bambi
Æresmedlem
Hvis jeg hadde fått samme varen på Sandvika, Strømmen eller Metro hadde jeg naturligvis ikke giddet alt peset med å hente inne i Oslo Sentrum selv heller. Min vanlige handling der begrenser seg stort sett til å besøke vinylsjapper til fots. Det er vel ingen som kjører inn til Oslo lenger frivillig hvis de har gode alternativer.Overhodet ikke vanskelig å forstå, men jeg tviler på at bortfall av 500.000 lar seg forklare med at disse ikke fikk hentet tunge ting inne i bysentrum, i en by omgitt av kjøpesentra. Byrådet har gjort noe som Oslos byråd har ønsket å gjøre i over tyve år, redusere bilers adgang innenfor Ring 1. Om nok velgere misliker dette blir byrådet kastet ut, om nok velgere liker det vil de få støtte. Det blir vel avgjort neste høst.Problemet er at framkommeligheten med bil er betydelig redusert p.g.a. stengte gater, innkjøring forbudt, og enveiskjøringer. Når man skal hente store og tunge ting man er avhengig av bil for å få med seg. Det er vel ikke vanskelig å forstå?
Ser av brukerundersøkelser at større bevissthet omkring luftkvalitet i bysentrum også er en forklaring på lavere besøkstall, det får man håpe vil bli avhjulpet når færre biler spyr ut eksos i området.
Man burde nok også hatt en lengre tidsserie for å dokumentere de påståtte 500' i redusert trafikk. De varmesøkende kameraene Krefting henviser til ble satt opp i februar 2017. Ser at det arbeides med å få frem bedre tallgrunnlag. Krefting er sterk part i saken og har en altfor enkel forklaring på bortfallet av forbrukere.
Vil kanskje gjette at eventuelt synkende besøkstall i sentrum kommer av at det her blitt generelt lite framkommelig der for alle, fotgjengere inkludert. Området fra Oslo S og oppover har rett og slett blitt et lite innbydende sted å besøke hvis man ikke må.