Hvem "dere"?Blir dere aldri lei av å drite ut andre som ikke hyler i samme koret ?
single, single.....Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
Morsomt dette med at mellomtonen spiller i samme kammer.Av med anlegget, inn til byen, resten av kvelden ble en fuktig men særdeles hyggelig kveld i Kristiansund.* Det beste anlegget jeg har hørt er et 100% kjøpeanlegg til godt over 1 million kroner. I dette anlegget sitter det forøvrig sikringer til over 10 laken. Jeg mener jo mitt om akkurat dette, men gjorde nok ikke lyden dårligere.
* Veldig mange DIY prosjekter fungerer ikke som de skal men designeren blir fullstendig lurt av sin egen lykkerus når skrammelet lager lyd for første gang. Det er bevist i mange undersøkelser at mennesker klarer ikke være objektive, og DIY-folket går i samme fella -satt opp av vår egen hjerne, som kabelgutta.
Ht konstruktøren du og jeg har hatt et godt forhold til, den piperøykende dansken.
Hann hadde jo konstruksjonen HF 275 Helios. Den spilte jo på det prinsippet. Låt pokker ikke galt den. Men antagelig bedre ved å lukke kammeret.
Men akkurat dette med FLAC og WAW mener jeg man faktisk kan diskutere, nettopp fordi de ikke er like i måten de blir behandlet på av en prosessor som nødvendigvis må være i kjeden for å, ja, behandle disse filene. Jeg sier ikke at _jeg_ kan høre forskjell, men jeg har lært, gjennom nettopp slike diskusjoner, at FLAC jo (kan) komprimeres, og dermed krever mer prosessorkraft (= økt mulighet for støy). WAW er aldri komprimert, og er dermed en 'sikkerhet' for å ha unødvendig støy inn i kjeden ... For oss med nevroser er det veldig greit å vite om disse tingene, selv om effekten selvfølgelig kan diskuteres og eventuelt avfeies ... Poenget mitt er bare at man faktisk kan lære noe av diskusjoner som kanskje for noen virker helt meningsløse ...Nei, det stemmer jo ikke. Jeg vet ikke om du noensinne så kabeldiskusjoner som f eks involverte signaturene knutinh, RS, pedal og Rhesus. Om noe har det blitt tamt, vennskapelig og fredelig her sammenlignet med tilstanden for noen år tilbake.Var ikke i nærheten av disse ‘basketakene’ back then.
At ting ‘forverret’ seg etter at AVForum trynet kan være en av grunnene?
Men jeg kan være enig i at tyngdepunktet har flyttet seg. Da kunne folk komme med lange utlegninger om nyanseforskjellene de mente å høre mellom FLAC og WAV (hint: de er bitvis identiske) og forvente å ikke bli motsagt. Noen innbarka realister som knutinh pleide å utfordre om blindtester og sånt, men han ble omtrent ansett som noe katten hadde dratt inn. Til slutt ble han så lei av å bli æreskjelt at han forsvant herfra og over til andre fora. Nå er balansen etter hvert blitt en annen, og jeg har personlig ikke noe i mot det. Jeg tror kanskje forståelsen av "the loudness war" var et vendepunkt. Det er ikke alltid at alt som "låter bedre" egentlig er bedre.
Jo, helt enig i forventningsbias, som vi jo vet virker som den skal ... I mitt system trengs det ikke å rekodes til S/PDIF; tror PCM (eller er det LPCM?) sendes mer eller mindre rett videre til reklokking via I2S og så til DAC ... Poenget er vel at streamer (prosessor), og reklokker er såpass tett integrert med hverandre (for å unngå jitter), at det samtidig er lett at unødvendig prosessorbruk påvirker dette signalet. S/PDIF unngår dette, men introduserer samtidig jitter av andre grunner. Igjen, forventningsbias er nok det aller viktigste her, og ideen om at man har gjort 'noe riktig / alt man kan' for å få god lyd ...Det er ikke slik at WAV er "bypass". WAV må også "pakkes ut" og rekodes/pakkes inn som S/PDIF data frames før det sendes til en DAC. Enkel jobb, men det drar litt CPU det også. Utpakkingen av en FLAC er ett steg ekstra, men ikke mer enn det. Enkleste forklaring på opplevde forskjeller i lydkvalitet er ufortynnet forventningsbias.
https://en.wikipedia.org/wiki/WAV
https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF#Protocol_specifications
https://www.stereophile.com/content/akitika-gt-102-power-amplifierLegg merke til at skinnstrømpen på bildet er lagd med synlige sting for at den skal se håndlagd ut. Det er den formodentlig også. Deretter er spørsmålet bare hvem sin hånd, f eks min eller en anonym kinesers, og deretter hva man velger å legge tiden på.Er selv ikke fornærmet, men sitter vel med et inntrykk av at ‘DIY’ var ikke det første ordet som poppet opp i bakhodet når man ser det siste bildet?
Dette er derimot et litt mer utfordrende DIY-prosjekt hvis man skal lage den selv:
Vis vedlegget 499281
Det er en Texas Instruments LM3886TF/NOPB 68-watts effektforsterker. Men så koster den da også hele 75 kroner pr stk på Elfa, 60 kr hvis du bestiller 100 stk.
Jeg forstår det. Det var bare et spark i leggen om ‘krav til white papers’ for alt av meninger og subjektive opplevelser.Det siterte var deler av et svar til musicman som prøvde seg på klassikeren «for dårlig anlegg til å høre subtile kabelforskjeller». Vel, det er en internasjonal standard for hvor god en avspillingskjede og et lytterom må være for å kunne påvise små degraderinger av lydkvaliteten. Bevis at eget anlegg oppfyller de kravene først, og følg gjerne resten av standarden også for å demonstrere at disse subtile kanelforskjellene faktisk er hørbare, så kan vi diskutere hvilke andre anlegg som er «gode nok» etterpå.Herlig!Kunne du også redegjøre for hvordan ditt anlegg oppfyller kravene i ITU-R BS.1116-1 kapittel 7 og 8? Nytter ikke med ukalibrerte greier hvis man skal lytte etter små nyanser, vettu. Legg gjerne også merke til at standarden ikke spesifiserer en minstepris for å være meningsberettiget, men er mer opptatt av sånt som frekvensgang, støygulv, romklang osv. https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
Her er en rutinert gartner sin oppskrift på setting av løk:
[...]
"I Love Myself More Than I Love My Self...."
Joda, og der var vel her jeg leste om at sjefen for Naim mente at det måtte være ukomprimert, for å gi best mulig lyd ...Jeg forstår det. Det var bare et spark i leggen om ‘krav til white papers’ for alt av meninger og subjektive opplevelser.Det siterte var deler av et svar til musicman som prøvde seg på klassikeren «for dårlig anlegg til å høre subtile kabelforskjeller». Vel, det er en internasjonal standard for hvor god en avspillingskjede og et lytterom må være for å kunne påvise små degraderinger av lydkvaliteten. Bevis at eget anlegg oppfyller de kravene først, og følg gjerne resten av standarden også for å demonstrere at disse subtile kanelforskjellene faktisk er hørbare, så kan vi diskutere hvilke andre anlegg som er «gode nok» etterpå.Herlig!Kunne du også redegjøre for hvordan ditt anlegg oppfyller kravene i ITU-R BS.1116-1 kapittel 7 og 8? Nytter ikke med ukalibrerte greier hvis man skal lytte etter små nyanser, vettu. Legg gjerne også merke til at standarden ikke spesifiserer en minstepris for å være meningsberettiget, men er mer opptatt av sånt som frekvensgang, støygulv, romklang osv. https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
Her er en rutinert gartner sin oppskrift på setting av løk:
[...]
Det er heller ikke sikkert at man kan sette to streker under svaret fordi om man etterlever dine ‘krav’.
En kommentar til FLAC; Man kan vel lette prosessorbelastningen under dekoding med å operere med forskjellige lossless compression levels (1-9) eller gjelder bare dette under enkodingen?
Så vidt jeg vet er det bare under encoding at prosessorbelastningen varierer med kompresjonsnivå. Jeg har ikke satt meg grundig inn i det, men forstår det slik at encodingen forsøker å kode filen på forskjellige måter og sjekker hva som blir minst. Høyere kompresjonsnivå betyr visstnok å prøve på flere måter for å finne den optimale. Decodingen er den samme uansett.En kommentar til FLAC; Man kan vel lette prosessorbelastningen under dekoding med å operere med forskjellige lossless compression levels (1-9) eller gjelder bare dette under enkodingen?
Men jeg har en industri i ryggen,
OMG! Hele industrien skyver K-T foran seg.
Bra med en ordentlig leder som viser den rette veien
Kanskje produsentene gjør mer grundige (relevante) målinger, fordi de vet mer om hva de skal måle, kanskje det ikke er alt som kan måles etc. Når produsenter av høyttalere, kabler og komponenter gjør ting du ikke skjønner, så kan det bety at de vet mer enn deg om disse tingene. Og vet hva de skal legge vekt på.Poenget er at når selv jeg, en total amatør, er i stand til å hive sammen et design til en 100-watts forsterker med null komma nada forvrengning ved å bruke billige og lett tilgjengelige standardkomponenter, må det bety at de kommersielle produsentene velger å prioritere noe annet enn best mulig lydkvalitet.
At mange gjør grundige målinger i designfasen er nok sannsynlig. Men det kan vi også. Det er godt etablerte standarder med helt klare prosedyrer man skal måle etter. Har man utstyret og klarer å lese er ikke dette hokus pokus. Det som forundrer meg er at slike målinger svært sjelden blir presentert. Det er heller fraværet av slike som er regelen.Kanskje produsentene gjør mer grundige (relevante) målinger, fordi de vet mer om hva de skal måle, kanskje det ikke er alt som kan måles etc. Når produsenter av høyttalere, kabler og komponenter gjør ting du ikke skjønner, så kan det bety at de vet mer enn deg om disse tingene. Og vet hva de skal legge vekt på.Poenget er at når selv jeg, en total amatør, er i stand til å hive sammen et design til en 100-watts forsterker med null komma nada forvrengning ved å bruke billige og lett tilgjengelige standardkomponenter, må det bety at de kommersielle produsentene velger å prioritere noe annet enn best mulig lydkvalitet.
Baller nok? Jeg har to...Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
Det er selvsagt mulig. Men med årene har jeg snarere opplevd at når noe ikke er til å begripe og hverken kan dokumenteres eller forklares, så er det som regel fordi det bare er løst prat i utgangspunktet. Så arrogant er jeg.Kanskje produsentene gjør mer grundige (relevante) målinger, fordi de vet mer om hva de skal måle, kanskje det ikke er alt som kan måles etc. Når produsenter av høyttalere, kabler og komponenter gjør ting du ikke skjønner, så kan det bety at de vet mer enn deg om disse tingene. Og vet hva de skal legge vekt på.Poenget er at når selv jeg, en total amatør, er i stand til å hive sammen et design til en 100-watts forsterker med null komma nada forvrengning ved å bruke billige og lett tilgjengelige standardkomponenter, må det bety at de kommersielle produsentene velger å prioritere noe annet enn best mulig lydkvalitet.
Det finnes sikkert eksempler på sistnevnte - som overalt i bransjer ellers.Det er selvsagt mulig. Men med årene har jeg snarere opplevd at når noe ikke er til å begripe og hverken kan dokumenteres eller forklares, så er det som regel fordi det bare er løst prat i utgangspunktet. Så arrogant er jeg.Kanskje produsentene gjør mer grundige (relevante) målinger, fordi de vet mer om hva de skal måle, kanskje det ikke er alt som kan måles etc. Når produsenter av høyttalere, kabler og komponenter gjør ting du ikke skjønner, så kan det bety at de vet mer enn deg om disse tingene. Og vet hva de skal legge vekt på.
Eller det kan være at både de og jeg skjønner at pengene ligger i å selge eventyrfortellinger og lekkert design, ikke i egentlig teknisk utvikling og ultimat lydkvalitet. Det holder lenge å fortelle en historie om lydkvalitet, og da sparer man utviklingskostnaden også.
Tja jeg er muligens en det siktes til , og har valg å ikke ha utstyret i i signaturen av samme grunn som at jeg ikke introduserer meg selv i selskapslivet med min årsinntekt på ....Edit poenget oppnåddDet hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Det er ikke meningen dette skal være en pissekonkuranse fra min side. Hva en tjener er ikke interessant. Grunnen til å spørre om hvilket utstyr den enkelte bruker er enkelt og greit for å lettere forstå preferansene vi har når det diskuteres her inne.
Det er ikke meter som betyr noe men meter per sekund!Fruen sier utstyret jeg bruker er ca. 20 Cm langt og med bra tverrsnitt.
Det er ikke meningen dette skal være en pissekonkuranse fra min side. Hva en tjener er ikke interessant. Grunnen til å spørre om hvilket utstyr den enkelte bruker er enkelt og greit for å lettere forstå preferansene vi har når det diskuteres her inne.
Har du dokumentasjon på dette. Link¿Det er ikke meter som betyr noe men meter per sekund!Fruen sier utstyret jeg bruker er ca. 20 Cm langt og med bra tverrsnitt.
Det er ikke meningen dette skal være en pissekonkuranse fra min side. Hva en tjener er ikke interessant. Grunnen til å spørre om hvilket utstyr den enkelte bruker er enkelt og greit for å lettere forstå preferansene vi har når det diskuteres her inne.
Altså må man bevege seg fra bevegelsesdomenet til hastighetsdomenet gjennom derivering, som sikkert enkelte her inne ville uttrykt seg
Har du prøvd med slangeklemme?Hun er litt forutinntatt, fordi hun sier jeg lider av premature ejaculation - som om hun kan vite det etter 7 sekunder.....
Kan det ha litt og gjøre med hvordan vi ønsker gjengivelsen også?Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
Seiglivet myte dette!!Kan det ha litt og gjøre med hvordan vi ønsker gjengivelsen også?Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
Har inntrykk at mange (feks diy) har konsert dimensjoner på høyttaler elementene, og liker og lytte på konsert nivå.
På disse anleggene tror jeg ikke forskjellige kabler har noen ting og si.
Skal du kjenne på noe godt.......Var det godtHar du prøvd med slangeklemme?Hun er litt forutinntatt, fordi hun sier jeg lider av premature ejaculation - som om hun kan vite det etter 7 sekunder.....
Seiglivet myte dette!!Kan det ha litt og gjøre med hvordan vi ønsker gjengivelsen også?Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
Har inntrykk at mange (feks diy) har konsert dimensjoner på høyttaler elementene, og liker og lytte på konsert nivå.
På disse anleggene tror jeg ikke forskjellige kabler har noen ting og si.
Den enorme kapasiteten er til stor fordel når det lyttes på veldig moderate volum - noe som er tilfelle i 95% av tiden her hjemme.
Du har helt rett i at kabler ikke har noe å si på slike anlegg, og jeg kan si deg at de opplevelsene jeg har hatt med anlegg i den andre leiren hadde hatt mye mer å hente på å gjøre andre ting enn å bytte rund på kabler.
Og når noen kommer med påstander om at anlegget deres er så oppløst at de kan oppfatt enkelte ord i stede for bare mumling på plate «Jazz at the pawnshop» kan jeg opplyse om at jeg hører hele setninger krystallklart, og det med bare lange nok kobberkabler.
Lett å forstå at det er mange som mangler evnen til å ta til seg lærdom og kunnskap i denne hobbyen.
Med slike sleivspark minsker sjansene på at det blir en realitetSeiglivet myte dette!!Kan det ha litt og gjøre med hvordan vi ønsker gjengivelsen også?Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.
Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
Har inntrykk at mange (feks diy) har konsert dimensjoner på høyttaler elementene, og liker og lytte på konsert nivå.
På disse anleggene tror jeg ikke forskjellige kabler har noen ting og si.
Den enorme kapasiteten er til stor fordel når det lyttes på veldig moderate volum - noe som er tilfelle i 95% av tiden her hjemme.
Du har helt rett i at kabler ikke har noe å si på slike anlegg, og jeg kan si deg at de opplevelsene jeg har hatt med anlegg i den andre leiren hadde hatt mye mer å hente på å gjøre andre ting enn å bytte rund på kabler.
Og når noen kommer med påstander om at anlegget deres er så oppløst at de kan oppfatt enkelte ord i stede for bare mumling på plate «Jazz at the pawnshop» kan jeg opplyse om at jeg hører hele setninger krystallklart, og det med bare lange nok kobberkabler.
Lett å forstå at det er mange som mangler evnen til å ta til seg lærdom og kunnskap i denne hobbyen.
Du sitter nok med Norges suverent beste anlegg, gleder meg til å høre dette .