Skolen som forsvann er fra 2002. Sikkert interessant lesing, men er den fortsatt relevant? Forfatteren er ikke så glad i Gudmund Hernes, leser jeg. Det er ikke jeg heller. På VGS så er det altfor mange retninger som ikke gir eleven jobbmuligheter, men generell studiekompetanse. Husker fra min tid. Hadde knapt 1 time med rådgivning på U-skola og kanskje 15 minutter på VGS. Rådgivertjenesten er minst like viktig som fagundervisning, for hvilken 15-åring eller 18-åring vet hvilke muligheter som finnes i landet. Ingen! Og ikke minst hvilke yrker som passer hans styrker og svakheter.@Larson: Hvor gammel er du?
Foreslår at du leser boken "Skulen som forsvann", så kan me talast!
Angående generasjon perfekt, så, ja, de møter gjerne større krav på ET område som ikke var tilstede for et titalls år siden; sosiale medier....
En alt for stor del av generasjon perfekt er alt for opphengt i "likes" - og det påvirker i sin tur fokuset som burde vært et annet sted.
Kanskje de i større grad burde fått veiledning i å finne frem til de viktige tingene i tilværelsen?
mvh
Proffen
På ett område sier du. Det er upresist. De skal være perfekte på alle plan. gode karakterer, godt sosialt liv, være godt likt, gode hobbyer, se bra ut, ha gode treningsvaner. De blir utbrent før de kommer ut av VGS, fordi kravene er vanvittige. Og gjør de en feil, så blir feilen foreviget på internett. Så prestasjonsangsten kommer automatisk.
Du har rett i at fokuset skulle vært andre steder, men det er ikke like enkelt. Og da hjelper det ikke at samfunnet skal øke sine krav i tillegg.