Ja, de gir en veldig god kvalitetsfølelse disse små fulltonene . Du er som du vet hjertelig velkommen til en lytt når de står ferdige.Made in China er nok i en del sammenhenger betydelig bedre enn sitt rykte. Gleder meg til å høre disse!
Fantastiske kreasjoner du har laget. Meget imponerende!Vis vedlegget 488722
Vil bare melde om at alle fulltonene sitter nå i hvert sitt "kammer" og synger for full hals.. Bassregionen er neste ut på lista
Du er hjertelig velkommen, til begge delerTakk sclalars!
Du får ta turen når de står ferdige. - Jeg vil prøve å bli flinkere til å reise rundt og lytte til andres anlegg. - Ditt ser jo helt fantastisk ut. - Og flotteflott lytterom har du også. Vil forresten også få en liten visit innenfor verksteddøra di, hvis det er greit for deg
Jeg husker ikke hele tråden, men kan dra en prallell til egne tanker og eget oppsett: deling mellom linjekilde og bass seksjon omkring rommets schrøderfrekvens og aktiv drift som tillater romkorreksjon under Schrøderfrekvensen.Innkjøring er nært forestående....
DIY-gjengen preges typisk av individualister som brenner for hobbyen og gjerne egne meninger.
Benytter anledningen til å høste meninger og råd på forhånd:
Hvilke delefrekvenser ville DU startet med i dette prosjektet?
Mitt utgangspunkt er 110 Hz og 3500 Hz og filteroppsett ihht Harsch.
Deling ved 3,5 k er et sensitivt område for øra våre.
3,5 khz var et tips fra Griffin som generelt utgangspunkt for størrelsen på fulltonene, men det behøver ikke automatisk bety at det er fasiten her. Gnage-lyder for ørene opptrer erfaringsmessig fra 4khz- 6 khz (scht.. isch... sj... st..).
Utsagnet var generelt, ikke myntet på EX89 spesielt. Målinger viser at de kan kjøres langt høyere. Vi prøver 4,5 khz i starten.3,5 khz var et tips fra Griffin som generelt utgangspunkt for størrelsen på fulltonene, men det behøver ikke automatisk bety at det er fasiten her. Gnage-lyder for ørene opptrer erfaringsmessig fra 4khz- 6 khz (scht.. isch... sj... st..).
Gnagelyd er gnagelyd - uansett hvor det gnager
Men, kan dere ikke med disse driverne kjøre vesentlig høyere enn 3.500 da?
Jeg opplever ikke at lokaliseringen av lyder forstyrres ved delefrekvens på 130hz. Mine basstårn står dog også symmetrisk posisjonert med forholdsvis små avvik vinkelmessig ift front ht.80hz er typisk delefrekvens for sub som beleilig nok ligger i gitarens grenseland. Satt på spissen: Hvis du deler høyt mot en sub som står ett stykke unna, kan ett og samme instrument fly frem og tilbake. Et annet poeng er at evne til å lokalisere lyd viskes ut under 80hz ( ikke overtonene). Betraktningen er generell og ikke almengyldig idet mange instrumenter går lavere, dipoler har annen utstråling osv. Alt er til slutt kompromiss.
Jeg opplever ikke at lokaliseringen av lyder forstyrres ved delefrekvens på 130hz. Mine basstårn står dog også symmetrisk posisjonert med forholdsvis små avvik vinkelmessig ift front ht.80hz er typisk delefrekvens for sub som beleilig nok ligger i gitarens grenseland. Satt på spissen: Hvis du deler høyt mot en sub som står ett stykke unna, kan ett og samme instrument fly frem og tilbake. Et annet poeng er at evne til å lokalisere lyd viskes ut under 80hz ( ikke overtonene). Betraktningen er generell og ikke almengyldig idet mange instrumenter går lavere, dipoler har annen utstråling osv. Alt er til slutt kompromiss.
Når det gjelder normer for subwoofere (thx og andre) så er det ofte knyttet til at subwoofer konstruksjoner ofte ikke er egnet for å gjengi frekvenser langt over feks 100hz. Hvis man selv har kontroll på konstruksjonen av bass-seksjonen så er det enkelt å sikre langt større fleksibilitet frekvensmessig. Lyngdorf sine 2+2 systemer er jo feks designet for å dra nytte av roomgain og strekker seg gjerne opp til flere hundre hz. Ikke noe å være redd for å utforske.
Sjølsagt .. lar de få masere seg litt etpar tre dager før de "grovinnstilles" til helga.. det betyr vel at det åpner seg muligheter til besøk om kort tid.Jeg kommer på lytt og kaffe.