Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.655
    Antall liker
    7.348
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp, AA. Det er jo fint at de som kan kjøre elektrisk gjør det, men så mye innvirkning på miljøet har det faktisk ikke. Hvis alle gamle og forurensende diesel- og bensinbiler ble byttet ut i moderne biler som oppfyller Euro6-standarden tror jeg det ville ha mye av den samme effekten. Man kunne f.eks. bruke dagens elbilsubsidier (i hvert fall deler av dem) til å øke vrakpanten for å få folk til å bytte ut sine gamle, forurensende biler. En 15 år gammel dieselbil med slitt motor forurenser mye, en moderne dieselbil? - not so much.
    Selv om vrakpanten økes til f.eks. 20 000,-, så vil ikke det bidra til at de som kjører en gammel bil verdt 50 000,- investerer i en ny bil til 350 000,-. Og heller ikke til at en bil verdt omtrent 150 000 blir skrotet.

    De fleste må velge biler som er store nok til at de fyller behovet for hovedbruken - dvs en bil som er stor nok til behovet og (i tilfellet elbil) som har rekkevidde nok. En må også ha råd til en ny bil.

    En forhøyet vrakpant kan bidra til å få bort de aller gamleste bilene, men det vil gjerne medføre at folk bytter til en ny, gammel bil - ikke at de kjøper en flunke ny en.

    Årsaken til at vi har såpass gammel og forurensende bilpark er avgiftstrykket på biler, og så lenge provenynøytraliteten skal ligge til grunn for endringer i avgiftene, så vil ikke utslippene påvirkes veldig mye. Når staten er villig til å gi avkall på avgifter, f.eks. som ved elbiler, så vil vi kunne få en rask endring.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Nei, det der er ikke enkelt, men hvis man virkelig vil gjøre noe med utslippene fra bilparken i Norge må man sørge for å få vekk de eldste bilene fra trafikken. Det ville monne mye mer enn at de rikeste kjøper en avgiftsfri Tesla.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som du skriver, er klimapolitikk ikke lett. Det er ekstremt mange motstridende interesser som alle er ute og forsøker å tilsløre og forfalske.
    Når det gjelder kjøttforbruk får man ett regnestykke om man spiser kjøtt fra dyr som har gått livet ut i driftsbygninger og gumlet kraftforpellets, med en liten luftetur ut på en betongplatting (også her hjemme); og et annet om man spiser kjøtt fra dyr som har hatt tilgang til beiteområder i inn- og utmark. De som lager slike misvisende Landrover-regnestykker tar utgangspunkt i kyr i driftsbygninger som gumler kraftfor.
    Og elbilregnestykkene er veldig avhengig av om man regner inn CO2 fri kraftproduksjon eller kraft fra kull.

    Nå kjempes det naturligvis for dieselbiler -- spesielt med tanke på de utrolige erstatningssøksmålene som vil komme om teknologien forbys. At man kan ha "rene" dieselbiler med AdBlue er det ingen tvil om, men folk misliker AdBlue og bilfabrikantene sliter med å få gjennomslag for teknologien. De aller fleste dieselbiler har ikke dette. Om noe, burde Møller her hjemme tilby installering av AdBlue-anlegg gratis til dem som har "berørte biler".
    VAG ble tilbudt AdBlue teknologi fra Daimler, men ryktene sier at det var "not invented here" syndromet og prestisje som gjorde at man ikke ville benytte teknologien. Men om noen skal kjøre bensin, bør vi helst finne en relativt ren måte å brenne dieselen på.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Der står det vel bare det vi alle vet - elbiler forurenser mindre enn fossilbiler, men de er ikke utslippsfrie, og det finnes ikke kapasitet til å produsere elbiler og batterier nok til å dekke etterspørselen, slik at man fremdeles må bruke fossilbiler lenge enda.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Der står det vel bare det vi alle vet - elbiler forurenser mindre enn fossilbiler, men de er ikke utslippsfrie, og det finnes ikke kapasitet til å produsere elbiler og batterier nok til å dekke etterspørselen, slik at man fremdeles må bruke fossilbiler lenge enda. Det sto vel heller ikke noe spesielt om diesel?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Gode nyheter. NEVS planlegger oppstart av produksjonen igjen i Saabs gamle fabrikk. Avtale med kinesisk taxikjempe underskrevet idag..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God artikkel, som ikke konkluderer med noe som helst av det du tror, kun påpeker at elbiler er mer karboneffektive enn diesel, noe det er lite tvil om. Vi vet også at diesel er mer karboneffektivt enn bensin.Og understreker at det dessverre er langt igjen til at elbiler rent faktisk vil være i stand til å dekke transportbehovene i Europa, noe jeg har påpekt i utallige innlegg at det er på tide at elbiltilhengerne tar inn over seg.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg har fått tilbud på ladeboks i garasje. Det er en prisforskjell på 2000 kr mellom 16A og 32A. Er det noe poeng å ha 32 A, eller er det 2000 bortkastete kr?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Sannsynligvis vil du aldri trenge 32a, men 2000 er heller ikke allverdens forskjell. Mest realistiske scenario der det har noe for seg er om man daglig pendler langt og parkerer sent/drar tidlig, eller med to etterfølgende langturer med pitstop hjemme og ingen hurtiglader på veien.

    Med så liten prisforskjell hadde jeg tatt 32a uansett trur eg. Kan bli gunstigere. lade med høy effekt midt på natten når det en gang kommer timesprising og evt effektavgift.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det er vel akkurat slik jeg har tenkt. Muligens også et poeng at hvis man har besøk kan 2 biler lade samtidig på 16A hver (forutsatt at boksen har 2 plugger).
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det der er ikke enkelt, men hvis man virkelig vil gjøre noe med utslippene fra bilparken i Norge må man sørge for å få vekk de eldste bilene fra trafikken. Det ville monne mye mer enn at de rikeste kjøper en avgiftsfri Tesla.
    Tja, ikke nødvendigvis. Hvis du tenker på en bil fra ca 1995 til 2005 er dette sannsynligvis en stasjonsvogn/sedan med en turbodiesel med moderat motorvolum og effekt. Tenk Passat etc. Dette er biler uten alle rensesystemene som kom i årene etterpå og de går på et forbruk på 0,4 liter på mila ved fin kjøring. Det greier ikke nyere biler! Rensekrav har medført at moderne motorer er et sensor- og rensesystemhelvete som i praksis medfører økt forbruk. I tillegg har vi lyst på automatgir, firehjulstrekk, klimaanlegg og SUV skal det være. Folk har god råd. Min påstand er at når en tjue år gammel bil skrotes og nydoningen ankommer, så stiger familiens drivstoffbudsjett! Hybrid eller ikke. Elbil er det eneste som gir en reell økonomisk og utslippsmessig forskjell.

    Caddyen min fra 2012 går på 0,8liter på mila etter siste `oppgradering`, ikke imponerende i det hele tatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg ga min Golf GTE til min datter nettopp og kjøpte en Passat GTE (trengte større plass i perioder). Golfen hadde gått 26 000 km. Mye småkjøring (på strøm) og en del turer Trondheim-Oslo. Snittforbruk på de 2 årene: ca. 0,2 l/mil. Oslo-Trondheim går på 0,42 l/mil. Tung bil (1,6 tonn) med 1,4 l bensinmotor på 150 hk. Kombinert ytelse på ca 210 hk.
    Min gamle SAAB 9000 (1994-modell) brukte 1,2 l/mil på småkjøring, 0,7 på langkjøring. Min gamle BMW diesel (2000-modell) brukte ca 1 l/mil på småkjøring og også ca 0,7 på langkjøring. Golfen (og Passaten) har vesentlig høyere ytelse enn begge disse bilene og langt lavere forbruk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel akkurat slik jeg har tenkt. Muligens også et poeng at hvis man har besøk kan 2 biler lade samtidig på 16A hver (forutsatt at boksen har 2 plugger).
    Gå for 32A. Som Weld sier så er det type bil og ditt kjøremønster og behov som teller her. Det fleste fornuftige kjøper el-bil ut fra daglig behov til og fra jobb og da kan 32A være greit for ettermiddagskjøring eller når strømmen blir billig midt på natta....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Mitt behov nå dekkes i massevis med 16A, men boksen skal jo stå der en stund og hvem vet hva som skjer om noen år - da vil det kanskje være bedre med 32A. Går nok for 32A. Er i dialog med installatør. Prisforskjellen er jo egentlig minimal.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel akkurat slik jeg har tenkt. Muligens også et poeng at hvis man har besøk kan 2 biler lade samtidig på 16A hver (forutsatt at boksen har 2 plugger).
    Gå for 32A. Som Weld sier så er det type bil og ditt kjøremønster og behov som teller her. Det fleste fornuftige kjøper el-bil ut fra daglig behov til og fra jobb og da kan 32A være greit for ettermiddagskjøring eller når strømmen blir billig midt på natta....
    Hvis man har to biler og det etterhvert er mulighet for at begge er elektriske ville jeg absolutt hatt tilgang til 32A. Vi kommer til å ha det behovet bare Renault klarer å levere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det der er ikke enkelt, men hvis man virkelig vil gjøre noe med utslippene fra bilparken i Norge må man sørge for å få vekk de eldste bilene fra trafikken. Det ville monne mye mer enn at de rikeste kjøper en avgiftsfri Tesla.
    Tja, ikke nødvendigvis. Hvis du tenker på en bil fra ca 1995 til 2005 er dette sannsynligvis en stasjonsvogn/sedan med en turbodiesel med moderat motorvolum og effekt. Tenk Passat etc. Dette er biler uten alle rensesystemene som kom i årene etterpå og de går på et forbruk på 0,4 liter på mila ved fin kjøring. Det greier ikke nyere biler! Rensekrav har medført at moderne motorer er et sensor- og rensesystemhelvete som i praksis medfører økt forbruk. I tillegg har vi lyst på automatgir, firehjulstrekk, klimaanlegg og SUV skal det være. Folk har god råd. Min påstand er at når en tjue år gammel bil skrotes og nydoningen ankommer, så stiger familiens drivstoffbudsjett! Hybrid eller ikke. Elbil er det eneste som gir en reell økonomisk og utslippsmessig forskjell.

    Caddyen min fra 2012 går på 0,8liter på mila etter siste `oppgradering`, ikke imponerende i det hele tatt.
    Automatgir gir nå lavere forbruk enn manuelt, men ellers er jeg jo litt enig. Valgte bort AWD nettopp pga forbruk, CO2 og forbruk går opp nesten 15%, det er det ikke verdt for noe du kanskje bare har glede av 3-4 ganger i året (i mitt tilfelle). Min gamle Sklasse bensin med 223 HK og 300 Nm trakk 0.9 på langkjøring og 1,1 på bykjøring, mens min 220d med omtrent samme ytelser (195 HK/400 Nm) trekker 0.55 på langkjøring og har vesentlig lavere utslipp av både NOx og partikler.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    GTEen har lavest forbruk når den kjører med Adaptiv Cruise Control aktivert. Du klarer ikke kjøre like økonomisk manuelt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    GTEen har lavest forbruk når den kjører med Adaptiv Cruise Control aktivert. Du klarer ikke kjøre like økonomisk manuelt.
    Det tror jeg simpelten ikke noe på. Derimot gir ACC økt forbruk, spiser bremser og flere ulykker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det er min erfaring i hvertfall. Jeg kjører konsekvent med ACC på på langtur. På 26000 km kunne jeg kjenne minimal slitasje på bremseskivene på min GTE. Mulig at det er en konsekvens av hybridsystemet og at det ikke er slik på rene fossilbiler. Bruker alltid B-modus og ACC på langtur. Kjørte Trondheim-Oslo uten å bruke ACC særlig en gang. Forbruk 0.46 l/mil. Med ACC bruker den ca 0.42 l/mil.
    Manuelt klarer du ikke å være lett nok på gasspedalen til at bensinmotoren slås av ofte nok. I automatikkmodus ser jeg at el-motoren brukes mer.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    GTEen har lavest forbruk når den kjører med Adaptiv Cruise Control aktivert. Du klarer ikke kjøre like økonomisk manuelt.
    Det tror jeg simpelten ikke noe på. Derimot gir ACC økt forbruk, spiser bremser og flere ulykker.
    Du kan tro hva du vil. Min Ford Focus bensin kjører absolutt mest økonomisk med ACC påslått, gitt at det er et fornuftig trafikkbilde. Og den bilen har vært på mange langturer. Men om det er et voldsomt komplisert trafikkbilde kjører du stort sett ikke med ACC. ACC og et moderne, effektivt automatgir gir lavere forbruk enn enhver menneskelig sjåfør med manuelt gir. Du klarer rett og slett ikke å kjøre jevnt nok, være lett nok på gassen og gire optimalt nok. Manuelt gir kommer til å forvinne som en konsekvens av stadig strengere utslippskrav.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Alt som er gøy med bilkjøring ser ut til å forsvinne. Men det spiller vel liten rolle for de fleste som bare skal forflytte seg fra a til b.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ACC er gull. Jeg bruker det hele tiden. Holder avstanden og optimal fart, hindrer bøter og gir optimal kjøring når man bare skal tilbakelegge distanser og ikke leke bilspill.

    Elbiler bruker forøvrig ikke bremser, og en del av service er å børste støv av bremseskivene.

    Eksosbiler er uansett snart ikke et tema.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det er vel gjerne slik at det du bruker bilen til 90% av tiden prioriteres framfor det man bruker den til 10% av tiden. Jeg liker f.eks. manuell giring, men 90% av tiden jeg kjører fungerer automatgir bedre.
    Det ender med at man må ha 2 biler - en til vanlig bruk og en lekebil. Har veldig lyst på en Mazda MX-5 RF når jeg vil kjøre bil, men den er for liten for meg (får ikke på taket). Min alder tilsier imidlertid at den type bil ikke er særlig aktuell uansett. Ungdommen velger jo bort manuelt gir når de tar lappen nå. Litt dumt - da lærer de jo aldri å kjøre. Bakkestart? Unødvendig å kunne med automatgir. Nå kreves det vel ikke lukeparkering heller lenger...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ungdommen velger jo bort manuelt gir når de tar lappen nå. Litt dumt - da lærer de jo aldri å kjøre. Bakkestart? Unødvendig å kunne med automatgir. Nå kreves det vel ikke lukeparkering heller lenger...
    Det er jo sant, men det er jo bare en overgangsfase. Bilene vil jo kjøre mer og mer av seg selv og veteranbilentusiaster kan jo velge manuelt gir når de tar lappen, eller få etterutdannelse :)

    Tidligere ville jeg ledd. Automatgir er noe jeg aldri har likt og ingen biler jeg har eid har hatt dette uvesenet i seg. Men biler i dag og i morgen har ikke gir i det hele tatt og da er slik kunnskap og ferdighet med dette litt som å lære typografi med blyklosser.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    ACC er gull. Jeg bruker det hele tiden. Holder avstanden og optimal fart, hindrer bøter og gir optimal kjøring når man bare skal tilbakelegge distanser og ikke leke bilspill.

    Elbiler bruker forøvrig ikke bremser, og en del av service er å børste støv av bremseskivene.

    Eksosbiler er uansett snart ikke et tema.
    Å like å kjøre bil har ikke noe med å leke bilspill å gjøre. Det er gleden over å kjøre bilen med tilstedeværelse og engasjement i stedet for å bli kjørt. Helt unødvendig å harselere over noe man ikke forstår.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ACC er gull. Jeg bruker det hele tiden. Holder avstanden og optimal fart, hindrer bøter og gir optimal kjøring når man bare skal tilbakelegge distanser og ikke leke bilspill.

    Elbiler bruker forøvrig ikke bremser, og en del av service er å børste støv av bremseskivene.

    Eksosbiler er uansett snart ikke et tema.
    Å like å kjøre bil har ikke noe med å leke bilspill å gjøre. Det er gleden over å kjøre bilen med tilstedeværelse og engasjement i stedet for å bli kjørt. Helt unødvendig å harselere over noe man ikke forstår.
    Få deg en hobby. Begynn med hifi eller legoklossr eller noe. Det er ikke noe spennende og utfordrende og tilstedeværelsesinnbydende å ratte an automobil på en asfaltstrekning. Trafikk er like kjedelig som en vinmonopolkø før det ble selvbetjening.

    Om man stundom av nostalgiske årsaker ønsker dette likevel så kan man la være å skru på ACC.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    ACC er gull. Jeg bruker det hele tiden. Holder avstanden og optimal fart, hindrer bøter og gir optimal kjøring når man bare skal tilbakelegge distanser og ikke leke bilspill.

    Elbiler bruker forøvrig ikke bremser, og en del av service er å børste støv av bremseskivene.

    Eksosbiler er uansett snart ikke et tema.
    Å like å kjøre bil har ikke noe med å leke bilspill å gjøre. Det er gleden over å kjøre bilen med tilstedeværelse og engasjement i stedet for å bli kjørt. Helt unødvendig å harselere over noe man ikke forstår.
    Få deg en hobby. Begynn med hifi eller legoklossr eller noe. Det er ikke noe spennende og utfordrende og tilstedeværelsesinnbydende å ratte an automobil på en asfaltstrekning. Trafikk er like kjedelig som en vinmonopolkø før det ble selvbetjening.

    Om man stundom av nostalgiske årsaker ønsker dette likevel så kan man la være å skru på ACC.
    Fordi du ikke forstår det så skal ikke andre like det? Ta deg sammen kraftig!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fordi du ikke forstår det så skal ikke andre like det? Ta deg sammen kraftig!
    Hva forstår jeg ikke? Forrige bilen min var en liten lett turboveps med 180HK, manuelt gir og høy morofaktor. Neste ble en elektrorakett med rundt 500HK. Gøy og jeg liker selvfølgeligheten man kan flytte seg på i trafikken. En luke på et halvt sekund i en rundkjøring og man smetter inn. Jeg liker å kjøre bil, men .. ikke hele tiden. Transportetapper og rushtrafikk er kjedelige og da er det bedre å koble av med en podcast og la bilen ta seg av kjøringen. ACC eller enda bedre,, autopilot.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Les ditt forrige innlegg der du forteller meg at jeg ikke vet hva jeg liker. Idioti.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bilkjøring er stort sett som støvsuging. Det må gjøres av og til. Man kan gjøre det selv med eller uten entusiasme, kjøpe en robot, leie inn en hushjelp eller overtale noen andre under samme tak til å gjøre det.

    Men av og til kan det være gøy og da er det best med en high-end støvsuger.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Da vet vi hva du mener. Det er ikke slik for alle andre hvor utrolig den enn kan virke. Kos deg med støvsugingen du ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er Gjestemedlem i et nøtteskall. Get used to it.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For en som vokste opp med Golf 1 Gti som førstebil så er de fleste av dagens store biler lite inspirerende uavhengig av motor.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hadde Abarth 130TC som førstebil. Underholdende greier selv om de forvitret litt for raskt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Ja, de krever vedlikehold, men er grunnleggende morsomme. Lett og liten med stor motor etter datidens biler. Vært morsomt å hatt en strøken en = utopi. På den annen side rustet både tyskere og andre nasjonaliteter fra samme tiden også mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn