Ser for meg et knasende greit spørsmål til quizkamp: "Når du bestiller del (199 398 500 A) fra folkevognfabrikken, hva får du da??
Ser for meg et knasende greit spørsmål til quizkamp: "Når du bestiller del (199 398 500 A) fra folkevognfabrikken, hva får du da??
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aktieagare-hoppas-pa-mangmiljardbelopp-i-ny-vw-processAktieägare hoppas på mångmiljardbelopp i ny process mot Volkswagen Volkswagens aktieägare hoppas nu få kompensation för sina aktieförluster då avgasskandalen avslöjades.
Rättegången som börjar på måndagen handlar om biljättens styrelse och koncernchef kände till fusket och då borde ha slagit larm för att förhindra förlusterna. Det är 3 500 aktieägare som nu kräver skadestånd motsvarande 95 miljarder kronor i en rättegång i den nordtyska staden Braunschweig. De hävdar att Volkswagens styrelse redan 2008 haft kännedom om mjukvaran som möjliggjorde avgasfusket. De anser att företaget undanhållit information som ledde till ett aktieras på 40 procent då skandalen briserade.
Upresise artikler; det VAG tilsynelatende har gjort er å masseregistrere biler i august før nye krav ble gjort gjeldende fra 1 september:
Veit du noe om hvilke modeller det gjelder,og hva de tilbyr? Har ikke sett noe om tilbakekjøp i media når det gjelder Norge men noe slikt hadde jo vært fint. Helt ufattelig at de kan slippe unna med den såkalte oppdateringen når vi veit hvor mange som får problemer i etterkant.Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
Vet bare om ett tilfelle sålangt; en bruktimportert 2010 Passat med 1.6TDI. Møller skriver «er solgt biler med enkelte komponentter som ikke tilsvarer den tekniske standarden som forelå da de ble markedsført»; de fornekter altså at det har noe med EA189 å gjøre. Tilbakekjøpspris er ikke avklart ennåVeit du noe om hvilke modeller det gjelder,og hva de tilbyr? Har ikke sett noe om tilbakekjøp i media når det gjelder Norge men noe slikt hadde jo vært fint. Helt ufattelig at de kan slippe unna med den såkalte oppdateringen når vi veit hvor mange som får problemer i etterkant.Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
I Europa ville det vært snakk om ti millioner pluss bensinmotorer. Naturligvis forsøkte VAG å slippe unna med en kjapp softwareupdate som skulle klare det utroligste Kinderegg: 1 - lavere utslipp, 2 - samme ytelse og 3 - samme drivstofforbruk.VAG kunne jo løst noe av problemet med å godkjenne ombygging til bensinmotor. i "gamle dager" var ikke dette noe problem, kun et spørsmål om visning hos "Tilsynet".
I dag er det et sponhelvete å få godkjent endringer på biler. Men om produsenten kunne fått ræva i gir og godkjent bytte fra diesel til en bensinmotor som faktisk var typegodkjent i bilmodellen den gangen bilen var ny, da ville i alle fall en del av problemet kunne latt seg løse til kundens tilfredshet.
Det ville vel generert så mye dokumenter at miljøvinningen gikk opp i spinningen?I Europa ville det vært snakk om ti millioner pluss bensinmotorer. Naturligvis forsøkte VAG å slippe unna med en kjapp softwareupdate som skulle klare det utroligste Kinderegg: 1 - lavere utslipp, 2 - samme ytelse og 3 - samme drivstofforbruk.VAG kunne jo løst noe av problemet med å godkjenne ombygging til bensinmotor. i "gamle dager" var ikke dette noe problem, kun et spørsmål om visning hos "Tilsynet".
I dag er det et sponhelvete å få godkjent endringer på biler. Men om produsenten kunne fått ræva i gir og godkjent bytte fra diesel til en bensinmotor som faktisk var typegodkjent i bilmodellen den gangen bilen var ny, da ville i alle fall en del av problemet kunne latt seg løse til kundens tilfredshet.
Det sa seg selv at om en software-endring var alt som skulle til var det ikke nødvendig å fuske i utgangspunktet. Den tyske regjeringen må ha utøvd enormt press på tilsynet og nå som motorer i hopetall havarerer og får driftsfeil skjønner man at dette var på trynet. Men å bytte ut ti millioner bensinmotorer ville vel knekt selskapet?
Hørt rykter om det men bare bekreftet som rykter foreløpig.Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
Vet om en som har fått brevet.Hørt rykter om det men bare bekreftet som rykter foreløpig.Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
Hva slags problemer er det snakk om?Veit du noe om hvilke modeller det gjelder,og hva de tilbyr? Har ikke sett noe om tilbakekjøp i media når det gjelder Norge men noe slikt hadde jo vært fint. Helt ufattelig at de kan slippe unna med den såkalte oppdateringen når vi veit hvor mange som får problemer i etterkant.Møller sender ut rekommanderte brev nå om tilbakekjøp av EA189 dieselbiler(!)
Man mister i allefall kunder. Vi har så langt vært meget godt fornøyd med VAG bilene våre. Superben er kjøpt. og den første ( Passat ) var også kjøpt. De to siste er leasingbiler. Nå til sommeren går lesingkontrakten på Oktaviaen ut og vi var lenge motivert for å bytte inn i en Kodiaq, men nå blir det nok en Mazda CX5. Stort sett på grunn av Møller og VAG sin policy. Selgeren vi har forhold til hos Møller Etterstad er ikke noe problem, han er trivelig og hjelpsom som bare det, men konsernet "over ham" suuger en smule.Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke bare har valgt å bytte EGR-ventil som "goodwill". I avisene har det stått at det koster kunden inntil 17000 kroner så jeg vil anta at det koster VAG en del mindre pr bil.
Vil anta at det er langt fra kostnadsfritt å kjøre valgt linje med å la kunden betale.
Kjøpte nettopp ny EGR ventil til bensinbilen; Pierburg som leverer originalt til 900 eksl mva. På bilen er den lett tilgjengelig i forkant, som ikke kan sies om VAGs tverrstilte dieseler hvor pengene flyr bare for å komme til.Det er 11 000 000 VAGcrap biler som omfattes av denne skandalen. En EGR ventil til feks GM biler koster ca 3,5 kilokroner, en svært enkel innretning., magnetstyrt ventil.
Sjekket dette med nedskriving av bilens verdi i forbindelse med vår venn her inne som fikk problemer fordi bilen var lakkert. Hvis man må ta en bil i retur grunnet feil ( reklamasjon ) skal kjøperen betale for kilometer bilen er kjøpt. Rettspraksis i Norge ligger der på 1-2 kr pr km.De kan godt få kjøpe min bil også. til en fornuftig pris da....
https://www.reuters.com/article/uk-...ed-emissions-fraud-on-investors-idUSKCN1QW0J5The U.S. Securities and Exchange Commission is suing Volkswagen and its former chief executive, alleging they defrauded investors during the German auto giant’s notorious diesel emissions scandal.
VW has spent billions to pay claims from United States-based VW owners, environmental regulators, states and dealers, and has offered to buy back about 500,000 polluting U.S. vehicles. That figure included $4.3 billion in U.S. criminal and civil fines.
But the SEC said VW “has never repaid the hundreds of millions of dollars in benefit it fraudulently obtained.”
- som så mye annet der borte....Amerikansk eksepsjonalisme og dobbeltmoral hånd i hånd?
An advert for Volkswagens that featured my artwork about refugees illustrates corporations’ focus on profit over people