Joda, man kan anta at det går vesentlig raskere å lade 20-70/80%.
Hvis man tar utgangspunkt i at det kommer ladere med 100kW kan man anta at man får ladet med den hastigheten innenfor et område på batteriet og da blir optimalt kjøremønster å lade 45-50kWh på en halvtime.
I praksis er den oppgitt til samme ladehastighet som Tesla med 75 batteri men infrastrukturen mangler.
Ifølge artikkelen vil det med en 100kW hurtiglader ta 54 minutter å lade det minste batteriet (39,2 kWh) til 80%. Med det batteriet har bilen en rekkevidde på maks 30 mil, antagelig nærmere 20 om vinteren.
Så det er tydeligvis lagt inn begrensning på hvor fort batteriet kan lades, sikkert for å ikke overbelaste det.
"Standardutgaven har en kapasitet på 39,2 kWh. Det skal gi en rekkevidde på 300 km etter den nye WLTP-standarden, som er nærmere virkeligheten enn den utgående NEDC-målingen."
"Ifølge Hyundai kan begge utgavene av Kona Electric lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader."
I tillegg er jo ikke bilen akkurat en designperle...