Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.970
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Problemet er at framkommeligheten med bil er betydelig redusert p.g.a. stengte gater, innkjøring forbudt, og enveiskjøringer. Når man skal hente store og tunge ting man er avhengig av bil for å få med seg. Det er vel ikke vanskelig å forstå?
    Overhodet ikke vanskelig å forstå, men jeg tviler på at bortfall av 500.000 lar seg forklare med at disse ikke fikk hentet tunge ting inne i bysentrum, i en by omgitt av kjøpesentra. Byrådet har gjort noe som Oslos byråd har ønsket å gjøre i over tyve år, redusere bilers adgang innenfor Ring 1. Om nok velgere misliker dette blir byrådet kastet ut, om nok velgere liker det vil de få støtte. Det blir vel avgjort neste høst.

    Ser av brukerundersøkelser at større bevissthet omkring luftkvalitet i bysentrum også er en forklaring på lavere besøkstall, det får man håpe vil bli avhjulpet når færre biler spyr ut eksos i området.

    Man burde nok også hatt en lengre tidsserie for å dokumentere de påståtte 500' i redusert trafikk. De varmesøkende kameraene Krefting henviser til ble satt opp i februar 2017. Ser at det arbeides med å få frem bedre tallgrunnlag. Krefting er sterk part i saken og har en altfor enkel forklaring på bortfallet av forbrukere.
    Hvis jeg hadde fått samme varen på Sandvika, Strømmen eller Metro hadde jeg naturligvis ikke giddet alt peset med å hente inne i Oslo Sentrum selv heller. Min vanlige handling der begrenser seg stort sett til å besøke vinylsjapper til fots. Det er vel ingen som kjører inn til Oslo lenger frivillig hvis de har gode alternativer.

    Vil kanskje gjette at eventuelt synkende besøkstall i sentrum kommer av at det her blitt generelt lite framkommelig der for alle, fotgjengere inkludert. Området fra Oslo S og oppover har rett og slett blitt et lite innbydende sted å besøke hvis man ikke må.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    7.494
    Torget vurderinger
    4
    Siden platesjapper er relevant for mange her, og det er typiske spesialbutikker som man ikke har alternativer til utenfor sentrum.
    Jeg ønsker veldig å støtte lokale butikker. Fysiske butikker som har platene fysisk i butikken, som har kunnskap og som skaper et miljø rundt det hele.
    Terskelen for å ta turen inn til sentrum blir derimot stadig høyere. Med offentlig kommunikasjon tar det fort 45-60 minutter og man rekker det knapt etter jobb før butikkene stenger. Med bil blir hver svipptur inn til sentrum etter hvert så dyr at man må se det mot hva det koster å få sendt varene. Bensin, bom, parkering mot porto ved bestilling på nett. Og bestiller man på nett er lojalitet til norske butikker litt meningsløs så Dipper, Garden, PK taper mot Discogs/eBay/Amazon sine priser og utvalg.

    Nå er dette selvsagt bare min lille gullfiskbolle, men samtidig tror jeg ikke situasjonen er så veldig annerledes for de fleste butikkene i sentrum. Det er tross alt ikke mange butikker som lever av sentrumsbefolkningen. Det er også en villet utvikling og jeg tror bivirkningen er færre spennende spesialbutikker i sentrumsområdene og flere store kjedebutikker som vi allerede har i ethvert kjøpesenter rundt sentrum.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.270
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Deler dine betraktninger, og det samsvarer bra med min "endring" i handelsmønster også. Det samme gjelder en del venner. Var hyppigere og handlet i sentrum tidligere (kjapt etter jobb), men slik er det ikke lenger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Feilslått grønn eventyrpolitikk kveler sakte Oslo, tapper dem for folk, for handel og for liv. Om dette fortsetter vil sentrum om noen år være en livløs ørken med kunst som et minnesmerke over det som en gang var en levende by. En labyrint av gode hensikter og feilslått symbolpolitikk.


    Bilfritt byliv har ikke gitt noe yrende gateliv
    Bilfritt byliv skulle gi yrende gateliv, men i stedet skyr mange Karl Johan.

    https://www.nettavisen.no/meninger/...-ikke-gitt-noe-yrende-gateliv/3423540491.html


    En blanding av ønskedrømmer og feil fremstilte meningsmålinger lå bak den grønne drømmen Bilfritt byliv.

    Nå kjenner vi fasiten etter åtte måneder, og den peker nedover: I år kommer Karl Johan til å ha 1,25 millioner færre fotgjengere enn i fjor, viser tellinger fra eiendomsutvikleren Søylen Eiendom.

    - Jeg hadde trodd at et byråd med Arbeiderpartiet i spissen ville vært opptatt av arbeidsplasser, men det virker det ikke som de er, sier styreleder Carl Erik Krefting i Byfolk, interesseforeningen for gårdeiere i Oslo sentrum.
     
    6

    65finger

    Gjest
    har kontor i Tostrupgården på Karl Johan. gaten er ikke folketom! sentrum Oslo er blitt en fryd å bevege seg i etter at man ble kvitt privatbilismen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ja, sentrum er langt fra folketomt, og noen fasit har man på ingen måte etter 8 måneder. Personlig synest jeg det fortsatt er altfor mye trafikk til at det er særlig trivelig å bevege seg rundt i sentrum. Også mye trikk og buss. Heldigvis bor jeg på samme side av sentrum som jobben så jeg slipper i tillegg å sykle i eller til selve sentrum.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Feilslått grønn eventyrpolitikk kveler sakte Oslo, tapper dem for folk, for handel og for liv. Om dette fortsetter vil sentrum om noen år være en livløs ørken med kunst som et minnesmerke over det som en gang var en levende by. En labyrint av gode hensikter og feilslått symbolpolitikk.


    Bilfritt byliv har ikke gitt noe yrende gateliv
    Bilfritt byliv skulle gi yrende gateliv, men i stedet skyr mange Karl Johan.

    https://www.nettavisen.no/meninger/...-ikke-gitt-noe-yrende-gateliv/3423540491.html


    En blanding av ønskedrømmer og feil fremstilte meningsmålinger lå bak den grønne drømmen Bilfritt byliv.

    Nå kjenner vi fasiten etter åtte måneder, og den peker nedover: I år kommer Karl Johan til å ha 1,25 millioner færre fotgjengere enn i fjor, viser tellinger fra eiendomsutvikleren Søylen Eiendom.

    - Jeg hadde trodd at et byråd med Arbeiderpartiet i spissen ville vært opptatt av arbeidsplasser, men det virker det ikke som de er, sier styreleder Carl Erik Krefting i Byfolk, interesseforeningen for gårdeiere i Oslo sentrum.
    Bortsett fra at handelen går opp i de delene av sentrum som ikke er totalt dølle.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.693
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Junior bor i Markveien på Grünerløkka. Problemet er ikke at det ikke finnes folk der, det er heller at man går i kø. Hvordan det var da veiene var fulle av biler vet jeg ikke. Problemet der er alle syklistene som tråkler seg fram blant fotgjengerne. Hvis man ikke passer seg kan man bli nedkjørt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Omsetningsnedgangen vises særlig på lørdager, og de faktiske fotgjengermålingene viser at vi har færre barnefamilier på Karl Johan enn tidligere, skriver gårdeierforeningen, og påpeker at tall fra kjøpesentrene utenfor Oslo sentrum viser en en svak oppgang i antall besøkende.

    Færre fotgjengere og lavere omsetning i sentrum - Estate Nyheter

    Så det går også greit på de dølleste av alle steder - nemlig kjøpesentere.

    Man kan også anta at mengden varer som handles ikke svinger enormt fra år til år med mindre noe veldig spesielt skjer - som stor endring i arbeidsledighet, en finanskrise osv. Da sier det seg nesten selv at handel som forsvinner fra ett område tyter ut i ett eller flere andre - det være seg på nett eller andre steder. Sånn sett er dette først og fremst et problem for butikker og deretter gårdeiere i sentrum, ikke for handelsstanden som helhet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.265
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Feilslått grønn eventyrpolitikk kveler sakte Oslo, tapper dem for folk, for handel og for liv. Om dette fortsetter vil sentrum om noen år være en livløs ørken med kunst som et minnesmerke over det som en gang var en levende by. En labyrint av gode hensikter og feilslått symbolpolitikk.


    Bilfritt byliv har ikke gitt noe yrende gateliv
    Bilfritt byliv skulle gi yrende gateliv, men i stedet skyr mange Karl Johan.

    https://www.nettavisen.no/meninger/...-ikke-gitt-noe-yrende-gateliv/3423540491.html


    En blanding av ønskedrømmer og feil fremstilte meningsmålinger lå bak den grønne drømmen Bilfritt byliv.

    Nå kjenner vi fasiten etter åtte måneder, og den peker nedover: I år kommer Karl Johan til å ha 1,25 millioner færre fotgjengere enn i fjor, viser tellinger fra eiendomsutvikleren Søylen Eiendom.

    - Jeg hadde trodd at et byråd med Arbeiderpartiet i spissen ville vært opptatt av arbeidsplasser, men det virker det ikke som de er, sier styreleder Carl Erik Krefting i Byfolk, interesseforeningen for gårdeiere i Oslo sentrum.
    Jeg er mye i Oslo på jobb og kjenner ikke beskrivelsen igjen. Men å fremstille det som om arbeidsplasser forsvinner er vel i beste fall upresist. Folk flytter jo bare handlingen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Høyere leiepriser i sentrum har luket ut variasjonen i butikksortimentet. Nå kan du for det meste kjøpe luksus/premium -- veldig mange kjente og dyre merkebutikker som har etablert seg i sentrum -- men leieprisene har fordrevet mange "vanlige" butikker. Dermed får du færre grunner til å ta turen inn. F.eks. var det papirhandler overalt før, nå er det bare Harald Dahl som holder ut fordi de har veldig gunstig leie og holder til i Akersgaten 1. Tipser: https://www.hdkshop.no

    Å stikke inn for å gå på shoppingsafari, slik mange gjør i luksusbutikkene, er ikke noe problem for de fleste som gjør sånt. De liker tydeligvis å gå med en masse poser fra forretningene de har vært innom i hver hånd. Og de setter bilen i et av parkeringshusene.

    Kombinasjonen av faktorer, som nevnt i tråden, har påvirket hvem og hva som tar turen inn til sentrum og handler. Overetableringen av serveringssteder er nok heller ikke et pluss, siden mange som skal til disse først kommer når butikkene er i ferd med å stenge. Men noe skal man bruke alle de lukkede butikklokalene til.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er mye i Oslo på jobb og kjenner ikke beskrivelsen igjen. Men å fremstille det som om arbeidsplasser forsvinner er vel i beste fall upresist. Folk flytter jo bare handlingen.
    Ja sant nok det.

    Men handel, aktivitet og arbeidsplasser forsvinner bort fra byene, og jeg er ikke sikker på at jeg liker det. Jeg vegrer meg for å reise inn til Bergen for å handle siden det er en slik ekstrem fiendtlighet for dem som kunne tenkt seg å kjøre til byen, og så parkere og spasere rundt og handle. Da blir det som oftest heller en tur til et nærliggende handlesenter. Jeg liker det egentlig ikke, men når politikerne er villig til å kvele byenes næringsliv med symbolpolitiske parkeringsforbud så blir det slik. Da handler jeg og sikkert andre også utenfor byen.

    Så får byen satse på å overleve på båtturister, 7-eleven og Starbucks på hvert gatehjørne. Og rødgrønne hipstere på en og annen barbersalong og overpriset bryggeribule.

    Vanlige mennesker er ikke ønsket i de rødgrønne byene.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Her er en metastudie av tilgjengelig litteratur som viser at med fremvekst av handelssentra utenfor bykjerner kan byer slå tilbake ved å øke livskvalitet og opplevelseskvalitet i bysentra -- dette skjer mest effektivt i forhold til verdi og omsetningsøkning ved å tilrettelegge for "walkability"/fotgjengere og syklister, fremfor biler.
    Det som skjer i Oslo nå burde det blå byrådet gjort forlengst, dersom målet var å øke omsetning i butikker og uteliv, samt å øke eiendomsverdier.

    Fra Transportøkonomisk institutt -- rapporten kan lastes ned fra linken:
    https://www.toi.no/publikasjoner/ku...ghet-og-bymiljo-i-sentrum-article33134-8.html
    Denne rapporten oppsummerer funn fra en litteraturstudie. Vi ser en klar tendens til at sentrum taper markedsandeler til eksternt lokalisert handel. Den overordnede byutviklingen påvirker mulighetene for å utvikle attraktive, livlige og konkurransedyktige sentrum. Brukerne har ulike formål med sine sentrumsbesøk, men et godt handelstilbud er en viktig attraksjon. Sentrumsbrukerne setter pris på bilfrie byrom og gode gåmiljøer. Prosjekter som gir bedre gåmiljø i sentrale deler av sentrum bidrar til å øke befolkningens bruk av disse områdene og til å styrke handelen. Avveiinger mellom god biltilgjengelighet og godt bymiljø kan løses gjennom bevisst prioritering av gående i de viktigste gangstrøkene, progressiv prising av parkeringsplasser ved disse strøkene og parkering for arbeidstakere og andre i utkanten av sentrum.
    Europakommisjonen har sett på hva som skjer når man tilrettelegger for syklister. Disse handler like mye som bilister, kommer kjapt frem og er med på å revitalisere bysentra. I USA ser man mange eksempler på at omsetning og eiendomsverdier går opp når man hiver ut bilene. Det samme ser man i Europa.

    Denne rapporten bør man gå gjennom for å virkelig se hva som kan gjøres og hva som alt er gjort der man er foran oss. PDF:
    http://ec.europa.eu/environment/archives/cycling/cycling_en.pdf

    Alternativt kan man fnysefnyse videre, uten den minste tilkobling til virkeligheten.

    Bonus om arbeidet som er gjort med å kartlegge muligheter og konsekvenser i Oslo. Enorm presentasjon, i omfang og innhold:
    https://issuu.com/gehlarchitects/docs/issue_1242_oslo_bylivsunders__kelse/157

    Merk at det først var innbitt motstand i Freiburg fra handelen, inntil man så hvor det bar -- da ivret handelen for at man skulle forsere planene om å gjøre sentrum mindre tilgjengelig for biler. Dette er en entydig erfaring i alle byer som har gjort dette (ta en tur til Ljubljana for å se hvor bra det kan bli). Egentlig burde det blå byrådet gjort dette forlengst:

    Skjermbilde 2018-09-27 kl. 10.29.39.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det viktigste er ikke at man kan kjøre rundt i alle byens gater, men at man kan kjøre inn til byen og lett finne parkering innen rimelig avstand til dit man skal. Samt at det er viktig å ikke frata byboere retten til eget kjøretøy. Gågater, torg og bilfrie soner er det ikke noe i veien for.

    men det må være rikelig med parkeringsplasser, enten på gateplan eller i hus, og det må ikke legges utilbørlige restriksjoner på å kunne kjøre til byen (med mindre man kjører med et forurensende kjøretøy).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Oslo har bøtter og spann av parkeringsplasser i parkeringshus. Det ligger dog ingen i sentrum av sentrum (området som var omtalt i artikkelen), men om man er villig til å gå noen minutter er det en god del å velge mellom. En annen sak er at enkelte av de er helt jævlige å kjøre i, spesielt om man har en litt større bil, men noen av de er fine.

    Tidligere var det stort sett greit å finne gateparkering i Oslo sentrum. Denne var betydelig rimeligere enn å stå i parkeringshus. Spiller jo ingen rolle for et besøk nå og da, men det blir litt penger av det om det er noe man gjør ofte. I tjukkeste Oslo sentrum er det uansett omtrent ingen som faktisk bor.

    I de mindre sentrale delene av sentrum er det stort sett gateparking over alt, og det er en ordning med beboerparkering der man kan stå for 3000 (?) i året. Det har visstnok gjort det mye enklere å få plass for de som bor i området. Andre kan også stå på disse plassene, men mot ordinær betaling og med tidsbegrensning stort sett.

    Om man godtar å stå i et parkeringshus er det ikke noe problem å kjøre til Oslo sentrum. Det lønner seg å komme inn fra riktig side siden det er ganske kukent å kjøre øst/vest i sentrum, men å komme inn fra Ring 1 er ganske greit, den går rundt hele sentrum. Selvsagt mye trafikk der i rushtiden, men det er en litt annen diskusjon. Det som er tungvindt er å bevege seg rundt i kjernen av sentrum med bil. Eksempelvis om man ser for seg å kjøre innom en tre-fire ulike steder inne i sentrum.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Løsningen:

    cargo_bike.jpg

    Alle kjøper hver sin slik. Også blir ting enda mer kaotisk enn før. Men vi "sykler", så da er det greit.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Oslo har bøtter og spann av parkeringsplasser i parkeringshus. Det ligger dog ingen i sentrum av sentrum (området som var omtalt i artikkelen), men om man er villig til å gå noen minutter er det en god del å velge mellom. En annen sak er at enkelte av de er helt jævlige å kjøre i, spesielt om man har en litt større bil, men noen av de er fine.

    Tidligere var det stort sett greit å finne gateparkering i Oslo sentrum. Denne var betydelig rimeligere enn å stå i parkeringshus. Spiller jo ingen rolle for et besøk nå og da, men det blir litt penger av det om det er noe man gjør ofte. I tjukkeste Oslo sentrum er det uansett omtrent ingen som faktisk bor.

    I de mindre sentrale delene av sentrum er det stort sett gateparking over alt, og det er en ordning med beboerparkering der man kan stå for 3000 (?) i året. Det har visstnok gjort det mye enklere å få plass for de som bor i området. Andre kan også stå på disse plassene, men mot ordinær betaling og med tidsbegrensning stort sett.

    Om man godtar å stå i et parkeringshus er det ikke noe problem å kjøre til Oslo sentrum. Det lønner seg å komme inn fra riktig side siden det er ganske kukent å kjøre øst/vest i sentrum, men å komme inn fra Ring 1 er ganske greit, den går rundt hele sentrum. Selvsagt mye trafikk der i rushtiden, men det er en litt annen diskusjon. Det som er tungvindt er å bevege seg rundt i kjernen av sentrum med bil. Eksempelvis om man ser for seg å kjøre innom en tre-fire ulike steder inne i sentrum.
    Da høres det ut som om det er rimelig greit i Oslo generelt sett. Vi får håpe det fortsetter slik.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Finnes det overhodet et parkeringshus som ikke er designest av en feminin arkitekt med neagtiv bilinteresse som mener at WV Golf er en STOR bil?

    Det er jo jevnt over et sponhælvete å tre seg rundt stolper og dritt i parkeringshus, det være seg offentlige eller hotellgarasjer. I Tyskland og Sveits har de fått det til, men her i Skandinavia har selv Superben et problem. Gud alene vet hvordan det skal gå med "nybilen" på nærmere 5,40 x 1,90 ??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Får vente på Facebookgruppa "For oss med rundt 10 kvadratmeter bil"

    Det jeg bruker mest noenlunde sentralt i Oslo er på Vulkan grunnet Mathallen, samt at ungene synest det er stas med burger og milkshake på Døgnvill. Der er det rimelig å stå, supre lademuligheter for elbil for den som trenger det og god nok plass.

    Prisen sentralt i Oslo ligger vel på 40 kroner pr. båbegynte halvtime eller noe slikt, så det koster en del om man skal stå en stund. En del steder som ligger i tilknytning til ymse shoppingsentere har ofte en deal der man betaler lite eller ingenting om man handler for så og så mye. Og så kan man stort sett stå for en femtilapp om man skal på kino, men rimelig nok kun på kveldstid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Finnes det overhodet et parkeringshus som ikke er designest av en feminin arkitekt med neagtiv bilinteresse som mener at WV Golf er en STOR bil?

    Det er jo jevnt over et sponhælvete å tre seg rundt stolper og dritt i parkeringshus, det være seg offentlige eller hotellgarasjer. I Tyskland og Sveits har de fått det til, men her i Skandinavia har selv Superben et problem. Gud alene vet hvordan det skal gå med "nybilen" på nærmere 5,40 x 1,90 ??
    I et sosialistisk parkeringshus der ingen kommer ut av bilen om de parkerer forskriftsmessig og ikke er tidlig ute er det greit å ha summon på mobilen. dvs. si til bilen at den skal kjøre frem et par meter slik at du kan sette deg på tronen og fortsette turen selv om du har blitt blokkert av rødgrønne parkeringsaktivister.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.200
    Antall liker
    10.757
    "Sette deg på tronen" Har du ikke fått med deg at Tesla er sååååå 2016?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Beveger man seg rundt med en Trabant, Volvo eller hoppestokk så minsker den injurierende kraften tilsvarende,
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Beveger man seg rundt med en Trabant, Volvo eller hoppestokk så minsker den injurierende kraften tilsvarende,
    Men han gjør dog ikke det! Han kjører engelsk!

    "British is best!" het det en gang, og Pinkys bil er fra "den gangen"!

    Har du ikke fått med deg at Pinky oser stil, klasse og dannelse? Han kjører ikke "bil", han har en "automobil". Så det så!:rolleyes:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Beveger man seg rundt med en Trabant, Volvo eller hoppestokk så minsker den injurierende kraften tilsvarende,
    Men han gjør dog ikke det! Han kjører engelsk!

    "British is best!" het det en gang, og Pinkys bil er fra "den gangen"!

    Har du ikke fått med deg at Pinky oser stil, klasse og dannelse? Han kjører ikke "bil", han har en "automobil". Så det så!:rolleyes:
    Han har en Spitfire i garasjen til søndagsbruk og all heder for det. Jeg elsker den bilen. Men til daglig er han en traktor/Volvo-mann. Ikke noe galt i det, noen må ta den jobben også. Vi kan ikke overlate volvokjøring til somaliere og romemske tiggere tross alt. Og det er jo en bil på et slags vis det også. Jeg har hatt noen Volvoer jeg også før jeg fikk råd til en bil, så jeg har litt medynk og er ikke ute av stand til å sette meg inn i situasjonen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.728
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Beveger man seg rundt med en Trabant, Volvo eller hoppestokk så minsker den injurierende kraften tilsvarende,
    Men han gjør dog ikke det! Han kjører engelsk!

    "British is best!" het det en gang, og Pinkys bil er fra "den gangen"!

    Har du ikke fått med deg at Pinky oser stil, klasse og dannelse? Han kjører ikke "bil", han har en "automobil". Så det så!:rolleyes:
    Han har en Spitfire i garasjen til søndagsbruk og all heder for det. Jeg elsker den bilen. Men til daglig er han en traktor/Volvo-mann. Ikke noe galt i det, noen må ta den jobben også. Vi kan ikke overlate volvokjøring til somaliere og romemske tiggere tross alt. Og det er jo en bil på et slags vis det også. Jeg har hatt noen Volvoer jeg også før jeg fikk råd til en bil, så jeg har litt medynk og er ikke ute av stand til å sette meg inn i situasjonen.
    Joda Deph, bil har du ikke peiling på! De svenske merkene SAAB og Volvo har vært verdensledende på sikkerhet, praktiske løsninger og komfort i masse år fram til de gikk i kne av økonomiske årsaker. SAAB ble produsert av en flyfabrikk. Betyr det i din bok at jeg "flyr" når jeg koser meg med mine veteran SAABer? ( UP vil muligens si noe slikt, men det har andre årsaker.:cool: )

    Og slik du oppfatter verden kjører de av sentralens medlemmer som har penger nok til å kjøre Lambo ( hvis det er noen?? ) egentlig i en traktor??

    Og dette kommer fra en som ikke bare kjører i en "Bestemor Duck" bil, men som i tillegg skyter av det!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Beveger man seg rundt med en Trabant, Volvo eller hoppestokk så minsker den injurierende kraften tilsvarende,
    Men han gjør dog ikke det! Han kjører engelsk!

    "British is best!" het det en gang, og Pinkys bil er fra "den gangen"!

    Har du ikke fått med deg at Pinky oser stil, klasse og dannelse? Han kjører ikke "bil", han har en "automobil". Så det så!:rolleyes:
    Han har en Spitfire i garasjen til søndagsbruk og all heder for det. Jeg elsker den bilen. Men til daglig er han en traktor/Volvo-mann. Ikke noe galt i det, noen må ta den jobben også. Vi kan ikke overlate volvokjøring til somaliere og romemske tiggere tross alt. Og det er jo en bil på et slags vis det også. Jeg har hatt noen Volvoer jeg også før jeg fikk råd til en bil, så jeg har litt medynk og er ikke ute av stand til å sette meg inn i situasjonen.
    Joda Deph, bil har du ikke peiling på! De svenske merkene SAAB og Volvo har vært verdensledende på sikkerhet, praktiske løsninger og komfort i masse år fram til de gikk i kne av økonomiske årsaker. SAAB ble produsert av en flyfabrikk. Betyr det i din bok at jeg "flyr" når jeg koser meg med mine veteran SAABer? ( UP vil muligens si noe slikt, men det har andre årsaker.:cool: )

    Og slik du oppfatter verden kjører de av sentralens medlemmer som har penger nok til å kjøre Lambo ( hvis det er noen?? ) egentlig i en traktor??

    Og dette kommer fra en som ikke bare kjører i en "Bestemor Duck" bil, men som i tillegg skyter av det!
    Første bilen min var en Saab 99. Kunne ikke så mye om biler den gangen så jeg regnet at nesten en hel runde med slakt på rattet var en skavank man måtte leve med. Helt til den siste tannen i tannhjulet røyk og jeg endte i grøften. Det gikk bra. Og jeg fikk satt inn ny tannhjulstyring slik at jeg kunne fortsette å kjøre.

    Men Saab er historie og Volvo er kinesisk. Troll ble vel også bygget i 5 eksemplarer eller så? Moskvitch er vel heller ikke SOTA lenger. det er lov å kjøre rundt i gamle minner fra en tid før man kunne lage biler.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fun and games with math.

    "Ifølge Nettavisen har man fjernet 350 parkeringsplasser i Oslo sentrum. Hvis det skal medføre 1,2 mill færre besøkende pr år, slik det spås, må hver bil ha fem passasjerer og stå parkert mindre enn ett minutt hver i butikkenes åpningstider."
    Nå åpner Weld kalkulatoren.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.776
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Fun and games with math.

    "Ifølge Nettavisen har man fjernet 350 parkeringsplasser i Oslo sentrum. Hvis det skal medføre 1,2 mill færre besøkende pr år, slik det spås, må hver bil ha fem passasjerer og stå parkert mindre enn ett minutt hver i butikkenes åpningstider."
    Nå åpner Weld kalkulatoren.
    Dette er jo bare tull .....

    Her er litt enkel matte
    Ganske mye som er mer latterlig, skal man handle noe og vet hva man skal ha blir tilgjengelighet en faktor, og et kjøremønster som er så tåpelig at kun medlemmer I MDG kan applaudere det i tillegg til mangel av nærliggende parkering gjør at man fort velger et annet alternativ.

    Og bare for å leke litt med tall

    350 plasser smittetid på 1time og 12 timers åpningstid
    350x12x5x52=1 092 000

    Da er lørdagen utelatt og kun en person per bil, alle skulle sikker ikke handle og noe vil fremdele benytte området selv om de må gå fra nærmeste p-hus, så da trekker man fra 50% og sitter igjen med 546 000

    Men er nok bare netthandel som rammer veldig lokalt……
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Som nevnt i tråden, profilen har nok også en del å si ...

    I likhet med Grændsen barneskotøy, opplevde Ralph Lauren Kids at barnefamiliene uteble i stadig større grad. Butikken, som hadde vært åpen i nesten fire år, ble nedlagt i juli i år.
    Du skal lete lenge for å finne en barneskotøyforretning i bymidt i en europeisk storby, trur eg. Og Ralph Lauren Kids er såpass befengt et påfunn at jeg tror parkeringstilgjengelighet nok ikke er problemet. Blir litt som for dem som parkerer i all stans forbudt sonen utenfor Fjelbergs, og som tar parkeringsboten med som del av kjøpet.

    ===

    Nettavisen har kjørt tungt mot nåværende byråds planer for Oslo sentrum og det har avisen full adgang til, men forklaringene og påstandene holder ikke alltid vann. Det skjer en nyorientering i bruk av næringslokaler i bykjernen, mye påbegynt før nåværende byråd og en del akselerert av hva disse nye planene åpner for.

    Vi får håpe at sluttresultatet ikke blir stykkevis og delt.

    EDIT - legger til: Noen ganger blir innvendingene morsomme. Ser at Promenaden-direktøren ikke kan forestille seg å ta med en barnevogn på t-banen. Siden man kjører store, elektrisk drevne rullestoler inn på t-banevognene kan jeg vanskelig se for meg problemet. Er nok en stund siden han har prøvd t-banen.

    42845501_10156507423960619_6951254218950836224_n.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fun and games with math.

    "Ifølge Nettavisen har man fjernet 350 parkeringsplasser i Oslo sentrum. Hvis det skal medføre 1,2 mill færre besøkende pr år, slik det spås, må hver bil ha fem passasjerer og stå parkert mindre enn ett minutt hver i butikkenes åpningstider."
    Nå åpner Weld kalkulatoren.
    Tipper de glemte 350 parkeringsplasser. Regnestykket gir en slags mening for en enkelt parkeringsplass. Om vi sier 10 timer åpningstid seks dager i uke s blir det 5 *60 *10 *6 = 18000 personer pr uke med 5 pax pr bil og ett minutts parkeringstid.. På et år blir det da 18000 *52 = 936000 personer. Men altså på kun en enkelt parkeringsplass.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Her er litt morsomme fakta, pluss en presentasjon fra Oslo Handelstands Forening, som har gleden av å melde omsetningsøkning i sentrum og bedre handel.

    OHF har vist statistikk delt opp etter bydelsgrensene, med "sentrum" som en egen bydel. På et relativt lite geografisk område, relativt til bydeler som Alna og Ullern med store butikker og kjøpesentre, foregår klart mest handel i området "sentrum". Netto omsetning i sentrum var rett over 9 milliarder i fjor, en økning på 3.7%. I absolutte tall også den største økningen. Presentasjonen finnes her:

    https://www.facebook.com/OsloHandelsstandsForening/videos/1963391973734069/ på 24:52 kan man se tabellen over bydeler og utvikling.
    Fra 23 minutter, for den utålmodige.

    Jeg regner med at fnysefnysefråGjestemedlem klarer å akseptere fakta fra selveste handelsstanden.

    En kommentar fra fjesboka:

    Alle vet jo at Karl Johan var et øde brakkland, i all tid før bilistene dukket opp og etterlyste utsalg av store og tunge gjenstander de enkelt kunne frakte med seg på tilhengeren de hadde med seg inn til sentrum.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.270
    Antall liker
    19.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ OK :confused:
    Kommer via linken kun til side der jeg blir bedt om å logge på.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du kan trykke "ikke nå" og så krymper innloggingsgreia og gir tilgang til infoen som ligger bak.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rart, det funker for meg. Mulig du har noe tidligere innloggingsforsøk som er cachet i nettleseren din ellerno. Jeg får bare opp en diger boks med oppfordring om å logge på, trykker "ikke nå" eller "not now" også funker det.

    Forutsatt at du faktisk jobber fra en datamaskin og ikke fra en mobiltelefon. for da aner jeg ikke hva som skjer.

    Men Hardingfele har jo hentet ut et par punkter allerede, så med mindre du er interessert i veldige detaljer har du jo fått med deg essensen allerede. "Dette er ikke noe problem" etter deres mening. Også spekulerer de kjapt i om DAB har æren for at elektronikkbransjen har et oppsving i omsetning. Det var litt komisk.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Linken er til OHFs direktesending på facebook -- dette er i ferd med å bli standardformat for strømming fra næringslivet, som synes å foretrekke fb fremfor youtube.

    Men konklusjonen var klar. Den varmekameratellingen fra Egertorget tror jeg ikke er videre representativ, spesielt siden Stortingsgaten er stengt, og siden det er blitt begrensninger på gjennomfartsmuligheter (også en funksjon av lastebilterrorismen nede i Europa).

    Det er blitt vanskeligere å kjøre gjennom området, men det er helt greit å kjøre til området.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn