Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    ^Samme tall som forrige byråed tok utgangspunkt i, om det har interesse.

    Norske myndigheter med god avgiftspolitikk idet verden satser på elektriske biler!

    2017 markerer slutten på forbrenningsmotoren:

    https://www.washingtonpost.com/news...nal-combustion-engine/?utm_term=.fa9342d46014
    Mitt innlegg var ingen direkte kritikk av sittende byråd i Oslo. Det var en mer generell kritikk av en del av argumentene som brukes. At bilparken vil elektrifiseres er det vel ingen som tviler på lenger, og jeg har absolutt ingen ting i mot det, hvis det er det dere tror. Jeg synes bare man skal være ærlig i sin argumentasjon og ikke bruke fiktive tall.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    1.390
    Torget vurderinger
    1
    Det skjer vel en del rart med utslippene etterhvert som en motor blir slitt også?

    Lå bak en eldre Avensis diesel tidligere denne uken og måtte legge meg >50 meter bak i motbakker grunnet en voldsom blårøyk.

    Ja, gamle dieselbiler med daukjørte motorer slipper ut mye sot. Mye blårøyk tyder vel også på en veldig slitt motor. De må man få bort på et eller annet vis. Men å forby nye dieselbiler som stort sett er like rene som en moderne bensinbiler virker litt rart synes jeg, men det er jo en tapt kamp, så det er vel ikke noen grunn til å bruke så veldig mye energi på det lenger.

    Enkelt å unngå, men koster penger ved service og nokre tankingar i året. Avleiringer i dyser, stempelringer med avleiringer etc. Spandera 1200 kroner i året på innvendig motorrens, dyserens og motoljeetilsetning og mykje av problema er unngått.

    Generelt må man få bort gamle biler, uansett hva slags motor de bruker. Det var jo et innslag på Dagsrevyen i går om kraftig nedgang i dødsfall og skader i trafikken, der man påpekte at det skyltes at moderne biler var blitt mye sikrere enn gamle, så det er mange gode grunner til å få folk til å bytte ut sine gamle biler med nye.
    Enkelt å unngå, men koster penger ved service og nokre tankingar i året. Avleiringer i dyser, stempelringer med avleiringer etc. Spandera 1200 kroner i året på innvendig motorrens, dyserens og motoljeetilsetning og mykje av problema er unngått.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.228
    Antall liker
    14.781
    Som jeg sa bekreftes det i dag at veislitasje fra personbiler uten piggdekk er så godt som null. For en bil på 1 tonn som kjører 300.000km insin levetid er den beregnet til 300 kroner. Veier den 2 tonn er det 1500 kroner.

    Vektavgiften er med andre ord meningsløs både for fossil- og elbiler uansett hva de veier siden personbiler ikke er i nærheten av de akseltrykkene store nyttekjøretøyer har.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    1.390
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg sa bekreftes det i dag at veislitasje fra personbiler uten piggdekk er så godt som null. For en bil på 1 tonn som kjører 300.000km insin levetid er den beregnet til 300 kroner. Veier den 2 tonn er det 1500 kroner.

    Vektavgiften er med andre ord meningsløs både for fossil- og elbiler uansett hva de veier siden personbiler ikke er i nærheten av de akseltrykkene store nyttekjøretøyer har.
    Det er vel meir for å fora misunnelsen, denne vektavgifta på Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Ja. Den beste måten å få ned veistøv på er å sluse tungtransport bort fra byene, vaske veiene og forby piggdekk. Å forby dieselbiler å kjøre har så godt som ingen effekt (det er NOx som er dieselbilenes problem, men det har liten effekt på helsa). Akkurat som å legge ekstra avgift på biler som veier mellom 2 og 3 tonn.

    Å få vareterminalene bort fra sentrum og distribuere varer med mindre lastebiler burde være mulig. Vasking av veiene er dyrt, men effektivt (man gjør det i Trondheim med god effekt). Og med moderne piggfrie dekk er det svært få som bor i byer som trenger piggdekk. Jeg bor i Trondheim på toppen av byens 3dje bratteste gate (en relativt lang og svingete veg med snittstigning på 13%) og har kjørt piggfritt i 20 år. Det går så fint så, selv med bakhjulsdrift (man må dog lirke litt noen ganger).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Bergen har man kranglet i 30 år om å få godsterminalen ut av Sentrum, men velger å late som om rushtidsavgift er løsningen. Dog er det ikke lett å være politiker. Alle vil ha terminalen ut av sentrum, ingen vil ha den i nærheten av seg. Og slik går nå årene.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.792
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Som jeg sa bekreftes det i dag at veislitasje fra personbiler uten piggdekk er så godt som null. For en bil på 1 tonn som kjører 300.000km insin levetid er den beregnet til 300 kroner. Veier den 2 tonn er det 1500 kroner.

    Vektavgiften er med andre ord meningsløs både for fossil- og elbiler uansett hva de veier siden personbiler ikke er i nærheten av de akseltrykkene store nyttekjøretøyer har.
    Det er vel meir for å fora misunnelsen, denne vektavgifta på Tesla.
    Noe må de vel si for å begrunne avgiftsforslaget. Men samtidig er det merkelig at så fort man foreslår en avgift så kommer det fordømte ordet misunnelse.:mad: De får heller legge avgift på de letteste bilene da. Politikerne har mistet 10 milliarder avgiftskroner på reduksjonen i bilavgiftene. Og på sikt så vil helt sikkert myndighetene ha noe av dette tilbake i form av nye avgifter. Og når vi slutter å fylle bensin og diesel så mister de mye penger der også.
    Jeg er derfor helt sikker på at det vil komme en avgift som rammer alle kjøretøyer og det vil bli mer bompenger eller en avgift på kjørte kilometer.
    En annen sak er at forslaget om avgift på tunge elbiler kommer til å bli trukket i forhandlingene med Venstre og KrF. Men regjeringen fikk frem poenget; De ønsker å kommunisere at det vil komme avgifter på elbil i fremtiden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg sa bekreftes det i dag at veislitasje fra personbiler uten piggdekk er så godt som null. For en bil på 1 tonn som kjører 300.000km insin levetid er den beregnet til 300 kroner. Veier den 2 tonn er det 1500 kroner.

    Vektavgiften er med andre ord meningsløs både for fossil- og elbiler uansett hva de veier siden personbiler ikke er i nærheten av de akseltrykkene store nyttekjøretøyer har.
    Det er vel meir for å fora misunnelsen, denne vektavgifta på Tesla.
    Noe må de vel si for å begrunne avgiftsforslaget. Men samtidig er det merkelig at så fort man foreslår en avgift så kommer det fordømte ordet misunnelse.:mad: De får heller legge avgift på de letteste bilene da. Politikerne har mistet 10 milliarder avgiftskroner på reduksjonen i bilavgiftene. Og på sikt så vil helt sikkert myndighetene ha noe av dette tilbake i form av nye avgifter. Og når vi slutter å fylle bensin og diesel så mister de mye penger der også.
    Jeg er derfor helt sikker på at det vil komme en avgift som rammer alle kjøretøyer og det vil bli mer bompenger eller en avgift på kjørte kilometer.
    En annen sak er at forslaget om avgift på tunge elbiler kommer til å bli trukket i forhandlingene med Venstre og KrF. Men regjeringen fikk frem poenget; De ønsker å kommunisere at det vil komme avgifter på elbil i fremtiden.
    Samfunnets kostnader må betales. Og siden man ikke vil betale 90 kr i flyseteavgift på 300 kroners biletten til Barcelona (men gjerne betaler 190 kr for flytoget og 150 kr for en burger + en kopp kaffe på Gardermoen), så må det tas igjen andre steder. Skulle bare ønske at man fant en mulighet til å beskatte reell klimabelastning av flere produkter og ikke drive med tull og tøys. Gods på jernbane feks, så kunne lokal distribusjon tas av mindre og mer klimavennlige lastebiler.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det som er synd er det at man har muligheten til å fortsatt være et foregangsland med tanke på avgiftsfritak men så kaster man det bort.

    Selv om avgiftsfritaket fortsetter så har forslaget om avgifter fått internasjonal oppmerksomhet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som er synd er det at man har muligheten til å fortsatt være et foregangsland med tanke på avgiftsfritak men så kaster man det bort.
    Nei. Ikke foregangsland på avgiftsfritak. Foregangsland på omstilling av personbiltrafikken. Og det dreier seg om mer enn elbiler, feks også få folk over på kollektivtrafikk. Bygge færre veier. Få gods over på jernbane. Flere tanker i hodet på en gang vet du.....
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Utfordringen med denne foreslåtte "janteavgiften" fra regjeringen er at det gir så lite forutsigbarhet for forbrukere. Først er de enig om full avgiftsfritak for nullutslipp kjøretøy til 2020 for å stimulere en skifte av teknologi. Nå skaper de bare usikkerhet hos forbrukere. De fleste husker forrige runde med diesel for 10-12 år siden.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Som jeg sa bekreftes det i dag at veislitasje fra personbiler uten piggdekk er så godt som null. For en bil på 1 tonn som kjører 300.000km insin levetid er den beregnet til 300 kroner. Veier den 2 tonn er det 1500 kroner.

    Vektavgiften er med andre ord meningsløs både for fossil- og elbiler uansett hva de veier siden personbiler ikke er i nærheten av de akseltrykkene store nyttekjøretøyer har.
    Hvor fant du denne dokumentasjonen. Det var vel et svært lavt tall, 300 kroner i veislitasje på 300.000km? Overraskende, men bra hvis det stemmer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utfordringen med denne foreslåtte "janteavgiften" fra regjeringen er at det gir så lite forutsigbarhet for forbrukere. Først er de enig om full avgiftsfritak for nullutslipp kjøretøy til 2020 for å stimulere en skifte av teknologi. Nå skaper de bare usikkerhet hos forbrukere. De fleste husker forrige runde med diesel for 10-12 år siden.
    Og verre kommer det til å bli. Tenk på stakkarne med hytter i Florida og Thailand feks. Usikkerhet vil det alltid være, hva med det som skjer etter 2020 og de som bestiller elbil sommeren 2018 med 18 måneders leveringstid feks? Normen for mange elbiler kommer til å være laaang leveringstid i mange år fremover. Bare vent til kineserne skal ha.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.405
    Antall liker
    41.044
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg sa bekreftes det i dag at veislitasje fra personbiler uten piggdekk er så godt som null. For en bil på 1 tonn som kjører 300.000km insin levetid er den beregnet til 300 kroner. Veier den 2 tonn er det 1500 kroner.

    Vektavgiften er med andre ord meningsløs både for fossil- og elbiler uansett hva de veier siden personbiler ikke er i nærheten av de akseltrykkene store nyttekjøretøyer har.
    Hvor fant du denne dokumentasjonen. Det var vel et svært lavt tall, 300 kroner i veislitasje på 300.000km? Overraskende, men bra hvis det stemmer.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/fa...tore-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Hvor fant du denne dokumentasjonen. Det var vel et svært lavt tall, 300 kroner i veislitasje på 300.000km? Overraskende, men bra hvis det stemmer.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/fa...tore-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904[/QUOTE]

    Takk, da kjører jeg videre med god samvittighet, fossilt.

    Men poenget her er jeg for såvidt enig i da begge typer biler sliter likt og begge bør betale for samme slitasje:
    Viktig å presisere at jeg ikke mener at Tesla sliter mer på vei enn tradisjonelle biler inkl ladbare hybrider, men heller ikke mindre, og derfor grunn til større likebehandling.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Noldus å skattelegge den pr idag eneste bilen som fullt ut kan erstatte "en vanlig" bil.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Idiotisk avgift, men er det 7-70000 høyere pris som skal til for å stoppe salget av en i utgangspunktet dyr bil? Jeg tror ikke det. Folk har tendens til å henge seg opp i prinsippene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Gjerne for meg. Hvis man absolutt _må_ avgiftsbelegge en type elbil er det teit å begynne med den eneste som kan erstatte fosilbiler fullt ut. Da hadde det vært mer logisk å begynne med de små nr 2 bilene.

    Man klarer ikke engang å argumentere for det, igår var det veislitasje, når det så blir tilbakevist så er det fordi den er likeverdig en "vanlig" bil. En Zoe er likeverdig en Polo, Aygo eller hvilken som helst annen småbil. Man puttrer rundt i byen i en bil nr 2
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.648
    Antall liker
    7.331
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Idiotisk avgift, men er det 7-70000 høyere pris som skal til for å stoppe salget av en i utgangspunktet dyr bil? Jeg tror ikke det. Folk har tendens til å henge seg opp i prinsippene.
    Fork svir gjerne av 10000 på en ferie, men går bananas av 80 kroner i flyseteavgift...

    Johan-Kr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Folk kjørte over plener for å spare 10kr i bomøkning i oslo også.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Idiotisk avgift, men er det 7-70000 høyere pris som skal til for å stoppe salget av en i utgangspunktet dyr bil? Jeg tror ikke det. Folk har tendens til å henge seg opp i prinsippene.
    Fork svir gjerne av 10000 på en ferie, men går bananas av 80 kroner i flyseteavgift...

    Johan-Kr
    Norwegian la ned mange direkteruter fra feks Værnes som direkte konsekvens av flyseteavgiften, så nå må en trønder som skal til København eller Berlin ned på Gardermoen først. Og den kostet også mange arbeidsplasser på Rygge. Flyseteavgiften er i hvert fall en tåpelig avgift.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    2.109
    Folk kjørte over plener for å spare 10kr i bomøkning i oslo også.
    Det er ikke korrekt hvis du mener prisstigningen 1. oktober i år.
    I rushtiden økte prisen fra 35 kr. til 59 kr. for dieselbiler og til 54 kr. for bensinbiler.
    Hvis vi regner 230 arbeidsdager og 2 passeringer pr. dag, (ikke uvanlig), er økningen pr. år 11960 kr. for dieselbiler og 8740 kr. for bensinbiler.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.648
    Antall liker
    7.331
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    At den kostet arbeidsplasser på Rygge er på sett og vis bare bull - Hvorfor i helv... startet i såfall Ryanair opp nye ruter fra Gardermoen? Flyseteavgiften er akkurat den samme der.

    På den annen side - Flyseteavgiften er et disincentiv for å redusere unødvendige flyreiser. Hvis den virker etter hensikten, så må det nødvendigvis innebære at flyaktiviteten skal gå ned.

    Johan-Kr
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    At den kostet arbeidsplasser på Rygge er på sett og vis bare bull - Hvorfor i helv... startet i såfall Ryanair opp nye ruter fra Gardermoen? Flyseteavgiften er akkurat den samme der.

    På den annen side - Flyseteavgiften er et disincentiv for å redusere unødvendige flyreiser. Hvis den virker etter hensikten, så må det nødvendigvis innebære at flyaktiviteten skal gå ned.

    Johan-Kr
    Det er bare å lese:
    https://avinor.no/konsern/om-oss/trafikkstatistikk/trafikkstatistikk

    Pr.september (jan-sep):
    - innland + 2,6% pax
    - utland + 7,2% pax
    - innland -2,3 flybevegelser
    - utland +2,6% flybevegelser
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Folk kjørte over plener for å spare 10kr i bomøkning i oslo også.
    Det er ikke korrekt hvis du mener prisstigningen 1. oktober i år.
    I rushtiden økte prisen fra 35 kr. til 59 kr. for dieselbiler og til 54 kr. for bensinbiler.
    Hvis vi regner 230 arbeidsdager og 2 passeringer pr. dag, (ikke uvanlig), er økningen pr. år 11960 kr. for dieselbiler og 8740 kr. for bensinbiler.
    Desto større grunn til å reise kollektivt. I oslo er det et poeng, jeg gjør det selv og har tidligere prøvd bil så jeg vet forskjellen og ville ikke gå tilbake til bil. Legg inn 10% bombrikkerabatt så får du forresten 8000 pr år for bensin = ca 700 i måneden.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Idiotisk avgift, men er det 7-70000 høyere pris som skal til for å stoppe salget av en i utgangspunktet dyr bil? Jeg tror ikke det. Folk har tendens til å henge seg opp i prinsippene.
    Fork svir gjerne av 10000 på en ferie, men går bananas av 80 kroner i flyseteavgift...

    Johan-Kr
    Det virker jo som mange Tesla-kjøpere ser på lav rente og fryder seg over å kun betale 7 tusen pr mnd over 10 år for bilen. 7500 kan da ikke skremme dem heller...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er slutt på rentekampanjen.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.933
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For å forhindre at folket - syke som betaler moms på medisiner og sykler - fra å rive hodet av pompøse og overvektige sossegutter i Tesla mod X og S burde avgiften minimum være 25%. Dessuten fulle bompengesatser. Folket er tålmodige, men ikke idioter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.228
    Antall liker
    14.781
    Det selges fortsatt teslaer i Norge. Bilen jeg betalte 818k for i 2015 ville i dag, dersom den fortsatt var i salg, kostet litt over millionen ene og alene pga kursen på nok vs usd.

    For salg av teslaer er spesifikt har det neppe mye å si om prisen går opp med 10k eller 50k, prisene har svingt mye mer enn det med valutakurs. Hadde jeg bestilt fire-fem timer senere ville bilen min kostet 90.000 mer.

    Alle med en halv hjernecelle skjønner at før eller siden blir også elbiler avgiftsbelagt. Men å ta det på vekt er meningsløst siden vekt er lite relevant. Det har selvsagt noe å si for energiforbruk, men de går fortsatt på strøm. Å gradvis innføre mva ville vært mye bedre.

    Men dette er nok forhandlingsteknikk for å gi KrF og venstre en billig seier.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Enkelte Tesla modeller har jo strengt tatt blitt billigere siden 2015.

    85D kostet like mye i 2015 som en ny 75D i dag. Ser man på standardutstyr og rente så er 17 modellen et bedre kjøp.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.933
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Og det uten stil. Min Quattroporte GTS har økt i verdi i løpet av samme tidsrom og den veier 300kg mindre enn en S og det med 2 lik i bagasjerommet. Amerikansk porno eller Europeisk stil? Jeg kjører 8000km i året med 3 biler til sammen. Og blør for miljøidiotene. Neiiii kvoter er tingen og det med fratrekk for vulgær bonderomantikk på strøm. Elektrisk rullestol er for munn og fotmalende. Ikke for folk med skolisser ( borrelås er for barn)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    897
    Jeg har troen på at det lanseres en effektleie for elbileierne; altså noe i den duren at pga alle elbilene så må distribusjonsnettene oppgraderes, og slik rettferdiggjøres en slik ekstraavgift/-skatt (altså en slags ekvivalent til/erstatning for drivstoffavgiftene). Vi får se.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hensikten med AMS målere er vel å få inn en effekttariff på sikt for alle.

    Lader med 6A hjemme og 10A på jobb. Vil tro et trekkfullt hus utgjør større forskjell enn en batteribil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.194
    Antall liker
    10.754
    Det irriterende med el-bileiere, les Teslaeiere, er at de kjøper en svindyr bil mens de forventer at det skal legges opp til at den skal være gratis å bruke.
    Veiavgift? Pytt, det kan de med billigbiler betale.
    Bompenger? Pytt, det kan også de med billigbiler betale.
    Strøm? Det får vi av familie og venner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn