jaguar blir jo billigere enn tilsvarende Tesla.
Du mener vel 80% !? Det er jo nettopp fordi vi ikke krever opp nokk direkte skatt til å dekke samfunnets ambisjonsnivå at vi tyr til MVA mm.! Omsetningsskatt er en direkte asjosjal skatt som rammer samfunnets fattige. Derfor er momsfritak på en Tesla X som ligger laaaaangt utenfor rekkevidde til lavinntekts grupper en kraftig provokasjon uansett hvor nobelt målsettingen for lavutslipps bilisme enn er.Hadde vi hatt 20% ren bruttoskatt hadde vi sluppet denne diskusjonen og mange andre....
Så hvis man kjøper en Buddy eller Twizy får man ca 100000 utbetalt rett i hånden? Hvis subsidiebeløpet avkortes for biler som koster mindre enn de tenkte 200000 blir jo det også en favorisering av dyrere biler. I USA har man et system basert på "tax credits". Den som kjøper elbil kan trekke fra $7500 på skatten. Det kritiseres også, blant annet fordi det favoriserer høyinntektsgruppene som betaler såpass mye i føderal skatt. En stor fordel med avgiftsfritaket er at det er enkelt å administrere. Man kommer sikkert opp med noe mer komplisert etterhvert, eksempelvis en vektavgift + moms, men noen kommer sikkert til å være misunnelige da også.Jeg tror at de fleste ser fornuften med reduserte avgifter for å få fart på elbilsalget. Spørsmålet nå er vel egentlig hvordan dette skal videreføres. Problemet, i den grad det er et problem, er at de dyreste bilene, som de fleste ikke ser seg råd til å kjøpe, får mest reduksjon. Hvordan kan man ordne dette slik at biler i det segmentet folk vil kjøpe kommer bedre ut og det ikke er de med best råd som "stikker avgårde" med den største avgiftslettelsen. En måte å gjøre det på kunne være å gi et fast reduksjonsbeløp for alle elbiler. Produsentene priser bilene ut fra normale kalkyler, og så får man, f.eks. 200 000 (tilfeldig valgt beløp) i fradrag på denne prisen. Da vil de rimelige elbilene få en prosentvis større prisreduksjon og folk vil ikke føle at man er med og subsidierer de med god råd.
Dette ville sikkert ikke være den beste løsningen fra starten da Tesla vel var det eneste reelle alternativet, og det er ikke sikkert det er den beste løsningen nå, men vi er vel kommet såpass på vei nå at man kan vurdere alternative løsninger?
For meg ville det vært en gavepakke om alle elbiler fikk en million eller to i avgift. Da ville jo verdien på min bil være garantert høy i mange år som kommer.Dere el-bilelskere er så søte når noen kritiserer gavepakken til el-bileiere.
Det høres faktisk litt artig ut, litt som en dannet stumfilmutgave. Håper vi kommer dithen om ikke så lenge.Om ikke lenge er Tesla så billig som bruktbil at rånere har råd til en. Da vi du se burnende Tesla utenfor annenhvert gatekjøkken.
Hvor mye har strømregningen steget i samme tidsrom?........10.000 kroner i sparte drivstffutgifter pr. år.
Lite. En betydelig del av ladingen skjer også andre steder enn hjemme, dvs at jeg ikke betaler for den selv.Hvor mye har strømregningen steget i samme tidsrom?........10.000 kroner i sparte drivstffutgifter pr. år.
MAn blir omdirigert via appen i bilen om det er noen andre og bedre steder å lade. Mest aktuelt nedover i Europa langs veiene der det er tettere mellom dem. Ellers har Tesla varslet at de vil innkreve betaling for folk for biler som står tilkoblet ladere men er fulladet, slik at duster ikke bare parkerer der. Dette er litt viktig nå nå alle donaldteslaene slippes fri.Et spørsmål fra en ikke elbileier: i fjor var jeg ved Torp kjøpesenter nær Uddevalla i Sverige. På MAX (hamburgersjappe) hadde de hurtigladere for Tesla og det var faktisk kø for å få ladet (selvfølgelig bare norskregistrerte Teslaer). Får eierne noen som helst beskjed om når bilen er ferdigladet via en app eller annen måte? Ellers kan man jo okkupere en ladestasjon unødvendig!? Spør fordi jeg ikke vet
Jeg lader på Torp ganske ofte, kanskje et par ganger i måneden, senest i dag tidlig. Jeg har aldri opplevd kø der. Grand total etter fire år med Tesla er vel to minutter i superladekø på Solli en gang.Et spørsmål fra en ikke elbileier: i fjor var jeg ved Torp kjøpesenter nær Uddevalla i Sverige. På MAX (hamburgersjappe) hadde de hurtigladere for Tesla og det var faktisk kø for å få ladet (selvfølgelig bare norskregistrerte Teslaer). Får eierne noen som helst beskjed om når bilen er ferdigladet via en app eller annen måte? Ellers kan man jo okkupere en ladestasjon unødvendig!? Spør fordi jeg ikke vet
^ Du skal ikke se helt bort fra at det var noe galt med Mitsubishien
Primitivt .. eksosmotorer passer best til dem der nede i Afrika.Forbrenningsmotoren er grei å ha dersom man skal kjøre stort over 110 km/t.
Du kjenner til konseptet med hastighet og luftmotstand?Primitivt .. eksosmotorer passer best til dem der nede i Afrika.Forbrenningsmotoren er grei å ha dersom man skal kjøre stort over 110 km/t.
alternativet hvis du ikke har råd til en tesla er?Primitivt .. eksosmotorer passer best til dem der nede i Afrika.Forbrenningsmotoren er grei å ha dersom man skal kjøre stort over 110 km/t.