Jeg slår gjerne et slag for sedanen, så og si borte i dette prissegmentet..Det er øyet som ser. Jeg synes ikke den er stygg, men jeg kunne tenke meg noe mere familievennlig. I så måte ser Kia Niro bedre ut, da den virker til å være noe større.Bare kjipt det er en stygg "suv"
Skjønner. Da er prisforskjellen liten.Ikke store forskjellen når de er likt utstyrt.
Kona fossil er identisk med elektrisk når den har pluss og teknikkpakke.
253 900+20 000+ 25 000 = 298 900
Du får ikke mye drivstoff og bompenger for 26 000 kroner i dag, 16,70 så jeg bensin til i morges på vei til jobb.
Ikke noe av det der som frister det minste. Om vi ser bort fra elbilsedanen jeg nå har så er vel de morsomste bilene jeg har hatt. Peugeot 205 GT, Fiat Bravo 1.4 turbojet og en Austin Metro 1.5. Spesielt pene var de kanskje ikke men gøyale som bare det og til lav kostnad. Gi meg en liten fin rakett av en elbil i samme klasse som disse, med rekkevidde og alt det der så nedgraderer jeg gladelig. Sikler jo på den nye Roadsteren fra Tesla men den blir jaffal for dyr for meg og utenfor rekkevidde.Er forøvrig interessant å se at fossilutgaven av Kona starter til langt lavere pris. Har ikke sett på utstyret om det skiller mye, men man kan kjøpe mye drivstoff for mellomlegget. Dog får du selvsagt ikke de samme kreftene som elbilen har og kommer ikke unna bompenger.
Vis vedlegget 496271
Joda, siden det er lite nedbør i år blir det kanskje 10% kullkraft i den norske energimiksen. Men, selv i et unntaksår så er 90% vannkraft i miksen.Jeg ser at elbilene i Norge i sommer vil kjøre mye på kullkraft
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/rL1JOw/Stromprisen-blir-trolig-eksepsjonelt-hoy-i-sommer
Du glemmer at vannkraften i Norge er indrefileten i det europeiske kraftmarkedet; dvs regulerbarheten av den. Med vannkraft kan man regulere MW ila millisekunder mens sol, vind, kull og gass har en regulerbarthet fra minutter til døgn om de i hele tatt har en. Så incentivet til kabler mellom Norge og EU er økonomi; altså høyere strømpris for deg og meg.Det viser jo bare at det er lurt å legge opp noen ledninger til utlandet, slik at vi kan sende strøm frem og tilbake etter behov, og at alle disse EU-haterne, Acta-trollene og isolasjonistene bare er til skade for oss alle om de får viljen sin.
Jeg skal ikke mene så mye om strømpriser. Det slår litt begge veier. Men ha også i tankene at det er stort sett kommunene som eier vannkraftverkene i Norge og at bedre pris betyr bedre kommuneøkonomi og mer til overs for kommunale tjenester og goder for innbyggerne. For de fleste av oss betyr ikke en hundrelapp eller to i regning om måneden noe fra eller til.Du glemmer at vannkraften i Norge er indrefileten i det europeiske kraftmarkedet; dvs regulerbarheten av den. Med vannkraft kan man regulere MW ila millisekunder mens sol, vind, kull og gass har en regulerbarthet fra minutter til døgn om de i hele tatt har en. Så incentivet til kabler mellom Norge og EU er økonomi; altså høyere strømpris for deg og meg.Det viser jo bare at det er lurt å legge opp noen ledninger til utlandet, slik at vi kan sende strøm frem og tilbake etter behov, og at alle disse EU-haterne, Acta-trollene og isolasjonistene bare er til skade for oss alle om de får viljen sin.
Har selv kølapp som bør gi levering juli eller tidlig august ifølge forhandler. Ikke optimal, men vil fungere til pendling og "normal" bruk. Egentlig er det Kia Niro jeg har ventet på, men jeg vil tro man blir kvitt en Kona om et år uansett.Det er mye bil for pengene. Lengre rekkevidde enn en Tesla Model X75D for halve prisen.
Andrehåndsverdi har et poeng hvis du bytter bil relativt ofte. Om du kjøper bilen (ny eller brukt, spiller ergentlig ingen rolle) og så «bruker den opp» - enten til bilen kan skrotes, eller til du er nær vedlikeholdsjevndøgn. I det siste tilfellet er uansett verdien såpass lav at det ikke betyr noe.Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
De øvrige valgene er turkis, intens oransje-rød og neon-gul/grønn.Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.
Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.
Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
Jeg vet ikke helt hvordan der er der du kommer fra men i Norge har nok allerede bortimot 100% av bolighus innlagt elektrisitet.Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.
El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
Vente tid for oppladning
Det er greiest å gå for litt tradisjonelle fager, grått, hvitt, svart, sølv metallic eller noen mørke toner. Velger man klovnefarger så er man helt sikker på at færre har lyst til å eie bilen ved neste veiskille, og sannsynligheten for at man selv angrer i ettertid er stor.De øvrige valgene er turkis, intens oransje-rød og neon-gul/grønn.Herregud for et trist fargevalg. Kan man kjøpe ny bil og velge farge selv, så er det ikke hvit, sort og grå man skal se på. Kan jo ikke kalles farge engang.
Argumentet med annehåndsverdi er så på trynet; her skal man kjøpe bil som koster noen hundretusner mens man har den, og så skal man mens man har bilen tenkte på en eller annen potensiell annenhåndsverdi..latterlig.
Når jeg ser på bruktbiler så er det hvertimot bilene det fins 10 av i landet med den fargen som har høyest verdi.
Skal jeg noengang bestille ny bil, skal jeg definitivt se spesiallakk-katalogen før noe annet av ekstrautstyr.
Vis vedlegget 496544
Kjøper jeg en Kona så er det mest for å avvente en litt større elbil og mtp. markedet så er det en bil jeg kan ha i 1 års tid og selge uten tap, kanskje med fortjeneste. (Føles litt kynisk, men nå er markedet som det er - når "alt annet" utenom Tesla har halvparten så stort batteri bør den være hot en stund fremover)
Hvit vil jeg tippe er lettest å få solgt på et eller annet tidspunkt, grå synes jeg ikke helt matchet de litt for store plastskjermene.
Helt korrekt, men der er ikke sjanse i helvede for at nettet klarer belastningen ved ladling på nuværende tidspunkt.vis vi alle bruger elbiler.Jeg vet ikke helt hvordan der er der du kommer fra men i Norge har nok allerede bortimot 100% av bolighus innlagt elektrisitet.Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.
El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
Vente tid for oppladning
Det du sier stemmer jo hvis man skal ha hurtiglading hjemme. Det skal man jo ikke. Hjemme lar man bilen stå og langsomlade. Da trekker lading ikke mer enn en panelovn eller 2.Helt korrekt, men der er ikke sjanse i helvede for at nettet klarer belastningen ved ladling på nuværende tidspunkt.vis vi alle bruger elbiler.Jeg vet ikke helt hvordan der er der du kommer fra men i Norge har nok allerede bortimot 100% av bolighus innlagt elektrisitet.Hydrogen, el, forsil biler, alt i alt handler det om prioteringer.
El, da skal elnettet udbygget over det ganske land!, ja faktisk ut til hver husstand, her til kommer lade stationer.
Vente tid for oppladning
Det har jo allerede været fremme, at folk må regne med restationer mod de kraftiske lade stationer i nogen bygge felter.
Så hvor kommer du fra.
Mange biler kler faktisk hvit. Hvit demper et agressivt utseende, slik at biler som blir litt "in your face" i en annen farge plutselig blir skapelig i hvitt. Om dette gjelder denne bilen vet jeg ikke. Jeg ville valgt rødt, men nordmenn er konservative og velger helst litt anonyme farger (selv om hvitt, grått og svart vel egentlig ikke er farger).Dropp hvit også.
Jeg synes hvitt faktisk virker motsatt og fremhever "her er jeg"-opplevelsen. Eneste fordelen med hvitt er at dårlig/uheldig formgivning skjules litt. Jeg kan ikke komme på en eneste bil som er fin i hvitt eller som ikke kler andre farger bedre. Eneste bil jeg kan komme på som skal være hvit er vel den ikoniske ubåt-Espriten til James Bond, men kun det ene eksemplaret . Det er sikkert mange som er uenig med meg i dette, men de tar sannsynligvis feil .Mange biler kler faktisk hvit. Hvit demper et agressivt utseende, slik at biler som blir litt "in your face" i en annen farge plutselig blir skapelig i hvitt. Om dette gjelder denne bilen vet jeg ikke. Jeg ville valgt rødt, men nordmenn er konservative og velger helst litt anonyme farger (selv om hvitt, grått og svart vel egentlig ikke er farger).Dropp hvit også.
Jeg har kjørt hvit TMX i en uke. Hvit gir de fleste større biler et "hval"preg og jeg er tilbøyelig til å mene at det er harry.Jeg synes hvitt faktisk virker motsatt og fremhever "her er jeg"-opplevelsen. Eneste fordelen med hvitt er at dårlig/uheldig formgivning skjules litt. Jeg kan ikke komme på en eneste bil som er fin i hvitt eller som ikke kler andre farger bedre. Eneste bil jeg kan komme på som skal være hvit er vel den ikoniske ubåt-Espriten til James Bond, men kun det ene eksemplaret . Det er sikkert mange som er uenig med meg i dette, men de tar sannsynligvis feil .Mange biler kler faktisk hvit. Hvit demper et agressivt utseende, slik at biler som blir litt "in your face" i en annen farge plutselig blir skapelig i hvitt. Om dette gjelder denne bilen vet jeg ikke. Jeg ville valgt rødt, men nordmenn er konservative og velger helst litt anonyme farger (selv om hvitt, grått og svart vel egentlig ikke er farger).Dropp hvit også.
Det er vel avhengig av hva du definerer som en kort stopp. For meg er det < 5 min. 30 min er ikke en kort stopp.Nå har jo du et veldig spesielt behov hvis du må kjøre >6timer uten et eneste kort stopp.