Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har skrevet om det før og det er blitt harselert med, men nå er vi betydeligere nærmere et gjennombrudd som kan på litt sikt gjøre at elbiler forsvinner helt. Nemlig muligheten til å produsere hydrogen på bilen og uten behov for å fylle. En kontinuerlig produksjon mens kjøretøyet er i bruk.

    Man ser eksemplet under på et hus, men samme prinsippet kan brukes på toppen av bilen.
    Genesys_ERET_Technology.jpg

    Other applications include self-charging cars without the need for lithium-ion batteries, drones that never need refueling and the enabling of off-grid electrical power technology. Installing an eRET system in an automobile will eliminate the need for lithium ion batteries altogether at a fraction of the space, weight and cost. In addition, because the water needed to produce the hydrogen is recycled through the system, the car would have an infinite driving range without the need for any refueling. The infrastructure for charging or filling your car is eliminated.
    Dette kommer selvsagt ikke på bilmarkedet i morgen. Men slår det igjennom, så er det vanskelig å se at elbiler og store batterier til andre kjøretøy blir noe annet enn en mellomstasjon. Argumentet om lav effektivitet faller selvsagt helt vekk her.

    Kilde: Genesys, LLC - News
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har skrevet om det før og det er blitt harselert med, men nå er vi betydeligere nærmere et gjennombrudd som kan på litt sikt gjøre at elbiler forsvinner helt. Nemlig muligheten til å produsere hydrogen på bilen og uten behov for å fylle. En kontinuerlig produksjon mens kjøretøyet er i bruk.

    Man ser eksemplet under på et hus, men samme prinsippet kan brukes på toppen av bilen.
    Vis vedlegget 497047

    Other applications include self-charging cars without the need for lithium-ion batteries, drones that never need refueling and the enabling of off-grid electrical power technology. Installing an eRET system in an automobile will eliminate the need for lithium ion batteries altogether at a fraction of the space, weight and cost. In addition, because the water needed to produce the hydrogen is recycled through the system, the car would have an infinite driving range without the need for any refueling. The infrastructure for charging or filling your car is eliminated.
    Dette kommer selvsagt ikke på bilmarkedet i morgen. Men slår det igjennom, så er det vanskelig å se at elbiler og store batterier til andre kjøretøy blir noe annet enn en mellomstasjon. Argumentet om lav effektivitet faller selvsagt helt vekk her.

    Kilde: Genesys, LLC - News
    Dette blir en gamechanger hvis dette kommer på markedet, helt utrolig det som er nevnt i linken.
    Jeg legger inn litt mer fra nevnte link;

    "The first commercial product will be able to produce 20KW of power, 24 hours a day, using only one standard 200-watt solar panel. At night, a small hydrogen fuel cell is employed to power the eRET’s power supply which delivers the high potential energy to the eRET’s super convective current generator. The eRET power supply needs less than 100 watts to operate, alleviating the need for using and storing large volumes of hydrogen. A typical home will require less than 50 grams of hydrogen to run at night. A metal hydride storage system is part of the eRET to store the hydrogen for night time use. The volume of the metal hydride container system is approximately the size of three one-liter sized soda bottles which can be conveniently stored in a very small space. The metal hydride storage system is a proven technology that is commercially available. The system will be able to generate direct current (DC) or alternating current (AC) without the need for an inverter. The entire system is about the size of a large microwave oven. The price of a 24/7 eRET single power system in large scale production is forecasted to be in the range of a standard house furnace system. Cost-wise, the eRET system promises to be a much cheaper, eco-friendly, long-term alternative to grid based technologies for the average consumer."
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette så jo litt bogus ut:

    The first commercial product will be able to produce 20KW of power, 24 hours a day, using only one standard 200-watt solar panel.

    Om dette "slår igjennom" som du så fint skriver er det vel liten tvil om hvis det funker. Kan man produserer 20 000W uavbrutt fra en enkelt solcelle, så er jo alle verdens energiproblemer løst. Problemet er jo at det overhodet ikke er så mye energi i sollyset - så det er åpenbart noe som ikke stemmer her!

    Mvh
    OMF
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette så jo litt bogus ut:

    The first commercial product will be able to produce 20KW of power, 24 hours a day, using only one standard 200-watt solar panel.

    Om dette "slår igjennom" som du så fint skriver er det vel liten tvil om hvis det funker. Kan man produserer 20 000W uavbrutt fra en enkelt solcelle, så er jo alle verdens energiproblemer løst. Problemet er jo at det overhodet ikke er så mye energi i sollyset - så det er åpenbart noe som ikke stemmer her!

    Mvh
    OMF
    Vi må vente å se, men de skriver også at de har tatt patent på denne fantastiske løsningen som høres ut som et eventyr.

    "Palo Alto, CA, June 5, 2018 – Genesys, LLC announces today that they received a US Patent for its solar amplifier that can generate very high electrical power in the multiple kilowatt range and run for 24/7 service using only one standard solar panel (200W)."
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For de som har fulgt med i utvikling av hydrogen, så har pilene en god stund nå pekt i retning av at kjøretøy vil kunne produsere hydrogen mens det er i bruk. Virker ut som at finnes andre løsninger som det jobbes med som vil gi tilsvarende resultat.
    Man kan f.eks se for seg at det kombineres på en eller annen måte med fotosyntes metoden. Da kreves det heller ikke noe annet enn en lyspære for å produsere hydrogen.

    Det skjer så mye innen hydrogenteknologien at det er egentlig umulig å vite nå hva som vil vinne frem og hva som blir den beste metoden. Eneste jeg er sikker på er at Musk vil måtte spise sine ord om at hydrogen er idiotisk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette så jo litt bogus ut:

    The first commercial product will be able to produce 20KW of power, 24 hours a day, using only one standard 200-watt solar panel.

    Om dette "slår igjennom" som du så fint skriver er det vel liten tvil om hvis det funker. Kan man produserer 20 000W uavbrutt fra en enkelt solcelle, så er jo alle verdens energiproblemer løst. Problemet er jo at det overhodet ikke er så mye energi i sollyset - så det er åpenbart noe som ikke stemmer her!

    Mvh
    OMF
    Vi må vente å se, men de skriver også at de har tatt patent på denne fantastiske løsningen som høres ut som et eventyr.

    "Palo Alto, CA, June 5, 2018 – Genesys, LLC announces today that they received a US Patent for its solar amplifier that can generate very high electrical power in the multiple kilowatt range and run for 24/7 service using only one standard solar panel (200W)."
    Vel - hvis dette riktig:

    The eRET generates electrons at very high potential so that very high power is produced with minimal electron energy input. Genesys,LLC has a working prototype routinely producing 10 kilowatts from two 100 watt solar panels with over one and a half years of operating experience. The system has produced power as high as 40 kilowatts.

    Ronny Bar-Gadda, CEO of Genesys, LLC, Genesys, LLC - News will unveil at the Fuel Cell Seminar and Energy Exposition on November, 12, 2014 in Los Angeles, a new revolutionary patent pending solar technology that increases the power of a solar panel by 200 times, while simultaneously storing the energy in the form of hydrogen for later use.


    The eRET is the only technology today that stores its own energy (hydrogen) simultaneously while producing power, thereby providing a solution for electrical energy storage. The economics are very favorable. Power costs as low as $0.02 per kilowatt hour and less than $0.80 per kilogram of hydrogen are ultimately achievable.



    Så synes jeg vel det er litt rart at ambisjonsnivået ikke er høyere enn å levere strøm til droner og elbiler.

    Kan vel kanskje hente frem denne også...
    Du har dessuten flere ganger dratt frem at "det er komisk at jeg forskutterer teknologisk fremskritt innen hydrogen",
    Siden du med denne teknologien skrev:

    Har skrevet om det før og det er blitt harselert med, men nå er vi betydeligere nærmere et gjennombrudd som kan på litt sikt gjøre at elbiler forsvinner helt. Nemlig muligheten til å produsere hydrogen på bilen og uten behov for å fylle. En kontinuerlig produksjon mens kjøretøyet er i bruk.

    Mvh
    OMF
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    For de som har fulgt med i utvikling av hydrogen, så har pilene en god stund nå pekt i retning av at kjøretøy vil kunne produsere hydrogen mens det er i bruk. Virker ut som at finnes andre løsninger som det jobbes med som vil gi tilsvarende resultat.
    Man kan f.eks se for seg at det kombineres på en eller annen måte med fotosyntes metoden. Da kreves det heller ikke noe annet enn en lyspære for å produsere hydrogen.

    Det skjer så mye innen hydrogenteknologien at det er egentlig umulig å vite nå hva som vil vinne frem og hva som blir den beste metoden. Eneste jeg er sikker på er at Musk vil måtte spise sine ord om at hydrogen er idiotisk.
    Når da?
    20 år fra nå?
    Det er store teknologiendringer innen alle retninger, både innen batteri teknologien, innen miljø drivstoff og innen vanlig forbrenningsmotorer. Så jeg skjønner ikke dette ensidige fokuset på hydrogen. Alt til sitt bruk og per i dag er nok elektrisitet den med høyest odds for vanlige forbrukere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For de som har fulgt med i utvikling av hydrogen, så har pilene en god stund nå pekt i retning av at kjøretøy vil kunne produsere hydrogen mens det er i bruk. Virker ut som at finnes andre løsninger som det jobbes med som vil gi tilsvarende resultat.
    Man kan f.eks se for seg at det kombineres på en eller annen måte med fotosyntes metoden. Da kreves det heller ikke noe annet enn en lyspære for å produsere hydrogen.

    Det skjer så mye innen hydrogenteknologien at det er egentlig umulig å vite nå hva som vil vinne frem og hva som blir den beste metoden. Eneste jeg er sikker på er at Musk vil måtte spise sine ord om at hydrogen er idiotisk.
    Man kan faktisk lade en elbil også med solcelle på taket.

    Grunnen til at man i liten grad gjør det, er at det er det er lite effekt i sollyset.

    Det er en grunn til at solkraft ser slik ut:
    Vis vedlegget 497053

    Og ikke slik:
    Vis vedlegget 497054

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Men - fortell orso - hvordan gikk det? Dette ble jo presentert i 2014. Fra din egen link:

    Ronny Bar-Gadda, CEO of Genesys, LLC, Genesys, LLC - News will unveil at the Fuel Cell Seminar and Energy Exposition on November, 12, 2014 in Los Angeles, a new revolutionary patent pending solar technology that increases the power of a solar panel by 200 times, while simultaneously storing the energy in the form of hydrogen for later use.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For de som har fulgt med i utvikling av hydrogen, så har pilene en god stund nå pekt i retning av at kjøretøy vil kunne produsere hydrogen mens det er i bruk. Virker ut som at finnes andre løsninger som det jobbes med som vil gi tilsvarende resultat.
    Man kan f.eks se for seg at det kombineres på en eller annen måte med fotosyntes metoden. Da kreves det heller ikke noe annet enn en lyspære for å produsere hydrogen.

    Det skjer så mye innen hydrogenteknologien at det er egentlig umulig å vite nå hva som vil vinne frem og hva som blir den beste metoden. Eneste jeg er sikker på er at Musk vil måtte spise sine ord om at hydrogen er idiotisk.
    Når da?
    20 år fra nå?
    Det er store teknologiendringer innen alle retninger, både innen batteri teknologien, innen miljø drivstoff og innen vanlig forbrenningsmotorer. Så jeg skjønner ikke dette ensidige fokuset på hydrogen. Alt til sitt bruk og per i dag er nok elektrisitet den med høyest odds for vanlige forbrukere.
    Kan ikke se det er et ensidig fokus på hydrogen. Tvert imot har jeg gjentatte ganger sagt at elbiler kommer til å være det dominerende i årene fremover og at hydrogen trenger mer tid på seg. Bilbransjen har trolig heller ikke råd til å satse 100% på begge deler samtidig. Så elbiler blir det rådende de nærmeste årene, ingen tvil om det. Hydrogenbiler blir i første omgang en kuriositet slik elbiler var i begynnelsen. Hyundai Nexo er nok den første som vil selge i et brukbart antall, men både prisen og antallet hydrogenstasjoner i dag begrenser åpenbart salget.

    Men det jeg har sagt og står fortsatt inne for er at jeg mener hydrogen er en meget god tilleggs løsning som vi trenger (spesielt på verdensbasis) og at det på sikt kan komme til å ta helt over for elkjøretøy. Tidsperspektiv har jeg ingen sterke meninger om. Fossilbiler som en fremtidsløsning har jeg ikke tro på.

    Det "ensidige fokuset" og spesielt i Norge har vært mer på elkjøretøy slik jeg ser det.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Det er levert inn en patentsøknad. Beskrivelsen av hva som skjer er lyrisk - jeg tror Nordost er med på dette:


    The construction engineer's guide to projects, products and technology.
    Transoft Solutions
    Genesys, LLC Announces New Patented Renewable Power Generation Technology that Eliminates the Need for Battery Storage and Electrical Transmission Grids


    Parul Dubey on June 6, 2018 - in Renewables
    0 0 0 New 0

    Palo Alto, CA, June 5, 2018 – Genesys, LLC announces today that they received a US Patent for its solar amplifier that can generate very high electrical power in the multiple kilowatt range and run for 24/7 service using only one standard solar panel (200W).

    The Sun provides a thousand, billion, billion photons every second for every square meter at the Earth’s surface. Even on rainy days, the photon count is astronomical. A typical solar photon possesses a little more than one electron-volt of potential energy (one electron-volt = one volt on one electron). The eRET™ (electrical Radiant Energy Transfer) captures these photons and stores them as potential energy (voltage). Accumulated together, very high potential energy (high voltage) can be stored. Conventional batteries store electrical energy in the form of chemical bonds. Batteries possess many disadvantages. Their low energy density coupled with their limited reusability cannot economically supply the high-power needs of the market. Genesys’ eRET technology provides high power on demand with its potential energy storage device. High electrical powers are generated using the eRET’s super convective current generator that relies on a reservoir of high energy charges generated from the conversion of solar photons to electrons. The generated electrons form a high-speed current whose energy carrying capability far exceeds anything an equivalent copper wire can achieve. As a by-product of the accelerating electrons, electromagnetic radiation in the form of waves are created which can be tailored to selective frequencies in order to perform different functions such as telecommunications or chemistry. The electromagnetic wave that is produced can be manipulated to crack water vapor because water vapor possesses certain frequencies that absorb energy to a high degree, leading to the breakdown to hydrogen and oxygen. Using the eRET, nearly all commercial chemicals from petroleum or other fossil sources can be produced using hydrogen, which is a product of the eRET, and carbon dioxide.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange med lukket sinn her, historien viser at vi hele tiden tar feil i våre fremtidige antagelser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Mange med lukket sinn her, historien viser at vi hele tiden tar feil i våre fremtidige antagelser.
    Hydrogen er veldig bra, men det må lages og atomet er så lite at det er et problem. Bl.a. sliter man fortsatt med "hydrogen embrittlement".

    Hydrogen embrittlement is the process by which hydride-forming metals such as titanium, vanadium, zirconium, tantalum, and niobium become brittle and fracture due to the introduction and subsequent diffusion of hydrogen into the metal. The term itself is also a misnomer when used to describe steels: a more accurate term would be hydrogen-assisted cracking or environmentally-assisted cracking, because the steel (or other alloys which do not form hydrides) does not actually become brittle.
    Lukkede sinn må du gjerne anklage folk for å ha, men siden jeg har vært på absurd mange hydrogenkonferanser gjennom årene mener jeg å kjenne utfordringene.
    Personen som Orso nå linker til har lovet dette siden 2010. Industrier som er interesserte i løsningen har forlengst gjennomstudert den. At det nå er tatt ut et lyrisk patent betyr ingenting.

    Som OMF er innom påstås det at et vanlig solcellepanel, pga regereringsprosess, er i stand til å fange og aksellerere mye mer energi enn man gjør med vanlig PV. Om det var noe som helst i dette så ville aksjene til solcellemarkedet, batterimarkedet o.a. nå ligget på 1/100 i verdi i forhold til hva de var verdt for noen dager siden.

    I tillegg bør man revurdere alt som er tenkt og sagt om hvor umulig det er med en Evighetsmaskin.

    Perpetuum mobile, også kalt evighetsmaskin, er betegnelse for en maskin som skulle kunne utføre mekanisk arbeid uten tilførsel av energi.

    Ideen om perpetuum mobile er flere tusen år gammel, og det finnes en mengde tenkte konstruksjoner helt frem til i dag. De fleste er basert på å utnytte tyngdekraften, for eksempel med vekter som flytter seg på et hjul og får det til å rotere. Andre konstruksjoner er basert på å utnytte vann som løftes og faller ned igjen, og noen vil utnytte oppdriften i vann. Også magnetiske krefter er tenkt utnyttet i kombinasjon med tyngdekraften.

    Energiloven, en viktig slutning man er kommet til ut fra iakttagelser og erfaringer om forskjellige energiformer, sier at energi aldri kan oppstå eller gå til grunne, bare skifte fra en form til en annen. Evighetsmaskinen, med sin tenkte gevinst av energi eller arbeid, er altså i strid med energiloven.
    For, ved hjelp av hifi-lyrikk, får man altså til en formidabel energiutveksling, som gir 1000-gangeren på hva et standard solcellepanel er i stand til å levere.

    Nå har det seg slik at energimarkedet saumfares på nanosekundbasis av folk som er ute etter nyheter, nyvinninger og nye muligheter. Det investeres milliarder og det garderes mot feilinvesteringer, på flere-ganger-om-dagen basis.

    Dersom dette vi anklages å lukke våre sinn mot hadde noe for seg, Terje A, ville verdens børser vært i opprør idag, etter nyheten om dette patentet, som ble sluppet for to dager siden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke nødvendig å dra inn evighetsmaskinen for min del, men det er faktisk noen som lurer på hvorfor vi ikke setter en vindmølle på taket av bilen for å slippe å lade batteriene. Og noe av det samme: en elbil med to batterier; det ene lades ved hjelp av dynamoer mens det andre brukes til fremdrift og så er det bare å veksle mellom disse. Eureka, evighetsmaskinen er funnet opp. Og disse tankene (helt seriøst) kommer fra en pensjonert inspektør i Veritas.;)
    Men jeg vil likevel gjenta; historien viser at vi hele tiden tar feil i våre fremtidige antagelser. Tenk på Leonardo da Vinci og andre fantastiske kreative mennesker med et åpent sinn. Mye spennende rundt hjørnet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Dette er sludder.
    M
    Og noe av det samme: en elbil med to batterier; det ene lades ved hjelp av dynamoer mens det andre brukes til fremdrift og så er det bare å veksle mellom disse. Eureka, evighetsmaskinen er funnet opp. Og disse tankene (helt seriøst) kommer fra en pensjonert inspektør i Veritas.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er sludder.
    M
    Og noe av det samme: en elbil med to batterier; det ene lades ved hjelp av dynamoer mens det andre brukes til fremdrift og så er det bare å veksle mellom disse. Eureka, evighetsmaskinen er funnet opp. Og disse tankene (helt seriøst) kommer fra en pensjonert inspektør i Veritas.
    Tror du virkelig at jeg tror på dette? Det var bare et eksempel på hvor stupide noen er. Men samtidig bør vi ha et åpent sinn. Det er mye som vi ikke har oppdaget ennå og det er mye vi ikke fullt ut forstår.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjell på et åpent og et ventilert sinn.

    High electrical powers are generated using the eRET’s super convective current generator that relies on a reservoir of high energy charges generated from the conversion of solar photons to electrons. The generated electrons form a high-speed current whose energy carrying capability far exceeds anything an equivalent copper wire can achieve. As a by-product of the accelerating electrons, electromagnetic radiation in the form of waves are created which can be tailored to selective frequencies in order to perform different functions such as telecommunications or chemistry.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.050
    Antall liker
    14.615
    merk også at lyrikken er om effekt, ikke energi.hva man skal med veldig høy effekt et kort tidsrom er litt vanskelig å se. Det er energi man trenger, og det er effekt ganget med tid.

    Batteriet på en Tesla kan levere ca 400kW effekt som gir god aksellereasjon. Det holder rundt 80kwh energi som gir god rekkevidde. For å holde ca 80 km/t trengs ca 20kw eller noe over 30 hestekrefter. Hvor lenge man kan holde denne farten avhenger. Av hvor mye energi man harbtiøgjengelognognhbor effektivt denne kan konverteres til fremdrift.

    Solstrålingen er på ca 150watt pr kvadratmeter. Dvs at med et panel på en kvadrat med 100% virkningsgrad må man lade i litt over 6 timer for å lade 1kwh. Som igjen holder til å kjøre 5-6 kilometer med en bil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Audi og Hyundai har inngått samarbeid om brenselcelle teknologien og deler patenter.
    https://www.audi-mediacenter.com/en...the-development-of-fuel-cell-technology-10374

    Ellers er det verdt å bemerke seg det Audi svarer på spørsmålet om elbiler ikke er alene er tilstrekkelig.

    Våre beregninger viser at vi trenger ca 400 fyllestasjoner i Tyskland for å ha et rimelig infrastrukturnett, og da tror jeg tidlig 2020-tall er et brukbart anslag, sier van Doorn. I dag er det ca 50 hydrogenstasjoner i Tyskland.

    Men vil ikke batteritilbudet og hurtigladenettet da være så bra at hydrogentilbudet rett og slett kommer for sent?

    – Det er ikke mulig å tenke seg en situasjon hvor ladestrukturen og strømnettet i Tyskland utvikles så kraftig at vi kan skaffe kapasitet som gjør det mulig med batteri til hele bilparken. Og da skal du huske at strømnettet i Tyskland er mye, mye bedre enn i USA. Der vil en slik utfordring være langt større, sier van Doorn.
    Kilde: https://www.motor.no/artikler/2017/november/audi-forbereder-ny-hydrogenbil/
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå skjer det noe;:)

    https://e24.no/boers-og-finans/nel-...kanskje-unne-oss-et-lite-wienerbroed/24381170

    Bl.a
    Nel-aksjen hoppet over 25 prosent da Oslo Børs åpnet torsdag, og på formiddagen er aksjen fortsatt opp rundt 17 prosent for dagen.

    Årsaken er nyheten om at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.

    Dette er den største kontrakten for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner noensinne, ifølge selskapets konsernsjef Jon André Løkke. Han lover feiring, og sier at selskapets produksjonsanlegg på Notodden for elektrolysører skal bli verdens største.

    6c9ffc785960da73a7431c23772cb74f.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    ^ Usedvanlig riktig fokus på bruk av hydrogen til transport, på tunge plattformer, fjernt fra privatbiler.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Usedvanlig riktig fokus på bruk av hydrogen til transport, på tunge plattformer, fjernt fra privatbiler.
    Og dette er jo veldig, veldig bra her som vi har 1000 tunge kjøretøyer utenfor stuedøra hver dag. Ja til bedre luft lokalt:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mercedes kommer med Sprinter som hydrogenbil.
    https://www.electrans.co.uk/mercedes-benz-unveils-fuel-cell-sprinter-van-concept/

    Mercedes Sprinter.jpg

    Det interessante her et Sprinter også kommer som ren elektrisk (eSprinter).
    eSprinter.jpg


    Og rekkevidden på disse to?
    eSprinter: Opp til 150 km
    Sprinter Fuel-cell: 500 km med ekstra tank bak pluss 30 km fra evt. ladet batteri.

    Viser litt den ekstreme fordelen brenselceller har i rekkevidde på større biler. I tillegg fylles bilen på minutter og har mindre tap på vinterstid.

    Har ikke sett pris på disse to, men siden eSprinter blir masserprodusert og Sprinter Fuel-cell kun i få antall og blir en konsept bil til og begynne med er det vel sannsynlig at eSprinter blir rimeligere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå må du ha i bakhodet at Mercedes sannsynligvis har en agenda all den tid de produserer konvensjonelle biler og ønsker at pris for lading skal være identisk med pris for drivstoff ref Ionity.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spennende med hydrogen for tiden, ser NEL Hydrogen har fått flere ordre denne uken på utstyr til Tyskland, Danmark og Norge i tillegg til multi-milliardordren i USA.


    ...eventually all types of vehicles will be fueled by hydrogen...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Ser ut som det er nok folk med stor hang til dyrt drivstoff til at de har et marked. 😅
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, skulle jo tro at det var litt greiere å kunne lade bilen hvor som helst det finnes elektrisitet, og det er jo endel slike plasser etterhvert. Selv lampettleging ut av soveromsvinduet duger ... men neida er det ikke rakettbensin som du får tak i 2 steder i kongeriket så kan det være det samme.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, skulle jo tro at det var litt greiere å kunne lade bilen hvor som helst det finnes elektrisitet, og det er jo endel slike plasser etterhvert. Selv lampettleging ut av soveromsvinduet duger ... men neida er det ikke rakettbensin som du får tak i 2 steder i kongeriket så kan det være det samme.
    Hvordan tror du det var da de første bilene med forbrenningsmotor kom?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Ja, skulle jo tro at det var litt greiere å kunne lade bilen hvor som helst det finnes elektrisitet, og det er jo endel slike plasser etterhvert. Selv lampettleging ut av soveromsvinduet duger ... men neida er det ikke rakettbensin som du får tak i 2 steder i kongeriket så kan det være det samme.
    Hvordan tror du det var da de første bilene med forbrenningsmotor kom?
    Det gikk ganske kjapt fordi man ikke hadde bedre alternativer. Man har nå langt bedre alternativer enn hydrogen til persontransport, følgelig vil introduksjonen av hydrogenbiler til slik transport bli en fiasko. Er som å komme med knottfyrt bil i konkurranse med bensindrevet.

    C2SSAh4XEAAKi2g.jpg

    Kun batteridrevne, uten at hybrider er tatt med:

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electric_cars_currently_available

    Vi legger til plug-in: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electric_cars_currently_available

    Det kan være at vi får hydrogen/batterihybrider i storbilsegmentet av personbiler.


    Totalt antall hydrogenbiler i produksjon:

    Skjermbilde 2018-07-07 kl. 11.01.15.jpg
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    I en kommende industri bør man vel se fremover, ikke bakover. 4 år frem så tror jeg mye har skjedd. Tesla Semi er lagt på is og Nikola kjører på med trekkvogner for hydrogen i US.

    Tyskland atm: https://h2.live/

    Men batteri-elbiler blir nok normen fremover for persontransport i mindre skala, uten tvil. Hydrogenselskapene satser ikke på personbiler primært, men tungtransport, ferjer, busser. F.eks. hadde det vært mye fornuft i hydrogendrevne busser og onsite-produksjon av hydrogen rundt store byer.

    Jeg er klar over utfordringene rundt virkningsgrad osv... med H2, men det er unektelig fordeler ved å kunne fylle raskt og bruke overskuddsenergi til å bufre opp med hydrogengass.

    Det blir nok heller både-og istedet for enten-eller.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jo kjent at det er langt flere ladestasjoner, men det er ikke en løsning for trailere, ferjer og busser, men jeg er helt med på tanken på at elbil er enklere ved at man slipper en del ledd i kjeden. Blir spennende å se fremtiden an.

    De 14 nærmeste ladepunktene herfra er ute av drift nå btw...uvisst hvorfor.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår ikke behovet for å nedsable alt og alle som kommer med info om hydrogen. Jeg er overbevist om at det vil være behov for begge deler. Elektriske personbiler og en blanding av elektriske og hydrogendrevne nyttekjøretøyer, avhengig av vekt og rekkeviddebehov, blir fremtiden.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som har behov for å «nedsable alt som har med hydrogenbiler». Noen innlegg over ditt bejubler jeg at det skal bygges tankstasjoner for trailerflåter. Det er fornuftig. Disse kan ha en gigantisk og trygg tank og fyller denne på flåtestasjonen.

    Hydrogen for personbiler er latterlig ineffektivt og selv en tryllekunstner klarer ikke å tilsløre at det er kriminelt energisløseri å satse på dette. Årsaken til at det pushes er at det er lagt ned enormt med penger og prestisje.

    Jeg linket til en artikkel jeg skrev for Truth About Cars i 2007 i elbiltråden. I kommentarene dengang var jeg mer positiv til hydrogen. Jeg fikk demonstrert «metal-lattice» lagringstanker og tenkte at dette kunne løse problemet med hydrogenskjørhet. (Hydrogen embrittlement). Men dessverre ble det et dyrt blindspor.

    Hydrogen er vårt minste atom. Det skaper paradoksalt nok store utfordringer som løses med store og tunge plattformer, ikke med det vi forbinder med en personbil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En mobil hydrogen fyllestasjon. Kan fylle over 100 biler per dag og med flytende hydrogen som har flere fordeler.

    One noteworthy advantage of the mobile liquid hydrogen refueling station is its use of an 900bar liquid hydrogen pump system, which eliminates the need for a compressor and cooling system and thus allows for significant reductions in equipment and driving costs.

    Hylium Industries CEO Kim Seo Young said, "In addition to being a 'green energy' technology, hydrogen technology is a cutting-edge field in which intensive research and development is being carried out all around the world. Hylium Industries' liquid hydrogen-based mobile hydrogen fueling station will significantly contribute to the effort to expand the liquid hydrogen supply infrastructure for hydrogen-powered cars worldwide."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor hydrogenbiler suger, i detalj. 15 minutter som vil gjøre diskusjonene noe enklere, håper jeg.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvor lang tid tror du det tar før kostnadene fo el.bilers totale "logistikk" havner hos deg og meg i form av økte strømpriser? Totalkostnadene ved å forsterke strømnett/forsyning må dekkes inn et sted og det havner hos fellesskapet. Bare gled deg.

    Klippet du linker til er totalt misvisende og dette er ikke relevant når totalkostnadene kommer på bordet og skal gjøres opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn