Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Om du skal ned i elven så er det større sjanse for at elbilen klarer seg enn diesel og bensinbil til informasjon. Motoren i elbilen er ikke avhengig av Oksygen for å gå så i teorien kan du kjøre så lenge dekkene får grep.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Landrovere er vel ofte så solid bygget at man kan ha en som er over veterangrensen, og bruke den til spesielle formål, og likevel ha en elbil i det daglige. Det koster nok ikke mye i hverken innkjøp, drift, forsikring eller avgifter. Spesielt om man har en garage eller en låve den kan stå til daglig. En gammel Land Cruiser er nok i samme kategori.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Om du skal ned i elven så er det større sjanse for at elbilen klarer seg enn diesel og bensinbil til informasjon. Motoren i elbilen er ikke avhengig av Oksygen for å gå så i teorien kan du kjøre så lenge dekkene får grep.
    Ville hverken duppa eletromotor eller batteri under vann....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er nok et av områdene hvor det fremdeles vil være tryggest å kjøre med en bil med forbrenningsmotor, selv om det selvsagt vil være _mulig_ å få til en løsning hvor en elbil kan gjøre samme jobben.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Kutt levestandaren til 1970 nivå. En medium bil per familie ( maks) dra ned innetempen til 19 grader i oppholdsrom. Spis mindre kjøtt, strikk genser, få ski til jul osv. Å bytte til en pluss to tonn bil fra California løser intet selv om den går på el
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror du misforstår meg, 65finger. Selvfølgelig skal man gjøre det man kan på alle områder. Elbiler er en liten del av det. Elbiler er flott. Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe en når det kommer en som passer meg. Jeg tar tog i stedet for å fly. Et sted skal man jo begynne. Men det som virkelig ville hjelpe gjøres det lite med. Kullkraftverk i Tyskland, Tsjekkia, Polen, Hellas ... Utslipp fra langtransporten, lasteskip, ferger... Nå elektrifiseres en hel del ferger og lokalbåter i Norge. Det er flott. Hvorfor fokuseres det ikke mer på det? Hva med krav om at båter i havn må bruke landbasert strøm og ikke egne dieseldrevne aggregater.
    Elbiler er først og fremst noe som hjelper på lokalutslipp. Og det er fint for de som bor i de store byene, men hva med alle de andre? Jeg har ingen ting imot elbiler, jeg er bare så lei av at det er det eneste man fokuserer på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.210
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er vel litt overrasket over pessimismen, mitt inntrykk er at utbygging av fornybar og elektrifisering av ulike sektorer går raskere enn forventet, og mange av faktorene i det grønne skiftet vokser eksponensielt. Det er jo først i disse tider at elbiler er blitt bra nok, at vind og solkraft begynner å bli konkurransedyktig og at det finnes tekniske løsninger for grønne ferjer og lastebiler.

    Momentet til det grønne skiftet kommer til å overraske oss alle. Jeg vil tro at om 5 år i Norge så vil nærmeste være utenkelig å investere i enhver installasjon som brenner fossilt brennstoff. Og det er nærest fra 0 til 100 på rundt 10 år - så kommer sikkert resten av verden til å bruke 10 år til. Også trenger vi 10 år på å fase ut gammel morro.

    Men da blir Norge tilnærmet utslippsfritt om 10+10 år altså i 2038. Og resten av verden i 2048.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.373
    Pøh, har jo blitt skrevet om for leeenge siden. Masse godbiter for foliehattene såklart ;)

    514TP9S8PPL._SX331_BO1,204,203,200_.jpg

    Eirik Newth: Boka som spår elbiler og Hyperloop på Mars – og en leder som heter Elon
    Dette er rett og slett et av historiens fascinerende slumpetreff. Og det er et slumpetreff som blir enda litt mer interessant når vi vet at marsboerne i von Brauns bok ser ut til å komme seg rundt i byen med selvkjørende, elektriske biler som kan tilkalles med elektroniske signaler. Og at langtransport på Mars ikke foregår med luftfartøy eller rakett, men med elektrisk drevne tog som går i lufttomme rør, omtrent som rørpost. Eller Elon Musks foreslåtte Hyperloop-tog.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    Mange produsenter har pause i bestillingene av elbiler (i hvert fall plug-in hybrider. Du kan f.eks. ikke bestille Passat GTE, BMW 330e eller 530e i England og Tyskland før tidligst til høsten med levering en gang i 2019). Det sies at det skyldes mangel på batterier. Er det problemer med produksjon av batterier eller går alt til Kina?
    Hvordan blir det i så fall med tilgjengeligheten av elbiler/hybrider i Norge når de store landene begynner å kjøpe elbiler?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...bilkoe-hvis-det-ikke-bygges-flere-ladepunkter

    Som nevnt mange ganger tidligere er ikke den daglige ladingen noe problem. Man langsomlader hjemme og det holder for den daglige kjøringen. Det er langturer som er problemet. Når det er relativt få biler er det ikke noe problem - man kan regne med å finne en lader der man ikke behøver å stå i kø - men når det blir mange? Det spørs om ikke løsningen blir at man ikke tar lange turer med sin elbil. Det er lite attraktivt å måtte stå 2+ t (fordi det er kø) for å få tanket opp slik at man kommer fram.
    Mange har tidligere kommentert at jeg ikke pleier å ta pauser ved lange turer. Det stemmer ikke helt. Jeg tar ofte pauser, men de er sjelden lenger enn 3-5 minutter. Jeg stopper for å strekke på bena, ta noen bilder osv...

    BTW: Jeg har nå vært 9 dager i Praha og har så langt sett en Tesla og 2 BMW i3. Så de kommer jo etter, men her nede kjører man diesel. Drivstoffprisen er så høy at man vil ha biler med lavt forbruk. Da hjelper det ikke så mye med en elbil heller, da strøm er dyrt her nede, og den produseres pr. i dag stort sett av kullkraftverk, så miljøeffekten er ikke så stor som i Norge. I tillegg er elbiler dyre. Brukte dieselbiler, derimot.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Var mindre ladere i 2015 når jeg hadde elbil. Var stortsett ledig på laderene i starten. Men i slutten på året, så var det kø både her og der.
    Fikk den i februar, solgte den i september. Var på langtur en gang i 2015.da valgte jeg å låne fossilbil. Kjører ikke elbil idag.
    Er jo mange nye ting som har vært populært en stund,, for så å forsvinne.
    Gassbiler, flexfuel/E85..
    Vil folk fortsatt ha elbil når en må betale mva, bompenger og batteripakker som gir seg etter 10-12år
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    Elbilene har kommet for å bli, men jeg tror det er en del elementer som ikke er skikkelig gjennomdiskutert, og er blitt feid under en stol. Til den daglige kjøringen der man lader hjemme er jo en elbil helt fortreffelig. Forutsetningen er jo selvfølgelig at man har muligheten til å lade hjemme, og det er det ikke alle som har.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvem har sagt at vi I fremtiden lever slik som i dag ?

    Det er sagt at I nær fremtid så kjører bilene av seg selv, og da får vi vel ikke kjøre dumme biler... Hvem har sagt at vi fortsatt skal ha en hytte som vi ikke kommer oss til uten å ha bil. Det her hyttene som står for det økte forbruket av strøm og ikke elbilen. Kanskje går investeringen opp i et gedigent tap. Hvorfor tar vi ikke toget når vi besøk tante Olga I Trondheim. I fremtiden er dette kanskje eneste lovlige alternativ osv osv.

    Tror det er på tide å tenke litt nytt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er nettopp det, Ingeniøren. Jeg er helt enig med deg. Økt bruk av elbil vil føre til store endringer i måten vi bruker bil på, og det synes jeg ikke kommer nok fram. Jeg er skeptisk til at selvkjørende biler blir tilgjengelig i løpet av de 10 neste årene. Stor tetthet av elbiler vil føre til at man reiser på andre måter. Hvis det i tillegg blir store restriksjoner/prisøkninger i flytrafikken grunnet utslippsproblematikken, betyr det at man må redusere sine langturer, og de man tar vil ta lenger tid. Hvis en flytur fra Bodø til Oslo blir 5 ganger dyrere (det kan fort skje) og det eneste alternativet i praksis er tog, tror jeg at familier der noen bor i Oslo og noen bor i Bodø ikke vil treffes så ofte. SKype er ikke nødvendigvis et godt alternativ. Utenlandsturer, spesielt for de som ikke bor rundt Oslo, vil bli upraktisk, etc...

    Hvis vi aksepterer dette er det ikke så galt. Jeg er snart pensjonist og har god økonomi, så for min del går det greit. Jeg bor i Trondheim og har familie i Oslo, Bergen, Bruxelles og Praha (har hytte i en liten landsby like utenfor Praha, og på Oppdal :) ). Jeg kan bruke tid på reisene dit, og kan være der lenge når jeg kommer fram, så jeg kan leve med dette. Det er det ikke sikkert alle andre kan.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Det er jo ingen som vet. Er jo praktisk med tog i byer. Men til hytta er det jo verre. Men om ikke elbil er fremtiden, så er det jo dumt å innvistere mer
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo ingen som vet. Er jo praktisk med tog i byer. Men til hytta er det jo verre. Men om ikke elbil er fremtiden, så er det jo dumt å innvistere mer
    Elbil er fremtiden, men som nevnt over så vil vi etter all sannsynlighet endre litt på den måten vi lever på idag. Rask kollektiv transport over lengre avstander vil bli mer vanlig. Det er generasjonen, la oss si 40+ som er vant til å ha egen bil og bruker den uansett hvor man skal. De vil nok ha egen bil helt til fastlegen sier stopp.
    Mange yngre ser lettere galskapen i å kjøpe en bil til mange hundre tusen som står parkert 22 timer i døgnet. Det vil komme endringer i måten vi lever på. Og jeg synes det er til det bedre:)
     
    S

    svk

    Gjest
    Må si det var praktisk med tog i oslo sist jeg var der. (apr 2018)
    Jeg kunne levd godt med tog til 90% av reisene mine og elbil til resten
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Jeg reiser 26mil daglig med tog til og fra jobb. Det blir nesten 2,5t jeg fritt kan disponere til jobb, egne interesser eller avslapning. Målet på kort sikt er å foreta resten av reisene elektrisk, men leter etter egnet produkt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tog til hytta var helt vanlig i forna dar for de som bodde i Narvik og hadde hytte på Bjørnfjell, men det er ikke akkurat normalsituasjonen.

    Skal utslippene av klimagasser ned, så må det til en del incentiver og disincentiver rundt om. Dette gjelder spesielt billige flyreiser - At hvermannsen tar 5-6 helgeturer i året til London, Praha, Paris osv er rent miljømessig galskap så lenge flyene går på fossilt drivstoff. Om en holder unna revmatikere, som har helsemessige fordeler av en sydentur, så er det svært få som har behov for så mange turer i året til utlandet...

    Elbiler var for 15-20 år siden kun for spesielt interesserte - en storebror til en elektrisk rullestol, om du vil. I dag er det et reellt alternativ for svært mange. Det hele er et spørsmål om økonomi og behov. Er økonomien god (eller dårlig) nok, så er en kanskje villig til å justere behovene...

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett at jeg skal en tur til Oppdal hvor Otare har hytte så er det en biltur på ca 18 mil hvor jeg kjører forbi 4 offentlig tilgjengelig ladestasjoner og 1 Tesla supercharger.

    Kjører til Oppdal i ny og ne og kan aldri si jeg har sett noen kø på noen av ladestasjonene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    Nei, ikke i dag. Og Trondheim-Oppdal er innenfor t/r med en moderne elbil, så det er ikke problemet. Akkurat den delen påvirkes ikke om elbilandelen øker. Problemet er heller hytta i Hostoun - det er litt lenger (ca 2200 km). Eller når jeg skal besøke familie i Bruxelles. Eller i Maxov. Eller for den del hvis jeg skal reise Trondheim - Bergen. Her er tog et alternativ, men det er litt tungvint. Det er ikke noe stort problem med elbil heller hvis man kan være sikker på at det ikke er kø ved ladestasjonene - turen vil bare ta ca 90 min lenger. Om det er kø ved ladestasjonene, og det kan det fort være hvis plutselig 80% av den norske bilparken er elektrisk, blir det litt mer trøblete.

    Trondheim-Oslo er problemfritt - da tar jeg toget. I gamle dager tok jeg tog Trondheim-Praha også, så det er kanskje et alternativ.

    Poenget er uansett at man må endre reisevaner. Mine behov er kanskje litt spesielle. Mine turer til hytta i Tsjekkia blir idag stort sett ikke tatt med bil fra Norge. Jeg flyr til Praha og har leiebil der. Det vil fungere greit så lenge man kan fly til en fornuftig penge. Hadde man hatt hurtigtog hadde det vært et greit alternativ: Trondheim-Oslo; Oslo-København; København-Berlin; Berlin-Praha. Det var ruten jeg brukte for 40 år siden (men da gikk reisen via Øst-Berlin i relativt ubehagelige Østeuropeiske tog med hyppige besøk av tungt bevæpnede grensevakter)
    Lade bilen kan jeg gjøre på hytta, så i Praha vil jeg kunne ha en elbil
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bor i Kristiansund/Frei og har ladere tett på vei mot Oppdal. Er egentlig ikke så bekymret for ladekø, i ferier kjører vi gjerne på kveld/natt opp og ned til østlandet grunnet barn og unngår de typiske plassene med kø.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.968
    Sted
    Trondheim
    Ja, som sagt - det er ikke noe problem i dag, men jeg har ofte sett problematikken på Berkåk. Ikke med lading, men med bensinfylling. Der er det 3 bensinstasjoner og der er det ofte lange køer for å fylle. Mange pumper - minst 18 stk totalt? Like fullt er det ofte kø der. Hvis alle de bilene skulle lade, ville man måtte regne med flere timer i ladekø. Jeg krisemaksimerer selvfølgelig nå, og de lange køene på Berkåk er fordi det ofte er billig bensin der (av en eller annen grunn). Jeg tror heller ikke det blir så ille, men jeg tror det er viktig å snakke om det, ellers skjer det ingen ting. Det må bygges veldig mange ladestasjoner framover hvis man virkelig bare skal selge elbiler om 10 år.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror hydrogen blir et blindspor på linje med hd-dvd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn