Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmål:
    Tråd: Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Svar:
    dyre HI-END kabler er ikke bedre lydmessig enn rimelig prisede kabler som selges over disk i de fleste butikker
    Jeg har enda ikke fått svar på hva som er gale med høyttalerledningene til Europris, som gav meg voldsom skrikende og fyselig lyd,
    slik at de gikk rett i bosset/søppelet etter 5 min.

Stilt spørsmålet flere ganger uten svar.

De er så billige at dere kan kjøpe å teste selv.

Svar ønskes virkelig på hva er galt med de?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det virker som om mange her er av den oppfattelse av at kabelprodusentene er en gjeng useriøse sjarlataner hvis eneste mål er å lure stakkars forbrukere. Ingen her har vel noen som helst anelse om utviklingskostnader som ligger bak en del av disse kablene? Kan man ikke bare godta at en del kabler koster fryktelig mye penger og at det finnes individer som mener at kabler er en viktig komponent i ett system? Det er jo ingen tvang om å kjøpe disse.
    Jo, det har vi en viss anelse om. Eksempelvis vet vi at Nordosts greie er å kjøpe inn industrikabler fra produsenten Flex-Temp (fabrikken ligger ikke langt fra Nordosts HQ) og repakke dem for "audiofil bruk". Nordosts "banebrytende nyvinninger" har en tendens til å følge produktutviklingen hos Temp-Flex, hvor de samme kablene f eks brukes i forsvars- og aerospace-industrien. (Temp-Flex Specialty Wire and Cable Products - Molex) I noen tilfeller fjerner Nordost den ytre beskyttelseskappen for at den blanke skjermen skal være synlig eller får Temp-Flex til å produsere serier med andre farger. Så Nordosts "produktutvikling" består stort sett i å sjekke hvilke nyheter Temp-Flex lanserer, velge ut de som kan omdefineres som audiokabler, og så utvikle emballasje og reklame mend eventyrfortelling.

Jeg kjenner også folk som jobber hos Habia Cable i Sverige. De produserer for flere av de "audiofile kabelprodusentene" og har litt moro av at spesifikasjonen derfra sjelden sier noe om elektriske egenskaper, men legger stor vekt på eksakt fargematch på ytterkappen. (Products)

Dessuten har vi vår lokale produsent av "verdens beste kabler", Skogrand Cables. Der vet vi at produktutviklingen skjedde i form av en DIY-tråd her inne, med gratis råd og hjelp fra mange av oss, men hvor sporene ble slettet da kreasjonen plutselig gjenoppsto som et kommersielt produkt til fantasipriser. Dessuten ser det ut til at han har et løselig forhold til patentrettigheter. Utviklingskostnader - fint lite. Der er også regnskapene tilgjengelige, så det er ikke så vanskelig å se at lønns- og materialkostnadene er veldig lave, tilsammen ca 12 % av omsetningen, mens det som koster noe er markedsføring og salgsaktiviteter. (https://www.regnskapstall.no/regnskapstall-for-skogrand-cables-as-105429610S1?view=full)
    Og dette med Nordost kan du selvsagt bevise?
    Godt nok og anta.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål:

Svar:
    dyre HI-END kabler er ikke bedre lydmessig enn rimelig prisede kabler som selges over disk i de fleste butikker
    Jeg har enda ikke fått svar på hva som er gale med høyttalerledningene til Europris, som gav meg voldsom skrikende og fyselig lyd,

De ble nok ikke innspilt på bare 5 min;)

W

WayAhead

Gjest
    Spørsmål:

Her må du nok se nærmere på anlegget ditt ... de kablene er helt ok de, nokså nøytrale...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.079
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke. Har ikke forsøkt dem selv, finner dem ikke på hjemmesiden til Europris, har ingen data på dem. Europris har tydeligvis sluttet å selge dem.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Vet ikke. Har ikke forsøkt dem selv, finner dem ikke på hjemmesiden til Europris, har ingen data på dem. Europris har tydeligvis sluttet å selge dem.
    Sikkert dårlige tilbakemeldinger fra en vanskelig kunde :rolleyes:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    OK, siden det er vanskelig å komme med negative bevis, her kommer indisier:

1: Ingen hos Nordost selv nevner at de leverer eller har levert kabler til NASA. De sier at de baserer seg på teknologi som er benyttet til romfartsformål (og dermed også NASA). Dette vil si at de kan benytte Temp-Flex og fremdeles snakke sant.

2: Det finnes ingen "Nordost factory tour" eller noen andre referanser til en faktisk fabrikk noe sted som jeg klarer å finne.

3: Nordost hevder at alle produktene deres er laget i Holliston Massachusetts. Problemet? Det finnes ingen kabelfabrikk i Hollister, så selve kabelen regnes tydeligvis som en råvare. Og de hevder ikke at de fremstiller råvarene sine selv. (det ville vært ganske drøyt om de gjorde)

4: Temp-Flex lager høykvalitetskabler som ser prikk like ut som Nordost, som brukes til romfartsformål, og som produseres i South Grafton, Massachusetts. Som er "like ved" Nordost-kontoret.

Kan noen påstå at dette ikke er brukbare indisier på at hele greia med NASA og Nordost's egenproduksjon av kabler bare er basert på en misforståelse?
    Kan noen presentere noe , beviser eller indisier, som er bedre enn det jeg har lagt ut her nå, som faktisk tyder på at jeg tar feil og at de faktisk HAR en egen fabrikk?
    Tempflex.com:

Temp-Flex Specialty Wire and Cable Products - Molex

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.079
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

1: Ingen hos Nordost selv nevner at de leverer eller har levert kabler til NASA. De sier at de baserer seg på teknologi som er benyttet til romfartsformål (og dermed også NASA). Dette vil si at de kan benytte Temp-Flex og fremdeles snakke sant.

2: Det finnes ingen "Nordost factory tour" eller noen andre referanser til en faktisk fabrikk noe sted som jeg klarer å finne.

3: Nordost hevder at alle produktene deres er laget i Holliston Massachusetts. Problemet? Det finnes ingen kabelfabrikk i Hollister, så selve kabelen regnes tydeligvis som en råvare. Og de hevder ikke at de fremstiller råvarene sine selv. (det ville vært ganske drøyt om de gjorde)

4: Temp-Flex lager høykvalitetskabler som ser prikk like ut som Nordost, som brukes til romfartsformål, og som produseres i South Grafton, Massachusetts. Som er "like ved" Nordost-kontoret.

Kan noen påstå at dette ikke er brukbare indisier på at hele greia med NASA og Nordost's egenproduksjon av kabler bare er basert på en misforståelse?
    Kan noen presentere noe , beviser eller indisier, som er bedre enn det jeg har lagt ut her nå, som faktisk tyder på at jeg tar feil og at de faktisk HAR en egen fabrikk?
    Ja, enig. Dessuten kan du legge til at:
    5. Hjemmesidene hos Nordost viser ikke spor av noe som helst aerospace, bare "the world's finest audio and video cables" (de også)

6. Satelittfoto (google maps) viser en liten kåk av en "fabrikk" på ca 1000 m2 mellom en anleggsgartner og et flyttebyrå. Det er vel nokså opplagt at Nordost ikke kan gjøre stort mer i det bygget enn å terminere råkabel fra snelle med plugger fra Kina, ref tolldeklarasjonene. Trådtrekking og teflonekstrudere er bare å glemme.

At råkabelen kommer fra Temp-Flex er basert på visuell sammenligning og tekniske spesifikasjoner som air dielectric, signalhastighet på 88 % av lyshastigheten og det hele. Se f eks denne og denne. Det var en hel tråd her inne for en tid tilbake hvor larkus sporet opp samples av Temp-Flex signalkabel for å lage sine egne. Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet...temp-flex-141-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmål:

Her må du nok se nærmere på anlegget ditt ... de kablene er helt ok de, nokså nøytrale...
    Det er så tåpelig (unnskyld uttrykket) å høre på.

Aldri opplevd dette på andre kabler verken før eller etter, om de koster 20 kr eller 20.000.

Nei, de må måles av noen som kan dette, f.eks Asbjørn og forklares hva som gir den ufyselige lyden på røramp og Triangle høyttalere som jeg hadde den gang.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    åååh.. ja var vel en grunn.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spørsmål:

Svar:

Jeg trenger støtt og stadig nye lengder med høyttaler kabel.
    Neste gang jeg må ha, skal jeg stikke innom Europris på Grorud på vei hjem fra jobb å se om de har en rull.
    Du skal få tilbakemelding på om jeg opplever forskjell fra de jeg har nå.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ...

Fjerndiagnose er ikke alltid en like enkel øvelse. Har du en link til stumpen ? Bilde eller noe? Hva ble de sammenliknet med? koblet opp til Doxa + Sonus ?

etc.

mvh
    KJ

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmål:

Svar:

Jeg trenger støtt og stadig nye lengder med høyttaler kabel.
    Neste gang jeg må ha, skal jeg stikke innom Europris på Grorud på vei hjem fra jobb å se om de har en rull.
    Du skal få tilbakemelding på om jeg opplever forskjell fra de jeg har nå.
    Kanskje de har noe rest, hvis de har sluttet å selge. Mener det var en pakke med 10meter.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ...

Fjerndiagnose er ikke alltid en like enkel øvelse. Har du en link til stumpen ? Bilde eller noe? Hva ble de sammenliknet med? koblet opp til Doxa + Sonus ?

etc.

mvh
    KJ
    Asbjørn fant ikke. Tok selv nå et søk og fant heller ikke.
    De har nok sluttet å selge de.

Den gang var det ikke dac, men pc til forsterker og Triangle høyttalere.
    Akkurat anlegget betyr lite tror jeg, da jeg testet mye på det.
    Alle kabler låt ok der utenom disse som var ekstremt annerledes og forferdelig lyd.
    Det var bare ledning uten kontakter på.

W

WayAhead

Gjest
    Vel, du kan forsøke følgende - om du fortsatt har/hadde kablene. Er de 10m i utgangspunktet, del de i 2 alt for lange? deler og prøv igjen.
    Er de 25m gjør du det samme.
    Alternativt, kort de inn maksimalt.
    Kanskje får du noen svar.

Tror de på Biltema er nokså like EP sine om EP ikke lenger fører kabler - Uansett kan du sammenligne til omtrent 0-budsjett:
    Høyttalerkabel - Biltema

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ...

Alle kabler låt ok der utenom disse som var ekstremt annerledes og forferdelig lyd.
    Jeg så ikke noe jeg heller. Som nevnt er fjerndiagnose en vanskelig sport og det er flere ting som kunne være «feil». Dersom lytteresultatene med Europriskabelen var så vidt særegent (ekstremt annerledes og forferdelig) fra alt annet av kabler så er det ikke urimelig å anta at det kan ha vært noe mer eller mindre konkret feil med europriskabelen, f.eks.
    - produksjons-/kvalitetsfeil, dvs. ikke iht ev spesifikasjoner, f.eks. et alvorlig tilfelle av korrosjon / irr, ev isolasjonsfeil, uhensiktsmessige materialvalg/-kvalitet (islolasjon og ledermaterialer) og/eller
    - seriøs missmatch av elektriske egenskaper (kan f.eks. være som en vesentlig resonanstopp et sted rundt 10k Hz (LCR-resonans), og/eller som en særlig uegnet belastning for forsterkeren som gjør at den er langt utenfor komfortsonen, f.eks. ved vanskelig kapasitiv last)

Triangle høyttalerne var kanskje ekstra følsomme for unoter i øvre mellomtone og diskant?

Mvh
    KJ

W

WayAhead

Gjest
    If everything else fails kan du prøve et par-tre avdisse på EuroP kablene. det burde gjøre SuZen...

1131637525_hjelp_vi_flyr.jpg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Ble så mange sider å lese. Hvilken kabel ble det til sist som var like god?? ;)

W

WayAhead

Gjest
    Imaginary Blues Ceibern...

Eller Rubiks Ceibern.. husker ikke helt....

L

larkus!

Gjest

5. Hjemmesidene hos Nordost viser ikke spor av noe som helst aerospace, bare "the world's finest audio and video cables" (de også)

6. Satelittfoto (google maps) viser en liten kåk av en "fabrikk" på ca 1000 m2 mellom en anleggsgartner og et flyttebyrå. Det er vel nokså opplagt at Nordost ikke kan gjøre stort mer i det bygget enn å terminere råkabel fra snelle med plugger fra Kina, ref tolldeklarasjonene. Trådtrekking og teflonekstrudere er bare å glemme.

At råkabelen kommer fra Temp-Flex er basert på visuell sammenligning og tekniske spesifikasjoner som air dielectric, signalhastighet på 88 % av lyshastigheten og det hele. Se f eks denne. Det var en hel tråd her inne for en tid tilbake hvor larkus sporet opp samples av Temp-Flex signalkabel for å lage sine egne. Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet...temp-flex-141-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html
    Det stemmer. Jeg fikk tak i meter med Temp-Flex 141-1701 etter mye om og men. Men av en eller annen grunn forsvant nettsiden til Temp-flex, og
    en kommer til Molex sin hjemmeside. Samples av Temp-flex kan forøvrig også bestilles der.
    http://www.molex.com/molex/smp/amesamplereq?channel=Products&channel=Products
    141-1701 fungerer perfekt som signalkabel.
    tempflex.jpg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vel, du kan forsøke følgende - om du fortsatt har/hadde kablene. Er de 10m i utgangspunktet, del de i 2 alt for lange? deler og prøv igjen.
    Er de 25m gjør du det samme.
    Alternativt, kort de inn maksimalt.
    Kanskje får du noen svar.

Tror de på Biltema er nokså like EP sine om EP ikke lenger fører kabler - Uansett kan du sammenligne til omtrent 0-budsjett:
    Høyttalerkabel - Biltema
    Jeg kuttet i et par 3 meter den gang.

...

Jeg så ikke noe jeg heller. Som nevnt er fjerndiagnose en vanskelig sport og det er flere ting som kunne være «feil». Dersom lytteresultatene med Europriskabelen var så vidt særegent (ekstremt annerledes og forferdelig) fra alt annet av kabler så er det ikke urimelig å anta at det kan ha vært noe mer eller mindre konkret feil med europriskabelen, f.eks.
    - produksjons-/kvalitetsfeil, dvs. ikke iht ev spesifikasjoner, f.eks. et alvorlig tilfelle av korrosjon / irr, ev isolasjonsfeil, uhensiktsmessige materialvalg/-kvalitet (islolasjon og ledermaterialer) og/eller
    - seriøs missmatch av elektriske egenskaper (kan f.eks. være som en vesentlig resonanstopp et sted rundt 10k Hz (LCR-resonans), og/eller som en særlig uegnet belastning for forsterkeren som gjør at den er langt utenfor komfortsonen, f.eks. ved vanskelig kapasitiv last)

Triangle høyttalerne var kanskje ekstra følsomme for unoter i øvre mellomtone og diskant?

Mvh
    KJ
    Ja, jeg tenker også at det må ha vert noe hakkende feil. Det var ikke bare litt, men ekstremt gale.
    Så ekstremt at alle hadde kastet de.

Tenker jo mest på teknisk, da den så ny og fin ut, uten irr eller noe i tett pakning. 10 Meter som jeg kuttet opp i et par på 3 meter.

Vet ikke hva de høyttalerne er, men testa jo mye annet, billig som dyrere, uten unoter.
    Forresten fantastiske høyttalere lydmessig, hvis du ikke trenger lavbass trøkk. Var forresten litt tyngde i bassen med EC sine 180 blokker.

Hva må til og hvordan må en høyttalerkabel lages for å få en 3 meter kabel på 1,5 mm2 til å oppnå en sånn ekstrem egenskap på en vanlig rørforsterker?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

At råkabelen kommer fra Temp-Flex er basert på visuell sammenligning og tekniske spesifikasjoner som air dielectric, signalhastighet på 88 % av lyshastigheten og det hele. Se f eks denne. Det var en hel tråd her inne for en tid tilbake hvor larkus sporet opp samples av Temp-Flex signalkabel for å lage sine egne. Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet...temp-flex-141-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html
    Det stemmer. Jeg fikk tak i meter med Temp-Flex 141-1701 etter mye om og men. Men av en eller annen grunn forsvant nettsiden til Temp-flex, og
    en kommer til Molex sin hjemmeside. Samples av Temp-flex kan forøvrig også bestilles der.
    Molex Sample Request Form
    141-1701 fungerer perfekt som signalkabel.
    Vis vedlegget 458102
    Testet du de mot Nordost? :p

Hvordan låt de?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.079
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva må til og hvordan må en høyttalerkabel lages for å få en 3 meter kabel på 1,5 mm2 til å oppnå en sånn ekstrem egenskap på en vanlig rørforsterker?
    To muligheter er kraftig irring med tilhørende kontaktmotstand eller et nesten-brudd slik at det bare er noen få tråder som leder strøm forbi skaden, men du sier jo at det ikke var irr og et slikt brudd burde vært nokså lett synlig. Geometrien på kabelen er vel vanlig to-leder høyttalerkabel med multitrådet kobber i PVC-kappe, og det er ingen ting der som skulle tilsi noe slikt. En tredje mulighet er en løs enkelttråd som kortslutter over forsterkerterminalene. Det gjør vel heller ikke noe positivt for resultatet, men da ville jeg trodd at forsterkeren burde gått i en eller annen protection mode i stedet. Utfallet ville komme an på hvordan forsterkeren reagerer på å få en kortslutning i parallell med høyttalerlasten.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    To muligheter er kraftig irring med tilhørende kontaktmotstand eller et nesten-brudd slik at det bare er noen få tråder som leder strøm forbi skaden, men du sier jo at det ikke var irr og et slikt brudd burde vært nokså lett synlig. Geometrien på kabelen er vel vanlig to-leder høyttalerkabel med multitrådet kobber i PVC-kappe, og det er ingen ting der som skulle tilsi noe slikt. En tredje mulighet er en løs enkelttråd som kortslutter over forsterkerterminalene. Det gjør vel heller ikke noe positivt for resultatet, men da ville jeg trodd at forsterkeren burde gått i en eller annen protection mode i stedet. Utfallet ville komme an på hvordan forsterkeren reagerer på å få en kortslutning i parallell med høyttalerlasten.
    Da er det merkelig..
    Jeg husker jeg studerte kabelen og den så fin ut i farten. Den hadde sånn blank pvc på utsiden som en så gjennom.
    La merke til en litt annen mørkere farge og skarpere farge på multilederne enn tilsvarende kabler pleie være.
    Men tenkte ikke mer på det og kastet de.

Jeg vet jeg pleier å sjekke at ikke en tråd kommer borti noe annet. Det er også innbarket i meg å sjekke slikt før jeg slår på en forsterker.
    Mener jeg tok de av og krysstestet 2 ganger mot mine chord den gang.

Men la oss si at det skjedde... Vil en rørforsterker ha noe beskyttelse mot slikt? Var den berømte MAen jeg hadde da.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.079
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvordan rørforsterkeren vil reagere på slikt. Det vil formodentlig komme an på detaljene i kretsløsningen, men det kommer neppe noe godt utav det.

Apropos trådens tema: Jeg leste denne på HFS' førsteside: http://www.hifisentralen.no/forumet...ldelity-66-norsk-importa-r-audioakta-ren.html
    Samtidig er det også slik, at flere av de kundene som jeg besøker har anlegg som koster flere hundre tusen kroner - og noen ganger million-beløp. Men ofte har de kabler som ikke passer i anlegget, slik at lyden blir for hard i toppen, eller at det gjør andre negative utslag. Da prøver vi oss frem med kabler i forskjellig prisklasser.

Noen ganger er det mulig å få den lyden som kunden vil ha med relativt rimelige kabler.

Men kunder som har anlegg på dette nivået, ønsker gjerne å finne ut HVOR bra musikken kan formidles fra et slikt anlegg. Da lar jeg dem ofte få prøve noen av mine egne favoritter.

Selv nå, som mange er klar over hvor mye valg av kabler kan bety, hender det ofte at de sier: "Jeg var ikke klar over at kabler kunne bety SÅ mye for lyden. Jeg har da prøvd enda dyrere kabler før, uten at det har hjulpet noe særlig."

Dette forstår jeg godt, da også min erfaring er, at mange dyre kabler er konstruert slik, at det legges for stor vekt på å gjengi mest mulig detaljer - og i noen anlegg blir da lyden for hard og noen ganger også slank. Slik at en får dette velkjente problemet med hard lyd og lyttetretthet.
    Det som beskrives er en upresis equalizing-funksjon med pris som eneste variabel. Treffsikkerheten i den "tuningen" blir omtrent som å plukke erter med boksehansker på. Personlig ville jeg foretrekke å kunne sette senterfrekvens, gain og Q i stedet, helst på 10-15 separate bånd samtidig.

Er det rart at man gir opp "high end hifi" som en farbar vei til god lydkvalitet?

Sist redigert:

LA8PV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Antall liker
    287
    Mye snakk om bevisførsel her, men er det noen som kan bevise at det faktisk er reelle hørbare forskjeller mellom dyre og billige kabler?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    La merke til en litt annen mørkere farge og skarpere farge på multilederne enn tilsvarende kabler pleie være.
    her er det røde flagget rimelig tydelig.....eller hva?

ja, et stort parti med kabel i omløp var ferdig korrodert, men om det skyldtes at containeren med varene ble fylt av saltvann på overfarten eller på kaia før lasting er vel litt uvisst...eller bare same shit - different wrapping ?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg vet ikke hvordan rørforsterkeren vil reagere på slikt. Det vil formodentlig komme an på detaljene i kretsløsningen, men det kommer neppe noe godt utav det.

Apropos trådens tema: Jeg leste denne på HFS' førsteside: http://www.hifisentralen.no/forumet...ldelity-66-norsk-importa-r-audioakta-ren.html
    Samtidig er det også slik, at flere av de kundene som jeg besøker har anlegg som koster flere hundre tusen kroner - og noen ganger million-beløp. Men ofte har de kabler som ikke passer i anlegget, slik at lyden blir for hard i toppen, eller at det gjør andre negative utslag. Da prøver vi oss frem med kabler i forskjellig prisklasser.

Noen ganger er det mulig å få den lyden som kunden vil ha med relativt rimelige kabler.

Men kunder som har anlegg på dette nivået, ønsker gjerne å finne ut HVOR bra musikken kan formidles fra et slikt anlegg. Da lar jeg dem ofte få prøve noen av mine egne favoritter.

Selv nå, som mange er klar over hvor mye valg av kabler kan bety, hender det ofte at de sier: "Jeg var ikke klar over at kabler kunne bety SÅ mye for lyden. Jeg har da prøvd enda dyrere kabler før, uten at det har hjulpet noe særlig."

Dette forstår jeg godt, da også min erfaring er, at mange dyre kabler er konstruert slik, at det legges for stor vekt på å gjengi mest mulig detaljer - og i noen anlegg blir da lyden for hard og noen ganger også slank. Slik at en får dette velkjente problemet med hard lyd og lyttetretthet.
    Det som beskrives er en upresis equalizing-funksjon med pris som eneste variabel. Treffsikkerheten i den "tuningen" blir omtrent som å plukke erter med boksehansker på. Personlig ville jeg foretrekke å kunne sette senterfrekvens, gain og Q i stedet, helst på 10-15 separate bånd samtidig.

Er det rart at man gir opp "high end hifi" som en farbar vei til god lydkvalitet?
    For en audiofil med begrenset teknisk innsikt er det kanskje lettere å skifte en kabel enn å fikle med 'senterfrekvens, gain og Q, helst på 10-15 separate bånd samtidig' selv om dette kanskje er en velfungerende løsning for mange.
    Dessuten er vel alt som lyder utmerket (naturtro og full range) high end hifi per definisjon eller betyr apostrofene stigmatisert liksom high end?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Du glemte kanskje viktigste linjen han skrev:

Dessverre er det slik at kabler i høy prisklasse kan være svært så sære, så det er sjelden at vi finner dyre kabler som vi har lyst til å importere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    her er det røde flagget rimelig tydelig.....eller hva?

ja, et stort parti med kabel i omløp var ferdig korrodert, men om det skyldtes at containeren med varene ble fylt av saltvann på overfarten eller på kaia før lasting er vel litt uvisst...eller bare same shit - different wrapping ?
    De var nå tørre og fin :p

^Jepp det kan se ut som the smoking gun. Om det er «sub standard» isolasjon, kobber, produksjon og/eller lagring (inkl transport) er i og for seg ikke viktig, men korrodert/oksidert kobber kan være opphav til betydelig forvrenging. Det er også målbart : https://www.stereophile.com/content/halcro-dm38-power-amplifier-follow-january-2007

mvh
    KJ
    Åj..se der ja.
    Hørbart var det vertfall ekstremt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.079
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men heldigvis greide de å finne noen slike likevel. 22000 for 2x1 m høyttalerkabel burde jo hjelpe hvis målet er å finne noe som er dyrt nok.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du har en rørforsterker med relativt høy utgangsimpedans (f.eks ved bruk av 8-ohms-utgang) og lavimpedante høyttalere, så vil kabler med dårlige elektriske egenskaper kunne slå ut i skrikende lyd.

Hadde et tilfelle med en Cary SLA70 rørforsterker (8 ohms uttak), et par Kef Reference 107/2 (4 ohms, flat impedanskurve) og noen snåle danskproduserte høyttalerkabler, bestående av silkeisolerte enkeltledere av flatvalset sølv. Lederne var separate og lå løst på gulvet. Dette låt helt forferdelig. Samme kabel og forsterker på et par høyttalere med høere impedans var uproblematisk. Samme forsterker og høyttalere med sølvkabel av samme kvadrat men normal konstruksjon (runde ledere i teflonisolasjon som lå parallellt i samme ytterkappe) var også uproblematisk.

Johan-Kr

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Mye snakk om bevisførsel her, men er det noen som kan bevise at det faktisk er reelle hørbare forskjeller mellom dyre og billige kabler?
    Den testen jeg refererte til tidligere i denne tråden mellom en Nordost høytalerkabel og en for anledningen hjemmesnekret strømkabelrest, ble gjennomført som en blindtest.

Min hensikt var å overbevise en kabelentusiast-venn om at det er små eller ingen hørbare forskjeller. Jeg tenke at vi først kunne gjennomføre noen enkle blindtester, for så å gjennomføre en abx dersom det overhode var mulig å høre forskjell.

At også jeg som byttet kabler, mente å høre forskjell, er irrelevant. Det som er viktig er at min yngre venn klarte 5 av 6 i intens konsentrasjon før vi ikke gadd mere. Den ene feilen unnskyldte han med at jeg pratet med sønnen som kom innom.

Jeg, kabelskeptikeren, er overbevist om at min venn ville klart å skille mellom kablene med statistisk signifikans i en abx-test.

Vi skiltes som venner med følgende felles konklusjon:
    - de hørbare forskjellene var utrolig små, tiltross for svært ulike elektriske egenskaper og pris
    - dyrest er ikke nødvendigvis best
    - øvelsen er forferdelig tidkrevende, kjedelig og mentalt krevende
    - det er mye artigere å bare lytte til musikk

Min personlige overbevisning, i likhet med de aller flestes, er at ja, det er hørbare forskjeller som kan bevises. Det er prisen og prosaen jeg uten å nøle vil kalle uforstand, svindel og/eller psykologi.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn