There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Fytti helvete rørforsterkere låter RÆVVA når de er nyoppstarta og kalde. :p
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fytti helvete rørforsterkere låter RÆVVA når de er nyoppstarta og kalde. :p
    He he, det er ganske individuelt for hvor lang tid de trenger. Mine Xindak-blokker bruker ikke så lang tid før det er akseptabelt. Et kvarter så begynner det å ligne skikkelig på noe. Men min brors Quad-blokker bruker pinadø opp mot en time før lyden åpner seg, det er en lidelse fram til det plutselig popper musikk ut av høyttalerne.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hmm.. rør er bra for produksjon not so for reproduksjon. Throw dat ding away.

    Få deg heller et antall av disse 600v, 50A MOS-FETene kalibrert for parallelldrift så går det deg vel... Spiller rått point blanc... og like "pent"
    Med rått menes naturtro...
    pm45502c-hitachi-module-power-semiconductors-u10487103-p1899969.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke nødvendigvis råskap vi er ute etter, ei heller spissegenskaper i topp eller bunn. Transistorer av typen MOS-FET kommer langt i å gjenskape noe av magien som rør formidler, men kommer ikke hele veien. Jeg kan forestille meg at de beste klasse D-forsterkerne (Spec er det eneste merket jeg kan tenke på akkurat nå) klarer det kunststykket. Og da mener jeg det som ikke er lyden av instrumentene, men lyden av omgivelsene til instrumentene. Det som endel rørfolk beskriver som shimmer, jeg liker heller å kalle det vakker ferniss. Akkurat det har selvfølgelig mest effekt på akustiske instrumenter, men det som ligger utenpå grunntonen av et instrument er det "bare" rør som kan formidle med den riktige nerven.

    Nå skal det nevnes at det beste systemet jeg har hørt er basert på transistorer, så det betyr ikke at rør er best uansett.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er selvsagt mange variabler som spiller inn men jeg har aldri hørt et rørbasert anlegg som låter like bra som et rimelig greit matchet MOS-FET anlegg.
    Dog, kan jeg forstå at om feks Jazz (litt laid back musikk) er primærkilden kan rør gjøre en bra og sikkert preferert jobb men ellers er min vurdering at riktig designede transistorbaserte løsninger reproduserer bedre enten det er høyt eller lavt volum.

    My 5¢
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For min del går det mye i akustisk musikk, fra store filharmoniske orkestre med kor til jazztrioer. Men også endel pop, rock, country og blues-relatert musikk der det er såpass med tonal nerve å gå på at det gir gevinst i mine ører. Beatles, for eksempel. Men så har jeg høyttalere som er spesifikt laget for å fungere optimalt med rør, nominell impedans på 9 ohm og laveste impedans på 7 ohm. Mine MonoPulse kan ut fra egen erfaring låte litt loudness med transistorforsterkere, noe som ikke har inntruffet med KT88-rør i alle fall.

    For meg er det nok med at det er vokal og lett identifiserbare instrumenter for at ferniss-kvalitetene skal ha betydning. Rå punk og trash metal gir liten gevinst. Men det siste hører jeg ikke så mye på som det øvrige, så da blir det best for meg med rør. Og sålenge jeg har de høyttalerne jeg har nå så vil det uansett gi gevinst med rør i forhold til transistor. Og pt er det nok høyttalerne mine jeg er mest fan av når det kommer til komponenter i mitt system. Før var det nok forsterkerne, men jeg har snust på alternative løsninger hele veien fram til jeg kjøpte MonoPulse. Siden jeg liker huslyden til MonoPulse så godt så spørs det om ikke neste par også blir fra Allan Hendrys hånd, og da er forsterkerspørsmålet avgjort for meg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, ser poenget ditt men om en går over i full HiRes FLAC tror jeg alt det du søker funker veldig bra med Transer og.
    https://tracks.technics.com/GB/search?p=&q=john+martyn+solid+air
    Transer funker veldig bra, det beste systemet jeg har hørt var basert på det. Og kildens kvalitet vinner alle topologier på. Jeg hører Solid Air på CD, men kunne godt tenkt meg å ha den både på vinyl og høyoppløst fil, noe som er helt uavhengig av hvilken forsterker jeg har valgt. :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Generelt, jo høyere i samplngsfrekvenser en går er mitt inntrykk at ting låter absolutt analogt. Feks "S"ene som er et kjent problem både med CD og Vinyl rundes pent av allerede ved 48kHz og ved 96 kHz er dette helt eliminert. Min erfaring er og at 1-bits CD spillere med tilstrekkelig bra konstruksjoner fikser dette selv ved 44.1 kHz. Låter veldig vinyl.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Generelt, jo høyere i samplngsfrekvenser en går er mitt inntrykk at ting låter absolutt analogt. Feks "S"ene som er et kjent problem både med CD og Vinyl rundes pent av allerede ved 48kHz og ved 96 kHz er dette helt eliminert. Min erfaring er og at 1-bits CD spillere med tilstrekkelig bra konstruksjoner fikser dette selv ved 44.1 kHz. Låter veldig vinyl.
    Der er vi ganske enige. DSD er jo også en form for en-bit. Høyere oppløsning som i 24 bit og DSD låter mer analogt.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Fytti helvete rørforsterkere låter RÆVVA når de er nyoppstarta og kalde. :p

    Hvor lang tid må din 508 ha før det spiller pent ?

    Her spiller det egentlig temmelig greit fra power-on, men er enig med Baluba i at den ikke har vondt av å få et kvarter :)

    Hvordan går innspillingsprosessen ? Merker du noen positiv endring i lydbildet ?

    Har forresten sendt deg en PM på hva jeg har gjort med min 508 så langt...
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Fytti helvete rørforsterkere låter RÆVVA når de er nyoppstarta og kalde. :p

    Hvor lang tid må din 508 ha før det spiller pent ?

    Her spiller det egentlig temmelig greit fra power-on, men er enig med Baluba i at den ikke har vondt av å få et kvarter :)

    Hvordan går innspillingsprosessen ? Merker du noen positiv endring i lydbildet ?

    Har forresten sendt deg en PM på hva jeg har gjort med min 508 så langt...
    Jeg er litt usikker. Reagerte bare på første låten på nystarta forsterker i forhold til lyden etter en time med drift.

    Vil si det har fått seg til litt de siste dagene. Savner egentlig ikke noe bass i bunn lenger. Dog er det litt lite smekk i mellombassen, men det er vel å forvente.

    Foretrekker helt klart 4-ohms-utangene. På det meste av musikk trives jeg best med AMR som pre. Lydbildet blir ryddigere og musikken får mer ro og nærvær. Med den er det også best med NFB-bryteren på 1.
    Denne kombinasjonen produserer nok den fineste lyden jeg har hatt på Cornwall, spesielt på syngestemmer og akustisk musikk, jazz osv. Spiller også flott på elektronisk musikk. Dessverre blir det litt slapt/tilbakelent hvis det snurres rocknroll og volumet går opp.
    Det er forsåvidt også hørbart at 508en ikke er utømmelig for krefter, selv sammen med Cornwall. Når volumet blir for høyt faller lydbildet litt sammen. Ingen krise, da jeg sjelden eller aldri lytter så høyt.

    Planlegger å prøve en rørbuffer fra Ifi mellom AMR og LM i håp om litt mer dynamikk og trøkk, uten at det går på bekostning av den aldeles nydelige fremføringen av musikk dette paret klarer. :)

    PS: Jeg er bevisst edruelig på måten jeg beskriver lyden på, da jeg før har vært super-entusiastisk til nye leketøy, men etterhvert har funnet ut at det ikke funker så bra likevel.
    Jeg er litt slow, og trenger mer tid enn andre til å gjøre meg skikkelig kjent med nytt utstyr. ;D

    Takk for PM! :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Men kan jo nevne at lyden er såpass god med AMR som pre at jeg tør i invitere både T-1, Sevald og andre interesserte på demo. :rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eksempel på album som profitterer på litt "nerve" i gjengivelsen.

    Fantastisk bra album, etter min mening hans beste hvor han i tittel låta Solid Air synger om sin gode venn Nick Drake som forlot oss så alfor tidlig.
    Han skrev opprinnelig låten for Nick Drake, som dessverre døde før han fikk spilt den inn. :'(
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Ikke nok med at jeg har. 1 million ærender på huskelista til fredag- jeg reiser også hjem til nord lillejulaften.. :p

    En gang mellom 1. og 30. januar tenker jeg vi sier. :eek:

    Edit: Tar du med Heresy? Heehee
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Fytti helvete rørforsterkere låter RÆVVA når de er nyoppstarta og kalde. :p

    Hvor lang tid må din 508 ha før det spiller pent ?

    Her spiller det egentlig temmelig greit fra power-on, men er enig med Baluba i at den ikke har vondt av å få et kvarter :)

    Hvordan går innspillingsprosessen ? Merker du noen positiv endring i lydbildet ?

    Har forresten sendt deg en PM på hva jeg har gjort med min 508 så langt...
    Jeg er litt usikker. Reagerte bare på første låten på nystarta forsterker i forhold til lyden etter en time med drift.

    Vil si det har fått seg til litt de siste dagene. Savner egentlig ikke noe bass i bunn lenger. Dog er det litt lite smekk i mellombassen, men det er vel å forvente.

    Foretrekker helt klart 4-ohms-utangene. På det meste av musikk trives jeg best med AMR som pre. Lydbildet blir ryddigere og musikken får mer ro og nærvær. Med den er det også best med NFB-bryteren på 1.
    Denne kombinasjonen produserer nok den fineste lyden jeg har hatt på Cornwall, spesielt på syngestemmer og akustisk musikk, jazz osv. Spiller også flott på elektronisk musikk. Dessverre blir det litt slapt/tilbakelent hvis det snurres rocknroll og volumet går opp.
    Det er forsåvidt også hørbart at 508en ikke er utømmelig for krefter, selv sammen med Cornwall. Når volumet blir for høyt faller lydbildet litt sammen. Ingen krise, da jeg sjelden eller aldri lytter så høyt.

    Planlegger å prøve en rørbuffer fra Ifi mellom AMR og LM i håp om litt mer dynamikk og trøkk, uten at det går på bekostning av den aldeles nydelige fremføringen av musikk dette paret klarer. :)

    PS: Jeg er bevisst edruelig på måten jeg beskriver lyden på, da jeg før har vært super-entusiastisk til nye leketøy, men etterhvert har funnet ut at det ikke funker så bra likevel.
    Jeg er litt slow, og trenger mer tid enn andre til å gjøre meg skikkelig kjent med nytt utstyr. ;D

    Takk for PM! :)

    Hva er utgangsimpedansen til AMR (som preamp) oppgitt til ?

    Dersom denne er noe høy, så kan en buffer hjelpe deg til å drive inngangen til 508 bedre, men du vil sannsynligvis også introdusere mer harmonisk forvrengning tidlig i kjeden, som kan gjøre lyden noe mindre oppløst.

    Inngangsimpedansen til 508 endrer seg når du benytter pre-in. Den er noe lavere enn for de andre inngangene, som er ca. 100 kOhm, men burde ikke utgjøre et problem med en så kompetent DAC som den du har.

    Z(Pre-in) er ca. 47 kOhm.

    Tror nok dine Cornwall skulle ha hatt en forsterker som var en god del kraftigere (mer strømsterk) hvis det er skikkelig smekk i mellombassen du ønsker....men da må du kanskje gi opp andre kvaliteter :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Beklager, men husket i farta feil verdi for inngangsimpedansen for pre-in inngangen til LM508. Har derfor korrigert foregående post.

    Det er mao en helt kurant impedanse, og burde fungere greit med det meste av preamper.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    9.849
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Men VU metere i bunn..? Hvilken stemning gir det?? ;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    1 watt på Cornwall er nok til mild headbanging ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1 watt på Cornwall er nok til mild headbanging ;D
    ;) Uten å bli sliten i skallen. Det er slik det skal være. Jeg trenger nok mer enn en watt for å headbange, men jeg har mer enn nok watt til å gjøre det. Du trenger ikke store sakene for å få heftig rock ut av MonoPulse heller, men sannsynligvis på en bittelitt mer "voksen" måte. Men det var en horny fyr som har uttalt at hvis han ikke visste bedre så hadde han trodd det var horn. Står et sted tidlig i MonoPulse-tråden hvis jeg ikke husker feil, og jeg antar at det dreide seg om 72A. Men horn er det ikke, selv om de behersker plutselighetens kunst veldig godt.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Beklager, men husket i farta feil verdi for inngangsimpedansen for pre-in inngangen til LM508. Har derfor korrigert foregående post.

    Det er mao en helt kurant impedanse, og burde fungere greit med det meste av preamper.
    Du er tiligitt. :)

    Altså, gain-messig virker AMR som en kjempematch. Justeringen går fra -71dB til 0 dB. på -30 er det moderat+ lyttevolum. På -20 er det full fest. På 0 eller bypass har nok 508en både implodert og eksplodert...samtidig :p

    Er den IFI-bufferen jeg snakker om KUN et gain-steg, eller kan den gi meg litt mer fart og spenning også? :p
    Jeg får sikkert prøve en gratis fra Audioaktøren, så er vel egentlig en nobrainer å teste. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    1 watt på Cornwall er nok til mild headbanging ;D
    ;) Uten å bli sliten i skallen. Det er slik det skal være. Jeg trenger nok mer enn en watt for å headbange, men jeg har mer enn nok watt til å gjøre det. Du trenger ikke store sakene for å få heftig rock ut av MonoPulse heller, men sannsynligvis på en bittelitt mer "voksen" måte. Men det var en horny fyr som har uttalt at hvis han ikke visste bedre så hadde han trodd det var horn. Står et sted tidlig i MonoPulse-tråden hvis jeg ikke husker feil, og jeg antar at det dreide seg om 72A. Men horn er det ikke, selv om de behersker plutselighetens kunst veldig godt.
    Nå er det rett før jeg inviterer meg sjøl til audiens i kazaen din Baluba. Er så vannvittig nysgjerrig på Monopulsa. Samtidig virker du jo som en strålende kar. :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1 watt på Cornwall er nok til mild headbanging ;D
    ;) Uten å bli sliten i skallen. Det er slik det skal være. Jeg trenger nok mer enn en watt for å headbange, men jeg har mer enn nok watt til å gjøre det. Du trenger ikke store sakene for å få heftig rock ut av MonoPulse heller, men sannsynligvis på en bittelitt mer "voksen" måte. Men det var en horny fyr som har uttalt at hvis han ikke visste bedre så hadde han trodd det var horn. Står et sted tidlig i MonoPulse-tråden hvis jeg ikke husker feil, og jeg antar at det dreide seg om 72A. Men horn er det ikke, selv om de behersker plutselighetens kunst veldig godt.
    Nå er det rett før jeg inviterer meg sjøl til audiens i kazaen din Baluba. Er så vannvittig nysgjerrig på Monopulsa. Samtidig virker du jo som en strålende kar. :D
    Takk det samme, Valfy. Vi ser ut til å dele idealer på lydsiden, og det er jo flere veier til nirvana som hinduene sier. Eller kanskje det var Cato i Hindu Lydstudio som sa det med en pils i hånden? MonoPulse med rør er besnærende saker, skulle ønske jeg fikk prøve dem med en god SET-forsterker snart. Jeg kan spore min søken etter den "endelige" høyttalerløsningen tilbake til 2010 ser litt tilbake. Og da var det MonoPulse og Klipsch Herresy som lå godt an til å vinne racet. De var i riktig budsjettområde, så det var bare å vente til det riktige tilbudet dukket opp på bruktmarkedet. Samtidig puslet jeg med DIY-tanker hvis det ikke dukket opp en passende høyttaler til en passende pris. Heldigvis har jeg god tålmodighet så plutselig, nesten seks år senere, dukket mine 82A opp i Stavanger for 3500 kroner. Det beste kjøpet jeg noensinne har gjort, for de har nå staket ut kursen for de framtidige valgene. Det er jo det å lande på et høyttalervalg som er kunsten, og ved valg av forsterkerteknologi hadde jeg allerede snevret inn valgmulighetene mine.

    Nå er egentlig lyden av MonoPulse det viktigste for meg, og jeg ser derfor nøye på hvilke transistorforsterkere som kan være aktuelle hvis det oppstår en form for krise som gjør at jeg må bruke transe. Da liggende på dank slik at den kan tre i aksjon når jeg trenger det. Hvis jeg får trøbbel med monoblokkene så er ikke det et stort problem, jeg har en glimrende reserverforsterker med EL84-rør. Faktisk en ganske seriøs sak med Mundorf og denslags snacks hardwired point to point under panseret. Men en ting er helt sikkert, selv om en Rega for eksempel gir meg moro og pådrag til festbruk og når junior får låne Krypten til seg og sine apekattvenner i tenårene, så vil jeg nok aldri kvitte meg med rørene. Jeg er ikke så redd for å brenne rør unødvendig heller, litt svinn må vi regne med.

    Hadde jeg endt opp med Klipsch Heritage-serie isteden så hadde jeg nok følt det samme. Enkelte høyttalere får deg til å føle at du har kommet hjem. Mange har nok byttesyke fordi de ikke finner det "hjemmet" sitt. Noen må bygge hjemmet sitt fordi de er så kresne på endel disipliner. Jeg er litt glad for at jeg ikke er så kresen og takler å leve med litt lavere standard enn disse connaisseurene. Andre høyttalere i samme klasse som kunne ha fått meg til å finne veien hjem er Tannoy med 8-15" Dual Concentric (størrelse litt avhengig av lytterom) og Heco Direkt. Tannoy med 15" er nok en illusjon til under 30k, så glem det. Da kan jeg like godt blande inn Heco Direkt Dreiklang eller Orangutang, og da har vi havnet godt utenfor mitt budsjett.

    Jeg forventer evnen til overraskelse og plutselighet. Dynamikk kan du gjerne kalle det, men jeg opplever det som mer enn bare dynamikk. Dypbass har jeg ikke veldig store krav til, men godt med energi fra rundt 40 hz forventer jeg. Heldigvis har MonoPulse velsignet meg med bass på 20 hz som ikke bare er en flau fis. Størrelse og tredimensjonalitet er av stor betydning. Glatthet i toppen likeså. Evnen til å formidle nerve i mellomtonen er essensielt, og det er der koblingen mellom høyttalervalg og rørforsterker har mer å si enn mange aner når du opererer på et begrenset budsjett. Mange hevder at det er dyrt med rør fordi det krever en viss standard for å være helt vellykket. Men det er ikke noe problem når den standarden begynner like over 10.000, og de færreste av oss har forsterkere som koster mindre enn det. Mitt sett med passiv pre og monoblokker fra Xindak koster 30k fra Mala, og det er definitivt forsterkere som leverer både kraft og nerve i en prisklasse der de færreste transistorforsterkere klarer å levere denslags high end-kvaliteter. Joda, det finnes nok transer som er sterkere i bunn og bedre egnet til å drive et bredere utvalg høyttalere, men gitt at forsterkeren får ideelle arbeidsforhold vil jeg hevde at du må betale endel mer for å få mer enn gode ytelser på kraft, tonalitet og funksjonalitet. Det lille ekstra, som ganske mange forståelig nok ikke bryr seg om, er fraværende i de fleste forsterkere i klassen. De fleste, ikke alle. Rega for eksempel leverer nok betydelig mer nerve i musikken enn det meste annet av forsterkere i prisklassen. Men generelt er jeg av den oppfatning at skal du ha en duft av high end til under 30k så kommer du ikke unna rør som kobles opp til høyttalere som framhever rørenes magiske egenskaper.

    Jeg forstår at jeg taler for ører som ikke vil høre når jeg messer på om shimmer og vakker ferniss. For mange betyr de kvalitetene ingenting, brutal bass og rå kraft er viktigere disipliner. Endel hører aldri på musikk som inneholder denslags nerve, i alle fall i svært liten grad. Det må litt luft i lydbildet til for at det som skjer rundt instrumentene skal få plass til å skinne. Og det er helt forståelig at de ikke vil bruke pengene sine på rørbytter og denslags. Eller man liker høyttalere som ikke lar seg lett kombinere med rør, også en god grunn til å satse på SS i budsjettklassen. Når vi kommer opp til ekte high end så er det litt annerledes, da finner du for eksempel råflotte klasse A-konstruksjoner som er i stand til å gjengi mye av den samme magien, spesielt hvis de er utstyrt med MOS-FET. Og så har du klasse D med utgangstrafoer som Rognlien har overbevist meg om at fungerer som ei kule. Det med utgangstrafo gjør at jeg antar at McIntosh har slike kvaliteter, men det er jeg ikke 100% overbevist om enda.

    Nei, nå er det nok ordkløveri for en enkelt post. Drep meg konge, men ikkje med graut, rør og transvestitter. ;)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Beklager, men husket i farta feil verdi for inngangsimpedansen for pre-in inngangen til LM508. Har derfor korrigert foregående post.

    Det er mao en helt kurant impedanse, og burde fungere greit med det meste av preamper.
    Du er tiligitt. :)

    Altså, gain-messig virker AMR som en kjempematch. Justeringen går fra -71dB til 0 dB. på -30 er det moderat+ lyttevolum. På -20 er det full fest. På 0 eller bypass har nok 508en både implodert og eksplodert...samtidig :p

    Er den IFI-bufferen jeg snakker om KUN et gain-steg, eller kan den gi meg litt mer fart og spenning også? :p
    Jeg får sikkert prøve en gratis fra Audioaktøren, så er vel egentlig en nobrainer å teste. :)

    Takk takk ;) Det går litt fort noen ganger.

    Har egentlig på følelsen at du sitter med en ganske fin gainstruktur etter at du begynte å bruke AMR som preamp. Du må bare forsøke IFI bufferen og se hva den evt kan bidra med. Avhengig av strømforsyningen i AMR, og kvaliteten på preamp-delen, kan det være at bufferen kan tilføre mer drivkapasitet i de frekvensområdene der evt AMR kommer til kort. Hvis det er der problemet ligger, da. Jeg har ikke sjekket specs på IFI buffer, og det kan godt hende den ikke tilfører systemet ditt mer gain, men kun reduserer utgangsimpedansen fra predelen til AMR ytterligere, og slik sett driver inngangen til 508 bedre. Men flere komponenter i kjeden kan stjele klarhet og holografi, så dette er muligens et tveegget sverd ;D

    Tenkte du da å kjøre AMR fixed som kilde inn i IFI bufferen, og sånn sett bruke IFI som volumkontroll ?

    Slik som 508 er satt opp, fungerer 6SL7 røret nnærmest som en buffer, da temmelig mye av gainen (my= ca 70) ut fra 6SL7 røret, videre til 6SN7 trinnet, er shuntet til jord. 6SL7 røret er satt opp for å kunne håndtere et ganske stort sving på inngangen uten å klippe. Dette resulterer dessverre i et mindre optimalt arbeidspunkt, dersom man har følsomt utstyr, og kan kanskje til og med anses som et unødvendig gaintrinn, som i en slik setting faktisk bidrar til å forringe den endelige lyden ut fra forsterkeren.

    Tenkte å eksperimentere litt med dette i julen. Begynner med å flytte arbeidspunktet til 6SL7 inn i et vesentlig mer lineært område. Prisen er noe redusert svingkapasitet på inngangen. Får deler på torsdag. :rolleyes:
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.648
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    God jul mister! Venter spent på invitasjon til lytterkveld :rolleyes: postkassen sjekkes jevnlig ;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Den kommer med hest og kjerre ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn