Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.080
    Antall liker
    10.624
    Husk også at Googles kjøretøy tusler rundt i gangfart mens Tesla freser bortover i motorveihastighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Nei de kjører i fartsgrensen stort sett. Men selve ruten er ganske nøye programmert på forhånd så den takler visstnok uforutsette endringer ganske dårlig. Og den har hardware som koster titusenvis av dollar pr bil.uansett sier det noe om at det er en Veldig Lang Vei å gå.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Jo, men fullt autonom? Aldri om jeg tror heller. Den er grei til sitt bruk, men ikke mer. Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er det dessverre langt fra alle som har innsett det. Han første som kverket seg selv med å kjøre under en tankbil så vel heller neppe alt for mye på veien.
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Vet det er reklame, men hvem kjøper en Tesla etter dette?
    Hva er den store forskjellen bortsett fra HUD?
    Virker mye bedre skrudd sammen sånn fra inntrykket jeg får. Jeg synes Jaguaren er penere og har mer tillit til merket. De jeg kjenner med Tesla har hatt en god del utfordringer med bilene som indikerer at Tesla har en vei å gå som produsent for å sikre kvalitet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.262
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den er ny. Det betyr en del for salget.
    Ellers henvender den seg til omtrent samme kundegruppe. Så alternativene øker innenfor "skikkelig-bil-segmentet" , og selv om dette gjør at etterspørselen totalt for slike biler vil øke, vil det føre til at Tesla nå må dele litt med andre om salgstallene. Sannsynligvis vil det derimot være positivt for bransjen, siden det normaliserer elbiler innenfor segmentet enda mer enn før, da Tesla i praksis var alene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kvalitet og feil er vel ganske diffust. Ut fra en fersk undersøkelse så er jo Tesla eiere de mest fornøyde elbileiere. BMW eiere er også veldig fornøyde.

    Ser man på elbilforum så er Tesla og BMW suverene i topp i trådene "feil og mangler" mens Nissan som har solgt flest er feilfri og med mindre fornøyde eiere.

    Det har akkurat blitt 2 sifret med Tesla på min arbeidsplass og jeg er den som har hatt lengst verkstedopphold, 1 uke da storskjerm/datamaskin gikk i stykker. Da med X P90DL som lånebil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657

    Vet det er reklame, men hvem kjøper en Tesla etter dette?
    Alle som skjønner at godt utbygd ladenettverk med ingen til minimal venting på plass er viktigere enn hvordan bilen ser ut.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Har også en sånn "problembil." (Model X90D) Mangler bare problemene. 😂

    Litt småfiks skal de få ordne på service, men ikke noe jeg spanderer en ekstra tur på verksted med.
    Er vel egentlig i kategorien superfornøyd.
    Lykke til til Jaguar som skal konkurrere med med Tesla. De trenger det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Synes Jaguaren er kul, med langt høyere ‘må ha’ faktor enn Tesla, men den skal virkelig få kjørt seg når MB og BMW kommer med sine nye, rene el-modeller om to-tre år (når min leasing avsluttes).

    Ikke dumt det nye MB A-klasse dashboardet heller: https://youtu.be/eRxbK4tLxeQ
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    Vet det er reklame, men hvem kjøper en Tesla etter dette?
    Alle som skjønner at godt utbygd ladenettverk med ingen til minimal venting på plass er viktigere enn hvordan bilen ser ut.
    Betalingsnettverket er mange steder godt utbygd men det tærer på tålmodighet og lommebok.

    Her ville jeg fått >90kW på Tesla Supercharger.
    Screenshot_20180609-215028.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Vet det er reklame, men hvem kjøper en Tesla etter dette?
    Alle som skjønner at godt utbygd ladenettverk med ingen til minimal venting på plass er viktigere enn hvordan bilen ser ut.
    Betalingsnettverket er mange steder godt utbygd men det tærer på tålmodighet og lommebok.

    Her ville jeg fått >90kW på Tesla Supercharger.
    Vis vedlegget 497191
    Misforstå meg rett, Tesla og infrastrukturen er flott, jeg bare synes Jaguaren virker mer gjennomtenkt ved første øyekast mtp. detaljer og helhet. Det vekker for min del større lyst enn en Tesla. Bra at folk er fornøyd med sine. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kvalitet og feil er vel ganske diffust. Ut fra en fersk undersøkelse så er jo Tesla eiere de mest fornøyde elbileiere. BMW eiere er også veldig fornøyde.

    Ser man på elbilforum så er Tesla og BMW suverene i topp i trådene "feil og mangler" mens Nissan som har solgt flest er feilfri og med mindre fornøyde eiere.

    Det har akkurat blitt 2 sifret med Tesla på min arbeidsplass og jeg er den som har hatt lengst verkstedopphold, 1 uke da storskjerm/datamaskin gikk i stykker. Da med X P90DL som lånebil.
    Men Tesla og BMW kjøpere er vel og en mer engasjert kjøpergruppe som er mer opptatt av bilene sine ? Folk som kjøper Nissan skal bare ha en bil som er feilfri og går.... og bruker vel ikke tid på å poste feil og mangler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på hvor slike myter kommer fra. Jeg vet om engasjerte entusiastiske Nissan-eiere og BMW-eiere som bare er opptatt av statusen som følger med merket. Har ikke funnet statistikk på dette så Jeg vet ikke, jeg heller. Tipper verden heller ikke denne gangen er 1-dimensjonal....... En annen morsom myte er at enkelte litt dyrere merker har mer feil fordi de kjøres mye mer ......
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Synes egentlig det begynner å bli mye flotte fossile biler til salgs i rimelig prisklasse. :) Det er tross alt ikke all verden å spare på drivstoff ved å kjøpe en dyr elbil kontra en ok brukt fossil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Penger spart på drivstoff er ikke store summer for de med rundt gjennomsnittelig kjørelengde, men en del tusenlapper i året blir det fort. For min del i Oslo er bompengefritaket mer verdifullt. Både i sentrum og på E6 nordover. Tipper rundt en tusing i måneden eller deromkring og jeg kjører aldri til jobben, så for pendlere kan det bli snakk om en del penger. Kjører E6 nordover ganske mange ganger pr år og da passerer jeg totalt syv bomstasjoner pr retning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eventuelt gange det man sparer i året med 10.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Synes egentlig det begynner å bli mye flotte fossile biler til salgs i rimelig prisklasse. :) Det er tross alt ikke all verden å spare på drivstoff ved å kjøpe en dyr elbil kontra en ok brukt fossil.
    Mange tenker nok slik, men bare vent så skal du se at avgiftene på bensin og diesel kommer til å stige betydelig. Ikke umulig at prisen passerer 20 kroner literen i løpet av noen få år. Eller kanskje det blir 30,-?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Penger spart på drivstoff er ikke store summer for de med rundt gjennomsnittelig kjørelengde, men en del tusenlapper i året blir det fort. For min del i Oslo er bompengefritaket mer verdifullt. Både i sentrum og på E6 nordover. Tipper rundt en tusing i måneden eller deromkring og jeg kjører aldri til jobben, så for pendlere kan det bli snakk om en del penger. Kjører E6 nordover ganske mange ganger pr år og da passerer jeg totalt syv bomstasjoner pr retning.
    Landeveisrøveriet var vel det som ble avgjørende for meg også da jeg bestemte meg for å kjøpe elektrisk. over 100 kr dagen bare i bompenger for å kjøre til og fra jobb baller på seg, og når man legger til besparelse i drivstoff og vedlikehold så kom jeg frem til at det utgjorde ca. 50.000 kr året i besparelser i forhold til den gamle bensindrevne fiaten. Ser man dette i perspektiv over 10 år eller så har jo mesteparten av bilen betalt seg selv. restbeløpet - restverdien og renteutgifter etter 10 år fordelt på 10 år er vel til å leve med for å kjøre en gøyal bil, som egentlig burde være langt utenfor rekkevidde for en ringe arbeider. Av og til svarer det seg å kunne bruke en kalkulator og tenke litt utenfor boksen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    For meg som svært sjelden passerer en bom (maks 2 ganger i uken - à kr. 7,20), går på jobb, ikke har behov for parkering på avgiftsbelagte parkeringsplasser og aldri kjører i rushtrafikken har disse innsparingene liten mening. Forskjellen på min plug-in hybrid og en elbil er mva (og det utgjør jo en del).
    Og når nå t.o.m. elbilforbundet går ut og sier at det er kø på ladestasjonene og at det er alt for få ladestasjoner til at det er praktisk å ha en elbil utenfor de store byene, og at de dermed er enige med meg, er jeg godt fornøyd med valget.
    Men jeg lurer fremdeles på hvor alle elbilene skal komme fra når folk i de folkerike landene begynner å kjøpe elbiler. Hvor stor sjanse er det for at produsentene da prioriterer det norske markedet?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kjøper nok fosilbil en gang til, elbil den dagen den går ca. 40 mil på 80% ladet i vinterkulde. Det skjer kanskje rundt 2022 ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I 2022 må man vel ha elbil som går 40 mil i vinterkulda når den er ladet til 50%.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.637
    Antall liker
    1.349
    Gammelt ræl får nytt liv.
    Tidligere eier av bilmagasinet EVO, Harry Metcalfe, testet 2018 Rolls Royce Phantom i siste episode av Harrys Garage med følgende nikk mot gammelt ræl:
    "I know my Silver Shadow down here - it is amazing. And it has gazillions of other things that.. it has lots of wind noise, a lot of rattles, I can hear the suspension working, but the actual ride... is better than this"
    se fra 16:35:

    Det er selvsagt ikke nødvendig å nevne at Silver Shadow var hydropneumatisk avfjæret, i likhet med Maserati Quattroporte II, flere Mercedes Benz og som kjent et utall Citroën.
    (For å dra det hele enda litt mer off-topic kan turen med tidligere nevnte Silver Shadow fra UK til nordlysets rike varmt anbefales.)


    Foruten rekkevidden virker elektrifisering av en Rolls som noe naturlig, nærmest selvsagt? Synd det skal være så vanskelig her til lands...
    CX Breaken utenfor her kunne blitt en formidabel snyltebil :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.269
    Antall liker
    18.629
    Torget vurderinger
    2
    VW på tur i Norge:

    – Norge er det mest besøkte markedet i verden nå, vi har mye å lære av dette markedet, sier Jürgen Stackmann, som er toppsjef for salg og marketing i Volkswagen. Sammen med 130 andre Volkswagen-folk fra 30 land besøkte han nylig Norge. Den norske elbilsuksessen er en severdighet for bilindustrien, som etter hvert har innsett at bilene kommer til å bli elektriske om de vil eller ikke. Med seg hadde Stackmann Volkswagens kommende elbil I.D. som blir den første modellen i bilgigantens store satsing på elektriske biler fra 2020.

    https://www.dn.no/privat/2018/06/18/1927/Motor/volkswagen-topp-om-ny-elbil-norge-blir-nokkelmarkedet
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    De fikk støtte tilsvarende 20 000 pr lader. Så Oslo kommune gir 20 000 kr i støtte til private for å installere lader (så lenge de bor i et borettslag)? Dette er jo i praksis støtte til privatpersoner som kjøper seg en parkeringsplass.
    Jeg har installert lader på min gårdsplass. Den gårdsplassen kjøpte jeg sammen med huset mitt (akkurat som de som bor i borettslaget har kjøpt en leilighet og en parkeringsplass). Hvorfor fikk ikke jeg støtte? (20 000 er forøvrig mer enn ladestasjonen kostet ferdig installert)
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Man må vel søke for å få offentlig støtte? Det er, så vidt meg bekjent, ingen automatikk i dette.
    Min ladestasjon hjemme kostet ca 25K alt inkludert. Tviler på om jeg hadde fått noe støtte om jeg hadde søkt om det, men det skader sikkert ikke å prøve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn