Det skjer vel en del rart med utslippene etterhvert som en motor blir slitt også?
Lå bak en eldre Avensis diesel tidligere denne uken og måtte legge meg >50 meter bak i motbakker grunnet en voldsom blårøyk.
Ja, gamle dieselbiler med daukjørte motorer slipper ut mye sot. Mye blårøyk tyder vel også på en veldig slitt motor. De må man få bort på et eller annet vis. Men å forby nye dieselbiler som stort sett er like rene som en moderne bensinbiler virker litt rart synes jeg, men det er jo en tapt kamp, så det er vel ikke noen grunn til å bruke så veldig mye energi på det lenger.
Enkelt å unngå, men koster penger ved service og nokre tankingar i året. Avleiringer i dyser, stempelringer med avleiringer etc. Spandera 1200 kroner i året på innvendig motorrens, dyserens og motoljeetilsetning og mykje av problema er unngått.
Generelt må man få bort gamle biler, uansett hva slags motor de bruker. Det var jo et innslag på Dagsrevyen i går om kraftig nedgang i dødsfall og skader i trafikken, der man påpekte at det skyltes at moderne biler var blitt mye sikrere enn gamle, så det er mange gode grunner til å få folk til å bytte ut sine gamle biler med nye.