Når det er sagt -- det er ikke gjennomførbart med 9.000 ansatte på 150.000 biler, såfremt man ikke har en enorm likviditet.
Det er noe med skalering som har veltet mange gode produsenter og produkter.
For øvrig interessant artikkel her, som dokumentere noe jeg har hevdet lenge:
https://www.dn.no/motor/elbiler/naf/bertel-o-steen/naf-hisser-pa-seg-norske-bilimportorer/2-1-422771
Noen sitater:
"Elbilene er mye dyrere å produsere enn fossilbiler, som foreløpig er de bilene verdensmarkedet etterspør. Litium er mangelvare, så batteriene blir dyre"
"Man må sette seg inn i den globale etterspørselen, det er voldsom vekst i Kina og i Korea."
"Norge er fremdeles et unikt elbilland, og vi er blitt særbehandlet, men det produseres altså for få biler."
Jeg har lenge hevdet at å tro at elbilproduksjonen kan skaleres slik at den dekker betydelige deler av etterspørselen på få år er å tro på julenissen. Og at vekst i andre markeder fort vil kunne medføre at ventelistene i Norge ikke blir vesentlig kortere. Skalering, skalering, skalering....
Kona og jeg har diskutert elbil og er enige om at å satse på en bil som først kan leveres 18-24 mnd etter bestilling (og det er leveransefristene vi snakker om på de modellene som er aktuelle) er totalt meningsløst. Dessverre.