Koser meg med Reiersruds siste over Tidal mens jeg leser dette. De MonoPuls-ene har ligget ute et par, tre uker i alle fall på Torget. Kanskje litt høy pris, den er ikke oppgitt i annonsen.Ligger noen nesten nye Model S på finn.no
https://www.finn.no/117005382
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du husker sikkert at Allan nevnte at det hade kostet langt mer å få Model S så bra som den er enn Model A.Model S er en strålende høyttaler med et imponerende presist lydbilde. Det er mulig de er priset for høyt men jeg har hatt både Model A og Model S i flere mndr og klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal beholde.
Hva mener du er styrken av hver av de i forhold til hverandre?Model S er en strålende høyttaler med et imponerende presist lydbilde. Det er mulig de er priset for høyt men jeg har hatt både Model A og Model S i flere mndr og klarer fortsatt ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal beholde.
Akkurat den der stiller jeg meg bak. Jeg forsøkte med HF økning selv, og det var i mitt tilfelle utelukkende positivt. Vanskelig å beskrive, men det som stikker seg ut er lengre "decay" på eks cymbaler, samt noe krispere lyd generelt. Alt annet enn spisst og skrikete, bare "mo' betta' "Model A har en mulighet for "HF boost" ved å koble sammen to terminaler. Jeg har ikke følt noe behov for det, men fant ut at jeg ville prøve - bare for å ha gjort det. Resultatet - i mine ører - var ikke først og fremst en fremheving av den øverste del av frekvensområdet, men en økt tydelighet og definering av instrumenter med en enda mer presis plassering i lydbildet. Jeg likte det godt!
Hva er bra pris ?Koser meg med Reiersruds siste over Tidal mens jeg leser dette. De MonoPuls-ene har ligget ute et par, tre uker i alle fall på Torget. Kanskje litt høy pris, den er ikke oppgitt i annonsen.Ligger noen nesten nye Model S på finn.no
https://www.finn.no/117005382
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skylder kanskje meg sjøl å prøve rør på de.De spiller bra på rør også .
Siden de har så flat og gunstig impedans er de ingen utfordring for rørforsterkere.
Transistorforsterkere driver hva som helst, men..........
Jeg er så spent på om de funker i stua mi..Was at a mate's last night in London - admittedly by the time we got there we were a little merry - he had a pair of Monopulse Model As powered by some Croft hybrid integrated amp. Source was a bog standard Marantz CD - he said it was old and cheap.
OK, it's a large loft style apartment, brick walls, wooden floors, very little furnishing (he's a banker, what can I say) - so essentially a pretty difficult listening environment I would imagine. Speakers probably a good 8 metres apart, at least 2 metres out from the walls behind and to either side. The whole room very square, about 10 metres by at least 12 metres. No idea whatsoever about cables or interconnects.
But hell did this sound good. We listened to all sorts of stuff - folk, electronica, Elvis, metal. WOW WOW WOW! Music just flying around all over the place, no idea what was coming from where - like nothing I've ever heard.
OK, so you're thinking this is the party juice inside us all - well, we relistened to a stack of stuff all this morning, and sober it was still UTTERLY AMAZING. A soundstage and stereo imaging like I've never heard - at low volumes pretty good, but the louder it got (and boy did it get loud) it was even better. Perhaps unsurprisingly.
He reckoned he'd got the amp and speakers for just under £2k - think the speakers were 2nd hand, amp was new. Source and cables all in he might have spent £2.5k.
In short, this was about as good as I can imagine ever wanting anything. My new house has a room with a similar sized room, but with weird roof angles that will probably give very different acoustics. I've heard (I mean read) a lot of people saying you can't beat the AVI 9s for value - but I think this was probably similar money (if you include the AVI sub) and frankly this completely blew away the AVIs that I auditioned.
Not sure what my point is - anyone else heard the Monopulses with or without the Croft, or vice-versa? I'm not sure which component was providing the magic, or if it was just synergy or just a combo of very high quality products.
Anyway, was a bit green - happy with my moderate set ups, but that was AMAZING!
Jeg er en forfekter av Naim i denne sammenhengen. Jeg har hele tiden sett på Naim som noe blodfattig (kun 60w i min Nait XS) som bare ikke kunne levere varene etter diverse tidligere eierskap fra McIntosh, Musical Innovation klasse A monoblokker etc.Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
Jeg er Klipsch fan på min hals, og som jeg tror jeg har skrevet tidligere i denne tråden; Jeg vender alltid tilbake til Klipsch hver gang jeg skal endre noe etter å ha vært innom et annet merke. Det er liksom trygt og godt, en sikker vinner for meg når det kommer til "fart og spenning" i Hifi verdenen.Dette er jo balsam for en felles Cornwall-fanatiker.
Hadde bestemt meg for å prøve Primaluna, men nå er jeg overbevist til å prøve ut Naim også. Håper bare ikke jeg blir like sær som gutta på Naim-forumet ;D
Har du prøvd noe dyrere enn din xs, eller er du rett og slett bare knallfornøyd?
Hei ikke for å begynne å rote her men siden du er inne på set å rør hva med å ta en titt på ancient audio single six audioaktøren i horten har jo inne et par tll 25k de kosta jo 81k nye ligger på finn det er jo set blokker med auto bias, hadde dem selv på hjemlån og for en befriende musikalitet dem hadde i combo med god slam til rørforsterkere å være om du synes amr funker godt som forforsterker så ville jeg mulig gitt de en sjangse grunnen til at jeg ble usikker var at onkyo talerne mine krever litt mer guts også har jeg et litt for stort rom ellers hadde ancient blokkene stått her nåSET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
Ja, jeg er litt enkel og lat
Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?
Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
Jeg har faktisk ikke prøvd noe annet enn KT88 og EL84 i Krypten, men fikk de demonstrert på et stort Anthem forsterkersett med svært nedslående resultat som minner om endel beskrivelser tidligere i tråden. Har ikke hatt behov for å teste noe annet enn det jeg har, for det klør ikke i oppgraderingsbeinet. Men jeg kartlegger andres erfaringer, og Rognlien tror jeg treffer ganske godt i hans test av dem. Derfor anser jeg det for trygt å satse på en moderat forsterker fra Naim, eller Rega Brio R for denslags skyld, de har mer enn nok krefter til Model A og er begge eksponenter for samme lydfilosofi.SET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
Ja, jeg er litt enkel og lat
Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?
Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
Det dere med SET er litt blandet. Hatt mye div rør og har nå kt66 pp klasse A og det er den beste mellomtonen jeg har hørt på rørSET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
Ja, jeg er litt enkel og lat
Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?
Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
Enig i at KT66 har mellomtonemagi som du ikke helt når opp til med de mer moderne KT88, og EL34. Jeg synes at de slekter mer på både EL84 og SET enn sin storebror i alle fall. EL34 kan også trylle fram mer magi enn KT88.Det dere med SET er litt blandet. Hatt mye div rør og har nå kt66 pp klasse A og det er den beste mellomtonen jeg har hørt på rørSET er jo selvsagt optimalt, men det må bli når man får eget lytterom.
Når det gjelder rørforsterkere vil jeg kanskje kunne bruke en Primaluna til hverdags med god samvittighet. Dette er mye grunnet autobias, "lav" spenning på rørene og dermed lang levetid, rød lampe som lyser ved rørfeil, sub-utgang osv.
Ja, jeg er litt enkel og lat
Har du prøvd mye annet enn kineserne dine?
Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
Hei ikke hørt Monopulse men hvert intresert en stund.Jeg er en forfekter av Naim i denne sammenhengen. Jeg har hele tiden sett på Naim som noe blodfattig (kun 60w i min Nait XS) som bare ikke kunne levere varene etter diverse tidligere eierskap fra McIntosh, Musical Innovation klasse A monoblokker etc.Ser jo noen her synes at ivrige Naim er knall på Monopulse, mens andre sverger til kun rør og mener transistor funker dårlig. Det er klart man blir usikker, haha.
Så feil kan man ta altså. Jeg prøvde først klasse D på Monopulse, men det bare satt ikke. Vet ikke hvorfor egentlig, veldig vanskelig å komme med en konkret grunn som f.eks at det spilte tamt eller uten trøkk eller liknende. Alt var der, det bare hang ikke sammen.
Med Naim er det helt motsatt, og jeg mener at litt av grunnen er sammenfallende filosofier, eller kanskje rettere sagt matchende filosofier ifra produsentene, som forsterker hverandres styrker.
Når Naim hevder de ønsker å levere på Pace, Rythm and Timing (PRaT) så stemmer faktisk det. Og når Monopulse hevder å levere lyden fra de to elementene fasekorrekt og i "en front" så stemmer det også. Min erfaring er at når alt dette er på plass samtidig så svinger det virkelig noe aldeles.
Og det fra en som for ca et år siden satt med McIntosh MA8000 på Klipsch Cornwall 3. Det svingte også, for å si det slik..
Men foten jeg får av Naim+Monopulse overgår faktisk alt jeg tidligere har hatt innom, så da kan jeg bare ikke la vær å si til folk at det bør oppleves om man vurderer Monopulse høyttalere.
Det beste er at prisen jeg betalte for hele oppsettet jeg spiller med nå kommer inn langt under hva et par med nye CW3 koster. Til å le seg ihjel av, men det sier vel noe om at dersom man ser litt forbi sine egne fordommer (i mangel på bedre ord) kan man plutselig få seg noen svært hyggelige overraskelser.
Lykke til i allefall!
La meg starte med at om det viktigste parameteret er at det høres ut som en konsert så er du allerede på rett plass med enkelte Klipsch modeller.Hei ikke hørt Monopulse men hvert intresert en stund.
Det som "skremmer" meg litt er testen til Rognlien der han sammenligner med Spendor A4.
Jeg har hørt en del på Spendor A6r og hadde aldrig flyttet de inn for Klipsch!
Hva vil du si disse er bedre på enn de større Klipsch ?
Liker selv at det kan trykke, liveaktig og ekte etc
Jeg har ingen erfaring med Monopulse S, så det får vi håpe noen av de lærde her inne kan bidra mer medNoen formening om S versus A ?