Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hadde et av de laveste reservasjonsnumrene hos Nardo Trondheim på den.

Kommer til å irritere meg litt at jeg ikke fikk sjekket den ut.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Den ser da faktisk helt ok ut, og kommer i en passelig størrelse. Noe dritt med manko på gode hurtiglademuligheter foreløpig da.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett at man faktisk får 50kw på hurtigladere så har man jo 45+15 mil rekkevidde med en pause på 30 minutter eller 45+30mil med 1t pause nå på sommeren.

Bør ikke nødvendigvis være en dealbreaker. Går man på Facebook finner man x antall folk som har kjøpt Tesla og ikke har den minste ide om hvordan man skal få hurtig lading og faktisk lader med lavere hastigheter enn det man vil få på Jaguaren.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Jo.. Den er grei. Den lader jo alltids fort nok den der også. Men da må du ha en lader å koble deg til. Ventetiden jeg tenkte på var med tanke på manko på ladesteder med mer enn et par punkt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror du ikke markedet sørger for at tilbudet dekker etterspørselen?

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Jo, etter en tid. Men så var det høna og egget da.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    For min del ville en Jaguar vært ganske uproblematisk, skjermdump tatt nå i app.
    Screenshot_20180605-001127.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Jeg hadde et lite pitstop på sc Nebbenes i helgen. Da så jeg noe jeg aldri har sett før - alle de vanlige hirtigladerene var opptatt. Det er fire ladeplasser for andre enn Tesla der og alle var opptatt. 22kw punktene var dog ledige. Plugget meg kostnadsfritt inn og fikk 120kw.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De store utfartsdagene blir nok mer problematiske all den tid folk må stå lengre for å fylle "tanken".

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Indikerer kommentarene fra Hyundai at det er stor batteri mangel på markedet eller er det andre årsaker til at de ikke kan levere bedre? Nissan har dog vært leveringsdyktige.

Christian Stenbo i Hyundai sier til Tek.no at forventer å levere rundt 5000 elbiler i Norge i år, og halvparten av disse vil være Kona Electric.
    Når den initielle bestillingsperioden er over 17. juni, forventer vi å ha ganske god oversikt. Hvis våre prognoser for bestillingene slår til, forventer vi å kunne levere til alle interessentene i løpet av 2018 og 2019. Det er mulig vi kommer over i 2020 før de som bestiller, men ikke sto på interesselista, vil få bil, sier Stenbo, som sier de forsøker å være så åpne og tydelige som de kan på omtrent når kundene vil kunne få bilen sin før de skriver kontrakt og binder seg.
    Hva med Ioniq? Hvor lang leveringstid er det på den?

– Cirka 8-10 måneder. Mer sannsynlig rundt 8 måneder nå.
    https://www.tek.no/artikler/du-kan-matte-vente-helt-til-2020-pa-a-fa-levert-en-hyundai-kona/438945

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla ligger allerede an til en dobling av produksjon i år sammenlignet med 2017 og jeg har ikke sett at det er batterier som er problemet.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Kan det ha en sammenheng med en viss fabrikk de har bygget tro?
    Satsningen deres har vært helt rett, og når de etterhvert får opp effektiviteten sitter de med omtrent monopol på batterier.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke bort fra at Sissener taper penger på Tesla.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.028
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er svært velkjent og mange dieseler har skrekktall, inkl Volvo. Men mer utsagnet i artikkelen: some new diesels are very clean. Det gjelder bla min. Jeg er nå i Oslo, og kjørte fra Bergen med snittforbruk 0,39 og særdeles lite NOx. På en 1800 kg bil med 200 Hk. Forrige Oslotur gikk med tog. Reiser stort sett kollektivt til byen (Bergen). Jeg føler meg ikke akkurat som noe miljøsvin. Om jeg hadde kjørt elektrisk i det daglige og flydd de to turene til Oslo hadde jeg belastet miljøet mer....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.842
    Torget vurderinger
    2
    Volvo Lastvagnar har lagt om sin syn på framtidens transporter och gör en historisk satsning på ellastbilar.

Tystnaden är slående när sopbilen kommer körande. Jämfört med det karakteristiska bullrandet från en vanlig diesellastbil är det smått overkligt och en aha-känsla infinner sig när det 18 ton tunga fordonet rullar fram och parkerar med endast ett lätt susande ljud.

Det är Volvos nya trumfkort i kampen om framtidens lastbilsmarknad och den finns än så länge bara i två exemplar. Den ser ut som en helt vanlig sopbil ur medeltunga modellserien FL. Men motorn och drivlinan är helt elektrisk. Och i stället för dieseltank finns tre stora batterier på vardera 520 kilo.

Världspremiären skedde inför ett stort medieuppbåd torsdagen den 12 april vilket nu ses som en historisk dag av Sveriges största företag.

”Det är verkligen en viktig milstolpe för Volvo. Efter att i över 90 år ha byggt fordon med förbränningsmotor inleds nu en ny era. Vi är övertygade om att eldrift kommer att bli en gamechanger och riktigt stort inte bara för personbilarna utan även för oss inom tyngre fordon”, säger Claes Nilsson, vd för Volvo Lastvagnar.
    https://www.di.se/hallbart-naringsliv/volvos-historiska-elsatsning-kommer-sla-igenom-stort/

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.028
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Volvo sine dieseler er ikke bra i miljøsammenheng, og med kinesiske eiere er det virkelig ikke rart at de satser elektrisk. Og kostnadene for å utvikle rene forbrenningsmotorer er astronomiske. Volvo er en smågutt i dette gamet, og igjen; det er virkelig ikke rart de går elektrisk.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.803
    Torget vurderinger
    1
    Det mest oppsiktsvekkende er faktisk at Volvo har utviklet moderne dieselmotorer selv, introdusert sammen med nye XC90. Toyota har ikke sett seg råd til det og Ford samarbeider med PSA.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så mye penger og så må de fortsatt bruke en bil som ble lansert i 2012 av en miniprodusent som målestokk.
    2020-porsche-mission-e-spy-photo-1.jpg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    893
    Autopilot er jo strengt tatt misvisende, det er ingen autonom funksjon men snarere enn litt avansert cruise control.

Hypen rundt det samsvarer ikke med produktet de leverer.
    Tesla kaller det jo nettopp en autopilot; og som koster 40-60 tusen. At folk bruker penger på dette er meg uforståelig.

Edit; se film hvor en annen sjekker autopiloten hvor dødskrasjet skjedde..
    https://youtu.be/VVJSjeHDvfY

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De har jo denne linjen her:
    Hver sjåfør er ansvarlig for eventuelle varsler og må være aktiv under bruk av autopiloten, og må være forberedt på å handle til enhver tid.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    893
    Hver sjåfør er ansvarlig for eventuelle varsler og må være aktiv under bruk av autopiloten, og må være forberedt på å handle til enhver tid.
    Ja vi så hvordan det gikk.. Selv adaptiv cruise gir flere ulykker.

Ellers finfin disclaimer; «eventuelle varsler» og «forberedt til å handle til enhver tid»; dette burde være tilstrekkelig til å stoppe dette liksom betaproduktet ut på veien.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Ja vi så hvordan det gikk.. Selv adaptiv cruise gir flere ulykker.

Ellers finfin disclaimer; «eventuelle varsler» og «forberedt til å handle til enhver tid»; dette burde være tilstrekkelig til å stoppe dette liksom betaproduktet ut på veien.
    Det er ikke et "liksom-beta-produkt". Det er langt fra perfekt, men det har kjørt veldig veldig mange kilometer siden de slapp det.
    Alle de kilometerne leser du aldri noe om.
    Jeg har lest en del om denne ulykken fra den var ganske fersk. Det kom blant annet frem at føreren av denne aktuelle bilen har
    møtt opp hos forhandler og klaget på at bilen trakk ut til venstre på NETTOPP DENNE STREKNINGEN.
    At han da presterer å være så totalt fraværende bak rattet at han stoler på autopiloten her må nesten kvalifisere til Darwin Awards.
    Et lite forsiktig napp i rattet så slipper autostyringen.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    893
    Noe motstridende opplysninger her. For meg fremstår dette som et beta liksom produkt; og ubegripelig å betale 40-60 tusen for.

Tesla:
    “The crash happened on a clear day with several hundred feet of visibility ahead, which means that the only way for this accident to have occurred is if Mr. Huang was not paying attention to the road, despite the car providing multiple warnings to do so,” a Tesla spokesperson told Reuters.

NTSB/TEK:
    Autopilot-systemet skal ha gitt føreren signal om å legge hendene på rattet via både lyd- og lyssignaler, men disse signalene ble gitt mer enn 15 minutter før kollisjonen skjedde. Førerens hender ble registrert på rattet tre ganger i løpet av det siste minuttet før krasjet, men ingen hender ble registrert på rattet i løpet av de siste seks sekundene.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Da er tusenkroners-spørsmålet: -Har du noen gang prøvd det, eller et tilsvarende system fra andre fabrikanter?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    893
    Da er tusenkroners-spørsmålet: -Har du noen gang prøvd det, eller et tilsvarende system fra andre fabrikanter?
    Hva har det med saken å gjøre?

Som nevnt tidligere; jeg styrer bevisst unna 42000 kroners «forberedelse til autopilot» i Teslakonfiguratoren. I sitatet over fremkommer det jo at Teslaen kan drepe deg ila 6 sekunder; hvorfor skulle jeg ha ønske om å kjøre bil med slik falsk trygghet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva har det med saken å gjøre?

Som nevnt tidligere; jeg styrer bevisst unna 42000 kroners «forberedelse til autopilot» i Teslakonfiguratoren. I sitatet over fremkommer det jo at Teslaen kan drepe deg ila 6 sekunder; hvorfor skulle jeg ha ønske om å kjøre bil med slik falsk trygghet?
    Sannsynligheten for å du blir drept med kjøtt bak rattet er nok mye større, også om det er deg. Det sagt så ville jeg heller ikke i dag valgt å betale for "autopilot" siden det ennå bare er et eksperiment. Jeg har det og bruker det aldri.. eller dvs. jeg kan demonstrere det om om det er en nysgjerrig passasjer men selv .. aldri. CC derimot bruker jeg hele tiden.

Så jeg vil ikke anbefale noen å velge dette om du må betale ekstra for det. Det er kult men rimelig ubrukelig.

.. og hva ellers enn å vri på rattet skal man foreta seg i kjedelige transportetapper? Kan man ikke legge seg til å sove kan det være det samme.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.937
    Nesj. Bruker det hver dag. Ypperlig når en kjører i sakte og kjedelig kø.
    Her er en liten film fra siste update.
    https://electrek.co/2018/06/08/tesla-releases-new-autopilot-car-renderings/

En må også huske på at dette systemet er i stadig utvikling. Da jeg hentet bilen var den komplett ubrukelig. Hadde kjørt bedre med 2 i promille tror jeg. Nå kjører den helt stødig. Ikke noe til komplekse manøvere, men helt grei til kø.

Det som er skummelt derimot er de som bruker det som om bilen var helt autonom og tar oppmerksomheten sin vekk fra kjøringen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Husk også at de ligger årevis bak Google. Ikke faen om Tesla har noe som er innærheten av selvkjørende på mange år. Googles system takler kompleks storbytrafikk for eksempel. Uten å kverke noen også. Teslas autopilot takler kun den enkleste trafikk som finnes. Bruker den selv ytterst sjelden, men den funker til køkjøring i rushet eller når man bare ligger i køen hjem fra fjellet og lignende. Og jeg kan finne på å sette den på om jeg skal bytte musikk eller gni solbrillene.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn