Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke du behøver stresse eller få noen nye nevroser før du får dine nye ting på plass. Nå har du vel hørt noen kompetente anlegg og har en formening om hva du ønsker å oppnå. Det er dessverre noen bruer du ikke kan gå over før du kommer til de og nye høyttalere er starten på jakten ikke slutten.
    Du forstår meg du, ANM!

    Det er kanskje å banne litt kjerka å si dette, men fram til i dag er det nok ikke basskapasitet står aller øverst på lista over hva som er viktig for meg i et anlegg. Hvis jeg har muligheten, vil jeg selvfølgelig heller ha masse basskapasitet enn liten basskapasitet. Åpenbart. Men det oppsettet jeg har hørt som har gitt meg de største musikalske opplevelsene er fortsatt Piega Master One på Duet i Bergen (dipol fra 300 hz og opp, lukket kasse derfra og ned). Uten subwoofere eller noenting - to åtte-og-en-halv-tommere i bassen, men som riktignok er oppgitt å gå ned til 18 hz (vet ikke når de begynner å rulle av). For meg var dette nok til at jeg tenkte: "Kan stereo bli så mye bedre, egentlig?". Så kan det selvfølgelig være at jeg vil endre mening når jeg får hørt på enda flere oppsett med virkelig gode og integrerte bassoppsett. Men det som står aller høyest på min prioriteringsliste er nok tonal klang og naturlighet i hele spekteret, tett fulgt av holografi OG pinpointing, og så fulgt av dynamikk og driv og god bass.

    Men kan godt være at dette bare er rasjonalisering, gitt at jeg bor i leilighet i en bygård og bassmulighetene derfor brutalt begrenser seg selv... :)
    Olav,

    litt off-topic, men det slo meg med ett at disse Piegaene du hørte; de har vel koaksialdesign i diskant og mellomtone?

    Bare et lite innlegg i refleksjonene om punktkilder vs. distribusjon.
    Ja, det er sant. Jeg tror det er flere grunner til at Piegaene hørtes så bra ut for meg den gangen. Koaksialdesignet er sikkert én grunn. Og at de er dipoler fra 300 hz og opp - jeg liker luftighet og fravær av kasselyd. Pluss at jeg tipper høyttalerne og spredningsmønsteret passet perfekt med plasseringen og rommet, som jo er stort og deilig. Martin på Duet vet hva han gjør.
    Har bare hørt en bokshøyttaler fra Piega og det var veldig bra.

    "Problemet" med dipol er at rommet blir en større faktor, i den grad at rommet blir en slags del av høyttaleren enn om man snakker om bokser og soffitløsninger. Eks.: Dipoler trenger vel minst en meter med luft bak?

    Så jeg velger å tro at det som er fellesnevner ved din og min opplevelse av Piega er koaksialdesignen. Logisk og teoretisk sett har jeg lett for å forstå hvorfor punktkilder ofte høres bra (dvs. presise og detaljerte) ut.

    Men: Det var først hos 8X12TOM at lyden begynte å leve sitt eget liv. Og det "anlegget" er så langt fra koaksialdesign som det er mulig å komme.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Olav,

    litt off-topic, men det slo meg med ett at disse Piegaene du hørte; de har vel koaksialdesign i diskant og mellomtone?

    Bare et lite innlegg i refleksjonene om punktkilder vs. distribusjon.
    Ja, det er sant. Jeg tror det er flere grunner til at Piegaene hørtes så bra ut for meg den gangen. Koaksialdesignet er sikkert én grunn. Og at de er dipoler fra 300 hz og opp - jeg liker luftighet og fravær av kasselyd. Pluss at jeg tipper høyttalerne og spredningsmønsteret passet perfekt med plasseringen og rommet, som jo er stort og deilig. Martin på Duet vet hva han gjør.
    Har bare hørt en bokshøyttaler fra Piega og det var veldig bra.

    "Problemet" med dipol er at rommet blir en større faktor, i den grad at rommet blir en slags del av høyttaleren enn om man snakker om bokser og soffitløsninger. Eks.: Dipoler trenger vel minst en meter med luft bak?

    Så jeg velger å tro at det som er fellesnevner ved din og min opplevelse av Piega er koaksialdesignen. Logisk og teoretisk sett har jeg lett for å forstå hvorfor punktkilder ofte høres bra (dvs. presise og detaljerte) ut.

    Men: Det var først hos 8X12TOM at lyden begynte å leve sitt eget liv. Og det "anlegget" er så langt fra koaksialdesign som det er mulig å komme.
    Burde sikkert ikke skrive dette, men tror 12Tommern også vil skrive under på at Audiolense har en betydelig del av æren for at lyden begynner å leve sitt eget liv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du burde skrive akkurat det du mener, Trompet. Følelser og fornærmede sjeler be damned!

    Når det er sagt, er det prøvemuligheter på audiolense?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.504
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men du får bare mulighet til å lage 90 sekunder med korrigert lyd. Det ga i alle fall meg nok til å bestemme meg:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Makan til mannskit, hva skulle 90 sekunder gi for noe inntrykk? ;)

    Fra spøk til revolver, to uker med dirac ga meg ikke nok tid til å bestemme meg om det var noe for meg eller ei. Riktignok er prøveversjonen der noe redusert, men likevel. 90 sekunder er langt over grensen til latterlig for å ta en avgjørelse som koster så mye. Så kjapt slo coolio fra seg audiolense som alternativ. :D

    Kundevennlighet er viktig!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men har ikke Audiolense åpent kjøp eller noe? Trodde det? Jeg regner med at Bx er grei hvis du spør pent :)

    Den internasjonale hovedkonkurrenten til Audiolense, Acourate, har forøvrig ikke noe åpent kjøp i det hele tatt. Det eneste de tilbyr er at man kan sende dem en fil sammen med rom-måling/sveip, og så sender de en korrigert fil tilbake, som man så kan avspille over anlegget og sammenlikne med originalen. Hvor vanskelig kan det egentlig være å implementere en slags "trial version" som går ut etter noen uker? Lær av de onde multinasjonale datagigantene!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, kanskje det. Nå var jeg ikke direkte blodseriøs, ville bare ha frem et poeng. Skal man kjempe om kundene så må man nesten kjempe om dem! Hvis de store firmaene gruser en på både brukervennlighet, pris OG service, da blir det vanskelig å henge med i svingene uavhengig av kvaliteten på produktet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Olav,

    litt off-topic, men det slo meg med ett at disse Piegaene du hørte; de har vel koaksialdesign i diskant og mellomtone?

    Bare et lite innlegg i refleksjonene om punktkilder vs. distribusjon.
    Ja, det er sant. Jeg tror det er flere grunner til at Piegaene hørtes så bra ut for meg den gangen. Koaksialdesignet er sikkert én grunn. Og at de er dipoler fra 300 hz og opp - jeg liker luftighet og fravær av kasselyd. Pluss at jeg tipper høyttalerne og spredningsmønsteret passet perfekt med plasseringen og rommet, som jo er stort og deilig. Martin på Duet vet hva han gjør.
    Har bare hørt en bokshøyttaler fra Piega og det var veldig bra.

    "Problemet" med dipol er at rommet blir en større faktor, i den grad at rommet blir en slags del av høyttaleren enn om man snakker om bokser og soffitløsninger. Eks.: Dipoler trenger vel minst en meter med luft bak?

    Så jeg velger å tro at det som er fellesnevner ved din og min opplevelse av Piega er koaksialdesignen. Logisk og teoretisk sett har jeg lett for å forstå hvorfor punktkilder ofte høres bra (dvs. presise og detaljerte) ut.

    Men: Det var først hos 8X12TOM at lyden begynte å leve sitt eget liv. Og det "anlegget" er så langt fra koaksialdesign som det er mulig å komme.
    Burde sikkert ikke skrive dette, men tror 12Tommern også vil skrive under på at Audiolense har en betydelig del av æren for at lyden begynner å leve sitt eget liv.
    Med så mange elementer er det ikke til å forundres over at DSP kan løfte lyden. Men de to andre trestjernersoppsettene jeg har hørt, hadde ingen DSP i lytteposisjon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Olav,

    litt off-topic, men det slo meg med ett at disse Piegaene du hørte; de har vel koaksialdesign i diskant og mellomtone?

    Bare et lite innlegg i refleksjonene om punktkilder vs. distribusjon.
    Ja, det er sant. Jeg tror det er flere grunner til at Piegaene hørtes så bra ut for meg den gangen. Koaksialdesignet er sikkert én grunn. Og at de er dipoler fra 300 hz og opp - jeg liker luftighet og fravær av kasselyd. Pluss at jeg tipper høyttalerne og spredningsmønsteret passet perfekt med plasseringen og rommet, som jo er stort og deilig. Martin på Duet vet hva han gjør.
    Har bare hørt en bokshøyttaler fra Piega og det var veldig bra.

    "Problemet" med dipol er at rommet blir en større faktor, i den grad at rommet blir en slags del av høyttaleren enn om man snakker om bokser og soffitløsninger. Eks.: Dipoler trenger vel minst en meter med luft bak?

    Så jeg velger å tro at det som er fellesnevner ved din og min opplevelse av Piega er koaksialdesignen. Logisk og teoretisk sett har jeg lett for å forstå hvorfor punktkilder ofte høres bra (dvs. presise og detaljerte) ut.

    Men: Det var først hos 8X12TOM at lyden begynte å leve sitt eget liv. Og det "anlegget" er så langt fra koaksialdesign som det er mulig å komme.
    Burde sikkert ikke skrive dette, men tror 12Tommern også vil skrive under på at Audiolense har en betydelig del av æren for at lyden begynner å leve sitt eget liv.
    Det kan jeg definitivt skrive under på, og jeg hører akkurat den samme ekte organiske lyden hos TN og vidarje som jeg hører hjemme. Når thohaug får ut fingern vil han også få denne lyden. Dere kan godt kalle det en signatur, men det er en såda som for min del ikke er mulig å leve uten. Audiolense for alltid.....hallelujah:)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.504
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du kan lage 90 sekunders snutter av hvor mange låter du vil og du kan holde på hvor lenge du vil.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når forventes disse sagnomsuste rundtstrålende høyttalerne i hus, da? :)

    "Rundtsrålende" er da en selvmotsigelse forresten! ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Når forventes disse sagnomsuste rundtstrålende høyttalerne i hus, da? :)

    "Rundtsrålende" er da en selvmotsigelse forresten! ;)
    Oktober eller november! Det er litt avhengig av hvor fort jeg klarer å betale de ned - kjøpte de jo med en slags nedbetalingsplan, og nekter å kjøpe noe på kreditt. Men håper på oktober :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Om du overhodet ikke har lån er jo det bra, men siden hver krone du bruker på annet enn å betale ned lånet er rentebelastet... og med tanke på valutausikkerheten... Spare seg til fant er jo et uttrykk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når forventes disse sagnomsuste rundtstrålende høyttalerne i hus, da? :)

    "Rundtsrålende" er da en selvmotsigelse forresten! ;)
    Oktober eller november! Det er litt avhengig av hvor fort jeg klarer å betale de ned - kjøpte de jo med en slags nedbetalingsplan, og nekter å kjøpe noe på kreditt. Men håper på oktober :)
    Feriepengene kommer jo straks også. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du burde skrive akkurat det du mener, Trompet. Følelser og fornærmede sjeler be damned!

    Når det er sagt, er det prøvemuligheter på audiolense?
    He he, du må ikke glemme at jeg er kulturarbeider. Mildeste folkeslaget som finnes. :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har bare hørt en bokshøyttaler fra Piega og det var veldig bra.

    "Problemet" med dipol er at rommet blir en større faktor, i den grad at rommet blir en slags del av høyttaleren enn om man snakker om bokser og soffitløsninger. Eks.: Dipoler trenger vel minst en meter med luft bak?

    Så jeg velger å tro at det som er fellesnevner ved din og min opplevelse av Piega er koaksialdesignen. Logisk og teoretisk sett har jeg lett for å forstå hvorfor punktkilder ofte høres bra (dvs. presise og detaljerte) ut.

    Men: Det var først hos 8X12TOM at lyden begynte å leve sitt eget liv. Og det "anlegget" er så langt fra koaksialdesign som det er mulig å komme.
    Burde sikkert ikke skrive dette, men tror 12Tommern også vil skrive under på at Audiolense har en betydelig del av æren for at lyden begynner å leve sitt eget liv.
    Med så mange elementer er det ikke til å forundres over at DSP kan løfte lyden. Men de to andre trestjernersoppsettene jeg har hørt, hadde ingen DSP i lytteposisjon.
    Var ikke meningen å være generaliserende. Var kun myntet på Langesund.:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir så eitrande forbanna når ting ikke er plug&play! Svarte hvor komplisert det var å få prøvd Audiolense i 90 sekunder!
    Finn en sang du vil prøve, konverter den via nett til wav-fil da audiolense ikke kan lese noe annet, velg sangen i AL som lager en 90 sek versjon av sangen med ønsket filter, spill av og........... ikke en jævla lyd. Måtte det brenne! :mad:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.495
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    Du burde skrive akkurat det du mener, Trompet. Følelser og fornærmede sjeler be damned!

    Når det er sagt, er det prøvemuligheter på audiolense?
    He he, du må ikke glemme at jeg er kulturarbeider. Mildeste folkeslaget som finnes. :rolleyes:
    Kult-ur arbeider; Rolexselgere :D

    Ellers har du rett i det med mild! Musikerdelen av kulturen er som regel det. Men det finnes andre fløyer innen kulturen som er noen råskinn.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det kan jeg definitivt skrive under på, og jeg hører akkurat den samme ekte organiske lyden hos TN og vidarje som jeg hører hjemme. Når thohaug får ut fingern vil han også få denne lyden. Dere kan godt kalle det en signatur, men det er en såda som for min del ikke er mulig å leve uten. Audiolense for alltid.....hallelujah:)
    Når står ikke verden til Påske. Halleluja-stemning i Langesund!?;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blir så eitrande forbanna når ting ikke er plug&play! Svarte hvor komplisert det var å få prøvd Audiolense i 90 sekunder!
    Finn en sang du vil prøve, konverter den via nett til wav-fil da audiolense ikke kan lese noe annet, velg sangen i AL som lager en 90 sek versjon av sangen med ønsket filter, spill av og........... ikke en jævla lyd. Måtte det brenne! :mad:
    Tror jeg trygt kan si at AL ikke er for deg. :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du burde skrive akkurat det du mener, Trompet. Følelser og fornærmede sjeler be damned!

    Når det er sagt, er det prøvemuligheter på audiolense?
    He he, du må ikke glemme at jeg er kulturarbeider. Mildeste folkeslaget som finnes. :rolleyes:
    Kult-ur arbeider; Rolexselgere :D

    Ellers har du rett i det med mild! Musikerdelen av kulturen er som regel det. Men det finnes andre fløyer innen kulturen som er noen råskinn.
    He he, var skrevet med et lite glimt selvsagt. Går relativt hardt for seg både titt og ofte, men følelsene ligger tykt utenpå.
    Vi driver jo nærmest kun på for å berike vårt publikum og skal knapt ha penger for det heller. ;D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Du burde skrive akkurat det du mener, Trompet. Følelser og fornærmede sjeler be damned!

    Når det er sagt, er det prøvemuligheter på audiolense?
    He he, du må ikke glemme at jeg er kulturarbeider. Mildeste folkeslaget som finnes. :rolleyes:
    Kult-ur arbeider; Rolexselgere :D

    Ellers har du rett i det med mild! Musikerdelen av kulturen er som regel det. Men det finnes andre fløyer innen kulturen som er noen råskinn.
    He he, var skrevet med et lite glimt selvsagt. Går relativt hardt for seg både titt og ofte, men følelsene ligger tykt utenpå.
    Vi driver jo nærmest kun på for å berike vårt publikum og skal knapt ha penger for det heller. ;D
    Ta en professor i musikk, JGH, på piano. Lei ham inn i fem timer for en forestilling. Hva blir fakturaen?

    Så tar du en advokat, fem års erfaring, og ber ham om hjelp. Fem timers fakturering.

    Slike "regnestykker" er morsomme...eller tragiske...alt etter ens ståsted.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Det kan jeg definitivt skrive under på, og jeg hører akkurat den samme ekte organiske lyden hos TN og vidarje som jeg hører hjemme. Når thohaug får ut fingern vil han også få denne lyden. Dere kan godt kalle det en signatur, men det er en såda som for min del ikke er mulig å leve uten. Audiolense for alltid.....hallelujah:)
    Når står ikke verden til Påske. Halleluja-stemning i Langesund!?;D
    Sånn blir det vel helt til jeg høre lyden i slukoteket, og verden faller i grus.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det kan jeg definitivt skrive under på, og jeg hører akkurat den samme ekte organiske lyden hos TN og vidarje som jeg hører hjemme. Når thohaug får ut fingern vil han også få denne lyden. Dere kan godt kalle det en signatur, men det er en såda som for min del ikke er mulig å leve uten. Audiolense for alltid.....hallelujah:)
    Når står ikke verden til Påske. Halleluja-stemning i Langesund!?;D
    Sånn blir det vel helt til jeg høre lyden i slukoteket, og verden faller i grus.
    En trestjernerskokk trenger ikke frykte noenting. Andre ting er bare annerledes. Ikke bedre på dette nivået.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Det kan jeg definitivt skrive under på, og jeg hører akkurat den samme ekte organiske lyden hos TN og vidarje som jeg hører hjemme. Når thohaug får ut fingern vil han også få denne lyden. Dere kan godt kalle det en signatur, men det er en såda som for min del ikke er mulig å leve uten. Audiolense for alltid.....hallelujah:)
    Når står ikke verden til Påske. Halleluja-stemning i Langesund!?;D
    Sånn blir det vel helt til jeg høre lyden i slukoteket, og verden faller i grus.
    En trestjernerskokk trenger ikke frykte noenting. Andre ting er bare annerledes. Ikke bedre på dette nivået.
    Frykter vel egentlig ingen ting, tror bare jeg hadde kost meg:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.512
    Antall liker
    17.174
    Sted
    Langesund
    Det er jeg også redd for.... men noen adopsjon kommer ikke på tale!
    Redd for? Tror du jeg kommer til å bli som enkelte av de andre "sugefiskene" du har rundt deg. Trives godt med det jeg holder på med og er nok en ensom ulv i hifi-verdenen. Likevel en sosial og nysgjerrig kar som sitter å venter på en invitasjon.
     

    alviss

    Banned
    Ble medlem
    30.05.2017
    Innlegg
    23
    Antall liker
    25
    Alviss; joda, folk på sentralen bryr seg om faste og klare meninger- så lenge de matcher ens egne meninger ;)

    Jeg er med på hva du skriver om klang og presisjon, og følger deg på resonnementet at klang ikke nødvendigvis er en kjent faktor i den betydning at ingen vet hvordan det faktisk hørtes ut under opptak. Dermed blir klang en slags x-faktor som enten høres realistisk ut i ens ører eller så gjør den ikke det.

    Men jeg mener likevel at presisjon er eneste måte man kan være objektiv på når man skal lage og/eller objektivt vurdere et system.

    Hvilken informasjon som står beskrevet i signalet/kilden ÷ anleggets degradering (tapt eller tillagt) av informasjonen = anleggets objektive kvalitet.

    Den store utfordringen i et system er å skille kvaliteten fra anlegget fra kvaliteten på systemet (anlegg + rom/akustikk) og å sørge for at det den ene faktoren ikke ødelegger den andre. Det går begge veier, egentlig.
    Slik jeg ser det er folk flest enige i dette, men uenige i betydningen av de individuelle detaljene som ligger i dette systemet.

    Der hvor du er opptatt av individuelle komponenters kvaliteter for å øke anleggets teoretiske potensiale er jeg opptatt av å redusere systemets degradering av signalet.

    Vanskelig setning kanskje, men i praksis betyr det bare at du har fokus på de små tingene mens jeg har fokus på de store. Jeg mener med andre ord at det er mer nyttig å ha fokus på at høyttalerne har flat frekvensrespons og perfekt tidsrespons enn at internkablingene er av et spesifikt materiale.

    Det er mulig det kommer en tid hvor de store faktorene i et system er på et sånt nivå at de små faktorene begynner å spille en stor rolle, men for min del er den realiteten så langt unna at det blir som å diskutere hvordan vi skal kolonisere Andromeda-galaksen før vi har kommet oss til Mars.

    Kort fortalt er jeg av den oppfatning at du rett og slett prater over hodet på de aller fleste når du hevder at det spiller ingen rolle om man står i et udempet rom, man vil fortsatt høre fordelen av Duelund-kondensatorer.
    Hvis du læser kommentarerne efter mit indlæg så har næsten alle meget travlt med at slå fast helt uden augmentation at punkt 3 i svart-hvitt indlæg er det rigtige: "(3) Det finnes ingen slike overordnede principper og denne debatten er derfor unødvendig." .

    Det jeg gør i mit indlæg er at forklarer at der faktisk er helt klarer principper for hvordan stereo virker, og at dette på mange punkter vil dikterer eventuelle løsninger hvis hi-fi er målet. Og indtil nu har ingen augmenteret i mod dette.

    Jeg synes også du misforstår mit indlæg, jeg ser netop anlægget som en helhed , elektronik, højtalere, og akustik, jeg forsøger faktisk at bringe enkeltheden ind i tråden , det som var det oprindelige udgangspunkt, forklarer at stereo ikke er så kompliceret endda, og at stereo indeholde nogle klarer definerede delelementer , som kan være lige så komplicerede som man ønsker sålænge de opfylder hovedformålet, at give os optimal hi-fi gengivelse, og dette mål vil begrænser kompleksiteten og mulige løsninger specielt inden for højtalere og akustik.

    Derudover forsøger jeg at forklarer at overordnet præcision fra anlægget alene ikke nødvendigvis giver tilfredsstillende hi-fi andet end på det måle-mæssige plan, og at dette bestemt er vigtigt, og efter min mening en grundbetingelse for at opnår optimal hi-fi. Så det er ikke det ikke et enten-eller, men et både-og.

    Det jeg tilføjer er at hi-fi udover præcision også indeholder begrebet klang og at der er en fællesmængde imellem de to begreber klang og præcision, men også at noget umiddelbart kun er klanggivende uden at det påvirker målinger/præcision.
    Men ikke kun klang bliver påvirket af disse komponenter også den subjektiv præcision påvirkes, det som opleves som flow og timing i musikken , det at musikken bliver mere logisk , nemmere at forstå og følge osv.
    Dette gælder også for hele apparater , da de jo netop er skabt af disse komponenter plus strømforsyning. Og det gælder både i det digitale domæne og det analoge domæne.

    Her er et eksempel hvor der testes en enkelt komponent i forskellige udgaver, en komponent ud af hundredvis (dette her kan i teorien også gælde software og de forskellige valg af algoritmer), overordnet vil målinger bliver påvirket minimalt i dette eksempel, men der er alligevel en klanglig forskel som også påvirker ens subjektive indtryk af præcision og timing og flow i musikken.

    Kan du ingen forskel hører ja så har du sparet de penge , men det betyder ikke at der ingen forskel er , og at nogle godt kan høre dette.
    Hver opmærksom på at personen i videoen faktisk selv dummer sig, han tror på et tidspunkt (6:42 to 8:25.) at det er den billige trådviklede keramik modstand som spille ,men det er faktisk hans sikkert meget dyre autotransformer, og han kommer til at sige sikkert i mod hans hensigt , at Duelunds graphite modstand er bedre, men at den dog er lidt spids i det øvre frekvens-område.

    Og her kommer så noget endnu mere mærkeligt , er det "spidse" et problem så kan man ændre klangen til det mere "afdæmpede/fyldige" kun ved at udskifte fin-sølv komponent-benene med kobber.
    Og her er jeg 100% sikker på at der ikke kan måles forskelle af betydning, og slet ikke noget som kan retfærdiggøre den oplevede lydforskel.

    Hver opmærksom på at dette er en! komponent (igennem Youtube) ud af hundredvis måske tusindvis af komponenter (modstande kondensatorer kabler stik bøsninger halvledere kabinet transformerer osv) hvor valg kan træffes og bedst mulig lyd performes kan vælges, og gør man dette garanterer jeg for en lydforskel som ikke er mulig at overhøre. I et dæmpet eller i et ikke dæmpet rum.

    Desværre er begge musik-eksempler han spiller umiddelbart stærkt manipuleret, lyd-forskelle er langt nemmere at høre og mere betydende på musik som ikke er manipuleret/sminket til at lyde godt på det gennemsnitlige anlæg.


    Ps. Tilføjet: Langt det meste inden for hi-fi mener jeg er logisk klarlagt og teoretisk dokumenteret, akustik konstruktionsteknik osv. Det som for mit vedkommende ikke er klarlagt fuldstændigt er det jeg beskriver og som videoen forsøger at demonstrere.

    Det er ikke et problem at måle forskel på de forskellige objekter (kabler modstande kondensatorer (software) osv.) men den klanglige konsekvens som disse objekter forårsager i outputtet fra det samlede anlæg er uhyrer vanskelig grænsende til det umulige at måle , og typisk langt lettere at høre, der mangler altså måle-metoder og teori for dette.
    Man må læne sig op af ens egen erfaringer eller andres for at vælge de komponenter med størst Fidelity eller man kan fuldstændig ignorerer det.
    Men man træffe sandsynligvis stadigvæk en form for valg som kan være baseret på pris, bedste data, design, eller dem har vi altid brugt, eller noget helt andet.
    Og ligegyldigt hvordan valget er truffet så vil det resulterer i en lydsignatur.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ah, da er jeg mer med på hva du prøver å fortelle, Alviss. En slik måte å kommunisere på er noe jeg kan like!

    Det er mulig du har et poeng, jeg følger deg ihvertfall på at klang er noe som er vanskelig å få skikkelig grep på ettersom det tilsynelatende er mange forskjellige veier til det målet, skal man tro hifi pressen og deres beskrivelser av opplevde klangfarger.

    Mitt forbehold når det kommer til å akseptere at det er materialene i kondensatorer og ledninger som påvirker klangen i stor grad er enkelt;
    Det er mange veldig forskjellige konstruksjoner med god opplevd klang som bruker vidt forskjellige komponenter i filtre, kabler osv. Derfor må man se på hva de har til felles og deretter forandre/luke ut/ekskludere én og én faktor av gangen for å se hva som har betydning for forskjellen man opplever.

    Likhetstrekkene er, såvidt jeg har fått med meg, oftere relatert til spesifikke faktorer i målinger enn spesifikke komponenter brukt. Feks er harmonisk forvrengning veldig gjerne noe som fremhever overtoner og dermed øker opplevelsen av klangfarger.

    Jeg har lest, ikke erfart, at med et tilstrekkelig nøytralt anlegg kan man legge inn forskjellige ting som manipulasjon av frekvensrespons og forvrengningsmønstre digitalt som gir effekter som bedre klangfarger, høyere oppløsning, større lydbilde etc.
    Plassering/pin-pointing manipuleres enkelt med tidsjusteringer.

    Jeg sier ikke at du tar feil, det kan godt hende at det er noen sammensetninger som er bedre enn andre. Men har man elementære problemer med anlegget som dårlig fasekoherens, frekvensrespons som bølgene i Skagerak, høy ulinjær forvrengning, for lav effekt etc så spiller det liksom veldig liten rolle i det store bildet.

    Iallefall ifølge vitenskapelige tester, som indikerer at opplevde forskjeller mellom komponenter har mer sammenheng med placebo enn noe annet.

    Jeg har ikke mulighet til å se videoen enda, så den kan jeg ikke kommentere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ah, da er jeg mer med på hva du prøver å fortelle, Alviss. En slik måte å kommunisere på er noe jeg kan like!

    Det er mulig du har et poeng, jeg følger deg ihvertfall på at klang er noe som er vanskelig å få skikkelig grep på ettersom det tilsynelatende er mange forskjellige veier til det målet, skal man tro hifi pressen og deres beskrivelser av opplevde klangfarger.

    Mitt forbehold når det kommer til å akseptere at det er materialene i kondensatorer og ledninger som påvirker klangen i stor grad er enkelt;
    Det er mange veldig forskjellige konstruksjoner med god opplevd klang som bruker vidt forskjellige komponenter i filtre, kabler osv. Derfor må man se på hva de har til felles og deretter forandre/luke ut/ekskludere én og én faktor av gangen for å se hva som har betydning for forskjellen man opplever.

    Likhetstrekkene er, såvidt jeg har fått med meg, oftere relatert til spesifikke faktorer i målinger enn spesifikke komponenter brukt. Feks er harmonisk forvrengning veldig gjerne noe som fremhever overtoner og dermed øker opplevelsen av klangfarger.

    Jeg har lest, ikke erfart, at med et tilstrekkelig nøytralt anlegg kan man legge inn forskjellige ting som manipulasjon av frekvensrespons og forvrengningsmønstre digitalt som gir effekter som bedre klangfarger, høyere oppløsning, større lydbilde etc.
    Plassering/pin-pointing manipuleres enkelt med tidsjusteringer.

    Jeg sier ikke at du tar feil, det kan godt hende at det er noen sammensetninger som er bedre enn andre. Men har man elementære problemer med anlegget som dårlig fasekoherens, frekvensrespons som bølgene i Skagerak, høy ulinjær forvrengning, for lav effekt etc så spiller det liksom veldig liten rolle i det store bildet.

    Iallefall ifølge vitenskapelige tester, som indikerer at opplevde forskjeller mellom komponenter har mer sammenheng med placebo enn noe annet.

    Jeg har ikke mulighet til å se videoen enda, så den kan jeg ikke kommentere.
    Husk at masteringeniøren sitter i studio og legger til og trekker fra informasjon for å skape det lydbildet oppdragsgiver (artist, plateselskap osv.) i samarbeid med masteringeniøren ønsker. På sett og vis kan man kanskje si at avvik fra dette lydbildet er avvik fra hifi. En del masteringeniører rister på hodet når de ser at folk bruker rør og andre virkemidler i avspillingssituasjonen for å endre på lydbildet; de samme ingeniørene bruker som kjent rør og andre ting i studio for å nettopp skape et helt bestemt lydbilde, og da blir det dobbelt opp med farging når avspillingskjeden ikke er helt fri for fordreining osv.

    Teoretisk sett er det enklere å definere hva man er ute etter, nemlig at lydbølgen som treffer ørene, avviker minst mulig fra den lydbølgen som ligger på opptaket/masteren. Dessverre finnes ikke standard tester der ute for å måle slike lydbølger. Merk at jeg skriver "standard tester" for det finnes tester av dette, men de er ikke så utbredt og allment akseptert (dette er en kjepphest som ris av John Watkinson).

    Uansett virker det å være en idé å sitte mest mulig i direktelyden for å få mest mulig av kildens lydbølge rett inn i øret. Det virker på meg som om de fleste på HFS praktiserer prinsippet om mest mulig direktelyd og enkelte har et smørøye som er så lite at man nesten må skru hodet fast i en skrustikke ;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Presisjon er jo alfa og omega dersom det er high fidelity (høy nøyaktighet) som er målet, det er vi enige om både Alviss, Olav2, Svart-hvitt og jeg.

    Tror egentlig alle er enige i det. Men det skiller litt i hvilke kurver vi legger eggene våre for å fordele betydningen av de forskjellige faktorene som utgjør vekten.

    Siden jeg har boksing som bakgrunn kan jeg gjøre to analogier som treffer godt;

    1. Man kan ikke bli en god bokser av å lese bøker, se filmer og lese teori.

    2. Man kan fint bli en god bokser selv om noen elementære teknikker og teori har gått en hus forbi.

    Spørs om ikke dette gjelder hifi også, det er for mange faktorer involvert til at det kan bli ett fasitsvar gjeldende for alle situasjoner.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Presisjon er jo alfa og omega dersom det er high fidelity (høy nøyaktighet) som er målet, det er vi enige om både Alviss, Olav2, Svart-hvitt og jeg.

    Tror egentlig alle er enige i det. Men det skiller litt i hvilke kurver vi legger eggene våre for å fordele betydningen av de forskjellige faktorene som utgjør vekten.

    Siden jeg har boksing som bakgrunn kan jeg gjøre to analogier som treffer godt;

    1. Man kan ikke bli en god bokser av å lese bøker, se filmer og lese teori.

    2. Man kan fint bli en god bokser selv om noen elementære teknikker og teori har gått en hus forbi.

    Spørs om ikke dette gjelder hifi også, det er for mange faktorer involvert til at det kan bli ett fasitsvar gjeldende for alle situasjoner.
    Det er mer mellom himmel og jord - lydkilden og øret - enn vi klarer å skrible ned her ;-)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    En del masteringeniører rister på hodet når de ser at folk bruker rør og andre virkemidler i avspillingssituasjonen for å endre på lydbildet; de samme ingeniørene bruker som kjent rør og andre ting i studio for å nettopp skape et helt bestemt lydbilde, og da blir det dobbelt opp med farging når avspillingskjeden ikke er helt fri for fordreining osv.
    Helt klart interessant.
    Man kan selvsagt ikke forvente at Masteringingeniøren skal kunne vite hva lytteren besitter av utstyr, men det tas tydeligvis utgangspunkt i noe som heller ikke stemmer for andre enn flertallet, kanskje (midlere tilpassing?). Man lager altså en master med en del forutsetninger rundt. Det lydbildet som skapes i studioet vil nok ikke lyde likt som studio-gjengivelsen andre plasser, uansett.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Masteringeniøren mikser for at lyden skal være best mulig tilpasset kundegruppen sin. Dersom det er massene som skal nås så siktes det inn et lydbilde som låter bra på Apple earpods.

    Det sier egentlig seg selv at bilradio og øreplugg er massemarkedene som skal treffes. De 3 tullingene per 1 million innbyggere som er audiofile er helt uvesentlig for de aller fleste produsentene. Av denne grunn er ofte produksjon fra filmverdenen langt bedre lydmessig kvalitet på enn musikkverden, og det høres godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn