Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Hva skulle hensikten med å støtte ladestasjoner til eneboliger være? Der er det et ikke-problem å sette opp infrastruktur for lading om man ikke klarer seg med stikkontakten i garasjen eller på husveggen. I store fellesanlegg er problemstillingen en helt annen.

    For øvrig har også blokkbeboere betalt for tomten bygården står på. Det er en grunn til at en leilighet på 50 kvadrat koster mer i Oslo sentrum enn i Brønnøysund.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.591
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Stikkontakten i veggen eller i garasjen er det ikke lov å bruke til å lade en elbil (selv om det ikke er spesielt farlig).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi kan hvertfall avkrefte myten om at det ikke er mulig å lade når man har leilighet i borettslag i byen.. ellers vil jeg tippe infrastrukturen i store borettslag med smarte ladere er vesebtlig dyrere enn i en enebolig..
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det skyldes fare for varmgang og brann. Vanlige stikk er ikke dimensjonert for det høye og langvarige strømtrekket som en elbil representerer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.591
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Det er kun lov å bruke en vanlig stikkontakt for å lade en elbil hvis dette er en løsning som brukes av og til. Hvis du har en elbil som du lader fast hjemme skal denne lades via en ladeboks med egen, riktig dimensjonert, krets.

    Edit: Jeg trodde det faktisk var ulovlig. Imidlertid er det vel en av disse reglene som det ikke er mulig å kontrollere, og som derfor ikke blir fulgt opp.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.206
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men er det et forbud her.

    Så vidt jeg forstår så kan man stille inn maks ladestrøm selv.
    Og har man bare en 10A kurs, og litt anen belastning som ligger i tillegg - så er det jo ikke den helt store utfordringen å legge opp en skikkelig16A kurs ut i garasjen eller på yttervegg.

    Mvh
    OMF
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men er det et forbud her.

    Så vidt jeg forstår så kan man stille inn maks ladestrøm selv.
    Og har man bare en 10A kurs, og litt anen belastning som ligger i tillegg - så er det jo ikke den helt store utfordringen å legge opp en skikkelig16A kurs ut i garasjen eller på yttervegg.

    Mvh
    OMF
    Det er varmgang i stikket som er problemet, ikke kursen så vidt jeg vet. Og lykke til med å forklare dette for forsikringsselskapet dersom du er så uheldig at det brenner. Kan bli en interessant diskusjon med mulig avkortning av erstatningsbeløp som konsekvens.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.206
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men er det et forbud her.

    Så vidt jeg forstår så kan man stille inn maks ladestrøm selv.
    Og har man bare en 10A kurs, og litt anen belastning som ligger i tillegg - så er det jo ikke den helt store utfordringen å legge opp en skikkelig16A kurs ut i garasjen eller på yttervegg.

    Mvh
    OMF
    Det er varmgang i stikket som er problemet, ikke kursen så vidt jeg vet. Og lykke til med å forklare dette for forsikringsselskapet dersom de er så uheldig at det brenner. Kan bli en interessant diskusjon med mulig avkortning av erstatningsbeløp som konsekvens.
    Det er ikke så veldig komplisert dette.

    Worst case er at du må legge opp en ny kurs med nytt stikk.

    https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-stikkontakt

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det er varmgang i stikket som er problemet, ikke kursen så vidt jeg vet. Og lykke til med å forklare dette for forsikringsselskapet dersom de er så uheldig at det brenner. Kan bli en interessant diskusjon med mulig avkortning av erstatningsbeløp som konsekvens.
    Problemet er i selve stikket, ja. Ikke ledningen eller sikringen. Det er ikke anbefalt å trekke 13A kontinuerlig fra en vanlig stikkontakt. Jeg lader bilen min med 7A stort sett, anbefalingen er vel maks 8A så vidt jeg vet. Billigste robuste løsning er en blå industrikontakt, de tåler langvarig belastning. Har en liggende jeg skal få koblet opp neste gang jeg har elektriker hjemme. Tesla-kontakten kommer med adaptere for Schuko (vanlig stikk), samt Blått (230V) og rødt (400V) industrikontakt.

    Problemet er også større om man tar stikket inn og ut mange ganger siden kontakten da over tid blir slarkete og øker faren for varmgang. Jeg plugger ut min en liten håndfull ganger i året så akkurat det er jeg ikke så bekymret for.

    For øvrig har jeg også lest at det er vanlig med temperatursensor i stikket på kontakter til elbiler, og den kutter ladingen om det blir varmt. Men jeg vet ikke om dette faktisk stemmer eller hvem det evt gjelder for og ikke.

    For øvrig er nok problemet og risikoen reelt ganske liten. Det finnes etter hvert titusener av elbiler i Norge som daglig lades fra stikkontakt og de langt fleste er ikke klar over dette og vet uansett ikke hva volt, ampere og slikt er for noe rart noe uansett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så lenge man er varsom med belastningen på kursen og ikke kjører full pedal hele tiden så kan man fint og sikkert lade fra hva som helst av strømuttak. Legger man seg på 2/3 av maks så er man på den sikre siden. Har du en 10A kurs så lad med 6-7, en 16A så 12-13. Da blir det aldri varmgang eller brannfare. La det ta litt lengre tid så er du på den sikre siden, og vil du at det skal gå litt raskere så legger du inn en ladeboks. Da kan du få opptil 32A på en enfas, og det fyller opp det meste over natten. Jeg har en slik boks men jeg har sagt til bilen at 25A er passelig. Man trenger ikke mer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Har du en 10A kurs så lad med 6-7, en 16A så 12-13.
    Spiller ingen rolle hva kursen er siden selve kontakten og stikket er det samme for 10A eller 15A/16A. Så varmgang kommer av en viss mengde A, ikke en prosentsats av hva som står på sikringen. Det spiller selvsagt en rolle for hvor varm selve lederen kan bli siden en tynnere dimensjon har større motstand enn en grovere dimensjon og følgelig større varmeutvikling for en gitt strømstyrke, men det absolutt svakeste punktet er kontakten - som er lik i begge tilfellene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har du en 10A kurs så lad med 6-7, en 16A så 12-13.
    Spiller ingen rolle hva kursen er siden selve kontakten og stikket er det samme for 10A eller 15A/16A. Så varmgang kommer av en viss mengde A, ikke en prosentsats av hva som står på sikringen.
    Hm, kanskje det. Så er det motstanden i selve støpselet som er problemet og ikke kursen og sikringene? Og i så fall, kan man ikke da bare dimensjonere dem litt opp for å sikre seg mot varmgang uten å endre på kursen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Hm, kanskje det. Så er det motstanden i selve støpselet som er problemet og ikke kursen og sikringene? Og i så fall, kan man ikke da bare dimensjonere dem litt opp for å sikre seg mot varmgang uten å endre på kursen?
    Faren er, så vidt jeg vet, at støpselet etter hvert kan bli slarkete og da er faren for varmgang større. Mange lader jo på stikkontakter som ble montert for 20-30-40 år siden og de er neppe i toppform rent mekanisk om de har vært flittig brukt. Jeg har testet med 13A (dvs maks) på mitt noen timer uten at det var antydning til lunk i det hele.

    Svigers har en 3000W vifteovn på hytta de bruker for å ringe hytt varm. En gang de kom opp var stikket helt brunsvidd, men det gikk jo forsåvidt bra siden ingen ting tok fyr.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hm, kanskje det. Så er det motstanden i selve støpselet som er problemet og ikke kursen og sikringene? Og i så fall, kan man ikke da bare dimensjonere dem litt opp for å sikre seg mot varmgang uten å endre på kursen?
    Faren er, så vidt jeg vet, at støpselet etter hvert kan bli slarkete og da er faren for varmgang større. Mange lader jo på stikkontakter som ble montert for 20-30-40 år siden og de er neppe i toppform rent mekanisk om de har vært flittig brukt. Jeg har testet med 13A (dvs maks) på mitt noen timer uten at det var antydning til lunk i det hele.

    Svigers har en 3000W vifteovn på hytta de bruker for å ringe hytt varm. En gang de kom opp var stikket helt brunsvidd, men det gikk jo forsåvidt bra siden ingen ting tok fyr.
    Som i at det kan oppstå lysbuer pga dårlig kontakt og dermed varmgang og brannfare? I så fall er det vel mer på sin plass å få fornyet stikk og plugger om det er gammelt og slitt. Eller rett og slett bare en generell oppfordring til å fornye el-anlegget om det er for gammelt. Med slike problemer kan jo en komfyr eller en varmeovn være like farlig, og ikke noen som kan knyttes til elbiler spesielt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Forskjellen på elbillading og det meste annet (med mulig unntak for varmtvannsberedere) er hvor lenge de trekker strøm. Det er fint lite, om noe, i en vanlig bolig som står på full pupp i timesvis. Alt det andre slår seg inn og ut ganske hyppig.

    Etter nye regler skal eksempelvis varmtvannsberedere med effekt over 2000W direktekobles. Og koketopper/komfyrer har en annen type stikk og plugges stort sett inn og så står de der i årevis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Ang varmgang i stikkontakter så kan sikkert noen som er elektriker eller lignende gi en mer presis forklaring enn hva jeg har... men min forståelse av saken er at problemet er "høy strøm" over "lang tid" i en kontakt som ikke er dimensjonert for det og som over tid blir slitt og farligere å bruke.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den behøver ikke være slitt en gang, den trenger bare være litt skjødesløst plugget i, ha litt dritt på noen av kontaktflatene el, og vipps så har vi noe som kan gå varmt over tid, som du er inne på. Kontakter som er designet for sånn bruk har utforming som skal redusere mulighetene for slik feilbruk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    All den tid man får nye type 2 ladere med 7,5 meter kabel for ca 4k på finn.no er det liten grunn til å plundre med stikkontakt og reiseleder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.158
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel installasjon og føring av kabel (ikke alle kan lade fra husvegg med plassering i nærheten av koblingsskap) som er den største kostnaden i mange tilfeller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kravet til type B jordfeilbryter gir også en dyr installasjon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ganske delte meninger om Cenika/Chint.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Ja, som så mye annet.
    Har renovert huset nå. Ett stort skap med Chint, og et lite et med GE.
    Har hatt en stk feil med begge merker.
    Resten av dem er testet i senere tid, og alle fungerer med testknappen ihvertfall.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men ved hvilken jordfeilstrøm løste de ut ved sluttkontrollen?
    Har selv 3 raders skap med "billige" (Gewiss) automater og alle vi testet løste ut ved 26-28mA.

    Har ikke erfaring med Chint, er bare skeptisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Men ved hvilken jordfeilstrøm løste de ut ved sluttkontrollen?
    Har selv 3 raders skap med "billige" (Gewiss) automater og alle vi testet løste ut ved 26-28mA.

    Har ikke erfaring med Chint, er bare skeptisk.
    Siden de er billige er de svært mye brukt rundtomkring så vidt jeg har skjønt. Har også registrert at elektrikere ikke liker de, mellom annet fordi de er krøkkete å jobbe med. Men ingen av de jeg har lest innlegg av har kunnet vise til et eneste konkret eksempel på at de ikke virker som de skal.

    Forrige fyr jeg hadde innom kommenterte helt uoppfordret at det var brukt «ordentlig materiell» hos meg, jeg har x-pole eller hva de nå heter rund baut. Jeg bad eksplisitt om det og så vidt jeg husker var se bare marginalt dyrere enn chint.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    "Problemet" med jordfeilbrytere/automater har gjerne vært det at de løser ut på vel lav jordfeilstrøm.

    Problemet for en som er kunde er at det er umulig å vite/mene noe om kvaliteten.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Vel.. Om de løser ut på litt lav merkestrøm har ikke noe å si så lenge det ikke blir plagsomt. Dette merker du, og feilen kan rettes.
    Problemet oppstår om de ikke løser ut, og du får smake på everkets blå karameller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    60% prishopp på lite brukte hurtigladere:

    https://www.nrk.no/norge/prisauke-pa-hurtiglading-av-elbilar-skapar-reaksjonar-1.14091464

    – Årsaka til prisauken er at få brukar ladestasjonane. Vi tapar pengar når nokon hurtigladar der. Vi jobbar for ein overgang til utsleppsfri trafikk, men vi kan ikkje tape pengar. Derfor aukar vi prisane, seier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Charge and Drive til NRK.

    Tidlegare har det kosta 2,50 kroner pr. minutt for hurtiglading, men no er prisen sett opp til 4,00 kroner pr. minutt.

    Og årsaka til at Fortum tapar pengar på ladinga, er den såkalla effekttariffen. Hurtiglading krev høg effekt, og tariffen er innretta slik at dette også gir høg avgift til nettselskapet
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    ^ Og det er fortsatt ubegripelig at de tar seg betalt pr. minutt, det eneste man kan være 100% sikker på, er at kunden er taperen i alle tilfeller.
    Det er tross alt ikke tid de selger, det er energi.

    Disqutabel
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Ikke så rart at brukstiden blir lav på noe som i praksis er en nødløsning. Gitt prisstrukturen er det ganske opplagt at kundene bruker slike så lite som mulig siden alternativet (lade hjemme) er mye rimeligere og betydelig mindre hassle.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.249
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder vel 35 av over 1300 hurtigladere fra Fortum? Men regjeringen burde heller støttet ladenettverk for elbiler enn milliardene den slenger etter hydrogenstasjoner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^ Og det er fortsatt ubegripelig at de tar seg betalt pr. minutt, det eneste man kan være 100% sikker på, er at kunden er taperen i alle tilfeller.
    Det er tross alt ikke tid de selger, det er energi.

    Disqutabel
    Frem til det kommer regelenendring så har man ikke lov til å selge energien i kWh.

    Forøvrig koster det 5 SEK hos Clever pr kWh så selv med prisendring så er det ikke urimelig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    ^ Og det er fortsatt ubegripelig at de tar seg betalt pr. minutt, det eneste man kan være 100% sikker på, er at kunden er taperen i alle tilfeller.
    Det er tross alt ikke tid de selger, det er energi.

    Disqutabel
    Frem til det kommer regelenendring så har man ikke lov til å selge energien i kWh.

    Forøvrig koster det 5 SEK hos Clever pr kWh så selv med prisendring så er det ikke urimelig.
    Det er prinsippet jeg har problemer med, prisen får nå bare bli det markedet er villig til å betale. Det skulle jo tatt seg ut om du skulle fylle bensin, og ikke hadde noen anelse om hvor mye du måtte betale pr. liter før tanken var full.
    Hvilke regler er det du sikter til, som er så stupdumme at det ikke er lov å opplyse en fast kostnad pr. levert enhet?

    Disqutabel
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    NVE sitt regelverk.

    Med tanke på å ikke stå i veien synes jeg betaling pr minutt er riktig modell. Det til tross for at jeg har en bil som ikke klarer å ta i mot 50kW hos Fortum.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    NVE sitt regelverk.

    Med tanke på å ikke stå i veien synes jeg betaling pr minutt er riktig modell. Det til tross for at jeg har en bil som ikke klarer å ta i mot 50kW hos Fortum.
    Har selv opplevd å lade på en enhet som leverte under halvparten av lovet, men Fortum skylder på bilen, så det er intet å hente. Det ble mye dyrere å kjøre elbil på den måten, kan en si. Prinsipielt har jeg problemer med å betale uten å vite hva jeg betaler for. Er man redd for at folk står for lenge, er prisen pr. kWh for lav. Alternativt kan man differensiere, slik at kWh-prisen dobles etter f.eks. 30 minutter.

    Disqutabel
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er man en gnier med elbil kan man kjøpe en Zoe så kan man lade 22kW for en krone i minuttet.

    Grunnen til at man ikke får maksimal hastighet av hva bilen tillater er sannsynligvis brukeren, for å få best hastighet er man avhengig av faktorer som temperatur og State of Charge, kan ikke så hvordan det kan være Fortum sitt ansvar.
    For egen del har jeg 350V batteri og 125A maksimal strøm (Chademo) så 50kW er teknisk umulig men jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal betale for 50kW når jeg tar den ladeplassen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er faktisk forbudt for aktører i Norge i dag å selge strøm/lading utifra hvor mye man faktisk forbruker.

    Tåpelig, ja så til de grader, men det er loven. Å ta betalt for tiden man står ved en stasjon derimot er fullt lovlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn