Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Aktieägare hoppas på mångmiljardbelopp i ny process mot Volkswagen Volkswagens aktieägare hoppas nu få kompensation för sina aktieförluster då avgasskandalen avslöjades.

    Rättegången som börjar på måndagen handlar om biljättens styrelse och koncernchef kände till fusket och då borde ha slagit larm för att förhindra förlusterna. Det är 3 500 aktieägare som nu kräver skadestånd motsvarande 95 miljarder kronor i en rättegång i den nordtyska staden Braunschweig. De hävdar att Volkswagens styrelse redan 2008 haft kännedom om mjukvaran som möjliggjorde avgasfusket. De anser att företaget undanhållit information som ledde till ett aktieras på 40 procent då skandalen briserade.
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aktieagare-hoppas-pa-mangmiljardbelopp-i-ny-vw-process
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Upresise artikler; det VAG tilsynelatende har gjort er å masseregistrere biler i august før nye krav ble gjort gjeldende fra 1 september:

    Hintergrund ist ein Absatzboom in den vorangegangenen Monaten - ausgelöst von der Umstellung der Abgastests.

    https://www.boerse-online.de/nachri...er-ein-neuer-abgas-standard-bremst-1027581789
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Og at de står i kø for typegodkjenning etter ny utslippsstandard slik at de ikke rakk å få dem godkjent for levering i september.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    128
    Sted
    Trondheim
    Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
    Veit du noe om hvilke modeller det gjelder,og hva de tilbyr? Har ikke sett noe om tilbakekjøp i media når det gjelder Norge men noe slikt hadde jo vært fint. Helt ufattelig at de kan slippe unna med den såkalte oppdateringen når vi veit hvor mange som får problemer i etterkant.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
    Veit du noe om hvilke modeller det gjelder,og hva de tilbyr? Har ikke sett noe om tilbakekjøp i media når det gjelder Norge men noe slikt hadde jo vært fint. Helt ufattelig at de kan slippe unna med den såkalte oppdateringen når vi veit hvor mange som får problemer i etterkant.
    Vet bare om ett tilfelle sålangt; en bruktimportert 2010 Passat med 1.6TDI. Møller skriver «er solgt biler med enkelte komponentter som ikke tilsvarer den tekniske standarden som forelå da de ble markedsført»; de fornekter altså at det har noe med EA189 å gjøre. Tilbakekjøpspris er ikke avklart ennå
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    VAG kunne jo løst noe av problemet med å godkjenne ombygging til bensinmotor. i "gamle dager" var ikke dette noe problem, kun et spørsmål om visning hos "Tilsynet".

    I dag er det et sponhelvete å få godkjent endringer på biler. Men om produsenten kunne fått ræva i gir og godkjent bytte fra diesel til en bensinmotor som faktisk var typegodkjent i bilmodellen den gangen bilen var ny, da ville i alle fall en del av problemet kunne latt seg løse til kundens tilfredshet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    VAG kunne jo løst noe av problemet med å godkjenne ombygging til bensinmotor. i "gamle dager" var ikke dette noe problem, kun et spørsmål om visning hos "Tilsynet".

    I dag er det et sponhelvete å få godkjent endringer på biler. Men om produsenten kunne fått ræva i gir og godkjent bytte fra diesel til en bensinmotor som faktisk var typegodkjent i bilmodellen den gangen bilen var ny, da ville i alle fall en del av problemet kunne latt seg løse til kundens tilfredshet.
    I Europa ville det vært snakk om ti millioner pluss bensinmotorer. Naturligvis forsøkte VAG å slippe unna med en kjapp softwareupdate som skulle klare det utroligste Kinderegg: 1 - lavere utslipp, 2 - samme ytelse og 3 - samme drivstofforbruk.

    Det sa seg selv at om en software-endring var alt som skulle til var det ikke nødvendig å fuske i utgangspunktet. Den tyske regjeringen må ha utøvd enormt press på tilsynet og nå som motorer i hopetall havarerer og får driftsfeil skjønner man at dette var på trynet. Men å bytte ut ti millioner bensinmotorer ville vel knekt selskapet?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.142
    Antall liker
    10.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VAG kunne jo løst noe av problemet med å godkjenne ombygging til bensinmotor. i "gamle dager" var ikke dette noe problem, kun et spørsmål om visning hos "Tilsynet".

    I dag er det et sponhelvete å få godkjent endringer på biler. Men om produsenten kunne fått ræva i gir og godkjent bytte fra diesel til en bensinmotor som faktisk var typegodkjent i bilmodellen den gangen bilen var ny, da ville i alle fall en del av problemet kunne latt seg løse til kundens tilfredshet.
    I Europa ville det vært snakk om ti millioner pluss bensinmotorer. Naturligvis forsøkte VAG å slippe unna med en kjapp softwareupdate som skulle klare det utroligste Kinderegg: 1 - lavere utslipp, 2 - samme ytelse og 3 - samme drivstofforbruk.

    Det sa seg selv at om en software-endring var alt som skulle til var det ikke nødvendig å fuske i utgangspunktet. Den tyske regjeringen må ha utøvd enormt press på tilsynet og nå som motorer i hopetall havarerer og får driftsfeil skjønner man at dette var på trynet. Men å bytte ut ti millioner bensinmotorer ville vel knekt selskapet?
    Det ville vel generert så mye dokumenter at miljøvinningen gikk opp i spinningen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg ser i hvertfall at det ruller noen Bentleyer og Lamborghinier her i Trondheim, så noe selger de da ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
    Veit du noe om hvilke modeller det gjelder,og hva de tilbyr? Har ikke sett noe om tilbakekjøp i media når det gjelder Norge men noe slikt hadde jo vært fint. Helt ufattelig at de kan slippe unna med den såkalte oppdateringen når vi veit hvor mange som får problemer i etterkant.
    Hva slags problemer er det snakk om?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke bare har valgt å bytte EGR-ventil som "goodwill". I avisene har det stått at det koster kunden inntil 17000 kroner så jeg vil anta at det koster VAG en del mindre pr bil.

    Vil anta at det er langt fra kostnadsfritt å kjøre valgt linje med å la kunden betale.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke bare har valgt å bytte EGR-ventil som "goodwill". I avisene har det stått at det koster kunden inntil 17000 kroner så jeg vil anta at det koster VAG en del mindre pr bil.

    Vil anta at det er langt fra kostnadsfritt å kjøre valgt linje med å la kunden betale.
    Man mister i allefall kunder. Vi har så langt vært meget godt fornøyd med VAG bilene våre. Superben er kjøpt. og den første ( Passat ) var også kjøpt. De to siste er leasingbiler. Nå til sommeren går lesingkontrakten på Oktaviaen ut og vi var lenge motivert for å bytte inn i en Kodiaq, men nå blir det nok en Mazda CX5. Stort sett på grunn av Møller og VAG sin policy. Selgeren vi har forhold til hos Møller Etterstad er ikke noe problem, han er trivelig og hjelpsom som bare det, men konsernet "over ham" suuger en smule.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    ^ Stor utfordring for VAG. Man har koordinert med forhandlere i hele Europa om å stå imot så lenge man kan, pga det store antallet "berørte" biler. En tåpelig softwarefix med kort verkstedtid og lave kostnader ble foreslått og har nå sørget for at de vil ende med millioner av fly forbanna kunder som får ekstra reparasjoner og dårligere drivstofforbruk.

    I USA er regningen så langt 25 milliarder dollar, på 500' biler ...

    Forundrer meg at Winterkorn ikke sitter i fengsel.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Om 10 år er det bare rester igjen av VAG. De enorme kostnadene de har blitt og blir påført knekker ryggen på det konsernet etter hvert. Det er til pass
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Audi på fersken igjen

    Det tar visst aldri slutt. I Sør-Korea er Audi tatt med buksene nede. De har jukset med VIN-nummer for å få biler med råtne eksos-kvaliteter gjennom i lokal typegodkjenning. I halvannet år solgte ikke Audi i landet, på grunn av dieselmanipulasjoner. Så startet de «med små antall» denne våren, og så kommer dette. Audi har bekreftet opplysningene som først kom fra Süddeutsche Zeitung

    - m.BilNorge.no - Artikkel -

    https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/audi-fahrgestellnummern-suedkorea-1.4159325!amp
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er 11 000 000 VAGcrap biler som omfattes av denne skandalen. En EGR ventil til feks GM biler koster ca 3,5 kilokroner, en svært enkel innretning., magnetstyrt ventil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Det er 11 000 000 VAGcrap biler som omfattes av denne skandalen. En EGR ventil til feks GM biler koster ca 3,5 kilokroner, en svært enkel innretning., magnetstyrt ventil.
    Kjøpte nettopp ny EGR ventil til bensinbilen; Pierburg som leverer originalt til 900 eksl mva. På bilen er den lett tilgjengelig i forkant, som ikke kan sies om VAGs tverrstilte dieseler hvor pengene flyr bare for å komme til.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.631
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Disse VW-motorene har ikke bare en enkel EGR-ventil. Det er en temmelig komplisert afære. Kjører du bare småturer, så får du aldri kjør rensesyklus, og da kan det bli dyrt.

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Volkswagen slår seg kanskje konkurs og opp av asken kommer Elwagen:)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    De kan godt få kjøpe min bil også. til en fornuftig pris da....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    De kan godt få kjøpe min bil også. til en fornuftig pris da....
    Sjekket dette med nedskriving av bilens verdi i forbindelse med vår venn her inne som fikk problemer fordi bilen var lakkert. Hvis man må ta en bil i retur grunnet feil ( reklamasjon ) skal kjøperen betale for kilometer bilen er kjøpt. Rettspraksis i Norge ligger der på 1-2 kr pr km.

    Om vi sier 2,- kr pr km så vil fradraget på min VAG doning ligge på 440.000,- som er den estimerte nytten jeg har hatt av bilen. Det betyr at VAG måtte bla opp 105.000,- for min bil. En bil som forsikringsselsakpet for noen måneder siden verdsatte til 130.000,- Nå ligger slike biler på Finn på alt fra 75.000,- til 90.000,-. Dog som oftest med mindre motor og mye mindre utstyr OG mye mer rust!. Men at Møller skulle gi meg så mye at jeg ble fornøyd? Tvilsomt!

    Det som er mest interessant er det forhold at det meste av verditapet kommer i løpet av de første 3-5 årene, deretter slakker det av. I snitt har jeg vel hatt et verditap på 450.000,- i løpet av 10 år, hvis jeg selger bilen privat og er heldig med kjøperen, at han ser verdien av en rustfri bil. Det betyr over 10 år 45.000 pr år. Hvilket også vil bli noe mindre etter som bilen blir eldre.

    Fruen har en leasing bil, Oktavia Scout, den koster ca 65.000,- pr år i leie, alt inkludert. Nypris var vel rundt om 475-500.000,-. Sett i forhold til verditapet på Superben er det slett ikke så ille en deal dette med leasing. Vi slipper også alt prakk med salg og slikt som følger av det, og ikke minst så er det Møller sitt problem om politikerne finner på noe dill som påvirker bruktverdien. Vi har bestemt oss for å fortsette med å lease bil også når denne kontrakten går ut. Det man må passe på er å behandle bilen pent, har den skader når den leveres tilbake koster det skjorta! Men nå er jeg litt "übernazi" når det kommer til å ta vare på bil så for oss er ikke det noe problem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.865
    Antall liker
    40.027
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    https://www.washingtonpost.com/busi...leging-it-misled-investors-emissions-scandal/
    The U.S. Securities and Exchange Commission is suing Volkswagen and its former chief executive, alleging they defrauded investors during the German auto giant’s notorious diesel emissions scandal.
    https://www.reuters.com/article/uk-...ed-emissions-fraud-on-investors-idUSKCN1QW0J5
    VW has spent billions to pay claims from United States-based VW owners, environmental regulators, states and dealers, and has offered to buy back about 500,000 polluting U.S. vehicles. That figure included $4.3 billion in U.S. criminal and civil fines.

    But the SEC said VW “has never repaid the hundreds of millions of dollars in benefit it fraudulently obtained.”
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er omsnakket i tråden før, men hvor havner amerikanernes foretrukne biler nå for tiden - de enorme pickupene - i denne utslippsdiskusjonen? Er det riktig at de slipper unna det meste av dagens utslipps- og rensekrav fordi de tilhører en annen kategori kjøretøy (arbeidsredskap?) og dermed går under radaren i diskusjonen? Denne biltypen har jo for en stor del tatt over rollen som familiebil. Pussig å se forstadsfruene kjøre rundt i disse doningene, de klarer knapt å se ut over rattet. Drivstoffet er jo billig og bilene likeså. Og så gir de sikkert en følelse av trygghet. Men utslippene pr kjørte mile må jo være helt enorme.

    Amerikansk eksepsjonalisme og dobbeltmoral hånd i hånd?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BMW, Daimler og Volkswagen risikerer gigantbøter
    Bilgigantene risikerer kjempebøter for å samarbeide om å holde tilbake miljøvennlig teknologi.

    https://www.dn.no/motor/daimler/vol...g-volkswagen-risikerer-gigantboter/2-1-582056

    Selskap som blir funnet skyldige i å ha brutt EUs konkurranseregler kan bli idømt bøter på opptil 10 prosent av global omsetning. For de tyske bilprodusentene vil det være snakk om enorme beløp. BMW omsatte for 97,5 milliarder euro i 2018. Daimler for 167,4 milliarder euro og Volkswagen for 235,8 milliarder euro.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Det er et gigantisk gruppe søksmål på gang mot VAG der europeiske eiere av biler om er rammet av dieselskandalen søker å få erstatning. Såvidt jeg har bragt på det rene har det tyske rettssystemet akseptert at søksmålet kan behandles i tysk rett. Det kan bli interessant å se hvordan dette går??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn