Det virker som om mange her er av den oppfattelse av at kabelprodusentene er en gjeng useriøse sjarlataner hvis eneste mål er å lure stakkars forbrukere. Ingen her har vel noen som helst anelse om utviklingskostnader som ligger bak en del av disse kablene? Kan man ikke bare godta at en del kabler koster fryktelig mye penger og at det finnes individer som mener at kabler er en viktig komponent i ett system? Det er jo ingen tvang om å kjøpe disse.
Jo, det har vi en viss anelse om. Eksempelvis vet vi at Nordosts greie er å kjøpe inn industrikabler fra produsenten Flex-Temp (fabrikken ligger ikke langt fra Nordosts HQ) og repakke dem for "audiofil bruk". Nordosts "banebrytende nyvinninger" har en tendens til å følge produktutviklingen hos Temp-Flex, hvor de samme kablene f eks brukes i forsvars- og aerospace-industrien. (
Temp-Flex Specialty Wire and Cable Products - Molex) I noen tilfeller fjerner Nordost den ytre beskyttelseskappen for at den blanke skjermen skal være synlig eller får Temp-Flex til å produsere serier med andre farger. Så Nordosts "produktutvikling" består stort sett i å sjekke hvilke nyheter Temp-Flex lanserer, velge ut de som kan omdefineres som audiokabler, og så utvikle emballasje og reklame mend eventyrfortelling.
Jeg kjenner også folk som jobber hos Habia Cable i Sverige. De produserer for flere av de "audiofile kabelprodusentene" og har litt moro av at spesifikasjonen derfra sjelden sier noe om elektriske egenskaper, men legger stor vekt på eksakt fargematch på ytterkappen. (
Products)
Dessuten har vi vår lokale produsent av "verdens beste kabler", Skogrand Cables. Der vet vi at produktutviklingen skjedde i form av en DIY-tråd her inne, med gratis råd og hjelp fra mange av oss, men hvor sporene ble slettet da kreasjonen plutselig gjenoppsto som et kommersielt produkt til fantasipriser. Dessuten ser det ut til at han har et løselig forhold til patentrettigheter. Utviklingskostnader - fint lite. Der er også regnskapene tilgjengelige, så det er ikke så vanskelig å se at lønns- og materialkostnadene er veldig lave, tilsammen ca 12 % av omsetningen, mens det som koster noe er markedsføring og salgsaktiviteter. (
https://www.regnskapstall.no/regnskapstall-for-skogrand-cables-as-105429610S1?view=full)