Ikke så mye nytt i dag, men mesteparten av historien ligger vel i skadene på skipene, opptakene av sambandet og radarplottene. For meg ser det ut til at fregattmannskapet hadde tenkt å stryke tett forbi tankeren i høy fart langs dennes styrbord side. Det greide de ikke å kommunisere, og de regnet ikke med at tankeren ville innlede en nødmanøver mot styrbord når dette ble opplevd som kollisjonskurs derfra. Brua på fregatten evnet ikke å forstå og gjøre noe med den situasjonen i tide. Ikke å endre plan ved å dreie til sin styrbord langs land og unngå kollisjonen på den måten, ikke å brekke skarpt mot babord og bruke hastighetsfordelen til å kjøre rundt tankeren, ikke å redusere farten og kjøpe seg mer tid.
For meg ser dette ut som grunnleggende svikt i sjømannskap og navigasjon på fregatten, og det på en hel drøss med punkter. Det ser ikke ut til at de visste om det var dypt nok til passere på motsatt side av tankeren, de forutså ikke at mannskapet på tankeren ville bli støkt og gjøre en høyst forutsigbar (7 knop!) unnamanøver mot styrbord, de hadde ingen plan B og C, og var tilsynelatende helt handlingslammede til det smalt. Ikke imponert.
Bladarkivet: 10/2003 - Kurs: Grunnleggende navigasjon - Båtmagasinet.no
Vikeregler for alle båter
Når du nærmer deg et annet fartøy, skal du tydelig og i god tid vise hva du har til hensikt å gjøre. I tråd med god sjømannstradisjon skal du passere i trygg avstand aktenfor (bak) den båten du har vikeplikt for. Har du forkjørsrett i en situasjon der du er på kollisjonskurs med et annet fartøy, skal du beholde kurs og fart, men følge nøye med hele tiden. Skulle den situasjonen oppstå at den som har vikeplikt ikke overholder den, skal du selv vike for å unngå sammenstøt. Du har alltid plikt til å forebygge en kollisjon. En manøver for å unngå en kollisjon skal utføres slik at den andre båten passeres på trygg avstand. Eventuelt må man slakke farten eller stoppe helt opp for å unngå farlige situasjoner.
Vikeregler for motorbåter
Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge vike litt til styrbord (høyre) i god tid. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre side).
Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre, og det er fare for sammenstøt, skal den båten vike som har den andre på sin styrbord side. Gå alltid aktenom (bak) den andre båten.
Ansvaret for å unngå kollisjon er allerede rimelig klart bare ut fra de sjøveisreglene, ref radarplott og skadene på skipene, men når man i tillegg går inn i en trafikkert fjord i høy hastighet, med lav radarsignatur, slukkede lanterner og avslått AIS-transponder er det litt av et tilleggsansvar man påtar seg. Nesten som å kjøre RIB blant fiskebåter i Bohuslän, bare oppskalert på alle måter.
I US Navy ville vaktsjefen på brua (som
ikke er en 21-åring) og fartøyssjefen som ikke var på brua begge blitt stilt for krigsrett og avskjediget i unåde, og alle andre som var på den brua ville fått seriøs refs. Det finnes ferske og nokså parallelle eksempler:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Fitzgerald_and_MV_ACX_Crystal_collision