Ellers interessant å se den økte rekkevidden som kommer:In an interview with Reuters, Toyota Mirai chief engineer Yoshikazu Tanaka said that the company is going to switch from limited production to mass production. They also intend to decrease the amount of expensive materials used in fuel cell vehicle components, such as platinum, which could cut down on hydrogen fuel vehicle costs. They also plan to make the system more compact and powerful.
Toyota har nå også lansert sin andre generasjon prototype lastebil.What’s more, Toyota reportedly wants to improve upon the vehicle’s performance. The company aims to push the driving range of the next Mirai model to 700-750 kilometers from about 500 kilometers. Furthermore, by 2025, the company seeks to hit a 1,000 kilometers target.
Ser du fortsatt prater om spilkraft/billig overskuddskraft.Altså - hvis man greier å få til en veldig effektiv produksjon av hydrogen fra strøm - så er også slutt på billig overskuddskraft. Så argumentet ditt er selvmotsigende og selvutslettende. Hvorfor skal eierne av vindkraft på Orkenøyene gi bort strømmen sin når de selv kan produsere hydrogen og selge til markedspris..?
mvh
OMF
Da fortsetter du å kjøre bilen du kjøpte i 2024.Du sier at jeg skal droppe elbil hvis det ikke passer for meg. Det er jo greit fram til 2025, men hva skjer etter dette? Man skal jo ikke kunne kjøpe annet enn biler med elektrisk drivlinje etter 2025 i følge noen politikere?
Nei, jeg fortsetter å kjøre den bilen jeg kjøpte i 2017. I 2025 har den gått ca 100 000 km, så jeg har vel bil enda i 10 år med mindre det skjer noe dramatisk.Da fortsetter du å kjøre bilen du kjøpte i 2024.Du sier at jeg skal droppe elbil hvis det ikke passer for meg. Det er jo greit fram til 2025, men hva skjer etter dette? Man skal jo ikke kunne kjøpe annet enn biler med elektrisk drivlinje etter 2025 i følge noen politikere?
Ceres Power har også samarbeid blant annet med et kinesisk selskap som produserer elbusser.Ceres Power (AIM: CWR, "Ceres Power"), developer of the SteelCell®, a world-leading, low cost Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) technology, is pleased to announce it has entered into a new partnership with Nissan to further develop fuel cell technology for EV applications.
The long term strategic relationship provides Ceres Power with access to the Chinese market, the world's fastest growing market for fuel cells. Initial plans are for Ceres Power and Weichai to jointly develop and launch a SOFC fuel cell range extender system for China's fast growing electric powered bus market. Weichai has a wide network of customers in China with sales volumes of c.30,000 buses per year.
Interessant. Samtidig har regjeringen uttalt at man vil satse mer på hydrogen, NEL har startet utbygging av verdens største elektrolysefabrikk for produksjon av hydrogen i Norge, NHF har lansert ambisjon om og ha 1000 hydrogenlastebiler på norske veier innen 2023 og hydrogen er på vei inn i maritim bransje.Og der kaster Hyop inn håndkledet og legger ned sine 5 hydrogenstasjoner.
https://www.dn.no/nyheter/2018/08/29/1012/Finans/nel-konkurrent-gir-opp-hydrogenstasjoner-i-norge
Johan-Kr
NEL Hydrogen holder nå på å bygge ny automatisert fabrikk med mål om å senke kost med minst 40%.Med tanke på at drivstoffkostnaden er omtrent lik diesel er det ikke noe rart at det flopper.
Fra UNO-X sine nettsider:
Hva koster hydrogen?
Hydrogen solgt fra en fra en fyllestasjon koster i dag ved de fleste hydrogenstasjoner det samme som bensin regnet etter hvor langt man kan kjøre. Hydrogen blir solgt i vekt, ikke per liter, og en kilo hydrogen koster ca. 90 kr.
En tommelfingerregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså en kostnad på 9,- per mil. Utetemperatur, bruk av elektrisk utstyr i bilen, og kjørestil påvirker deretter om man kjører lenger eller kortere enn regelen, akkurat som med en vanlig bil.
Gjennom forbedringer i brenselcellene og bilene vil man kunne komme ned på 80 gram hydrogen per 10 kilometer, og kostnaden per kilometer kjørt vil da gå ned.
I prismasten til Uno-X vil du se at vi priser hydrogen i hekto (100 gram) til 8,99 kr.
New project launches to bring more hydrogen fuel cells to eastern ChinaChina is aiming for the mass production of hydrogen fuel cells in vehicles by 2020
Skal bli interessant å se hvor dette går. Norge er elbil landet framfor noen.
Jo, det er selvsagt snakk om nybilsalg. Men det er allikevel en utfordring at markedet ikke klarer å levere nok batterier og at det er regel rett mangel på enkelte råstoffer til batteriene.Dette kunne like gjerne vært skrevet i elbiltråden, men siden det er skrevet her kan jeg jo svare her også:
Det er ikke snakk om å legge om til utelukkende elbiler innen 2025. Det folk snakker om er endring av nybilsalget.
Hvor mange kliss nye biler selges i året i Norge?
Av disse; hvor mange kunne ventet litt med å kjøpe kliss ny bil, uten at det hadde ødelagt noe voldsomt for dem?
Dersom ideen om at elbiler har mindre slitasje enn "vanlige" biler viser seg å stemme, siden de har færre komponenter som vil trenge utskiftning eller kostbart vedlikehold, så bør det bety at det blir mindre behov for å skifte de ut like hyppig også.
Men selv om det ikke stemmer og man antar at levetiden er omtrent den samme, så bør det allikevel være uproblematisk.
Nybilsalget er i dag allerede ca på 25% på rent elektriske biler, og ca 30% hybrider av ulike varianter.
Dersom man har en økning fra år til år som ligner litt som det man har allerede i dag, så bør det ikke skape store problemer. Det verste som skjer er at noen må kjøpe en pent brukt bil istedenfor en kliss ny en, dersom den bilen de har faktisk er ødelagt og det ikke er nye elektriske å oppdrive.
Selvkjørende biler er veldig interessant, men det er noen hindre som må overkommes som gjør at jeg tror det vil ta en del tid. Da tenker jeg ikke bare på teknologien, men også ting som etiske retningslinjer. Hvilke etiske retningslinjer skal en autonom bil operere etter? Skal den beskytte passasjerene for enher pris? Skal den være utilitaristisk så den heller dreper to av sine egne passasjerer enn fem fotgjengere? Hva om fotgjengeren er 20 år og passasjeren 70 år (noe man kan anta at en bil lett kan finne ut med sensorer og dataanalyse)? The trolley problem var et psykologieksperiment, men med selvkjørende biler blir det et filosofisk spørsmål. Og hvem skal lage slike retningslinjer? Bilfabrikkene selv? Myndighetene? Hvem det enn er som lager slike regler gjør seg jo i praksis til dommere over liv og død.Jeg synes det er spennende med disse fremskrivningene som går mange år frem i tid.
Et av de viktigste elementene når det gjelder persontransport er jo når de første helt selvkjørende bilene kommer. Det er ikke så viktig om det er i 2020, eller 2025, men når det skjer, så er det rett og slett vanskelig å forestille seg at noen skulle ha særlig interesse av å kjøpe egen bil.
This is still a concept vehicle, but the technical concept is already near-production. We are conducting an intensive cost and benefit analysis to determine its market potential. The Crafter HyMotion with a fuel cell drive is absolutely a beneficial addition to our drive portfolio of petrol, diesel, natural gas and electric motors."