Det er varmgang i stikket som er problemet, ikke kursen så vidt jeg vet. Og lykke til med å forklare dette for forsikringsselskapet dersom de er så uheldig at det brenner. Kan bli en interessant diskusjon med mulig avkortning av erstatningsbeløp som konsekvens.
Problemet er i selve stikket, ja. Ikke ledningen eller sikringen. Det er ikke anbefalt å trekke 13A kontinuerlig fra en vanlig stikkontakt. Jeg lader bilen min med 7A stort sett, anbefalingen er vel maks 8A så vidt jeg vet. Billigste robuste løsning er en blå industrikontakt, de tåler langvarig belastning. Har en liggende jeg skal få koblet opp neste gang jeg har elektriker hjemme. Tesla-kontakten kommer med adaptere for Schuko (vanlig stikk), samt Blått (230V) og rødt (400V) industrikontakt.
Problemet er også større om man tar stikket inn og ut mange ganger siden kontakten da over tid blir slarkete og øker faren for varmgang. Jeg plugger ut min en liten håndfull ganger i året så akkurat det er jeg ikke så bekymret for.
For øvrig har jeg også lest at det er vanlig med temperatursensor i stikket på kontakter til elbiler, og den kutter ladingen om det blir varmt. Men jeg vet ikke om dette faktisk stemmer eller hvem det evt gjelder for og ikke.
For øvrig er nok problemet og risikoen reelt ganske liten. Det finnes etter hvert titusener av elbiler i Norge som daglig lades fra stikkontakt og de langt fleste er ikke klar over dette og vet uansett ikke hva volt, ampere og slikt er for noe rart noe uansett.