Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    Er man en gnier med elbil kan man kjøpe en Zoe så kan man lade 22kW for en krone i minuttet.

    Grunnen til at man ikke får maksimal hastighet av hva bilen tillater er sannsynligvis brukeren, for å få best hastighet er man avhengig av faktorer som temperatur og State of Charge, kan ikke så hvordan det kan være Fortum sitt ansvar.
    For egen del har jeg 350V batteri og 125A maksimal strøm (Chademo) så 50kW er teknisk umulig men jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal betale for 50kW når jeg tar den ladeplassen.
    Kan (alt for) mye om lading av batterier, så det var ikke der problemet lå. Det var bare å kjøre en tur på et par mil med rekkeviddeangst, så ladet det som f... Batteritemperatur var godt innenfor normalområdet i begge tilfellene, også etter første ladeforsøk. Men for Fortum er defaultverdien at det er brukerfeil eller bilen som bestemmer.

    Deler ikke oppfatningen om at det er leie av parkeringsplass som foregår under lading, det er kjøp av energi. Det er som å kjøpe bensin, bare at det tar mer tid.

    Disqutabel
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Som regel er det ikke tilstrekkelig med et par mil og det at den stiplede er linjen er borte for å få full hurtiglading.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    Som regel er det ikke tilstrekkelig med et par mil og det at den stiplede er linjen er borte for å få full hurtiglading.
    Du misforstår.
    Var nesten tom, koplet til Fortum hurtiglader, sto i nesten 30 minutter, fikk svært lite kapasitetsøkning (noen få %). Ga opp, kjørte snaue 2 mil til neste ladestasjon, på det tidspunktet varslet bilen om så lavt batterinivå at den ikke lenger oppga rekkevidde. Koplet til ny Fortumlader, normal hurtiglading. Ringte Fortum for å feilmelde første lader. Fikk beskjed om at bilen var problemet. Men det var feil, temperatur var normal og batteriet var sugen på strøm.

    Det hører med til historien at jeg som nevnt kan mangt og meget om lading av batterier, etter å ha jobbet med denslags noen år.

    Disqutabel
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.944
    Antall liker
    40.186
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk forbudt for aktører i Norge i dag å selge strøm/lading utifra hvor mye man faktisk forbruker.

    Tåpelig, ja så til de grader, men det er loven. Å ta betalt for tiden man står ved en stasjon derimot er fullt lovlig.
    Min forståelse er at dette er en regel fra NVE, ikke noen lovparagraf. Tanken bak en slik regel er vel at folk ikke skal stille ned ladehastigheten til lavest mulig og bruke ladestolpen som billig parkeringsplass, men det blir jo litt vilkårlig når tilgjengelig effekt ikke er spesielt forutsigbar. Da blir det absurd dyr energi og kilometerpris i stedet. Det ville vært mer fornuftig å ha en to-delt tariff med en komponent for tiden man binder opp ladestasjonen og en annen komponent for energien man henter ut. Det stabiliserer seg vel etterhvert på en eller annen prisingsmodell. Personlig synes jeg Free. Forever. er en bra modell. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er faktisk forbudt for aktører i Norge i dag å selge strøm/lading utifra hvor mye man faktisk forbruker.

    Tåpelig, ja så til de grader, men det er loven. Å ta betalt for tiden man står ved en stasjon derimot er fullt lovlig.
    Min forståelse er at dette er en regel fra NVE, ikke noen lovparagraf. Tanken bak en slik regel er vel at folk ikke skal stille ned ladehastigheten til lavest mulig og bruke ladestolpen som billig parkeringsplass, men det blir jo litt vilkårlig når tilgjengelig effekt ikke er spesielt forutsigbar. Da blir det absurd dyr energi og kilometerpris i stedet. Det ville vært mer fornuftig å ha en to-delt tariff med en komponent for tiden man binder opp ladestasjonen og en annen komponent for energien man henter ut. Det stabiliserer seg vel etterhvert på en eller annen prisingsmodell. Personlig synes jeg Free. Forever. er en bra modell. :)
    Sakset fra et annet forum:

    "NVE:
    Alle som skal drive med kraftomsetning, kraftproduksjon eller nettvirksomhet må først være gitt en omsetningskonsesjon.
    https://www.nve.no/elmarkedstilsynet-marked-og-monopol/omsetningskonsesjon/

    Dette styres etter:
    Energiloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50
    Energilovforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-12-07-959

    Vil du søke kan du gjøre det via Altinn:
    https://www.altinn.no/no/Skjema-og-...direktorat-NVE/Soknad-om-omsetningskonsesjon/

    Merk at i energiforskriften § 4-2 b" er det et unntak fra konsesjonsplikt:
    d) tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig..

    Jeg tviler sterkt på om små selgere av strøm i båthavner etc, har søkt om å slippe konsesjon. Her er det jo et sameie som fordeler regningen seg imellom. Jeg tviler også på om NVE ønsker å behandle slike åpenbare små saker.

    Imidlertid er det interessant for våre ladeoperatører. Charge and Drive er strømleverandør gjennom Fortum Markets, mens Grønn Kontakt er ikke er det. "

    samt:

    "NVE utreder omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner, innenfor eksisterende regelverk. Dette er
    foreløpig et internt arbeid, men vi vil offentliggjøre vårt arbeid så fort det lar seg gjøre. Mens vi har dette
    til vurdering, vil vi ikke kreve at ladestasjoner søker om omsetningskonsesjon.

    Vi ønsker å sikre likebehandling og forutsigbarhet for alle ladeoperatører, og ønsker derfor ikke å
    behandle søknader fra enkelte ladeoperatører før en praksis er fastsatt.

    I de tilfeller omsetningskonsesjon er nødvendig for selskapets videre drift, vil vi likevel kunne tildele
    omsetningskonsesjon. Dette vil f.eks. være tilfelle dersom selskapet ønsker å handle kraft direkte på
    Nord Pool."

    ..


    Så problemet ligger her en plass. For å omgå dette problemet tar leverandørene betalt for å stå parkert på ladeplassen basert på tid, mens man også lader og unngår dermed å "selge strøm" med de kosesjonsproblemer dette medfører.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.944
    Antall liker
    40.186
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Complicado, men det ser ikke så mye mer genialt ut enn å ha parkometer som betalingsløsning på bensinstasjoner. Regelverket er åpenbart ikke i takt med teknisk utvikling,
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er man en gnier med elbil kan man kjøpe en Zoe så kan man lade 22kW for en krone i minuttet.

    Grunnen til at man ikke får maksimal hastighet av hva bilen tillater er sannsynligvis brukeren, for å få best hastighet er man avhengig av faktorer som temperatur og State of Charge, kan ikke så hvordan det kan være Fortum sitt ansvar.
    For egen del har jeg 350V batteri og 125A maksimal strøm (Chademo) så 50kW er teknisk umulig men jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal betale for 50kW når jeg tar den ladeplassen.
    Går rykter om at prisen går opp til 3.5 kr for Zoe...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rent personlig har jeg sansen for type 2 lading siden det kun er vekselstrøm og sannsynligvis langt billigere med tanke på innkjøp og vedlikehold.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.076
    Antall liker
    14.639
    Da har visstnok harmen over treng service osv eskalert kraftig i de sosiale forumene for Tesla-eiere. Spesielt Bergen er visstnok helt krise. De sliter åpenbart mye med delelogistikk - noe som i seg selv er fascinerende. Det er vel mulig å få en pakke mellom to vilkårlige punkt i den siviliserte verden på ca 2 døgn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.076
    Antall liker
    14.639
    Og nå er det dyrere å kjøre en elbil på langtur enn det er å kjøre en dieselbil:

    https://www.motor.no/artikler/dyerere-a-lade-enn-a-fylle-diesel/
    Selv om poenget i artikkelen forsåvidt er greit nok (hurtilading koster ca det samme som å fylle diesel) så er det ikke fullt så ille siden man som regel vil starte en langtur med fullt batteri og så også saktelade på destinasjon før retur. Hvor stor andel dette faktisk utgjør av turen avhenger av hvor lang turen er, hvor stort batteri bilen har og om / hvor mye man kan saktelade på destinasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.591
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Poenget er vel at hurtiglading faktisk koster mer enn å fylle diesel, men du har jo selvfølgelig rett i at den ikke tar hensyn til at man starter med fullt batteri etter saktelading hjemme (for de som har den muligheten). Det er jo helt avhengig av hvor du bor, hvor langt du skal kjøre og hvor mye tid du har.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.076
    Antall liker
    14.639
    Problemet for de som leverer hurtiglading er at de skal fordele en høy effektavgift ut på reltivt lav brukstid på selve laderene og høye kostnader pr. lader (22kW AC-ladere er ganske rimelige, dog). Og at "varen" som laderen leverer har ganske lav verdi men tar lang tid å levere. Opplegget er slik at alle kundene vil ønske å bruke de minst mulig og som oftest har et alternativ (lade hjemme) - sjelden en vinnende forretningsstrategi.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og når i tillegg man ikke tar med at på en hel del veistrekninger er det bompenger som utgjør en svært stor del av kostnadene for en som kjører forbrenningsmotorisert bil, så blir regnestykket (for de som kjører slike strekninger ofte) enda mer feil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Bare å vente på samme effekttariff i heimen; «så og høste»
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.591
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    ...og når i tillegg man ikke tar med at på en hel del veistrekninger er det bompenger som utgjør en svært stor del av kostnadene for en som kjører forbrenningsmotorisert bil, så blir regnestykket (for de som kjører slike strekninger ofte) enda mer feil.
    Nå det drivstoffkostnadene man snakker om i denne artikkelen.
    Jeg kjører stort sett på veier uten bompenger. Jeg har vel utgifter til bompeneger på ca 1000 kr/år. Etter hvert må man betale bompenger for elbiler også. På veistrekninger utenfor store byer er det kostnaden med å bygge og vedlikeholde veien man betaler bompenger for. Den kostnaden er lik for alle biler, og det er ingen grunn til at elbiler ikke skal betale bompenger slike steder (de bruker veiene og sliter akkurat like mye på den som andre biler), så det kommer. Bommer i de store byene vil kanskje fremdeles bli avgiftsfrie for elbiler. Etter hvert som det blir flere elbiler og flere kommer til å trenge hurtigladning vil jeg tro at ladeprisene kommer til å gå opp. For at den ikke skal det må det være mange som konkurrerer om kundene, og det har jeg liten tro på at kommer til å skje.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    I heimen trenger man ikke noe høy effekt for å lade en elbil. Saktelading over natten tilsvarer vel en panelovn eller to.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    I heimen trenger man ikke noe høy effekt for å lade en elbil. Saktelading over natten tilsvarer vel en panelovn eller to.
    Noen sier potado og noen sier poteido; når alle i nabolaget setter støpselet i veggen kl 1630, blir det avgift. Staten finner nok et passende navn for det hele; ingen gir bort penger, ihvertfall ikke politikere.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Med "smarte" strømmålere, så kan det godt hende at det blir dyrere strøm på enkelte tidspunkt på dagen der det er høyt forbruk. Vil man spare noen kroner, så kan man vente med å plugge inn til kvelden, eventuelt sette opp forsinket ladestart av bilen med en app på telefonen. Slikt finnes allerede i dag.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Årsaken til prisøkningen på hurtigladere er lite bruk kombinert med effekttariff.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.249
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Og nå er det dyrere å kjøre en elbil på langtur enn det er å kjøre en dieselbil:

    https://www.motor.no/artikler/dyerere-a-lade-enn-a-fylle-diesel/
    Selv om poenget i artikkelen forsåvidt er greit nok (hurtilading koster ca det samme som å fylle diesel) så er det ikke fullt så ille siden man som regel vil starte en langtur med fullt batteri og så også saktelade på destinasjon før retur. Hvor stor andel dette faktisk utgjør av turen avhenger av hvor lang turen er, hvor stort batteri bilen har og om / hvor mye man kan saktelade på destinasjon.
    Nå må folk få med seg en litt vesentlig detalj: dette gjelder 35 ladestasjoner i særs grisgrendte strøk, der nettleie faller uheldig ut for operatøren, som har over 1300 ladestasjoner ellers i landet. Men om man insisterer på å legge sin langtur langs disse ladestasjonene kan man risikere å måtte betale mer, ja.

    (Fortum forsøker å få myndighetene til å endre avgiftsregimet gjennom dette, forøvrig).
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Alle setter i støpselet og lader ja. Med 10-15A. Hva med alle de som slår på induksjonstoppene sine som trekker over 20A på ettermiddagen?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Med "smarte" strømmålere, så kan det godt hende at det blir dyrere strøm på enkelte tidspunkt på dagen der det er høyt forbruk. Vil man spare noen kroner, så kan man vente med å plugge inn til kvelden, eventuelt sette opp forsinket ladestart av bilen med en app på telefonen. Slikt finnes allerede i dag.
    Jeg tror ikke det blir så enkelt; jeg tror myndighetene legger på en elavgift basert på ditt eierskap av en elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har visstnok harmen over treng service osv eskalert kraftig i de sosiale forumene for Tesla-eiere. Spesielt Bergen er visstnok helt krise. De sliter åpenbart mye med delelogistikk - noe som i seg selv er fascinerende. Det er vel mulig å få en pakke mellom to vilkårlige punkt i den siviliserte verden på ca 2 døgn.
    Kjørte med en fly forbanna model X drosjeeier forleden. Han var 20000 over serviceintervalleg og med betydelige ulyder i understellet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alle setter i støpselet og lader ja. Med 10-15A. Hva med alle de som slår på induksjonstoppene sine som trekker over 20A på ettermiddagen?
    Egne opplegg for komfyrer med helt andre krav og løsninger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.076
    Antall liker
    14.639
    Jeg tror ikke det blir så enkelt; jeg tror myndighetene legger på en elavgift basert på ditt eierskap av en elbil.
    Nei. Norge er ganske flinke på ressursprising innen energisektoren. For nettet er det fullstendig likegyldig hva som drar effekt, problemet er at noe drar effekt. Om det er en elbli, et svært hjemmebryggeri, stort antall panelovner i et dårlig isolert hus om vinteren eller hva det så måtte være er helt uvensentlig så det eneste som reelt diskuteres er effekttariff istedenfor nettleie også for private husholdninger. Om det kommer eller ikke er i det blå, men hensikten vil uansett være å flytte last jevnere ut på døgnet, og det løser man ikke ved å pålegge elbil-eiere en spesifikk elavgift.

    Det virker som du tror at statens fremste mål er å innføre avgifter for alt mulig for å forsure livet for innbyggerene mest mulig. Ymse avgifter innføres stort sett for å skaffe penger i statskassen og oppfordre til en type adferd fremfor en annen uten å måtte lovregulere det. Det legges ingen engangsavgift på røykere, men staten disincentiverer røyking ved å gjøre konsum av røyk dyrt for den som absolutt vil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Jeg tror ikke det blir så enkelt; jeg tror myndighetene legger på en elavgift basert på ditt eierskap av en elbil.
    Nei. Norge er ganske flinke på ressursprising innen energisektoren. For nettet er det fullstendig likegyldig hva som drar effekt, problemet er at noe drar effekt. Om det er en elbli, et svært hjemmebryggeri, stort antall panelovner i et dårlig isolert hus om vinteren eller hva det så måtte være er helt uvensentlig så det eneste som reelt diskuteres er effekttariff istedenfor nettleie også for private husholdninger. Om det kommer eller ikke er i det blå, men hensikten vil uansett være å flytte last jevnere ut på døgnet, og det løser man ikke ved å pålegge elbil-eiere en spesifikk elavgift.

    Det virker som du tror at statens fremste mål er å innføre avgifter for alt mulig for å forsure livet for innbyggerene mest mulig. Ymse avgifter innføres stort sett for å skaffe penger i statskassen og oppfordre til en type adferd fremfor en annen uten å måtte lovregulere det. Det legges ingen engangsavgift på røykere, men staten disincentiverer røyking ved å gjøre konsum av røyk dyrt for den som absolutt vil.
    Ja nettopp mitt poeng. Statens vil ikke la inntektene ved bensin og dieselbilene forsvinne, så de vil snart finne på noe for å oppnå samme inntekter som før. Handler bare om at det er mange nok elbiler, og alternativene er ryddet av veien. Ingen logikk i avgiften som vanlig, så argumeter som induksjonsovner, 6A ladestrøm osv faller for døve ører.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.076
    Antall liker
    14.639
    Det meste som handler om energi i Norge er svært logisk. En elavgift på elbiler gir ingen mening og er ikke hensiktsmessig for åmoppnånet mål.

    Det mest opplagte er avgifter på selve bilen og bruk av den som bompenger og dets like. Det er en nær utømmelig kilde å ta av på sikt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.798
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror ikke det blir så enkelt; jeg tror myndighetene legger på en elavgift basert på ditt eierskap av en elbil.
    Nei. Norge er ganske flinke på ressursprising innen energisektoren. For nettet er det fullstendig likegyldig hva som drar effekt, problemet er at noe drar effekt. Om det er en elbli, et svært hjemmebryggeri, stort antall panelovner i et dårlig isolert hus om vinteren eller hva det så måtte være er helt uvensentlig så det eneste som reelt diskuteres er effekttariff istedenfor nettleie også for private husholdninger. Om det kommer eller ikke er i det blå, men hensikten vil uansett være å flytte last jevnere ut på døgnet, og det løser man ikke ved å pålegge elbil-eiere en spesifikk elavgift.

    Det virker som du tror at statens fremste mål er å innføre avgifter for alt mulig for å forsure livet for innbyggerene mest mulig. Ymse avgifter innføres stort sett for å skaffe penger i statskassen og oppfordre til en type adferd fremfor en annen uten å måtte lovregulere det. Det legges ingen engangsavgift på røykere, men staten disincentiverer røyking ved å gjøre konsum av røyk dyrt for den som absolutt vil.
    Ja nettopp mitt poeng. Statens vil ikke la inntektene ved bensin og dieselbilene forsvinne, så de vil snart finne på noe for å oppnå samme inntekter som før. Handler bare om at det er mange nok elbiler, og alternativene er ryddet av veien. Ingen logikk i avgiften som vanlig, så argumeter som induksjonsovner, 6A ladestrøm osv faller for døve ører.
    Statistisk sentralbyrå har regnet på hva som skal til for å få inn avgiftene fra bensin og diesel som blir borte når elbilene kommer og de foreslo en årsavgift på elbil på 10.000,-
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.591
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Nå må folk få med seg en litt vesentlig detalj: dette gjelder 35 ladestasjoner i særs grisgrendte strøk, der nettleie faller uheldig ut for operatøren, som har over 1300 ladestasjoner ellers i landet. Men om man insisterer på å legge sin langtur langs disse ladestasjonene kan man risikere å måtte betale mer, ja.

    (Fortum forsøker å få myndighetene til å endre avgiftsregimet gjennom dette, forøvrig).
    Joda, men det står også at ladeprisen for 1 mil kjøring normalt er 7,50, og på disse ladestasjonene er den 12 kr. 7,50 pr mil er dyrere enn en fossilbil. Og disse grisgrendte strøkene du snakker om er altså Riksvei 3 opp Østerdalen (Rena til Kvikne) og E39 fra Mandal til Egersund. Ikke så mange som bor der, men det er sterkt trafikkerte veier.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.201
    Leste akkurat nå, fra NVE at el- forbruket i Norge er 16 % fra fornybar kraft. 84 % er fra fosil- eller kjernekraft, men det vil vel si at det går mye ren kraft fra Norge til Europa, og da så. Vi er i samme rom.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.249
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Leste akkurat nå, fra NVE at el- forbruket i Norge er 16 % fra fornybar kraft. 84 % er fra fosil- eller kjernekraft, men det vil vel si at det går mye ren kraft fra Norge til Europa, og da så. Vi er i samme rom.

    Denne myten er seiglivet. Jeg anbefaler at du sjekker hva vi har av kraftoverføringskapasitet til/fra utlandet, hvor mye kraft vi produserer i Norge, hvor mye vi faktisk importerer.

    Deretter kan du kikke på avregning etter at våre krafttradere har solgt grønne sertifikater til Europa og vekslet disse inn i svarte sertifikater.

    Vi har, i snitt, en import på 1/20 av vår totale kraftproduksjon, i reelle elektroner. Resten, 19/20, produseres og forbrukes innenlands. Avhengig av kraftbalansen over året hender det at vi har netto-eksport til utlandet og noen ganger har vi netto import. Tradingen er en excelark-øvelse og representerer ikke reell forflytning av elektroner (pene vannkraftelektroner herfra og fæle og svarte atomkullelektroner fra Europa).

    Dette sludderet dukker opp med jevne mellomrom og krever altså at man kjenner til tradingen med grønne sertifikater. Dersom overføringskapasiteten økes (noe som er et mål) vil vi også kunne importere/eksportere mer kraft.

    Spesielt ABC Nyheter pusher dette sludderet flere ganger i året.

    kraft.JPG
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Prøvde meg på "langtur" i gamlingenes i3 igjen i dag.
    Første gen med 22Kw batteri og ca 140Km rekkevidde.
    Kvisvik-Trondheim-Kvisvik.
    320km.
    Full ladet batteri før start.
    2x hurtiglading på Orkanger (totalt 23,81Kw til 175,-)
    Så en totalkost på ca 200,-
    Bilen stod i tillegg koblet til gratis saktelader i Trondheim i en drøy time.
    Hurtigladet hos Grønn kontakt som tar 2.5kr på minutt lading fra ccs (?) kontakt.

    Med diesel bil som bruker 0.5 på mila, blir det en innsparing på ca 120kr.
    Med en diesel bil som bruker 0.4 på mila, blir det diff diesel bilen 8kr.

    Halv avgift på ferga begge veier (i overkant av 50kr innsparing hver vei).
    Fritak i bomringene rundt Trondheim (tror jeg).

    MEN!
    For å klare dette måtte jeg ligge 10km/t under fartsgrensa store deler av turen (ble mye blinking til høyre å reduksjon av hastighet for å hjelpe andre forbi).
    A/C måtte være av, samt ingen varme (en god del dugg på vindu som ble fjernet med åpent vindu).
    Ved enden av turen viste bilen 8Km gjenstående rekkevidde.

    Er ikke dette egentlig å gå 50år (eller mer) tilbake i tid?
    Hadde turen vært lengre, altså krevd en eller fler hurtigladinger til, hadde fossil alternativet blitt billigere totalt.

    Funker elbil når man skal "korte" turer og kan saktelade hjemme: JA!
    Er det et generelt alternativ for lengre turer? NEI!

    Svaret man ofte får om at man har godt av å ta en pause i ny og ne, er for å si det fint pisspreik for en tur som dette.
    Dagens tur tok i overkant av 2t lengre enn den ville gjort i en fossilbil! Snakker her om en tur på ca 2.5t hver vei her (normalt i fosilbil).

    Er i3 spesielt egnet for lengre turer, NEI, men en direkte sammenligbar småbil med fossilmotor ville altså ikke vært spesielt dyrere i drift, og turen ville blitt 2+ timer kortere.

    Bare noen tanker fra en som ikke er spesielt imponert over (betalbare og tilgjengelige) elbiler.

    --
    Martin
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Funker elbil når man skal "korte" turer og kan saktelade hjemme: JA!
    Er det et generelt alternativ for lengre turer? NEI!
    Ikke forveksle donaldbiler med elbilteknologi. Jeg har kjørt Norge Slovenia T/R helt uten stress, problemer eller kostnader annet enn et par oblater og en tur over den store broen i Danmark med en Tesla.

    En BMW i3 er greit når Bestemor Duck skal ned på Samvirkelaget en tur for å kjøpe kaffisukker, men du må litt lenger opp om du skal få noe som er brukbart til generell veitrafikk.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Likevel er det der elbilteknologien er for de fleste leverandører og bilkunder. Hvor mange promille av bilkjøpene i Europa kan Tesla levere tor du? Å løfte blikket fra egen navle, en øvelse du er notorisk dårlig i, kan være sunt av og til. Erstatt ditt siste avsnitt med vin og putt det inn i vintråden så ser du hulheten i egne argumenter: har du ikke råd til skikkelig vin så kan du ha det så godt. Æda bæda.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Likevel er det der elbilteknologien er for de fleste leverandører og bilkunder. Hvor mange promille av bilkjøpene i Europa kan Tesla levere tor du? Å løfte blikket fra egen navle, en øvelse du er notorisk dårlig i, kan være sunt av og til. Erstatt ditt siste avsnitt med vin og putt det inn i vintråden så ser du hulheten i egne argumenter: har du ikke råd til skikkelig vin så kan su ha det så godt. Æda bæda.
    Det handler ikke om Tesla men om det er lurt å kjøpe en firehjulsmoped med lommelyktbatteri og så klage på at du ikke rekker frem. Tesla var litt i forkant men nå etterhvert kommer det mange flere biler med tilsvarende rekkevidde og ladekapasitet, ladenettverkene er ennå litt tilfeldige men det vi nok bedre seg.

    Det jeg reagerer på et et at man tar for seg en Buddy eller en i3 og så trekker generelle konklusjoner om elbiler ut av dette.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kommer ja. Men nå ef det snakk om alternativene i dag. De er ikke mange, Tesla er dyre og kan bare dekke en fis av det totale bilsalg. Så Martin beskriver dagens situasjon for de all er fleste preisist. Og lite tyder på at elbiler med skikkelig rekkevidde og ladeegenskaper vil kunne konkurrere med fossilbiler prismessig på en god stund dessverre. Folk som ønsker noe annet enn en bybil til fornuftig pris vil fortsatt være screwed, Omtrent som deg med vin.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn