Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Virker du som du utelukkende ute etter å "vinne en debatt" og bruker stadig stråmannsargumentasjon hvor du tilegner meg meninger jeg ikke har.
    Kan du komme vise til et eksempel hvor jeg har brukt stråmann...?

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.061
    Antall liker
    14.626
    Tenet ene vindmølle park i vade havet, er ca 1/3 udbygget på nuværende tidspunkt og levere pr dag dato strøm til 5 mil. Husstande.

    Grundet til at den ikke er færdig udbygget er at der pr idag er overkapasitet dag forsyning linjerne i land ikke klarer at bringe strømmen videre. Dette arbejdes der på og denne park er bare begynnelsen på hva der er planlagt. Der arbejdes også med plan om utbygningen av en kempe park på en kunstig ø.
    Partnerne i dette project er pr idag tenet, Dong, BP, og Statoil vil sikkert senere slutte sig til.
    Norsk vand kraft vil blive Europas batteri i den fremtidige elproduktion i Europa.
    Dette er plannen som vil blive impliseret, og avstemningen sidst er begyndelsen på denne vei.

    Fem millioner husstanders forbruk av energi eller av spesifikt elektrisk energi? Dere svir vel av en del fossilt brensel også i Danmark?

    I en hypotetisk verden uten fossil energi trengs det enorme mengder fornybar energi. Det er ikke så lett å se hvor overskuddet skal komme fra. Det er også ganske stor forskjell på en husstands direkte forbruk av elektrisk energi og forbruk pr innbygger totalt. Det er mye annet enn bolig som krever elektrisk energi og andre former for energi.

    Langtidsmålet til danmark er at innen 2035 skal 85% av landets forbruk av elektrisk energi produseres fra vind. Så kommer alt det andre i tillegg. Slik du skriver kunne man bli forledet til å tro at Danmark er overforsynt men at det mangler overføringskapasitet for å benytte energien. Norge er omtrent eneste land i verden hvor elektrisk energi brukes til «alt» minis transport i husholdningene. Vi koker på strøm, varmer opp bolig og vann med strøm. Ikke mange steder man gjør det. All energi jeg kjøper hjemme er elektrisk. Jeg har ikke betalt er øre for andre energiformer de siste tre årene (bortsett for gass til gassgrillen og litt kull til kullgrillene). Ved får jeg av svigers, det brukes i prisen og pizzaovnen. Alt er elektrisk ellers.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.191
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen er dyrt <> Det skal bli billig.

    Hydrogenbiler er energi-ineffektive <>. Det vil bli løst.

    Å produsere hydrogen for så å transportere det til tankstasjon er dyrt og ineffektivt <> folk kommer til å produsere hjemme, nærmest gratis.

    Dette er ikke en debatt, orso. Og det er ikke snakk om «å vinne noe».
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.032
    Antall liker
    10.554
    ^ Slapp av, snart kommer thorium og da er alle bekymringer borte.

    ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget til OMF er at i en verden hvor fossile brensler skal utfases så finnes ikke konseptet fornybar «overskuddsenergi». Om den finnes så kan den langt mer effektivt brukes til å lade elbiler.
    Energien må enten lagres eller brukes. I perioder der den ikke brukes går den til spille. Det er her det er snakk om produsere den til hydrogen og evt frakte den til hvor man trenger det. I Tyskland importerer man i dag f.eks over halvparten av energien de bruker, og dette er ventet å stige til over 70 prosent innen 2020. De ønsker selvsagt en løsning som ikke baserer seg på import, men som kan fanges lokalt. Les f.eks denne:
    Närpoducerad vätgas blir bränsle för Rennerods bussar – Vätgas Sverige
    I Norge har man forsåvidt et slags konsept om overskuddsenergi, det er når flommen blir ekstra stor og reservoarene renner over. Ellers lagres energien enkelt ved å la være å produsere og la vannet bli der det er. Selv å pumpe vann høyere for sener å lade elbiler er mer energieffektivt enn å produsere hydrogen.
    Leste du linkene i innlegg nr. 315? Også fra vannkraft er det snakk om å utnytte energien enda bedre ved å produsere hydrogen.
    But hydroelectric plants are still utilizing only a portion of the river's hydraulic energy due to hydrologic and economic restraints. One possibility for increasing the efficiency of hydropower plants is the conversion of water to hydrogen through electrolysis by using the excess energy or wasted energy not yet utilized, and then conversion of hydrogen to electricity via a gas turbine or fuel cells. The electricity produced in the off-peak or no-demand time, or at the time of huge river flows in the spring can be stored in the form of hydrogen, and later, when the peak energy is needed, the hydrogen converted to electricity.
    Sånn helt konkret - hvor ser du for deg konseptet «overskuddsenenergi» i den siviliserte verden i overskuelig fremtid?
    Dette er vel nå allerede svart på. Det handler altså om å utnytte overskudd av kraft bedre. Dette gjelder mange steder. Har tidligere nevnt solcellepaneler f.eks i California hvor energi som i dag forsvinner kan brukes til 640 millioner km til hydrogenbiler. Dersom en gjennomsnittsbil kjører 10 000 km i året, så er det nok til 64 000 hydrogenbiler. Mange andre steder i verden har man tilsvarende situasjon med solceller. I Danmark med vindmøllene er det i perioder mye energi som ikke utnyttes. I Storbritannia er det gjort en rapport om at det mye å hente på produsere hydrogen fra overskuddsenergi fra både gass og vind.

    Ellers er det ikke bare snakk om å produsere hydrogen fra eksisterende kraftkilder som overskuddsenergi, men og sette opp egen produksjon utelukkende til hydrogen. Og alt tyder på dette vil bli svært kostnadseffektivt med litt tid.

    Selv uten noe videre utvikling og framskritt av hydrogenteknologien, så står den i dag godt på egne bein. Hydrogen er på full frammarsj om dagene innenfor mange sektorer. Til privatbiler går det derimot seint av ulike grunner og den som evt. kan bli en hindring her er dersom batterier oppnår følgende:
    1. Mye rimeligere slik at det kommer under brenselceller + tank i pris
    2. Bedre energitetthet slik at rekkevidden øker uten at batteristørrelsen vokser
    3. Lading på minutter og uten at det trekker for mye strøm

    Da sitter man i så fall kun igjen med en fordel for hydrogenbiler og det er lavere vekt. Uansett så tyder alt på at hydrogen som drivstoff til annet har en svært lys fremtid.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Anbefaler alle en lytt til på Teknisk Ukeblad sin podcast, Teknisk Sett, eposide 6; Hydrogenbil i Norge er ikke så smart.
    https://soundcloud.com/teknisksett/a-ga-omveien-om-hydrogenbil-i-norge-er-ikke-sa-smart

    Så kommer sikkert enkelte å påstår at man diskuterer hele vereden og til det har jeg bare en ting å si, bullshit! Man må ta land for land, område for område. Det er for store forskjeller i verden til å diskutere hele verden under ett!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tenet ene vindmølle park i vade havet, er ca 1/3 udbygget på nuværende tidspunkt og levere pr dag dato strøm til 5 mil. Husstande.

    Grundet til at den ikke er færdig udbygget er at der pr idag er overkapasitet dag forsyning linjerne i land ikke klarer at bringe strømmen videre. Dette arbejdes der på og denne park er bare begynnelsen på hva der er planlagt. Der arbejdes også med plan om utbygningen av en kempe park på en kunstig ø.
    Partnerne i dette project er pr idag tenet, Dong, BP, og Statoil vil sikkert senere slutte sig til.
    Norsk vand kraft vil blive Europas batteri i den fremtidige elproduktion i Europa.
    Dette er plannen som vil blive impliseret, og avstemningen sidst er begyndelsen på denne vei.

    Fem millioner husstanders forbruk av energi eller av spesifikt elektrisk energi? Dere svir vel av en del fossilt brensel også i Danmark?

    I en hypotetisk verden uten fossil energi trengs det enorme mengder fornybar energi. Det er ikke så lett å se hvor overskuddet skal komme fra. Det er også ganske stor forskjell på en husstands direkte forbruk av elektrisk energi og forbruk pr innbygger totalt. Det er mye annet enn bolig som krever elektrisk energi og andre former for energi.

    Langtidsmålet til danmark er at innen 2035 skal 85% av landets forbruk av elektrisk energi produseres fra vind. Så kommer alt det andre i tillegg. Slik du skriver kunne man bli forledet til å tro at Danmark er overforsynt men at det mangler overføringskapasitet for å benytte energien. Norge er omtrent eneste land i verden hvor elektrisk energi brukes til «alt» minis transport i husholdningene. Vi koker på strøm, varmer opp bolig og vann med strøm. Ikke mange steder man gjør det. All energi jeg kjøper hjemme er elektrisk. Jeg har ikke betalt er øre for andre energiformer de siste tre årene (bortsett for gass til gassgrillen og litt kull til kullgrillene). Ved får jeg av svigers, det brukes i prisen og pizzaovnen. Alt er elektrisk ellers.
    I Danmark varmes husene og vand op med Gas og fjernvarme produksert fra hovedsaglig kul.

    Tenet vindmølle park er Tysk og levere hovedsaglig til Tyskland.

    Og så til han som tror energiforsyning er et national anliggende.
    Sådan henger verden ikke sammen, sikkerhet i energi forsyning både national og international, er et sikkerhets politisk spørsmål, og de sikkerhets politiske hensyn overskygger alt.
    Og Norge er så vidt jeg ved stadig mellem av NATO.

    Mvh.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Seba er ytterst skeptisk til hydrogen til personbiler og tok ikke en gang med slike biler i sin bok om fremtidens mobilitetsløsninger.
    Har ikke fått tid til å se den selv ennå, men her er noen av hightlights...

    95% of all passenger vehicle miles being driven by on-demand, fully autonomous vehicles by 2030
    Fleet goes down by 80% … which still leaves 2x the capacity needed for rush hour.
    Annual demand for new cars will collapse immediately by 2021 (or after the first fully autonomous vehicle goes into production)
    No more car dealerships
    No more vehicle service stations
    No more auto insurance (for individuals, at least)
    The average family will save $6,000 per year on transportation
    90% decrease in personal transportation-related CO2 emissions
    No more parking in cities which frees up valuable real estate in cities and presents a major opportunity to redesign our cities for humans

    Dette er spådommer, men det er ikke vanskelig å skjønne logikken her.

    I det øyeblikket selvkjørende biler begynner å fungerer, så er det mer enn nok "gammeldagse ikke selvkjørende biler" på kloden. Alle nye biler som blir produsert etter det, vil være for levering til selskaper som tilbyr selvkjørende biler.

    Det virker selvsagt fjernt....Men det begynner faktisk å bli ganske mange selvkjørende biler på veien i dag, utviklingen går i rasende fart.....
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ql073Q/foerste-rute-for-selvkjoerende-buss-i-norge-godkjent

    Mvh
    OMF
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Får håpe bussen også går i "rasende" fart etterhvert; "Samferdselsdepartementet har heller ikke gitt bussen tillatelse til å kjøre i mer enn 12 kilometer i timen" ;)

    Nåvel, det er raskere enn å gå...
    Joda, men hastighet er kun viktig for oss mennesker. For algorytmene som styrer dette så går vår verden så sakte uansett at det spiller ingen rolle for programmeringen om den kjører i 12, 40 eller 80 km/t. Teknologisk/prinsippielt - er dette et stort sprang.

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.191
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Noen nøkkelopplysninger:

    “The electric motor is 5 times more efficient in converting the energy in the battery to usable, kinetic energy.” This translates into electric motors using 10x less fuel than their internal combustion counterparts. Sound familiar? With several EVs with more than 200 miles (320 kilometers) of range at around the $35,000 price point, they are well within reach of the average consumer in developed nations.

    At a similar purchase price and lower fuel cost, the deal is sweetened even further by lower maintenance costs and longer vehicle life expectancies. Tony gave the example of an electric vehicle shuttle service that told him that the top maintenance expense for its vehicles over hundreds of thousands of miles was tires.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Litt "morsom" info (ikke morsom, men...) i forbindelse med dødsulykken i USA der en Über-drosje kjørte på og drepte en fotgjenger. Bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde kommet fram til at fotgjengeren ikke utgjorde en stor fare, så den hadde bestemt seg for å ikke stoppe.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Noen nøkkelopplysninger:

    “The electric motor is 5 times more efficient in converting the energy in the battery to usable, kinetic energy.” This translates into electric motors using 10x less fuel than their internal combustion counterparts. Sound familiar? With several EVs with more than 200 miles (320 kilometers) of range at around the $35,000 price point, they are well within reach of the average consumer in developed nations.

    At a similar purchase price and lower fuel cost, the deal is sweetened even further by lower maintenance costs and longer vehicle life expectancies. Tony gave the example of an electric vehicle shuttle service that told him that the top maintenance expense for its vehicles over hundreds of thousands of miles was tires.
    Ja, slitedelene på en elbil bør vel være dekk, bremseskiver og hjullager.
    I Norge vil nok den største utgiften være antirust-behandling...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt "morsom" info (ikke morsom, men...) i forbindelse med dødsulykken i USA der en Über-drosje kjørte på og drepte en fotgjenger. Bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde kommet fram til at fotgjengeren ikke utgjorde en stor fare, så den hadde bestemt seg for å ikke stoppe.
    Er dette en konklusjon den kom frem til på egenhånd så kan det være greit med en pust i bakken, men kunstig intelligens vil jo uansett etterhvert forstå at mennesker er det for mange av. :eek:
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    1.346
    Moro med risikovurdering :rolleyes:

    NYTIMES: 117 Deaths Each Day
    Vehicle fatalities don't get attention because they occur in ones and twos. If people died at the same rate but in one horrifying crash a month that killed 3,500 people, then Mr. Bush and Congress would speedily make auto safety a priority and save thousands of lives a year. As Transportation Secretary Norman Mineta has said: ''If we had 115 people die a day in aviation crashes, we wouldn't have a plane in the sky.''
    driving_cars.png

    It's probably just me. If driving were as dangerous as it seems, hundreds of people would be dying every day!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Litt "morsom" info (ikke morsom, men...) i forbindelse med dødsulykken i USA der en Über-drosje kjørte på og drepte en fotgjenger. Bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde kommet fram til at fotgjengeren ikke utgjorde en stor fare, så den hadde bestemt seg for å ikke stoppe.
    Er dette en konklusjon den kom frem til på egenhånd så kan det være greit med en pust i bakken, men kunstig intelligens vil jo uansett etterhvert forstå at mennesker er det for mange av. :eek:
    Man trodde opprinnelig at bilen ikke hadde sett fotgjengeren, men ved analyse av loggen fant man ut at bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde vurdert at det ikke var noe poeng å bremse eller svinge unna.

    ePi: Mange mener jo at terroristene fra 9/11 tok livet av mange fler enn de som døde i WTC. Etter kapringen valgte mange å kjøre bil heller enn å fly, noe som førte til en kraftig økning i antall dødsfall på veiene.
    I Norge er jo trafikken relativt trygg, men i resten av verden er det ikke akkurat trygt å kjøre bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.061
    Antall liker
    14.626
    Noen nøkkelopplysninger:

    “The electric motor is 5 times more efficient in converting the energy in the battery to usable, kinetic energy.” This translates into electric motors using 10x less fuel than their internal combustion counterparts. Sound familiar? With several EVs with more than 200 miles (320 kilometers) of range at around the $35,000 price point, they are well within reach of the average consumer in developed nations.

    At a similar purchase price and lower fuel cost, the deal is sweetened even further by lower maintenance costs and longer vehicle life expectancies. Tony gave the example of an electric vehicle shuttle service that told him that the top maintenance expense for its vehicles over hundreds of thousands of miles was tires.
    Ja, slitedelene på en elbil bør vel være dekk, bremseskiver og hjullager.
    I Norge vil nok den største utgiften være antirust-behandling...
    Ikke bremseskiver, bremsene brukes kanpt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Klar over det, men hvis de ikke brukes, ruster de og må skiftes av den grunn.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Holder med å bruke de en gang imellom, ingen rust og dritt og nesten ikke bruksslitasje
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, de foran. Ikke på bakhjulene. Med mindre man panikkbremser og står på bremsepedalen, men hvem gjør vel det?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, de foran. Ikke på bakhjulene. Med mindre man panikkbremser og står på bremsepedalen, men hvem gjør vel det?
    Her snakker du mot bedre vitende, vi er mange som begynner å få ganske mange kilometere på bilene våre og jeg kan forsikre deg om at det ikke er noe problem..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.061
    Antall liker
    14.626
    Jeg bruker bremsene unødvendig innimellom for å holde de rene, spesielt om vinteren. Ingen rust, ingen slitasje å se. Felgene er nesten helt frie for bremsetøv på innsiden, i motsetning til hva de var da jeg kjørte dieselbil. Enn så lenge ser dekk ut til å være den største direkte driftskostnaden. Må bytte sommerdekk om ca 500 mil, da har bilen totalt gått 45k. Vinterdekkene holder i alle fall en vinter til. Fikk heldigvis scoret et sett ubrukte dekk på Finn for 5000 kroner.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg ser ingen slitasje eller rust på bremsene på min GTE heller (den har bare gått 9000 km). Jeg har en Golf TSI som står her og brukes innimellom (når barna er på besøk). På Golfen er bakbremsene fullstendig bortrustet, og på den brukes bremsene relativt ofte (når den kjøres). Bremsene på bakhjulene brukes jo sjelden når man bruker bremsepedalen, det er jo først og fremst håndbrekket som bruker bakbremsene, og med disse elektriske bremseknappene i moderne biler kan man jo ikke bremse med bakhjulene. Håndbrekksladd er en saga blott (dessverre).

    I gamle dager hadde jeg en vanskelig innkjøring i garasjen. Nedoverbakke og og en skarp høyresving. Med bakhjulsdrift kunne jeg ikke dra meg gjennom svingen, og hvis jeg brukte bremsepedalen gikk bilen rett fram. Løsningen ble å bremse (forsiktig) med håndbrekket og gi forsiktig gass. Funket utmerket. Så fikk jeg brukt bakbremsene også :D
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Min rustet på skivene bak, såpass at jeg hadde lagt meg til en vane 1 gang I uka å sette bilen i fri, rulle opp i fart og bremse godt for å renske skivene bak.

    Så var i3'n på service fikk ny programvare og nå holder den skiven bak rene selv. Når jeg har vasken bilen slik at bremsen lager litt lyd hører jeg den bremser bak når jeg slipper opp gassen, slik gjorde den ikke før.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Ja, jeg ser ingen slitasje eller rust på bremsene på min GTE heller (den har bare gått 9000 km). Jeg har en Golf TSI som står her og brukes innimellom (når barna er på besøk). På Golfen er bakbremsene fullstendig bortrustet, og på den brukes bremsene relativt ofte (når den kjøres). Bremsene på bakhjulene brukes jo sjelden når man bruker bremsepedalen, det er jo først og fremst håndbrekket som bruker bakbremsene, og med disse elektriske bremseknappene i moderne biler kan man jo ikke bremse med bakhjulene. Håndbrekksladd er en saga blott (dessverre).

    I gamle dager hadde jeg en vanskelig innkjøring i garasjen. Nedoverbakke og og en skarp høyresving. Med bakhjulsdrift kunne jeg ikke dra meg gjennom svingen, og hvis jeg brukte bremsepedalen gikk bilen rett fram. Løsningen ble å bremse (forsiktig) med håndbrekket og gi forsiktig gass. Funket utmerket. Så fikk jeg brukt bakbremsene også :D
    Du bruker bakbremsene hver gang du tråkker på pedalen. Slik du skriver høres det ut som bilen kun bremser forran ved svak bremsing.
    Håndbrekk er heller ikke synonymt med å bruke bakbremsene, mange biler har trommel inni skivebremsene bak for håndbrekk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.191
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.

    Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.

    Skjermbilde 2018-05-13 kl. 10.04.18.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du vise til et eksempel hvor jeg har brukt stråmann...?

    Mvh
    OMF
    Venter fortsatt på svar på denne.

    Mvh
    OMF
    Å bruke tid på dette blir litt meningsløst, men sier du spør flere ganger. Flere av dine innlegg er typisk stråmannsargumentasjon slik jeg ser det. Hvor du tillegger meg meninger og diskuterer utifra det. Senest i innlegg både #316 og #317.

    Argumentasjonsmetoden din er dessuten ofte ufin og du går på person, som i eksemplet under.
    For en som lever i sin egen teoretiske fantasiverden, så fremstår nok arguementer som baserer seg på hvordan verden ser ut som rare.
    Du har dessuten flere ganger dratt frem at "det er komisk at jeg forskutterer teknologisk fremskritt innen hydrogen", til tross for at jeg baserer det på faktiske gjennombrudd som har skjedd. Og samtidig gjør du nettopp det du anklager meg for selv når du snakker om løsningene fremover for strøm og lading. Kombinasjonen av dette gir ikke akkurat godt grunnlag for en saklig debatt.

    Over til topic. Toyota har annonsert at de beveger seg mot masseproduksjon av brenselceller. Japanerne er dog kjent for å være konservative i sin satsing og tenker veldig langsiktig. Jeg tipper derfor Sør-Koreanerne vil satse større på kortere tid.
    https://www.nasdaq.com/article/toyo...hydrogen-tanks-towards-tenfold-20180523-01439
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å bruke tid på dette blir litt meningsløst, men sier du spør flere ganger. Flere av dine innlegg er typisk stråmannsargumentasjon slik jeg ser det. Hvor du tillegger meg meninger og diskuterer utifra det. Senest i innlegg både #316 og #317.

    Både innlegg #316 og #317 så argumenterer jeg mot påstanden at "hydrogen vil være billig, fordi den kan produserer av overskuddsenergi".

    Er dette en stråmann, eller er det noe Orso har hevdet..?

    Gidder ikke å bla mer enn til første innlegg jeg fant:

    Har flere ganger nevnt det. Effektiviteten har ikke noe å si når man enten produserer hydrogen fra overskuddenergi eller på en svært rimelig metode med fotosynte e.l. Dette er ikke et argument som holder. Energien fra f.eks solceller ville ha gått til spille dersom den i perioder ikke ble lagret i form av hydrogen.


    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har dessuten flere ganger dratt frem at "det er komisk at jeg forskutterer teknologisk fremskritt innen hydrogen", til tross for at jeg baserer det på faktiske gjennombrudd som har skjedd. Og samtidig gjør du nettopp det du anklager meg for selv når du snakker om løsningene fremover for strøm og lading. Kombinasjonen av dette gir ikke akkurat godt grunnlag for en saklig debatt.
    Vel - jeg poengeterer vel i grunn bare hva du selv skriver:

    Nå er det ingen grunn til å tro at effektiviteten til hydrogenkjøretøy vil være status quo. Det er masse gjennombrudd som viser det motsatte, men egentlig er ikke dette vesentlig.

    Forøvrig: Det meg bekjent ingen i dag som har fått til fastoffbatterier. Allikevel tar vi for gitt at de kommer. Mens produksjon av hydrogen ved fotosyntese har man allerede fått til, men det regnes av flere som teori og science fiction.

    Mvh
    OMF
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.102
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.

    Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.

    Vis vedlegget 494253
    Den fremste bør vel være betjent, dvs ha en våken sjåfør. De bak kan jo være programmert til å bare følge etter den foran. Eventuelle sjåfører i dem kan jo sove. Ved å rullere på å sitte fremst og passe på kan et slikt mini-tog kjøre tilnærmet kontinuerlig. uten å måtte stoppe for pålagt hviletid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Teknologien på dette går såpass fort, at hvis det er sikkert at to biler kan være selvkjørt bak, så er det 1-2 år så kan den første bilen også kjøre selv.

    Her har du forøvrig et selskap som planer om å ha 20 000 selvkjørende taxier
    i drift om 2-3 år.
    https://www.bloomberg.com/news/arti...ar-team-up-with-20-000-car-self-driving-fleet


    Nå har jeg ikke funnet tall på det, mens hvis jeg gjetter på at:
    *vi i 2018 kanskje har 1000 selvkjørende biler på veiene globalt
    *vi i 2019 har vi kanskje 10 000 selvkjørende biler
    *vi i 2020 når 100 000 selvkjørende biler

    Og når teknologien er blitt så moden at man har 100 000 nye selvkjørende biler ut på veien hvert år - så kommer det til å gå fort. Først busser, så drosjer, budbiler osv osv.

    Hvis vi da leker litt med tall.
    La oss si en selvkjørnde elektrisk drosje koster 1 million i innkjøp.
    Den skal avskrives over 1 000 000km. (5 års drift)
    Drivstoffkostnaden er 0,2kW pr km tilsvarer 0,2,-/kr
    vedlikeholdskostnadene er minimale på elbil, men la oss sette 0,5 kr pr kilometer siden de skal gå mye.

    Hva koster da drosjetjeneste:
    Avskriving 1,-/km
    Drifstoff: 0,2,-/km
    Vedlikehold: 0,5,-/km
    Totalt: 1,7,-/km.


    Hvis det er litt konkurranse i markedet, så er det ingen grunn til at km prisen skal bli noe særlig høyere enn mellom 2 og 3,-/km.

    Og da er jo spørsmålet - hvem gidder å kjøpe seg ny bil når man kan få drosje til 3,-/km.

    Mvh
    OMF

    edit: trodde jeg skrev i elbiltråden, men det er jo relevant her også
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det dyreste materiale i brenselceller er platinum som fungerer som en katalysator. I tillegg finnes det i begrenset omfang. Mange forsker derfor på alternativer som er viktig for å få prisene på brenselceller og dermed kjøretøy ned. I videoen under vises det en ny potensiell katalysator.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.

    Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.

    Vis vedlegget 494253
    Den fremste bør vel være betjent, dvs ha en våken sjåfør. De bak kan jo være programmert til å bare følge etter den foran. Eventuelle sjåfører i dem kan jo sove. Ved å rullere på å sitte fremst og passe på kan et slikt mini-tog kjøre tilnærmet kontinuerlig. uten å måtte stoppe for pålagt hviletid.
    Syns jeg ser dette på norske vinterveier....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.

    Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.

    Vis vedlegget 494253
    Den fremste bør vel være betjent, dvs ha en våken sjåfør. De bak kan jo være programmert til å bare følge etter den foran. Eventuelle sjåfører i dem kan jo sove. Ved å rullere på å sitte fremst og passe på kan et slikt mini-tog kjøre tilnærmet kontinuerlig. uten å måtte stoppe for pålagt hviletid.
    Syns jeg ser dette på norske vinterveier....
    Der ingen trodde at nokon kunne bu......

    Platooning går greit på E6 fra Svinesund og opp til Oslo. Og her er det snart flere vogntog enn personbiler. Har ikke sett tall på dette men kjører av og til inn til Oslo og det hundrevis av trailere her.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Frankrike investerer 100 millioner Euro i hydrogen. I forhold til kjøretøy så er planene som følger:
    The main aspects of the plan are to have 5,000 light commercial vehicles and 200 heavy vehicles (buses, trucks, TER, ships) and the construction of 100 stations fueled by hydrogen produced locally by 2023 ; - from 20 000 to 50 000 light commercial vehicles , 800 to 2000 heavy vehicles and from 400 to 1000 stations by 2028.
    I dag har Frankrike kun 20 fyllestasjoner. 100 stasjoner i 2023 er ikke all verdens, men målsetningen om 400 til 1000 stasjoner innen 2028 viser en solid satsing. Og det samme angående planen om antall kjøretøy.
    Kilde: https://www.gasworld.com/french-minister-unveils-100m-hydrogen-plan/2014840.article
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn