Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pussig nok for å redde klimaet. Skal hun få alle romerne over på strøm, eller har hun ikke forstått at bensin er CO 2 verstingen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. De snakker om CO2 og sier man må forby diesel for å redde klimaet, men hvis det er CO2 som er problemet bør de jo forby bensin-biler. Dieselbiler står for lokal forurensning, men er bedre enn bensin i forhold til CO2-forurensing.
    Politikere...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elektro og bensin i byene, diesel på landsbygda ser det ut til.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.102
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mye elbil på ‘landet’ også. Det er vel stort sett øykommuner ute i distriktene som har høyest elbilandel, ref Averøy, Askøy og noen til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.870
    Antall liker
    40.055
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baserte meg på felas link. Har ikke tid til å lete opp originalene til alle referanser.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hvis det er smog hun er redd for burde hun forby bensinbiler uten partikkelfilter. Det er en grunn til at det nå kommer krav om partikkelfilter på bensinmotorer med turbo.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Som vanlig er det dn som har den mest korreekte artikkelen. Men VAG sine fuskemotorer rammes hardt. Euro 6 er ikke berørt, men det blir interessant hva som skjer med registrering av Euro 6 etter den nye RDE standarden når den kommer.
    Det er vel den EA189-motoren de viser til. Den produseres vel ikke lenger?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.264
    Antall liker
    875
    Ikke så nytt dette i Tyskland; for 7 år siden var det kjøreforbud i Frankfurt sentrum basert på hvilken EU-klasse bilen var i.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Tyskland har jo hatt begrensninger på bruk av diesel i bysentra lenge. Det nye er vel at kravene blir strammet inn, slik at selv relativt nye biler blir forbudt - foreløpig Euro 4, og etter hvert også Euro 5. Biler som følger Euro 6 standarden, og det er vel de fleste som produseres nå, blir ikke berørt av dette.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Tyskland har jo hatt begrensninger på bruk av diesel i bysentra lenge. Det nye er vel at kravene blir strammet inn, slik at selv relativt nye biler blir forbudt - foreløpig Euro 4, og etter hvert også Euro 5. Biler som følger Euro 6 standarden, og det er vel de fleste som produseres nå, blir ikke berørt av dette.
    Enn så lenge! Når fabrikkene blir tatt med buksa nede også på disse er det nok slutt!

    Kanskje et søksmål med krav om at fabrikkene bygger om juksemotorene til bensindrift hadde hatt noe for seg?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veldig mye elbil på ‘landet’ også. Det er vel stort sett øykommuner ute i distriktene som har høyest elbilandel, ref Averøy, Askøy og noen til.
    Mulig, men Askøy er tross alt ikke mer "ute i distriktene" enn at det tar 10 minutter å kjøre fra Kleppestø til Bergen Sentrum om det ikke er trafikk. Kort vei til Bergen, bomringen og det at mange har egne boliger og dermed ladeplass hjemme er vel de viktigste faktorene for hvorfor det er så stor tetthet av elbiler der.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.102
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Er klar over det, innlegget var ment å demme opp for tendensen til å ville gjøre elbil til en greie for den urbane delen av befolkningen, i betydningen ‘miljøsmart, fremoverlent, moderne’. Dette i kontrast til de konservative, statiske og miljøignorante dieseldyra på bøgda.

    Slikt er noe forbannet tull og jeg kommenterer sånt når jeg ser det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Vel, her jeg bor der det ikke mange elbiler. VW og Volvo forhandleren selger mest diesel fremdeles. Langkjører i Nord Norge og møter nesten aldri en elbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    VW kan sikkert hjelpe EU med litt triksing for å nå målene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mye troverdighet nei, men som jeg postet i en eller annen tråd, CO2 effektive forbrenningsmotorer er essensielt dersom vi skal nå klimamålene mens vi naive nordmenn tror alle andre kan eller vil rampe opp til 30% elbilandel i løpet av få år. Ain't gonna happen før det er for sent dessverre. Men det kommer til å skje. Bare ikke raskt nok. 80-90% av bilsalget på verdensbasis kommer til å være karbonbasert om 10 år, og da er det greit om forbrenningsmotorene også utvikler seg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bruker egentlig en ny Passat med commonrail mindre drivstoff enn en 94-modell med 1.9 tdi pumpedyse motor?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Bruker egentlig en ny Passat med commonrail mindre drivstoff enn en 94-modell med 1.9 tdi pumpedyse motor?
    94 var vel før pumpedyse. En 2014 A6 2.0 TDI bruker ca 10% mer drivstoff enn en `99 A6 1.9TDI, men veier 300kg mer, og har også 60 flere hestekrefter. 2014 modellen har nok renere eksos til tross for svindel...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bruker egentlig en ny Passat med commonrail mindre drivstoff enn en 94-modell med 1.9 tdi pumpedyse motor?
    94 var vel før pumpedyse. En 2014 A6 2.0 TDI bruker ca 10% mer drivstoff enn en `99 A6 1.9TDI, men veier 300kg mer, og har også 60 flere hestekrefter. 2014 modellen har nok renere eksos til tross for svindel...
    Men fortsatt høyere CO2 utslipp da det henger sammen med drivstofforbruket.

    Er med på at nye biler har blitt sikrere og tildels har mindre lokale utslipp men når det kommer til CO2 utslipp ser jeg ikke helt den store fremgangen fra 90-tallet til i dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er med på at nye biler har blitt sikrere og tildels har mindre lokale utslipp men når det kommer til CO2 utslipp ser jeg ikke helt den store fremgangen fra 90-tallet til i dag.
    For så vidt riktig, men diesel er fortsatt vesentlig bedre enn bensin. Min 1800 kg nye Mercedes har 30% lavere forbruk og CO2 utslipp enn min 1350 kg tunge Ford bensin (med mindre ytelse men state of the art bensinmotor) fra 2012. Og den slipper ut halvparten CO2 av bensinforden min fra 2005 (som også er dramatisk mye lettere og med bare 60% av ytelsen). Og det er vel VW fyren sitt poeng.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og crude er omtrent ekvivalent med diesel.

    Det er totalen som teller, kjepphester angående lokale forhold redder ikke verden. Jeg forstår VW fyren sitt poeng og jeg tror det er et realistisk scenario selv om jeg håper på at man når utslippsmålene på en annen måte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Mercedes vil erstatte bensinhybrider med dieselhybrider. Fornuftig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Det viser vel bare at de som bor i grisgrendte strøk, kjører langt (og dermed ikke føler seg komfortabel med å kjøpe en elbil med relativt kort rekkevidde) og ikke kjører så ofte i Oslo eller Bergen, med god samvittighet kan kjøpe en dieselbil. Det verste de kan gjøre er faktisk å kjøpe en ren bensinbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Diesel er langt billigere enn strøm skal man fylle langs veien, under optimale forhold får man strøm for 3 kroner pr kWh.
    Skulle man betalt like mye for diesel ville man betalt fra 32 kroner literen.
    GK.PNG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    En elbil bruker vel ca 2 kWh pr mil, så ca. 6 kr. pr mil med 3 kr/kWh. En dieselbil bruker ca 0,5 l diesel på en mil, så litt over 6 kr/mil. Så kostnaden er omtrent identisk hvis man fyller strøm langs veien. Hvis man lader hjemme blir det selvfølgelig mye billigere med strøm.
    I eksempelet er vel kostnaden pr kWh ca 6,40? (45/7,37), og da er det vesentlig dyrere med el enn diesel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror man bør ha bedre løsninger for varming av kjølevann, serviceintervaller tilsvarende rene fossilbiler og batterier i dørken før hybriden blir det ideelle.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elektro og bensin i byene, diesel på landsbygda ser det ut til.
    Så ideelt en diesel plug-in hybrid med stort nok batteri til å greie alt av bykjøring på strøm. 10-15 mil rekkevidde på strøm, diesel ellers.
    Det vil være en særdeles god mellomløsning inn til verden er klar til å gå all alectric!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elektro og bensin i byene, diesel på landsbygda ser det ut til.
    Så ideelt en diesel plug-in hybrid med stort nok batteri til å greie alt av bykjøring på strøm. 10-15 mil rekkevidde på strøm, diesel ellers.
    Det vil være en særdeles god mellomløsning inn til verden er klar til å gå all alectric!

    Og det er akkurat den løsningen Mercedes kommer med til høsten. Hybrid med 5 mil realistisk rekkevidde på strøm og dieselmotor.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.theguardian.com/busines...m-volkswagen-storing-300000-diesels-across-us

    Volkswagen has taken parking lots to a whole new level in the US – and will not be emptying them soon.

    Volkswagen AG has paid more than $7.4bn to buy back about 350,000 US diesel vehicles, a recent court filing shows. The German automaker has been storing hundreds of thousands of vehicles around the US for months.

    Volkswagen has 37 secure storage facilities around the US housing nearly 300,000 vehicles, the filing from the program’s independent administrator said. The lots include a shuttered suburban Detroit football stadium, a former Minnesota paper mill and a desert site near Victorville, California.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    1.346
    Daily Overview
    Thousands of diesel-powered Volkswagens are parked at Southern California Logistics Airport in Victorville, California. While this facility is known for its airplane graveyard, Volkswagen has leased enough land here to park 21,0000 vehicles. Following its emission scandal in 2015, the company gave customers the option to sell their cars back to the company. More than 340,000 customers have elected to return their vehicles so far.

    34°35′51″N 117°22′59″W

    Source imagery: Nearmap
    IMG_2642.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.192
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Ikke moro å være Volkswagen. Nå går sjefen.
    https://energiogklima.no/nyhet/fem-paa-fredag/fem-pa-fredag-naer-klimahavari/

    Kronisk dieselhodepine: Flere nyhetskilder melder at Volkswagens toppsjef Matthias Müller går av. i dag. VW bekreftet også torsdag kveld at merkevaresjef Herbert Diess tar over for Müller. Dette skal være for å hjelpe bilkonsernet å distansere seg fra Dieselgate-skandalen. Ironisk nok ble Müller ansatt mer eller mindre av samme grunn. Han tok nemlig over roret etter Martin Winterkorn, som måtte gå av i 2015 da VWs dieseljuks først ble kjent.

    Selv om VW-konsernet er god butikk, er dieselbråket blitt et vedvarende problem. I USA har konsernet måttet kjøpe tilbake over 300.000 biler, til den nette sum av 7,4 milliarder dollar, ifølge Reuters. Totalt kommer VWs utgifter i USA på over 20 milliarder dollar. I Europa har konsernet nylig også tilbudt seg å kjøpe tilbake dieselbiler fra tyske forbrukere, etter en avgjørelse i den tyske høyeste forvaltningsdomstolen. Avgjørelsen har gjort at flere tyske byer har kunngjort restriksjoner på dieselbiler i bykjernen, noe vi også har skrevet om tidligere.

    Samtidig jobber VW med å utbedre bilene som ble omfanget av utslippsmanipuleringen. Både ved å fjerne enhetene som manipulerer testresultatene, men også ved å gjøre endringer som gjør bilene i stand til å nå utslippskravene. I USA har dette medført en rekke fysiske utbedringer, som nye katalysatorer, NOx-fangere og partikkelfiltere. I Europa, derimot, handler utbedringene ifølge en rapport (PDF) fra Det internasjonale rådet for ren transport (ICCT) først og fremst om software-oppdateringer. Det fører til at de europeiske bilene ender opp med vesentlig høyere utslipp enn de amerikanske.

    I mellomtiden har interessen for nye dieselbiler sunket kraftig i Tyskland, ifølge en rapport fra det tyske bilbransjebladet Kfz-betrieb. Hos tyske nybilkjøpere er interessen for elektrisk drivlinje for første gang på høyde med diesel. Interessen for hybrid er for øvrig mer enn dobbelt så stor som diesel. Mer om dette på Teknisk Ukeblads nettsider. Eksporten av dieselbiler går imidlertid opp, ifølge offisiell statistikk, og Unearthed hevder tyske bilprodusenter løser dieselproblemet ved å eksportere det til Øst-Europa – med sviktende luftkvalitet der som resultat. Noe EU ikke vil ha noe av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er diesel som gjelder i Tsjekkia i hvert fall. Det er ingen prisforskjell mellom bensin og diesel, men siden en dieselmotor bruker mindre drivstoff enn en bensimotor er det det folk kjøper.
    I Praha har folk stort sett ikke egen parkeringsplass (jeg er heldig og har egen garasje) og parkerer i gatene. Det finnes ikke parkeringshus, og at myndighetene skal sette opp ladestasjoner ved gateparkeringene tror jeg er utopi, men hvem vet - folk over 70 reiser gratis med kollektivtransport. Det skjer i hvert fall ikke med det første. Det dukker opp ladestasjoner, bl.a. skal Lidl sette opp ladestasjoner ved sine butikker, men strøm er dyrt i Tsjekkia. Heldigvis er kollektivtransporten godt utbygd i Praha, så jeg bruker det (liten vits i å kjøre bil i Praha, men praktisk når man skal litt utenfor, f.eks. til Wachau for å handle vin :D . ). Jeg er gammel nok til å få halv pris (snart reiser jeg gratis), så et månedskort koster ca 150 NOK.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Ikke moro å være Volkswagen. Nå går sjefen.
    https://energiogklima.no/nyhet/fem-paa-fredag/fem-pa-fredag-naer-klimahavari/

    Kronisk dieselhodepine: Flere nyhetskilder melder at Volkswagens toppsjef Matthias Müller går av. i dag. VW bekreftet også torsdag kveld at merkevaresjef Herbert Diess tar over for Müller. Dette skal være for å hjelpe bilkonsernet å distansere seg fra Dieselgate-skandalen. Ironisk nok ble Müller ansatt mer eller mindre av samme grunn. Han tok nemlig over roret etter Martin Winterkorn, som måtte gå av i 2015 da VWs dieseljuks først ble kjent.

    Selv om VW-konsernet er god butikk, er dieselbråket blitt et vedvarende problem. I USA har konsernet måttet kjøpe tilbake over 300.000 biler, til den nette sum av 7,4 milliarder dollar, ifølge Reuters. Totalt kommer VWs utgifter i USA på over 20 milliarder dollar. I Europa har konsernet nylig også tilbudt seg å kjøpe tilbake dieselbiler fra tyske forbrukere, etter en avgjørelse i den tyske høyeste forvaltningsdomstolen. Avgjørelsen har gjort at flere tyske byer har kunngjort restriksjoner på dieselbiler i bykjernen, noe vi også har skrevet om tidligere.

    Samtidig jobber VW med å utbedre bilene som ble omfanget av utslippsmanipuleringen. Både ved å fjerne enhetene som manipulerer testresultatene, men også ved å gjøre endringer som gjør bilene i stand til å nå utslippskravene. I USA har dette medført en rekke fysiske utbedringer, som nye katalysatorer, NOx-fangere og partikkelfiltere. I Europa, derimot, handler utbedringene ifølge en rapport (PDF) fra Det internasjonale rådet for ren transport (ICCT) først og fremst om software-oppdateringer. Det fører til at de europeiske bilene ender opp med vesentlig høyere utslipp enn de amerikanske.

    I mellomtiden har interessen for nye dieselbiler sunket kraftig i Tyskland, ifølge en rapport fra det tyske bilbransjebladet Kfz-betrieb. Hos tyske nybilkjøpere er interessen for elektrisk drivlinje for første gang på høyde med diesel. Interessen for hybrid er for øvrig mer enn dobbelt så stor som diesel. Mer om dette på Teknisk Ukeblads nettsider. Eksporten av dieselbiler går imidlertid opp, ifølge offisiell statistikk, og Unearthed hevder tyske bilprodusenter løser dieselproblemet ved å eksportere det til Øst-Europa – med sviktende luftkvalitet der som resultat. Noe EU ikke vil ha noe av.
    Synes de burde bli pålagt å kjøpte tilbake biler med "juksediesel" i Norge også!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Hvis kunden ikke bryr seg om utslippjukset har han jo fått en bedre bil? Høyere ytelse, lavere forbruk, lavere pris...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser det meldes om at Matthias Müller må gå pga grådighet da han tydeligvis mente at en reduksjon av hans godtgjørelse fra ca 100 mill i 2017 til ca 50 mill fremover var øst-tyske tilstander som ikke var velkomment. Dette ble ikke godt mottatt av styret i VW. Det åpner muligheten for et comeback for Percy Barnevik som kanskje kan tenke seg å spe på pensjonen litt ved å ta over VW-roret?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.870
    Antall liker
    40.055
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis kunden ikke bryr seg om utslippjukset har han jo fått en bedre bil? Høyere ytelse, lavere forbruk, lavere pris...
    Inntil den tilbakekalles for "justeringer" og viser seg å få lavere ytelse, høyere forbruk, og høyere servicekostnader enn det kunden trodde han kjøpte...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn